"hooispray", is dit wat bij chron. bronchitis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

"hooispray", is dit wat bij chron. bronchitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 12:10

Evita heeft een lichte chronische bronchitis. Ze hoest niet en heeft er verder weinig last van, ze is alleen iets eerder benauwd en heeft regelmatig witte neusvloeiing.
waarschijnlijk is dit het gevolg van een (lichte) stofallergie. Ze staat op dit moment dag en nacht buiten en dat gaat erg goed! de snot is helemaal weg na een ventipulmin kuur en antibiotica, verder krijgt ze alleen foenegriek bij.

Voorlopig kan ze nog een paar maanden lekker op het land blijven, maar zodra het weer herfst wordt zullen de paarden in ieder geval 's nachts weer op stal moeten..
Het gaat nu juist zo goed en het zou jammer zijn als ze straks weer last krijgt van de stofallergie. Evita heeft altijd op stro gestaan, en voor haar luchtwegen zou ze eigenlijk op zaagsel/vlas moeten. Maar het probleem is dat Evita weeft! Ik heb al heel veel geschoven in boxen, en in de box waar ze nu staat gaat het eigenlijk ontzettend goed.. tegenover haar beste vriendje, een lekkere grote stal en (erg belangrijk voor Evita;) ze heeft daar veel rust. ze weeft nog nauwelijks sinds ze in die box staat.. ze knabbelt wat op haar stro en staat anders lekker te dromen, ze voelt zich gewoon beter in die stal. maar ik ben heel erg bang dat Evita zich gaat vervelen en weer gaat weven als ze geen stro meer heeft om te knabbelen! hoewel het wel beter is voor haar gezondheid als ze op vlas/zaagsel komt.
Bij de paardendrogist zag ik dat er een soort hooispray bestaat http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000277.php voor paarden met stofallergie. misschien zou ik dit over haar stro kunnen sprayen Verward
toch denk ik niet dat zoiets veel zal helpen.. iemand die dit spul kent en weet of het werkt?

het is dus wel voor het stro bedoelt en niet voor haar hooi, ze krijgt namelijk al geen hooi meer maar kuilgras.


Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:15

Lachen inderdaad dat kun je over het hooi sprayen en ook over het stro...bij ons op stal gebruikte dat ook iemand en dat hielp wel,maar bij mijn paard met chronische bronchites werd het er erger van, begon meer te niezen en te hoesten van dat spul .ik denk dat het bij elk paard verschillend is hoe die erop reageerd je kunt het proberen...succes verder *LOL* OK dan! ...ps mijn paard krijgt ook kuilgras perfect ervoor..

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:23

Als het al werkt zou ik het in elk geval zelf maken.. Thijm, Foenegriek en andere werkzame stoffen in flink wat heet water laten trekken (thee Knipoog ) en in een plantenspuit doen. Voila! Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:35

Je kunt ook gewoon de waterslang pakken, sproeier erop, even sproeien over het hooi en stro en klaar is kees. Goedkoop, simpel en vooral doeltreffend.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:26

Ik geloof niet dat het natsproeien zin heeft ,sprayen evenmin . Het gaat niet alleen om het stof ,maar ook de zaadjes van het stro die , allergische reactie geeft . Mischien als je besluit haar toch op zaagsel te zetten ,je af en toe een handje stro door haar zaagsel doet ,zodat ze toch wat te knabbelen heeft. En er zijn genoeg speelatributen te koop voor paarden .Ikzelf heb ook een paard die gevoelig op de luchtwegen is ,maar sinds ik hem op kuil en zaagsel heb staan ,is het een wereld van verschil .

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:14

hoe krijgen ze eigenlijk kuilgras? als ze het zo log krijgen hebben ze het zo op wij hebben ruifen met mar iets van 5 cm misschien wel minder ruimte tussen de spijltjes dan doen ze er langer over om hun hooi op te eten

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:51

Een paard bij ons op de manege had het ook en had er ook spray voor..
Het hielp bij haar wel

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 23:28

Zaagsel stuift ook als het net uit het pak komt, net als stro. Dat kun je voorkomen om even met een gieter wat water er overheen te sproeien. Ook het stalpad sproeien voordat je veegt en poedertjes voor over het voer uiteraard ook nat maken...
Verder kun je een stalspray gebruiken maar ik zou niets over het voer zelf sprayen. De foenegriek geeft denk ik al voldoende werking. De meeste stalspray's werken verlichtend op de luchtwegen, maar pas sprayen als de paarden niet in de stal staan (nevel)!
Wat het belangrijkste eigenlijk is, is veel frisse lucht (ook in de stal).

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:44

Staat ze in de winter in een binnenbox?Zoja proberen een buitenbox te vinden foenegriek wekt inderdaad heel goed maar frisse lucht is het alle beste.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:05

stekelroosje schreef:
Ik geloof niet dat het natsproeien zin heeft ,sprayen evenmin . Het gaat niet alleen om het stof ,maar ook de zaadjes van het stro die , allergische reactie geeft . Mischien als je besluit haar toch op zaagsel te zetten ,je af en toe een handje stro door haar zaagsel doet ,zodat ze toch wat te knabbelen heeft. En er zijn genoeg speelatributen te koop voor paarden .Ikzelf heb ook een paard die gevoelig op de luchtwegen is ,maar sinds ik hem op kuil en zaagsel heb staan ,is het een wereld van verschil .


Hier ben ik `t mee eens, ik denk dat je haar beter op vlas o.i.d. kunt zetten. Gewoon lekker veel hooi/kuil voeren en misschien zo`n speelbal waar je voer in kunt doen ofzo?

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 21:59

Ze heeft inderdaad nu een binnenbox, de deur staat wel open dus wel veel frisse lucht. We hebben ook buitenboxen, misschien dat ik dat wel wil gaan proberen in de winter als er eentje vrij is. Hoewel het meestal een heel gepuzzel is met Evita om een box te vinden waar ze zich goed op haar gemak voelt, ze kan namelijk niet zo goed tegen drukte en er zijn paarden waar ze totaal niet mee overweg kan, waar ze gestresst van raakt (dan gaat ze dus weven), de buitenboxen zijn ook wat kleiner. de box die ik nu heb is verder gewoon super, hij is erg groot voor haar, ze staat tegenover een paard waar ze heel goed mee kan opschieten en het is een erg rustige stal.

Speeltjes enzo heb ik al veel geprobeert, haar lick-it vind ze wel leuk en een wilgentak daar knabbelt ze ook wel op.. maar met een speelbal ofzo hoef ik niet bij haar aan te komen, daar vind mevrouw niks aan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:01

mail Margriet anders even van de Silverlinde daar is het van toch?? Tenminste de Silverlinde levert ook aan de Paardendrogist

www.silverlinde.com hier staat ook een mail-adres op!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:29

Deze spray bevat essentiële olieën van een zeer goed kwaliteit.
Door het op het hooi te sprayen ademt het paard deze olieën in gedurende de tijd dat hij aan het eten is.

Het effect is dus heel erg anders dan het netmaken van hooi.

Zelf heb ik goede ervaringen met de spray maar het is zeker geen wondermiddel.
Wel kan het bijdragen om de hoestprikkel te verminderen.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:41

Hoi, Ireen! Ja, dat hooispray kan goed helpen. Het is nl. zo dat er schimmels in hooi en stro zitten,die in de lucht gaan zweven, dan ademt je pony die in en daar krijgt ze het benauwd van. Warenko heeft ook zo'n allergie, daarom voor hem alleen een buitenbox, dan kan hij zelfs zonder problemen op stro staan! Hij kreeg altijd nat hooi, maar nu bij jullie op stal kan hij lekker kuil eten, dat vindt ie heerlijk! Ik geef altijd foenegriek erbij en knoflook, maar op de site van de paardendrogist kan je nog meer kruiden vinden die goed werken. Ik masseer Warenko ook wel op de borst en de onderhals met eucalyptus olie. Voor Evita zal tijmolie ws. goed werken. ( leg je wel uit op stal waarom ik dat denk). We hebben wat te doen in het najaar, lekker onze paardjes vertroetelen !

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 14:22

bedankt voor de reacties!
knoflook heb ik er ook al een tijdje bij gegeven, maar dat vind ze niet lekker, dan hoeft ze haar eten niet meer Knipoog
inderdaad Jet we gaan ze lekker verwennen als ze weer op stal moeten Lachen ik zie je wel op stal!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords, miezelke en 105 bezoekers