Opzadelen wordt lastig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Opzadelen wordt lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 10:18

Hoi allemaal,

De laatste tijd begin ik een probleem te krijgen met opzadelen. Borstelen geen probleem. Paard staat stil, oortjes naar voren, gaat netjes om als ik dat wil. Dan komt het zadel. Eerst shabrakje erop. Geen probleem. Gelpad? Geen probleem. Het zadel zelf? Nog geen probleem totdat het goed en wel op haar rug ligt.
Op het moment dat mevrouw denkt dat ik misschien de singel wil gaan vastmaken draait ze zich zo dat ze met haar linkerkant strak tegen de wand aan staat (ze staat een 1 touw vastgebonden in het gangpad). Het commando 'om' snapt ze dan ook niet meer (terwijl ze tijdens het borstelen heel gemakkelijk omgaat). Nu heb ik al een paar keer geprobeerd om haar dan toch om te zetten, maar goed, duwen werkt nu eenmaal niet. Dan maar losgemaakt, omgedraaid, weer vastgezet. Dit ging een poosje vrij goed maar nu draait ze dus ook weer acuut om zodra ik dat probeer. Tussen twee touwen vastzetten gaat aardig, ze probeert dan nog wel 'om' te gaan maar dat kan dan niet meer. Wel was eergisteren mijn tweede touw spoorloos verdwenen.
Opzadelen in haar box gaat wel goed. Zit het zadel er op dan is er niets meer aan de hand.
Ik heb het tot op dit moment geprobeerd met 'lapmiddelen' maar ik wil graag van het eigenlijke probleem af. Tot op heden ben ik nog niet geplet tijdens dit proces, maar dat zit er natuurlijk aan te komen. Mevrouw moet gewoon stilstaan als ik opzadel. Elke keer een (steeds groter) gevecht aangaan is niet handig. Ik zat nu te denken aan een harde por geven als ze onverwacht omgaat ofzo. Weet iemand hier toevallig nog een handige oplossing?

Apple


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:26

Jouw paard heeft een vorm van singeldwang. Dat heeft iones ook. Ik heb nu singels met elastieken voor hem. En ik maak het zadel heel losjes vast aan beide kanten. Vervolgens maak ik hem los en singel ik hem aan aan de ene kant. DAn loop ik met hem de stal door, en singel aan de ander kant wat bij. Als ik in de bak ben singel ik de rest aan. En zo gaat het prima. doe ik het niet zo, dan krijg ik een hele hoop stennis. Het is een paard met gebruiksaanwijzing. Hou je je aan de gebruiksaanwijzing is er niets aan de hand en is het een fijn paard.


Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 10:32

Hum, zit wat in. Zou best kunnen. Ik heb laatst een paar keer met haast opgezadeld omdat ik bijna te laat was voor mijn les en dus misschien wat te snel aangesingeld. Dus als ik eerst rustig de boel vastmaak en gewoon nog wat extra stapjes inbouw zou het logische gevolg moeten zijn dat het opzadelen ook makkelijker gaat.
Rustig proberen dus.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 19:11

hey mijn paard heeft er ook last van.. ik heb daar iest moois op gevonden.. ik singel aan de verkeerde kant aan! dan doet ie het minder erg... af en toe wissel ik wel is af en dan gaat het wel goed.... succes ermee....

keep calm, I'm engaged!!! <3

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-02 19:57

Vandaag opgezadeld en een combinatie gebruikt van bovenstaande adviezen en ook wat list en bedrog. Tevens heb ik veel misbaar gemaakt als het mis dreigde te gaan en uitgebreid beloond als het goed ging.
Borstelen ging goed. Shabrakje erop. Mevrouw begon aan een deken te plukken die vlaktbij hing. Met veel gemopper duidelijk gemaakt dat dit niet mocht. Gelpad erop. Zelfde verhaal. Zadel erop (vanaf de rechterkant, singel vastgemaakt op laatste gaatje aan de linkerkant). Daarna singel vastgemaakt aan de rechterkant. Mevrouw bleef stilstaan met een blik van ' he, er klopt iets niet, singel zit al vast'. Uitgebreid beloond. Singel aan de rechterkant ietsje strakker gemaakt. Toen wou ik naar de linkerkant. Mevrouw plette zichzelf weer tegen de wand (wat ze normaal gesproken altijd deed). Heel veel gemopperd, harde por gegeven, duidelijk ' om' gezegd en (o wonder) mevrouw ging om. Toen uitgebreid beloont, singel verder rustig vastgemaakt gaatje voor gaatje. Helemaal geen probleem meer verder.
Zal mij benieuwen of ik dit morgen zo kan herhalen......
In elk geval hartelijk bedankt voor jullie tips.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fokfanaat, GrapeshotBot, Samo en 14 bezoekers