watertrens ~ bustrens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

watertrens ~ bustrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 15:50

Hallo allemaal!
Wat is het verschil in (in)werking tussen een watertrens en een bustrens? Dus, reageert een paard anders op een watertrens als op een bustrens? En als een watertrens gemakkelijk wondjes geeft aan de lippen (pitst), waarom rijdt dan niet iedereen met een bustrens? Verward Haha!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:11

bustrens ligt stiller in de mond, voordeel. Watertrens nodigt uit tot spelen. ook voordeel. het is waar een paard behoefte aan heeft. Ik denk dat een paard met gevoelige mond liever een bustrens zou willen hebben.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:12

Ik ben persoonlijk tegen een bustrens. Als een paard z'n bit vasthoudt met een watertrens kan je altijd nog proberen hem weer los te maken. Doordat de ringen van het bit ook kunnen draaien lukt dat voor mijn gevoel beter dan bij een bustrens. Naar mijn gevoel kan een paard zich dus vaster zetten op een bustrens maar dat is natuurlijk mijn bescheiden persoonlijke mening.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:30

als een paard zich al wil vastzetten op het bit, is er rijtechnisch iets niet in orde. En dat ligt niet ten grondslag aan het bit. En als een bit een technische rijfout eerder aan het licht brengt, is dat alleen maar gunstig.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 18:05

Ja, zo ver was ik ook al wel hoor. Maar, het paard dat zich nooit vastzet moet volgens mij nog geboren worden. Uiteraard weet ik dat je dat in eerste instantie moet oplossen met zit en been en rechtrichten maar voor mijn gevoel laat het paard dan in de mond ook vlugger los met een watertrens dan met een bustrens omdat zo'n watertrens voor mijn gevoel losser en luchtiger in de mond ligt.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 18:18

Het hangt er misschien ook vanaf wat je verstaat onder vastzetten?
Elk paard zit toch min of meer 'vast' als je er opstapt? Je haalt je paard toch niet nageeflijk van stal?
In die zin lijken jullie meningen toch overeen te komen.
Als je zegt dat een paard met een watertrens meer kan spelen
EN een watertrens helpt je paard om (even op mijn woorden letten...) los te laten...
Nu ja, ik kom er ook niet uit Knipoog .

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 18:47

Ik denk dat het ook een kwestie van persoonlijke 'voelsmaak' is. De ene ruiter zweert bij leren handschoenen om een goed gevoel te hebben, de andere beweert dat hij niks voelt met handschoenen. Zo heb ik het beste gevoel met een dubbelgebroken watertrensje en uiteindelijk draait het in het rijden toch om gevoel dus ...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 10:09

Ik heb Sevin heel lang gereden op bustrens, maar omdat de bustrens iets aan de grote kant was, ben ik overgestapt op een watertrens. Waarom? Omdat die toevallig in de kast lag. Ik heb dus echt geen verschil gevoelt tussen een watertrens en een bustrens. Sevin loopt op allebei prima. Bij hem komen er ook geen velletjes tussen, dus rij ik ook zonder bitringen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan en 34 bezoekers