Bont onderlegger + Tennisrekker onderlegger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Bont onderlegger + Tennisrekker onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 16:13

Ik heb vandaag even navraag gedaan over mijn zadel.
En daar konden ze niets meer bij vullen.
Om het achterste gedeelte dus op te vullen.
Nu heb ik dus een schapenbontje voor mijn arabier.
Omdat ze vaak last van haar rug heeft.
En nu wil ik ook 1 voor mijn andere merrie nemen voor de druk.
Maar kan daarop ook zo'n soort tennisrekker zodat hij achter ophoogt.
Dus dan word het en bontonderlegger en daarop zo'n tennisrekker onderlegger.
Maar kan dat, en wie heeft dit ook ?

Grt Priscilla

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:15

gaat het niet een beetje te hoog worden?
je hebtg nu wel al bontjes die de achterkant automatisch ophogen, mss is dat beter
maar samen, denk of het een of het ander...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:16

Ik zou gaan sparen voor een passend zadel ipv zo'n bontonderlegger te kopen, als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:21

Tessebes schreef:
Ik zou gaan sparen voor een passend zadel ipv zo'n bontonderlegger te kopen, als ik jou was.

OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:28

Tja, neit iedereen heeft zo ff veel geld bij elkaar. ik zou voor de tussentijd je bontje niet meer egnbruiken en zo'n schuimrubber onderlegger doen met verhoogd achterkant. Die blijven best geod liggen en lost het vaak enigzins op.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 16:30

Oke.
Dan doe ik eerst zo'n tennisrekker.
Ik heb nu een kieffer, en die past opzich op alle paarden zij de gene die kwam te passen.
En dus ook op Parouscha, maar hij kiept op beide paarden wat na achteren, maar de pasvorm blijft goed.
Maar ik ga daardoor na achteren zitten en ik moet na voren.
Dus vandaar deze vraag.
Maar kan het ? dus een bontje en een tennisonderlegger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:32

Fellor schreef:
Tja, neit iedereen heeft zo ff veel geld bij elkaar. ik zou voor de tussentijd je bontje niet meer egnbruiken en zo'n schuimrubber onderlegger doen met verhoogd achterkant. Die blijven best geod liggen en lost het vaak enigzins op.

en daarom maak je een potje voor onvoorzienen omstandigheden voordat je aan een paard begint

daarom word er ook zo vaak geschreeuwt dat een paard zo duur is Lachen

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:43

Even wat anders.... is je zadel aan de voorkant niet gewoon te smal voor je paard. Je ziet toch heel veel dieren rondlopen met een te krap zadel. Er wordt dan al heel makkelijk naar kunstgrepen als "tennisracket" en "wig-vormige" onderleggers gegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:05

runningkawa schreef:
en daarom maak je een potje voor onvoorzienen omstandigheden voordat je aan een paard begint

daarom word er ook zo vaak geschreeuwt dat een paard zo duur is Lachen


Omdat een nieuw zadel wat (wanneer je een beetje kwalitiet koopt) tot in ieder geval rond de 800 euro op zal lopen en dat vind ik niet zomaar iets wat iedereen even op kan hoesten. Hoewel ik zelf een eniuw zadel ahd gekocht kan ik em voorstellen dat dat neit zomaar haalbaar is voor iedereen. niet iedereen si even rijk en kan alles zomaar kopen, daar moet je ook rekening mee houden. iedereen roept dat wel zo erg, maar de meeste mensen hebben zoveel geld niet, terwijl ze wel genoeg geld hebben om een paard geod te onderhouden en voor af en toe dierenartskosten.
Vind dat altijd makkelijk gezegd, dat: dan moet je geen paard nemen, door mensen die zelf veel kunnen opbrengen voor hun paard. (En weet dat ik zelf ook niet hoef te klagen, maar denk je eens ff beetje in)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:07

Ik denk me in
Ik betaal ook alles zelf
werk er zelf voor
ga nooit op vakantie
koop geen dure kleding enz
En waarvoor?
Juist daarvoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:09

Blijf erbij dat zo'n onderlegger voor wat kortere periode best even een oplossing kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:09

zeker, voor een korte periode wel
maar wel met het oog op snel een goed passend zadel.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 17:10

Het is ook niet de kwestie van niet genoeg geld voor een zadel.
Maar het is op beide paarden gepast.
En het past.
Zie als het niet zou passen kochten we wel een nieuw zadel.
Maar de vulling is gewoon uh ja op...
En veel vulling kan er niet meer bij zij mijn instructriece

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:15

en kan de vulling er niet geheel uitgehaald worden en nieuwe ingestoken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:18

Citaat:
Zie als het niet zou passen kochten we wel een nieuw zadel.
Maar de vulling is gewoon uh ja op...

dan past toch ook niet? Verward
Anders hoefde het niet opgevuld te worden?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:18

Ja, wie zegt dat: dat 'ie past? Een zadel wat op 2 paarden goed ligt: wow... dat kom je niet vaak tegen. Ik snap dat het niet voor iedereen is weggelegd om voor ieder paard een eigen zadel te hebben, maar probeer wel altijd de beste oplossing te vinden voor dit soort problemen.
Een zadel te veel opvullen (sommige zadelmakers vinden dat heel normaal hoor....) zorgt ervoor dat je kussen keihard worden, nee... dat is lekker voor z'n rug.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 19:08

Beide paarden hebben weinig schoft.
En veel schouder, waarbij de zadels goed passen.
Om het zadel nu echt keihard op te vullen dat voelt ook niet fijn voor zo'n paard.
Toch weet ik dat de Kieffer lech profi, over het algemeen wat na achteren valt , toch ?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:12

Sorry hoor, maar ik zou toch echt op zoek gaan naar wat anders. Als je Kieffer nog in goede staat is, dan krijg je er wel wat voor terug. Het is gewoon voor het behoud van de rug van je paard. Hoe goed hij ook van voren past, als hij van achteren niet goed ligt, dan past ie uiteindelijk toch niet goed genoeg.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:22

Als dat zadel naar achter kantelt durf ik er zowat vergif op in te nemen dat hij bij de schouder partij te nauw is.

Ik denk dat je trouwens 'tennisracket' bedoelt?

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:33

Als jij dat wilt , kun je gerust beide gebruiken Schijnheilig

Je kan er onderleggen wat je maar wilt natuurlijk Knipoog

Ik zit dit topic met gekromde tenen te lezen , paar dingen die je zegt zijn :

- zadel moet eigenlijk opgevuld worden , maar dat kan niet
- Arabier heeft last van haar rug
- ander paard ook last van druk
- Kieffer past op alle paarden volgens aanpasser (DIE is niet wijs ! sorry.. Bloos )
- Hij past allemaal prima , maar kiept naar achteren en je zit er zelf dus ook niet goed in
- hij past echt super , maar vulling is OP


Nouja , al met al klinkt het heel erg alsof je erg goedgelovig bent.... als een zadel-aanpasser zegt dat het prima ligt , dan geloof je dat domweg Verward

Het klinkt als een erg fout zadel , wellicht dat het redelijk past als het opgevuld kan worden , maar gezien dat dat niet kan : WEG ermee.

Iemand die beweert dat een bepaald merk zadel op alle paarden past is sowieso al niet helemaal te vertrouwen...tenzij het een erg aanpasbaar of flexibel zadel is , maar zomaar een Kieffer , nee , dat zegt helemaal niks.

Lijkt me dat je bewijs genoeg hebt dat het ding gewoonweg niet goed ligt.
Kun je wel vertrouwen op het oordeel van mensen om je heen ,
maar ik hoop dat je ZELF inziet dat dit voor geen meter klopt...... je paarden zijn afhankelijk van je eigen inzicht hierin

Dit zadel past niet goed , wat anderen verder ook beweren.Punt. Lachen

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:35

Als jij dat wilt , kun je gerust beide gebruiken Schijnheilig

Je kan er onderleggen wat je maar wilt natuurlijk Knipoog

Ik zit dit topic met gekromde tenen te lezen , paar dingen die je zegt zijn :

- zadel moet eigenlijk opgevuld worden , maar dat kan niet
- Arabier heeft last van haar rug
- ander paard ook last van druk
- Kieffer past op alle paarden volgens aanpasser (DIE is niet wijs ! sorry.. Bloos )
- Hij past allemaal prima , maar kiept naar achteren en je zit er zelf dus ook niet goed in
- hij past echt super , maar vulling is OP


Nouja , al met al klinkt het heel erg alsof je erg goedgelovig bent.... als een zadel-aanpasser zegt dat het prima ligt , dan geloof je dat domweg Verward

Het klinkt als een erg fout zadel , wellicht dat het redelijk past als het opgevuld kan worden , maar gezien dat dat niet kan : WEG ermee.

Iemand die beweert dat een bepaald merk zadel op alle paarden past is sowieso al niet helemaal te vertrouwen...tenzij het een erg aanpasbaar of flexibel zadel is , maar zomaar een Kieffer , nee , dat zegt helemaal niks.

Lijkt me dat je bewijs genoeg hebt dat het ding gewoonweg niet goed ligt.
Kun je wel vertrouwen op het oordeel van mensen om je heen ,
maar ik hoop dat je ZELF inziet dat dit voor geen meter klopt...... je paarden zijn afhankelijk van je eigen inzicht hierin

Dit zadel kantelt achterover dus past niet goed , wat anderen verder ook beweren.Punt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 00:52

Parousha, je zadel past niet . Een goed passend zadel ligt niet achterover, maar heeft het zwaartepunt precies waar het moet liggen.
Het lijkt erop dat je zadel van voren te krap is, of het kan zijn dat je zadel tijdens het rijden naar voren schuift omdat het niet draagt op de plekken waar het zou moeten.
Als ik jou was, zou ik een goede zadelmaker eens laten kijken naar dat zadel, maar de kans is heel groot dat je er een nieuwe bij moet kopen en de Kieffer toch aan moet laten passen. Opvullen zal misschien nog een beetje kunnen, een zadel hoeft niet boterzacht te zijn op de rug van een paard namelijk. Een iets steviger kussen is niet erg als het zadel goed netjes draagt en stil op het paard ligt. Een slecht passend zadel met zachte kussens is veel vervelender voor je paard.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 09:08

Hmm apart.
Maar op 1 paard past hij zobyzo , op de Arabier.
Want dit was het enigste zadel toen destijds wat op haar paste.
Misschien moet ik straks maar eens kijken om een ander zadel voor beide paarden, als ik het zo hoor.

Maar het schouder ligt helemaal vrij, het zweetblad ligt er ook redelijk vanaf, is dat verkeerd overigens.
Ik ga er in ieder geval even over nadenken

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:03

Schouder en zweetblad zijn leuk , maar het belangrijkste is natuurlijk de boom en de kussens , het gedeelte bovenop de rug. Dat moet de juiste breedte en rondingen hebben en precies meegaan met de rug. Het dragende deel is het allerbelangrijkst en als dat achterover kantelt dan past het dus niet. Of de kussens zijn idd te dun aan de achterkant of de voorkant zakt niet ver genoeg naar beneden (te smal).

Kussens ophogen geeft overigens meer het effect dat je weer als een hoger torentje op je paard komt , imo moeten kussens alleen dienen om de ruggegraat vrij te houden maar moet je als ruiter verder zo dicht mogelijk bij je paard zitten , dus niet te hoog allemaal. Dan heb je een betere contact en balans....

De ligging van de zitting daar gaat het om , moet jouw gewicht goed verdelen , nergens klemmen of ruimte houden (behalve boven de ruggegraat) en als hij niet juist ligt dan zul je er zelf niet goed in balans op kunnen rijden. Ga je voorover vallen bvb .

Als ik jou was zou ik snel een afspraak maken met een goede en betrouwbare zadelmaker zodat die kan kijken wat hij met de Kieffer kan.
Die kan het in het echt , met paard en zadel erbij , beoordelen.

Liever geen locale prutser die het eigenlijk allemaal wel prima vindt ,
maar echt iemand die serieus naar het goed passen kijkt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:13

parouscha schreef:
Het is ook niet de kwestie van niet genoeg geld voor een zadel.
Maar het is op beide paarden gepast.
En het past.


Het past niet, anders zou je al die onderleggers niet nodig hebben . Als je zadel echt past, dan is een dun katoenen shabrak eronder meer dan voldoende (en enkel noodzakelijk voor het opvangen van het zweet).