Goed gereden paard of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Goed gereden paard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 09:47

N.a.v het topic van Laura vroeg ik me het volgende af.

Als mensen op jouw paard stappen en ze rijden er zo mee weg is dit dan een teken dat het paard goed gereden is of heeft dat er niets mee te maken?

Wij hadden op de ORUN-cursus nl. ook een paard dat onder zijn eigenaresse Z1 liep. Als er echter andere mensen op reden, kregen ze dat paard niet eens nageeflijk.
Ik vind dit toch echt wel een fout in de africhting. Waarom krijg jij als enige je paard nageeflijk?

Ik vind persoonlijk dat het een goed teken is als mensen op je paard stappen en ze rijden er zo mee weg.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 09:50

Ik denk dat je gelijk hebt Fitz. Het verhaal van Laura heb ik ook ff gelezen, maar het lijkt wel op die vos een aanleuningsprobleem heeft. Volgens mij is een paard wat goed gereden is, makkelijk nageeflijk te krijgen, ook voor andere ruiters. Als het goed is, hoef je er niet aan te trekken en te rotzooien om 'm nageeflijk te krijgen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:03

Ik denk ook dat Fitz gelijk heeft.
Al schijnen sommige mensen het stoer te vinden als zij de enige zijn die hun paard in de "krul" kunnen hebben.
In principe moet je gewoon zo weg kunnen rijden zonder gerommel op een behoorlijk gereden paard. Daarna kan je natuurlijk wel tegenkomen dat het paard je uitprobeert maar dat is weer wat anders.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:05

In principe behoort iedereen ermee weg te kunnen rijden, want zeker een Z-paard moet dan voor iemand anders makkelijk te rijden zijn. Maar meestal is het omgedraaid. Weet je wat het is, er zijn heel veel mensen die paarden hebben maar ook veel mensen met een andere trainingsmethode. Dus das natuurlijk ook best wel lastig en dan kan het een tijdje duren voordat je zo'n paard onder de knie hebt of dat hij jouw trainingsmethode onder de knie heeft. En ze zeggen natuurlijk ook dat Z paarden makkelijk te rijden zijn en dat doen we wel ff. Maar das niet altijd zo hor.

Ik moet eerlijk toegeven, mijn oudste paardje is best eenkenning en loopt ook Z maar daar kan ik dus echt niet iedereen opzetten. Niemand eigenlijk. Ze kunnen er misschien best wel mee overweg, maar na een paar dagen is het niveau best wel gedaald als ik dat toelaat. Ik rijd m'n paarden altijd zelf omdat zeker Lando best wel lastig kan zijn voor een ander. Ik snap hem nu ongeveer en er zijn nog maar heel weinig dagen waarop ik echt ff niet meer weet wat ik moet doen. Maar ook m'n andere paarden zijn best wel eenkennig en kunnen soms best wel drammen. Maar gelukkig ben ik ook een volhouder dus.

Maar je hebt gelijk hor, vroeger werden paarden afgericht met het idee dat ze door iedereen gereden konden worden. Tegenwoordig is het toch wel anders. Kijk maar naar Anky en Bonfire, het heeft natuurlijk ook met het vertrouwen te maken die je elkaar geeft. Ik denk dat Bonfire nooit zo goed had gelopen als iemand anders hem zou rijden. Ze waren natuurlijk voor elkaar gemaakt. Maar ze hebben er ook onwijs hard voor moeten werken. Zij gaf hem het vertrouwen en hij haar. Zo hoort het natuurlijk. Elk paard moet je anders trainen, maar de basis moet er altijd zijn. En als de basis goed is dan zou je eigenlijk zo met een paard weg kunnen rijden.

Maar er zijn nogal wat verschillende paarden, mensen en trainingsmethodes. Vroeger was het voornamelijk de Klassieke methode, nu zijn er meerdere goede trainers met meestal verschillende methodes. Vandaar.

Nou het is wel een heel verhaal geworden he!

