[LO]paard wil niet langzamer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

[LO]paard wil niet langzamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 18:59

Hoihoi Haha!
Als ik mn paard longeer dan wil hij al heel snel in draf en als ik dan later zelf(op mijn commando)hem laat aandraven, dan duurt het heel heel heel erg lang voor ik hem weer terug heb in stap. Vaak moet ik hem eerst op een hele kleine volte zetten voor hij eindelijk terug wil naar stap.
Met mijn stem zeg ik langgerekt en rustig HOOOO stap, zweep naar beneden of die laat ik soms zelfs vallen. Als ik dat commando geef dan gaat hij soms wél langzamer draven maar hij gaat níét in stap. Als je een ruk(je) aan de lijn geeft daar reageert hij niet op.
Hij vind het blijkbaar gewoon gewéldig leuk om te draven maar niet om te stappen! Ik vind het ook belangrijk om aan de longe tempowisselingen te rijden en hij moet toch ook een paar keer stappauzes hebben. Die pauzes neemt ie niet, of maar heel even, en dan draaftie weer aan! Hoe los ik dit op? Verward

groetjes mij


SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:12

IK heb exact het zelfde probleem..
En bij mij werkt het dus ook alleen als ik haar op een mega kleine volte zet.
en constant met een lage stem zeg: HOOOOO Tong uitsteken
soms stopt ze dan.. maar meestal gaat ze gewoon vrolijk verder met draven Tong uitsteken *zwaar irritant*
Hoop dat iemand de oplossing heeft Haha!

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 19:14

mooi dan ben ik dus niet de enige... Knipoog Ik had er nog niks over gelezen hier op het forum. Ook met de zoekfunctie kwam er niks.
Iemand hier de gouden tip??? Lachen

groetjes mij

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:49

Mijn paard was ook altijd zo, maar als ik hem nu ga longeren laat ik hem eerst uitrennen en daarna is hij zo mak als een lammetje. Ook heb ik veel als we aan het stappen waren naar het halthouden of enkele passen draven en dan weer stappen. Bij mijn paard hielp dat heel erg.
Veel succes iig.

01-02-08 Lotte!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:11

Peachy schreef:
Mijn paard was ook altijd zo, maar als ik hem nu ga longeren laat ik hem eerst uitrennen en daarna is hij zo mak als een lammetje


Ja uit laten rennen.. Maar als ik gewoon met hem aan het werk wil? Dan is hij al moe als ik moet beginnen met het échte longeer werk.. dat is ook niet de bedoeling


Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:14

Dan zou ik het proberen met wat ik daarna noemde. Heel erg veel overgangen maken desnoods als ze niet langzamer wil op een kleine volte zetten op een gegeven moment begrijpt ze de link wel.
Wat je maybe ook kunt doen is iemand mee laten lopen net zoals dat word gedaan met paarden die het longeren nog niet kennen.

01-02-08 Lotte!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:18

Peachy schreef:
Dan zou ik het proberen met wat ik daarna noemde. Heel erg veel overgangen maken desnoods als ze niet langzamer wil op een kleine volte zetten op een gegeven moment begrijpt ze de link wel.
Wat je maybe ook kunt doen is iemand mee laten lopen net zoals dat word gedaan met paarden die het longeren nog niet kennen.

Ze weet dondersgoed wat ik wil Haha!
en het probleem is dat als ik haar op de kleine volte pak, ze letterlijk weg springt.. En dan heb ik dus weer blaren op mn handen.. (weer is handschoenen vergeten)
het is gewoon heel vervelend. Ik laat haar dus oo kde laatste paar keren ook gewoon uitrazen en dan maar met een moe paard werken
Maar dat is gewoon niet fijn

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:25

Op een gegeven moment zal ze het toch wel snappen. Misschien kan je ook een paar keer als je weer gaat longeren haar gewoon laten uitdraven en zodra ze zelf wil gaan stappen aansporen om door te gaan totdat jij zegt dat ze mag stappen. Ze zal dan wel moe zijn maar beter dat een paar keer dan dat ze de hele tijd zo door blijft gaan en het misschien wel steeds erger word ( dat ze dominant word tov jou)

01-02-08 Lotte!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:32

Peachy schreef:
dat ze dominant word tov jou

Het probleem is denk ik al dát mevrouw dominant is van zichzelf.
Ze voelt zich echt ver verheven boven mij..
Nou is het met rijden al voorruit gegaan en weet ze dat ik de baas ben.
ook met losgooien => hetvangen gaat het super.
Maar met het longeren wil het nogsteeds niet goed lukken.

ondertussen is het al meer dan 8 weken geleden dat ik haar heb gelongeerd, vanwege een blessure. En ik moet dus nu nog 4 weken wachten totdat ze weer echt rondjes mag draven.. maar toch wil ik het dan wéér gaan aanpakken

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:35

Die zou ik idd dan maar eens heel goed op haar flikker geven, want dan neemt ze echt een loopje met je. Beter 1x goed afstraffen dan 10 een beetje en dan nog steeds verder gaat waar ze was gebleven.
Zou ik doen dan hoor.

01-02-08 Lotte!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:36

Peachy schreef:
Die zou ik idd dan maar eens heel goed op haar flikker geven, want dan neemt ze echt een loopje met je. Beter 1x goed afstraffen dan 10 een beetje en dan nog steeds verder gaat waar ze was gebleven.
Zou ik doen dan hoor.


Ik heb haar ook vaak genoeg een pak slaag gegeven als ze door me heen liep ofzo.. alleen gaat ze dan de lucht in..
Dus geef ik dr een tik op dr kont, maar dan gaat ze weer rennen :p
Nou ja dan maar laten renne..
Ze is gewoon onwijs vervelend met longeren.. Ik weet niet wat het is..

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:39

Jammer dat je zo ver weg woont anders was ik weleens langs gekomen Knipoog
Ik weet eigenlijk niks meer te bedenken voor tips. Ik zou wel proberen om niet te stoppen met longeren want dan heeft ze der zin.

01-02-08 Lotte!

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:45

heb je een binnenbak tot je beschikking? wat wij namelijk doen met paarden die niet meer terug willen komen is ze rechtdoor tegen de muur laten lopen, en op dat moment luid en duidelijk HOO!!! zeggen. als het paard een paar x die muur op zich af heeft zien komen met het commando hoo erbij snapt hij snel dat hij bij hoo af moet remmen wil hij niet weer tegen de muur aan lopen... Lachen en zo leren ze het redelijk snel.
als hij dan stopt op commando moet je hem precies op dat moment uitbundig belonen.
ik hoop dat het zo gaat lukken
laat je nog weten of het helpt?

02.05.11/08.09.11

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:49

PingWing schreef:
heb je een binnenbak tot je beschikking? wat wij namelijk doen met paarden die niet meer terug willen komen is ze rechtdoor tegen de muur laten lopen, en op dat moment luid en duidelijk HOO!!! zeggen. als het paard een paar x die muur op zich af heeft zien komen met het commando hoo erbij snapt hij snel dat hij bij hoo af moet remmen wil hij niet weer tegen de muur aan lopen... Lachen en zo leren ze het redelijk snel.
als hij dan stopt op commando moet je hem precies op dat moment uitbundig belonen.
ik hoop dat het zo gaat lukken
laat je nog weten of het helpt?


Ik heb ook een pony die heel moeilijk langzamer is te krijgen tijdens het longeren en met deze methode gaat hij dus alleen maar harder. Dan raakt hij in paniek en schiet dan of heel hard naar links of heel hard naar rechts...
Ik doe het ook volgens het idee van Peachy, veel overgangen maken en dan snapt hij het meestal wel weer, maar moet het altijd weer even bij brengen als ik begin met longeren.

Pino, de super Fjord!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:52

Tegen de muur laten aan lopen?
Ze is wel gek maar niet dom.
Dan keert ze desnoods om.. Haha!

Dat deed ze in het begin ook, plots omdraaien en keihard de andere kant op Tong uitsteken dat heb ik dr nu wel aardig afgeleerd ~~}>

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:37

Mijn superluie knollie heeft dit 'probleem' ook wel eens! Hij gaat wel langzamer op mijn stemcommando maar blijft toch langzaam doordraven.
Bij mij helpt om stemcommando "hohooooow in stap" te combineren met :
- uit te ademen en te ontspannen (dus zweep laten hangen, armen laten hangen, beetje 'in elkaar zakken' met mijn lijfje)
- NIET naar hem kijken, zeker niet naar zijn gezicht, maar soms zelfs niet eens naar zijn lijf, maar achter m langs naar iets heeeeel interessants in de verte.. Schijnheilig
- niet actief meer meelopen in het midden, maar heeeel rustig, relaxed, ongeinteresseerd beetje achter m aansjokken
- heel af en toe klein beetje aan de lijn vragen, maar misschien moet je dit bij jouw paard niet eens doen.
- constant; heel rustig hetzelfde commando voor de stap blijven herhalen.

Dus eigenlijk gewoon : Gaaaap Slapen

Als ie ook maar een heeeeeeel klein beetje, ietsiepietsie afremt METEEN belonen met stem Ach gut , maar verder niets veranderen aan mijn eigen houding, want dan gaat ie meteen weer sneller.

Maar is wel een gedulds-kwestie..... Boos!
Bij ons werkt het altijd ! Maar het moeilijkst is om niet je geduld te verliezen, want (bij ons tenminste) is het vaak toch voor het paard het gevoel dat je drijvende hulpen geeft als je zo actief blijft doorvragen.

succes hoor !

Je paard is je spiegel.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:34

DianaL schreef:
succes hoor !

Bedankt Knipoog

Maar... dat duurt denk ik ook wel een tijdje dan voordat ze stapt.. Waarom niet gewoon"stap" en dan gaan stappen.. of "Ho" en dan stoppen.. Tong uitsteken Sommige paarden Schijnheilig

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 12:43

Helaas heb ik geen binnenbak maar alleen een longeerring van 12 mtr doorsnee tot mn beschikking. Die longeerrring is afgezet met stroomdraad zonder stroom en dat weet ie ook deksels goed> laat ik em dus "tegen de muur(of in dit geval op het draad lopen") dan gaat hij er door of overheen.

Dat van die lichaamstaal dat pas ik al toe en ook dat helpt gewoon niet genoeg!!! Hij blijft doordraven!!Som dan sta ik doodstil en doe niks anders dan achter mn rug de lijn steeds overpakken en ik kijk em niet aan, zweep ligt al ergens in tokio en ik heb geen enkele drijvende hulp maar hij BLIJFT doorgaan!!!
Nu ben ik bezig hem te belonen(met mn stem én met wat lekkers) als hij dan EINDELIJK terug gaat naar stap. Maar ja het blijft een kwestie van: ast paard geen zin heeft om terug te komen dan doet ie et niet! En wie ben jij dan??

groetjes mij

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 12:47

Peachy schreef:
Mijn paard was ook altijd zo, maar als ik hem nu ga longeren laat ik hem eerst uitrennen en daarna is hij zo mak als een lammetje. Ook heb ik veel als we aan het stappen waren naar het halthouden of enkele passen draven en dan weer stappen. Bij mijn paard hielp dat heel erg.
Veel succes iig.


ja dát wil dus helaas niet!Want hij gáát dus niet terug...helaas, voorál in het begin niet!!!
Maar wel bedankt voor je reactie! Knipoog

groetjes mij

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:57

Die van mij kan dat ook zo goed ja.. ik longeer hem mede daarom -als ik hem al longeer- aan de lange lijnen, dan heb je hetzelfde te zeggen als wanneer je erop zit.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 14:31

Maywood wilde echt nooit meer terug naar stap, ze was sowieso slecht opgevoed wat longeren betreft. Oplossing voor haar was terug te gaan naar het aan de hand leren van commando's. Aan de hand stappen, draven en weer stappen, netjes naar links en rechts volgen, halthouden, etc. Ik oefende gewoon na het rijden elke dag 10 minuutjes ofzo. Het heeft uiteindelijk resultaat opgeleverd, ze werd steeds braver aan de longe.
Maar als ze het gewoon doen uit klierigheid, dan ben je aardig machteloos aan de andere kant van het lijntje. Misschien helpt het om hem gewoon elke keer dat hij niet wil terugkomen flink door te laten lopen, tot hij erbij neervalt. ZO van als je wil rennen, zal je rennen ook?!

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 14:48

erleyne schreef:
Maar als ze het gewoon doen uit klierigheid, dan ben je aardig machteloos aan de andere kant van het lijntje. Misschien helpt het om hem gewoon elke keer dat hij niet wil terugkomen flink door te laten lopen, tot hij erbij neervalt. ZO van als je wil rennen, zal je rennen ook?!

Mijn paardje is inderdaad een klier.. een Puber, ze is nu 5 jaar.. Merrie (help Tong uitsteken)

En ik laat haar vaak genoeg uit rennen.. maar dan komt er ook gebok bij en nog meer gespring als ik dat doe.. Ze is gewoon gek? Haha!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 15:39

Maar je moet haar niet alleen uit laten rennen, juist op het moment dat ze zelf aangeeft langzamer te willen moet je haar voorwaarts houden. Dan zijn ze het vaak al snel beu.

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 16:53

je kunt er wel eens op letten waar je staat. Als je longeert ben je een driehoek met je paard ( jij, achterhand van je paard en hoofd/voorkant) als je dus langzamer wil moet je proberen meer naar de voorhand van je paard te komen, niet dichterbij hem, maar het driehoekje zo maken dat je meer bij z'n voorkant komt.
Tis een beetje vreemd uitgelegd, maar ik hoop dat je t een beetje begrijpt.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 19:59

Alline schreef:
je kunt er wel eens op letten waar je staat. Als je longeert ben je een driehoek met je paard ( jij, achterhand van je paard en hoofd/voorkant) als je dus langzamer wil moet je proberen meer naar de voorhand van je paard te komen, niet dichterbij hem, maar het driehoekje zo maken dat je meer bij z'n voorkant komt.
Tis een beetje vreemd uitgelegd, maar ik hoop dat je t een beetje begrijpt.


Dan gaat hij juist sneller.
ik zou juist meer naar haar achterhand moeten gaan zodat ze me 'niet ziet' omdat ik dan in haar dooie hoek zit.
Maar ze is gewoon een beetje hyperactief.

Onder het zadel gebruik ook de woorden Stap Draf en Galop.. zodat ze wel leert wat ik bedoel.
Als ik begin met longeren begint dit dus al in draf omdat ik haar niet in stap kan laten.. Zonder zweep
ik doe niks ik duw haar alleen weg, en ze draaft meteen aan Verward
Soms galopeert ze zelfs aan, maar als ik dan drrraf zeg is ze al snel terug naar de draf.
Maar de overgang naar de stap wilt ze niet.
Naar galop doet ze ook zo als ik gááálop zeg. Perfect, en ook terug naar de draf.
Alleen de stap wil niet goed.
Terwijl onder het zadel de stap wél gewoon gaat..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 4 bezoekers