(AR) Opstandige shetlander voor de kar ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

(AR) Opstandige shetlander voor de kar ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 21:42

De titel zegt het eigenlijk al, ik heb op het moment dus een zeer opstandige shetlander.
IK rijdt nu met mijn Omar sinds half januari voor de kar, ik heb hem zelf beleerd, eerst rustig aan het tuig laten wennen, leren slepen etc... Alles rustig aan en alles liep voorspoedig. Ik heb dan ook afgelopen maanden best redelijk vaak met de kar gereden en dat ging altijd goed.
En nu ben ik dus sinds de paarden op het land staan op een ander stuk land aan het rijden, maar meneer is zo opstandig als wat. Als ik naar links wil en hem linksom stuur, draait hij zijn hoofd wel naar links maar loopt vervolgens rechts weg. En als je dan je zweep rechts aanlegd zodat ie niet wegloopt, wordt ie helemaal druk Verward En heeft ie de neiging er als een speer vandoor te gaan, met het gevolg dat ik 'm wat meer inhoudt in z'n mond, met gevolg dat hij nog drukker gaat doen, het is er nu al twee keer toe gekomen dat hij ging steigeren. En dit heeft ie echt nog nooit gedaan Daar is het de pony ook niet naar, want hij is echt heel lief en rustig, en steigert dus echt nooit. Maar hij wordt ook echt kwaad als ik een tik uitdeel.
Nu lijkt het dus meer op een opstandige bui ofzo.. en uiteindelijk geeft ie het ook wel weer gauw op, weet alleen niet wat ik nu het best kan doen, doorgaan, net zolang totie als het ware weer in het gareel loopt, of gewoon een tijdje het laten liggen en me met iets anders bezig houden.

Hoop dat jullie me advies kunnen geven,
Groetjes maartje


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:19

Als ik zo je verhaal hoor over dat links/rechts gaan. Vergeet je je buitenteugel. En je pony denk: haha, jij vergeet wat, ik ga lekker naar rechts!
Een zweephulp is dan ook niet eerlijk, want jíj maakt een fout en niet je pony.

Als hij harder gaat probeer het niet op te lossen door te trekken. Maar zet hem op de volte en krijg hem dmv. ophoudingen (ophouding, ontspannen, ophouding, ontspannen)

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:15

Ik heb ook afentoe wat probleempjes met mijn shet, het is een tijdje terug ook flink misgegaan toen ze door een vreugdebokje de achterkant van de kar raakte en op de vlucht sloeg voor de kar (terwijl die er natuurlijk achter blijft hangen!)en onbestuurbaar werd, waardoor ik er uiteindelijk afvloog. Ik ga, als ze weer beter is (heeft een griepje) weer netjes van voor af aan beginnen met slepen en pas als ze dat weer goed onder knie heeft gaat ze weer voor de kar, ik krijg dan ook 1 x per week menles. Een jaar geleden is het ook misgegaan (toen er een hond bovenop d'r sprong) en toen ben ik ook weer van voor af aan begonnen met de basis, en dat werkte wel! Misschien helpt het bij jou ook om weer bij de basis te beginnen, of misschien is het handig om menles te nemen

* Whoops heeft een 2e premie gehaald!!
* Ik heb eindelijk een profiel aangemaakt.

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 17:15

Bedankt voor de info.. Hier heb ik zeker wat aan denk ik. Maar m'n buitenteugel gebruik ik wel gewoon. En inderdaad heb ik nog geen les, ben wel bezig met zoeken naar iemand die me menlessen kan geven.
Maar mag ik hieruit afleiden dat jullie vinden dat ik dus gewoon door moet gaan met mennen, en het niet een tijdje links moet laten liggen?

groetjes maartje

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:55

Ik zou gewoon doorgaan hoor! Mijn ponytje heeft, omdat ze ziek is geweest, 2 weken vakantie, maar daarna ga ik gewoon weer beginnen met bandje slepen en als het goed gaat, gaat ze ook gewoon weer voor de kar. Het is toch 1 van de weinige dingen die je kan doen met je Shet als je zelf al wat groter ben. Mijn pony vindt voor de kar lopen sowieso het leukst van alles wat ze doet, ze vindt het echt veel leuker dan longeren en wandelen

* Whoops heeft een 2e premie gehaald!!
* Ik heb eindelijk een profiel aangemaakt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:59

Omar schreef:
Maar m'n buitenteugel gebruik ik wel gewoon.

Als je je buitenteugel gebruikt kan je pony niet de andere kant op, want je begrenst hem met die teugel.
Als ik zelf een volte rijd (grote volte, 40m) dan heb ik mijn buitenteugel regelmatig achter mijn binnenteugel om het naar binnenvallen en andere trucjes van mijn pony te voorkomen!

Jeroosje

Berichten: 13
Geregistreerd: 03-07-04
Woonplaats: Ergens in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:41

Ik heb 1 tip voor je !

Zorg dat je altijd goed contact met je shetlandpony zijn mond houdt, dus dat je de teugels even strak hebt en dus contact er mee hebt, als je naar links wilt dan stuur je naar links en dan houdt je rechts gewoon strak

Liefs Jeroosje

Liefs JerOoSje,

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:13

Leuk he zo'n eigenwijze shetlander. Vergeet inderdaad je buitenleidsel niet . Buiten nageven zonder contact verliezen en binnenleidsel korte ophoudingen. Zweep aanleggen aan de binnenkant vlak achter de schoft. Heeft de pony ook voldoende bilruimte in het lamoen? Hier kan ook protest vandaan komen. Misschien een stapje terug en weer met de dubbellonge. Gewoon doorzetten hoor, niet door zo'n uk je plezier laten vergallen.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 21:16

ja hij heeft genoeg ruimte tussen de bomen, dus dat zit wel goed.
Maar heb op het moment ook wel het idee, dat hij zo doet omdat ik iets niet goed doe, ga dus maar op zoek naar een ervaren persoon die me les kan geven

littlemouse
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:00

ik heb ook een shetlander gehad die in het begin ging liggen als hij voor de kar moest lopen. En wanneer hij eindelijk liep ging hij rennen. We zijn gewoon heel consequent doorgegaan met oefenen. Eerst weer erachter lopen en dingen laten slepen. En pas na een hele tijd weer echt voor de kar. En dat heeft wel geholpen. Ik kan me nu geen betere pony wensen Haha!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:15

en een medische kant? is dat al uitgesloten?
als hij dit ineens doet

Icelandics
They grow when you get on


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers