Ik word gek van mijn hakken!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sillybunny
Berichten: 35
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Emmen

Ik word gek van mijn hakken!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 20:36

Grom....
Ik rijd sinds een tijdje nu op een fries.
Hartstikke lief ding 'na dat je hem eerst heb gelongeerd"kun je er alles mee.
Het probleem licht bij mij,ik ben ijslanders gewend.
Dus niet gewend aan lichtrijden,is voor mij ongeveer 10 jaar geleden dat ik dat heb gedaan.
Dus moet het opnieuw leren.
Hoe houden jullie in vredes naam die hakken uitgedrukt bij het lichtrijden!!!!
Ik moet hem namelijk ook flink aansporen en het lukt mij maar niet om dit tegelijkertijd te doen .
Dus en aansporen en hakken naar beneden en kuiten aan je paard en tenen naar binnen en staan zitten!!!!waaaaah... Verward
Ik krijg wel les aan de longe om alleen op mijn houding te hoeven letten,maar dan nog.
Is het gewoon een kwestie van oefenen?
Tips???
Krijg wel priveles maar het gaat mij niet snel genoeg hihihihi.
Met stappen kan ik het wel en galop ook.
Groetjes pietje ongeduld


DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:58

hey!
Dat gebeurd denk k gewoon vanzelf, naarmate je steeds beter gaat rijden, denk maar eens aan iemand die net begint met paardrijden(niet dat ik jouw daarmee bedoel) maar die kan dat ook allemaal nog lang niet, ik kon t in het begin ook niet, en nu er 1 x iets van gezegt is tegen mij, let ik er wel iedere x op, ik denk dat t gewoon vanzelf gebeurd als je eraan gewend bent om licht te rijden.
Succes!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:59

kun je het doorzitten niet lang genoeg volhouden op je fries? probeer [als het lukt] grote stukken door te zitten. Tijdens het loswerken zoveel mogelijk lichtrijden, zodat je het paard niet stoort in zijn warming up, van die opgetrokken hakken zal hij geen last hebben. Als je lichtrijd, druk dan voor je gevoel je hakken veel te ver naar beneden uit. Dat werkt, ben ik zelf achter gekomen. Ik let niet zo op mijn hakken, meer op de rest van mijn houding [schouders laag, schouderbladen naar elkaar toe trekken, hoofd omhoog] en hoe ik, mijn hulpen geef, of de pony wel ontspannen loopt, dat soort dingen. Van je hakken heeft je paard geen last, dus maak je er niet al te druk over! probeer gewoon zo veel mogelijk te oefenen en stukken door te zitten. Veel succes!

Sillybunny
Berichten: 35
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 21:02

Ik ben een ster in het doorzitten dankzij de ijslanders "dan doe je niet anders"hihihihihi.
Het gaat mij juist om het lichtrijden.
Ben toch bang dat ik wat meer geduld moet hebben.
Moeilijk maar ja....

Een dag niet gefriest is een dag niet geleeft.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:12

Heel veel oefenen... Ik heb juist moeite met doorzitten en oefen daar ook bijna iedere keer even mee. Let er anders ook op tijdens fietsen en als je zit bijv. dat je hakken naar beneden zijn en je tenen niet naar buiten. Als je trouwens goed met je kuit aandrijft zou het al minder worden lijkt mij.

Let love shine so bright

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:02

Inderdaad vergt het natuurlijk enige oefening, maar dat is met (bijna) alles zo... helaas...

Wat wel kan helpen is, om jezelf in te beelden dat je rijdt ZONDER onderbenen. Dus dat je geen benen hebt, vanaf je knieen naar beneden.
Vergt wel enige concentratie, maar dan gaat het wel beter hoor! Want dan ben je nl niet bezig om je hakken uit te drukken, maar om je benen te ontspannen. En dan onspannen ook je enkels, waardoor je voeten keurig recht blijven. *LOL*

Maarja... je moet ook nog aansporen (en flink ook, begrijp ik). Dat is een ander probleem, wat je met je instructeur moet gaan oplossen. Je paard moet licht aan je kuit worden en ook snel natuurlijk. Dat is een rijtechnisch iets. Maar is wel heel belangrijk, want als dit goed gaat kun je ook beter je lijf (en dus ook je benen) ontspannen en pas AANspannen als het nodig is.

Je paard is je spiegel.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 00:28

Probeer eens een vriend te vragen voor hulp bij een zitsessie. Laat paardlief fijn aan de longe draven, zodat jij je vooral op je zit kunt focussen en werk dan echt aan een diepe zit en het uitdrukken van je hakken. Dat gaat namelijk ook veel makkelijker als je meer stabiliteit ontwikkelt en zulke zitsessies zijn handig om een meer onafhankelijke zit te kweken. Je let dan niet op alles tegelijk.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 13:38

Idd veel geduld hebben!! Haha!

Maar je moet ook niet constant willen drijven! Paard moet goed aan de hulpen staan, dus been=vooruit en dan been 'af' laten hangen. Zodra hij terug komt in tempo, weer een keer been. Valt hij na een aantal passen weer terug, dan 'schop' je hem eens een keer goed naar voren, desnoods dat je 2 rondjes door de bak in galop 'vliegt'. Daarna rustig terugnemen en weer in draf, in het tempo wat jij wilt!
Dit wel consequent blijven doen en een tijdje volhouden, want dit lukt je niet in 1 dag!!
Zo leert hij dat hij in een constant tempo moet blijven lopen!
Dus zodra je paard goed voor het been is, kun je ook aan je rustige beenligging werken!!
Succes!

Sillybunny
Berichten: 35
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 14:28

Nou dan weet ik wat me te doen staat Tong uitsteken ...
Op zich is hij niet lui hoor,in het begin.
Maar meneer "en ik "hebben niet zo'n beste conditie.
Hier word druk aan gewerkt.
2 keer in de week voor de koets,en ik 2 keer rijden en 1 a 2keer longeren.
Dat doen we nu ongeveer 3 a 4 weken.
Dus als we ongeveer een 20 minuten bezig zijn dan word meneer moe en dus minder voor het been zoals jullie dat zeggen.
Dan gebruik ik dus ook zweep.
Omdat mijn been spieren nog niet zo goed ontwikkeld zijn.
Wat wil je ook na 6 jaren geen paarden Haha!
Het gaat al beter, eerst doe ik een paar maal druk geven op de benen.
Luisterd hij niet dan geef ik hem een schop Knipoog .
Luisterd hij nog niet of zakt hij in dan zweepje erbij.
Aan de longe houd hij het ook al langer vol.
Afijn we klussen wel verder zo,houd je van de straat.
Dank jullie voor jullie tips.
Groetjes Silly

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 14:46

Sillybunny schreef:
Nou dan weet ik wat me te doen staat Tong uitsteken ...
Op zich is hij niet lui hoor,in het begin.
Maar meneer "en ik "hebben niet zo'n beste conditie.
Hier word druk aan gewerkt.
2 keer in de week voor de koets,en ik 2 keer rijden en 1 a 2keer longeren.
Dat doen we nu ongeveer 3 a 4 weken.
Dus als we ongeveer een 20 minuten bezig zijn dan word meneer moe en dus minder voor het been zoals jullie dat zeggen.
Dan gebruik ik dus ook zweep.
Omdat mijn been spieren nog niet zo goed ontwikkeld zijn.
Wat wil je ook na 6 jaren geen paarden Haha!
Het gaat al beter, eerst doe ik een paar maal druk geven op de benen.
Luisterd hij niet dan geef ik hem een schop Knipoog .
Luisterd hij nog niet of zakt hij in dan zweepje erbij.
Aan de longe houd hij het ook al langer vol.
Afijn we klussen wel verder zo,houd je van de straat.
Dank jullie voor jullie tips.
Groetjes Silly


Nou, dan ben je toch al hardstikke goed bezig!!
Zolang je consequent blijft.. gaat dat helemaal goedkomen! Haha!

Enne.. als ie 20 minuten goed en voorwaarts loopt en hij begint dan moe te worden.. rij dan nog 5 minuten door.. (even dat 'moeilijke' punt doorbreken) en stop dan.. belonen en genoeg: morgen weer een dag!!
Maar ga niet geforceerd een half uur door, want dan stap jij na een uur helemaal gefrustreerd af en je paard snapt er ook niets meer van!
Zo bouw je het allemaal op!!

Succes trouwens!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers