ballon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

ballon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 14:31

nu mijn paard weer wat fitter wordt (ander voer), heeft hij een beetje de neiging om het eerst 20 min alleen maar te spelen en gek te doen en mij een beetje tegen te werken. het is natuurlijk veel leuker om overal van te schrikken en rond te kijken..
na die 20 min heeft hij de meeste energie er wel uit gelopen en let hij wel op mij, maar is dan eigenlijk zijn energie kwijt en wordt traag en sloom. hij loopt gewoon als een soort van ballonnetje leeg...

het is niet zozeer dat ik hem niet aan het werk kan krijgen de eerste 20 minuten alswel dat het fijn zou zijn als hij zijn energie wat meer zou verdelen.
zijn er meer mensen met dit probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:38

conditie bouw je alleen op door heel geregeld en doelgericht te trainen

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:39

Geef hem een speeltje voor op stal of zet hem vaker op de wei.
Wat je ook kunt doen is hem vaker te longeren.

Maar een speeltje op stal (bv. een bal met brokjes erin) vergt al heel veel energie.

Gr aniek

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 14:45

Jippie schreef:
conditie bouw je alleen op door heel geregeld en doelgericht te trainen


maar conditie doe je een paar weken over Knipoog
en het is maar de vraag of hij met conditie niet hetzelfde patroon aanhoudt, maar dan wat langer Knipoog

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:07

Jade schreef:
maar conditie doe je een paar weken over Knipoog
en het is maar de vraag of hij met conditie niet hetzelfde patroon aanhoudt, maar dan wat langer Knipoog

Tja.. Het ligt ook aan het paard hoelang het duurt om de conditie weer op de bouwen.
ik reed vroeger minstens 60 minuten met mijn paard, maar die heeft helaas 8 weken stilmoeten staan. En ben nu dus weer begonnen met opbouwen.
Zit er pas 5 dagen op, en rij nu al weer 3 kwartier.
Niet omdat ik zozeer wil rijden, maar omdat ze inderdaad ook een balonnetje is. In het begin allemaal gekke sprongen.. en dan is ze eindelijk braaf (half uur later) en dan wordt ze moe en sloom.
Het is dat ik dan nog eve door dram bij haar, zodat ze moet lopen van mij. En ze houdt dit dan ook nog wel vol.
Voor de 8 weken stappen was dit niet zo, omdat ze toen haar energie goed kon verdelen. Dit patroon is ze helemaal kwijt.
Dus ik laat haar gewoon stuiteren het 1e half uur, maar dram dat laatse kwartier gewoon door, zodat ze ook nog eve naar mij heeft geluisterd, en ik ook tevreden ben Knipoog

En ik zal vanzelf merken dat het gestuiter minderwordt, omdat ze wéét dat ik toch net zolang door rij tot ze braaf is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:50

Jade schreef:
maar conditie doe je een paar weken over Knipoog
en het is maar de vraag of hij met conditie niet hetzelfde patroon aanhoudt, maar dan wat langer Knipoog

dan zijn er 2 mogelijheden
A je hebt een flegmatiek paard en die zul je nooit echt looplustig krijgen
B het is rijtechnisch

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 19:19

Jippie schreef:
dan zijn er 2 mogelijheden
A je hebt een flegmatiek paard en die zul je nooit echt looplustig krijgen
B het is rijtechnisch


het is een gecontroleerd heethoofd. als in: je kan hem hel heet maken, maar hij blijft er heel koel bij nadenken. er zit best wel wat bloed door.
en laat dit forum nou net rijtechnisch heten OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:35

Paarden verzinnen van alles om onder het werk uit te komen. De meeste ruiters hebben dat niet eens in de gaten en blijven daardoor hangen op een bepaald niveau.
Je hebt iemand nodig die je kan wijzen op de allereerste signalen waarop je paard zich aan het werk begint te onttrekken en uiteindelijk aanvoelt als een leeggelopen balonnetje. Die signalen geven ze altijd af het is de kunst om dat als ruiter te herkennen en dan op de juiste manier op te lossen.
Een kundig instructeur helpt je daarmee.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:31

Je kan hem beter dan als hij zoschrikkerig is gelijk goed aan het werk zetten, na wel goed ingestapt te hebben natuurlijk. Door hm aan het werk te zetten, heeft hij geen tijd meer om dingen te zoeken om van te schrikken. Rijd dus veel voltes, figuren. Slangevoltes rijden is altijd mijn favoriet.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 21:12

Ten eerste je paard hoort niet te bepalen hoe hij zijn energie verdeeld. Heb het idee dat hij met jou aan het spelen is. Het rijden begint al bij het opstappen en eindigt pas als je afstapt. In die hele periode moet je dus rijden, laten merken dat jij de baas bent en dus doet wat jij wilt. Sluit me tevens aan bij de andere reacties: les nemen!! en misschien een optie: verder weer van voer. succes

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 15:14

ik was niet van plan van voer te veranderen, ik ben net blij dat hij weer wat actiever wordt Lachen
ik moet hem (na stappen) inderdaad ook meteen aan het werk zetten, anders let hij helemaal niet op mij.
Verder heb ik niet het idee dat ik er echt veel aan kan doen hoe hij zijn energie verdeelt Lachen
als hij besluit dat hij aan het begin wil spelen en ik hem dus hard aan het werk moet zetten om hem op mij te laten letten verbruikt hij zijn energie ook aan het begin. als ik hem gewoon normaal los wil rijden heeft hij tijd over om op andere dingen te letten en doet dat dan dus ook.

en het is altijd een spelletje voor hem. hij weet best wie de baas is, maar hij probeert natuurlijk altijd net iets minder te doen dan ik wil. als ik dat op wil lossen door heel dominant te gaan rijden en goed te laten merken dat IK de baas ben is en dat hij niks anders mag doen dan ik zeg en niet mee mag denken, is voor hem de lol eraf en valt hij helemaal dood.
bij een intelligent paard horen intelligente problemen en oplossingen Lachen
ik vroeg me vooral af of er meer mensen zijn met dit probleem en hoe zij ermee omgaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 15:38

Jade schreef:
als ik dat op wil lossen door heel dominant te gaan rijden en goed te laten merken dat IK de baas ben is en dat hij niks anders mag doen dan ik zeg en niet mee mag denken, is voor hem de lol eraf en valt hij helemaal dood.
bij een intelligent paard horen intelligente problemen en oplossingen Lachen
ik vroeg me vooral af of er meer mensen zijn met dit probleem en hoe zij ermee omgaan..


Dressuur gaat om controle en gehoorzaamheid. Een paard heeft een duidelijke leider nodig, die zoekt hij ook in de kudde. Dat geeft hem zekerheid en zelfvertrouwen [net als bij honden]. Als jij die leider voorhem kunt zijn zalhij het gevraagde met plezier voor je uitvoeren en graag op jou letten ipv zich door allerlei andere dingen te laten afleiden.

Die inteligente oplossing zit 'm in het feit dat je je paard in zijn waarde weet te laten in je correcties. Soms is UH al genoeg, soms zul je een keer je zweep moeten gebruiken. Vaker nog zul je moeten belonen voor goed gedrag.

Je kunt best compromissen sluiten en eigenlijk doe je dat zelf al. Eerst laat je je paard dollen en daarna kun je pas aan het werk. Maar je geeft zelf aan dat je niet blij bent met dat compromis omdat je paard leeg loopt als een ballonnetje. Dus aan jou de keuze wat je daar aan gaat doen!?!

Maar de belangrijkste vraag voor jou: hoe los je dit op tijdens je lessen?

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 22:55

Jippie"]
Je kunt best compromissen sluiten en eigenlijk doe je dat zelf al. Eerst laat je je paard dollen en daarna kun je pas aan het werk. Maar je geeft zelf aan dat je niet blij bent met dat compromis omdat je paard leeg loopt als een ballonnetje. Dus aan jou de keuze wat je daar aan gaat doen!?!
[/quote]

dan heb ik het niet duidelijk uitgelegd.. ik laat hem niet eerst dollen, ik zet hem meteen aan het werk omdat hij anders (begrijpelijkerwijs) zelf het heft in handen neemt. naar mijn mening sluit ik dus geen compromis;
werk is werk.

waar ik niet blij mee ben is dat ik hem niet ontspannen kan laten freewheelen voor ik hem hard aan het werk zet.

[quote="jippie schreef:
Maar de belangrijkste vraag voor jou: hoe los je dit op tijdens je lessen?


ik los dit nu dus op door hem na het stappen meteen aan het werk te zetten.
ik heb op het ogenblik geen les, ben zoekende, maar kritisch en slecht van vertrouwen wat betreft instructie. het zou niet de eerste keer zijn dat ik terugkom van vakantie en van 4 verschillende mensen hoor dat mijn paard met gegronde reden rechtovereind stond. ik ben wel op zoek Lachen