Doegies
Party!!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:07

Ik ben het wel met Fitz eens hoor, maar wat nou als je paard iedereen die erop wil klimmen (behalve de eigenaresse) eraf gooit? Is die dan super slecht gereden? Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:19

Homero zal dan ook volgens jullie supermakkelijk te rijden zijn, maar helaas. Je kan er iedereen opzetten, bij iedereen is ie nagevelijk, maar hij zwabbert van hot naar her. NIet alleen bij mij, maar bij iedereen die erop zit. IS dat dat ook een fout in de africhting, of zijn wij gewoon allemaal niet goed genoeg voor hem (denk dat laatste maar oke Schijnheilig ). Hij is Grand Prix...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:37

In principe kan iedereen wegrijden met een paard dat goed aan de hulpen staat. Maar er is ook nog zoites als fijngevoeligheid bij moeilijkere karakters. En iedere ruiter voelt voor een paard anders aan, doet dingen net iets anders. En sommige paarden vinden dat moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:46

Mijn paarden zijn ook niet echt makkelijk, ontspannen, te rijden voor anderen (onder het zadel).
Ilindra is vreselijk dominant en probeert iedereen uit Extreme duivel, heb je haar eenmaal voor je gewonnen rijdt je er zo mee weg.
Handell is vreselijk gevoelig als er iemand te hard met zijn handen is, je moet hem echt op je benen rijden met niet te veel druk op de teugels.
Helaas zijn er nog best veel mensen die zich in evenwicht houden op de teugels.
Hij maakt zich dan zo stijf als een plank en er is dan geen land meer met hem te bezeilen.
Dat heeft naar mijn idee niets te maken met de africhting, maar gewoon met hoe ze zijn.
Ik heb ze beide zelf beleerd en toch zijn ze totaal anders tussen de oortjes en met rijden.


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 11:10

Ligt eraan hoe je het bedoelt met 'ze rijden er zo mee weg'. Ik heb inderdaad een paard dat easygoing is met mij en ook met anderen. Maar heb ik een paard gehad wat ontzettend gevoelig was en moeilijk in de omgang. Met dit paard zat ik in de M2 en het dier was verder goed opgeleid. Alleen anderen konden er niet mee overweg, het dier wilde inderdaad niet eens nageven, in eerste instantie. Bij een vreemde ging hij eerst heel zenuwelijerig doen, kop omhoog en soms zelfs trillen. Maar al zat je er langer dan drie kwartier op, wilde die wel lopen. Dit paard was gewoon snel zenuwachtig en heet en ook stronteigenwijs. Soms zit dit gewoon in het karakter, je kunt het wat bijschaven maar niet alles is op te lossen met training.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 11:59

Mmm... ik weet niet of ik het er mee eens ben. Iwaldo krijg ik redelijk rond (ookal is de aanleuning niet altijd helemaal aanwezig) maar bij hem is het dus wel zo dat zodra zijn baas erop stapt (jachtruiter die van dressuur geen kaas heeft gegeten) hij echt spontaan met zn hoofd omhoog gaat lopen Haha! Dat heeft ermee te maken dat meneer het idee heeft dat 'als ie omhoog kan, hij dat maar moet doen' Bij mij doet ie dat niet meer en zoekt ie naar de ronde ontspanning. Ik denk dat dat er wel voor een deel mee te maken heeft dat ie gewoon zo gereden is dat ie altijd de neiging heeft om eronderuit te willen komen. Maar Wal en ik zijn zo op elkaar ingespeeld dat ik dat redleijk makkelijk op kan lossen. Mijn instrucrice kan dat ook. Maar Wal loopt ook in een beginnersles en daar gaat ie dus niet rond lopen, je moet er wel aan werken Haha!

Maar die vos, dat lag ook een groot gedeelte aan mij denk ik hoor. Een vreemd paard met vreemd zadel, vreemde ruiter, ik zat ook niet helemaal in evenwicht en ontspannen dus kan hem niet kwalijk nemen dat hij ook niet ontspannen was.

Er zijn wel paarden waar ik op stap en die ik meteen nageeflijk kan rijden. De paarden van mijn instrcutrice bijvoorbeeld. Die zijn dan wel goed ingereden ja.... dus of het dat wel is..? Ik weet het niet. Ben het aan de ene kant wel eens met de stelling maar aan de andere kant ook niet.
Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 12:00

Hoi
ik ben dus ook gedeeltelijk met die stelling eens.
Kawa was vroeger ontzettend gevoelig op de hulpen maar vooral in de mond.
Ik had er zelf M meegesprongen en Kawa stopte echter nooit.
Ook niet als ik het weer eens verprutste.
Maar 1 ding deed ik wel: veel vrij geven op de sprong anders werd hij bang.
Daarna heeft er 2x iemand een poging gedaan om L met hem te springen maar was 2 x uitgebeld.
De reden was dat die man veel minder meegaand met de hand was.
En Kawa bang was om dan te springen.

Daarna heeft er nog eens een meisje op gezeten die graag wilde komen rijden bij die man waar Kawa ook stond en omdat Kawa 5 was,en de oudste keken we even hoe ze kon rijden op Kawa voor haar op een 3 jarige te zetten.
Ze kon dus ook alleen maar met de handen rijden ipv met de zit en ze lag 5 min. later op de grond want Kawa werd ook weer bang van al dat gefrut in de mond.

Nu 5 jaar later , en helemaal niet meer zo overdreven gevoelig op alle hulpen, heeft men instructrice er eens opgezeten en Kawa liep in het begin even heel kort en onregelmatig. Ook uit angst/eenkenningheid, maar daarna liep hij heel goed.

En een maand geleden heeft er een Z spring ruiter er een keer mee gesprongen.
ook 5 min wat kort en zenuwachtig maar daarna zo geweldig gesprongen.
En ik kreeg van allebei deze mensen het compliment dat hij zo fijn liep.
*glunder* Haha!

Dus het ligt zeker aan de mate van training maar dus ook zeker aan het karakter van het paard.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 12:51

Ieder paard reageerd anders op bepaalde hulpen bij de ene moet je meer doen dan bij de andere. De ene is beter aan het been dan de andere. Maar ieder paard moet fijn en makkelijk in zijn mond en lijf zijn *LOL* .

In princiepe vindt ik dat iedereen zo op een paard een leuke B proef moet kunnen rijden (nagevelijk enz.). Dingen zoals schouderbinnenwaarts en travers is net weer wat anders vooral als een paard nog niet helemaal bevestigt is.

Zo af en toe laat ik iemand anders op mijn paard rijden ook om te zien hoe ver in gevorderd ben in mijn oefeningen. Op mijn paard kan je redelijk wegrijden alleen galop aanspringen is nog iets vrij apart. Ik heb daar een trucje voor en die probeer ik nu langzaam af te leren.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:04

Ik denk ook dat je gelijk hebt.
Alleen zal het gewoon wat minder gaan dan bij de echte eigenaar, omdat het gewoon nog even wennen is. Mijn pony heeft wel een ruiter nodig, die doorgaat todat het doel bereikt is, als er iemand op heeft gezeten die haar gewoon heeft laten doen wat ze zelf wil, merk ik dat wel. Ze probeert dan of ze het bij mij ook niet even voor elkaar kan krijgen dat ze mag doen wat ze wil. Natuurlijk is dit na even duidelijk zijn weer over. Dus, ik vind wel dat er een 'fout' in de africhting zit als een paard bij de een Z1 loopt, en bij de ander niet eens nageeflijk loopt. Maar bij mijn pony is dit ook een klein beetje, alleen is het 'verschil' dan niet zo groot. Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:10

Bloos Bloos Bloos Zou Jurga dan toch zo goed gereden zijn???? Bloos Bloos Bloos
Iedereen rijdt eigenlijk ook altijd zo met Jurga weg. Ze loopt bij iedereen eigenlijk meteen super. Steef heeft het ook een keer zo opgemerkt toen ik zei dat hij zo goed bij iedereen liep, net als bij mij. "Dan heb je haar gewoon goed geschoold...." oei....straks ga ik nog buiten mijn schoenen lopen... Knipoog
Nee hoor, ik ben het op zich wel eens met de stelling dat iedereen weg moet kunnen rijden met een goed geschoold paard, maar in het geval Jurga twijfel ik sterk aan de kwaliteiten van de ruiter om dat voor elkaar te krijgen...

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 13:42

Nog even een toevoeging: ik bedoel natuurlijk niet dat 'iedereen' er zo mee weg kan rijden.
Ik hoef bv. ook geen ruk- en plukfiguur op Fitz te zetten, dat straft hij ongenadeloos af door te steigeren.
Maar iemand die gewoon met het been naar de hand toe rijdt, rijdt er zo mee weg.
Dan kun je zeggen dat is een makkelijk paard, maar je moet er wel aan werken, het gaat niet vanzelf.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:51

haha ik had in dat topic ookal zoiets opgemerkt.
Ik vind toch dat het wel van een kwetie van 2 kanten.
als je paard netjes is gereden kan iedereen er mee wegrijden en zo een B proef rijden maar dan heb ik het wel over de ruiters die redelijk van achter naar voren werken.
Zondag start mijn Nichtje van 14 met Lodewijk.
toen zij 12 was en lodewijk 4 reed ze ookal 164 in de B met hem.
Nu start ze die FNRS proeven met 'm.
en ja ze rijd zo makkelijk met 'm weg.
haar vriendinnetje echter mocht er ook eens op.
zij is niet grof met d'r hand maar houd wel vast na 2 rondjes gaat hij dan in volle galop door de bak vluchten voor de druk in zijn mond.
Dus zou het een slecht gereden paard zijn.

daarnaast heb je ook een band met je paard.Fitz kent jou is helemaal op jou ingespeeld en jullie hebben een band waardoor hij dingen voor je wil doen. Hij zal van jou eerder wat aannemen en makkelijker wat moeilijks aanpakken dan dat hij dat bij iedere andere ruiter zal doen.

Omdat ik lodewijk zo fijn aanvoel weet ik precies hoe ik mijn hulpen moet doseren een ander weet dat niet en zal dat moeten uitvogelen en dat lukt vaak niet binnen 1 of 2 keer.
Ik heb ooit eens geruild met een meisje.
na afloop vond zij dat ik niet kon rijden, ik kreeg haar paard niet naar beneden.Ikzelf had het idee dat hij 1 blok beton was maar okee.
en tja met zo'n makkelijk paard als Floor (reed ik toen nog)kon iedereen wel punten rijden.
Op dat moment was ik daar best pissig over maar later heeftz e mij eigenlijk een min of meer de hemel in geprezen haha.

Maar uiteindelijk ben ik altijd blij als ik weer op m'n eigen paardje zit die doet meteen wat ik denk haha

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 14:01

Ik denk gewoon dat elk paard verschillend is. Barbiano heb ik echt moeten leren rijden. Hij wordt nl snel heet en nu kan ik er mee omgaan en lig ik dan helemaal in een deuk als hij, volgens een vrouw verwaand gaat lopen.

Laatst had ik gereden en toen was hij ook nogal heet en toen heb ik er een meisje op laten rijden die L2 rijdt. Nou die kreeg hem dus niet aan het stappen, maar haar paard is gewoon heel anders dan Barb.

En uiteraard ken ik hem door en door en iemand die er maar 1 keer opzit weet niet alle ins en outs.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:44

Mijn vorige pony kon ook iedereen wel op wegrijden als ze maar niet in zijn mond gingen plukken...*LOL*
Het paard dat ik nu heb probeert eerst heel duidelijk uit wat hij kan doen en als het echt moet gaat hij wel aan het werk Haha!

Ik vind wel dat je op een paard dat goed afgericht is gewoon weg moet kunnen rijden. Er zijn natuurlijk altijd wel punten die anders zijn dan bij je eigen paard maar dat is ook een kwestie van aan leren voelen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:56

Jurga schreef:
Bloos Bloos Bloos Zou Jurga dan toch zo goed gereden zijn???? Bloos Bloos Bloos
Iedereen rijdt eigenlijk ook altijd zo met Jurga weg. Ze loopt bij iedereen eigenlijk meteen super. Steef heeft het ook een keer zo opgemerkt toen ik zei dat hij zo goed bij iedereen liep, net als bij mij. "Dan heb je haar gewoon goed geschoold...." oei....straks ga ik nog buiten mijn schoenen lopen... Knipoog


Je hebt idd een fijn paardje alleen op sommige dingen moeten de puntje nog op de i en dat weet je ook. Voor een tuiger loopt jurga echt lekker en je kan prima doorzitten. Je hebt nog wel een hoop werk met haar maar dat is juist zo leuk anders is het ook maar zo saai.

Ga zo door Ilo en vooral met lessen Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:57

Fitzroy schreef:
Nog even een toevoeging: ik bedoel natuurlijk niet dat 'iedereen' er zo mee weg kan rijden.
Ik hoef bv. ook geen ruk- en plukfiguur op Fitz te zetten, dat straft hij ongenadeloos af door te steigeren.
Maar iemand die gewoon met het been naar de hand toe rijdt, rijdt er zo mee weg.
Dan kun je zeggen dat is een makkelijk paard, maar je moet er wel aan werken, het gaat niet vanzelf.


Of een beginner op mijn paard, die nog niet in balans lichtrijd waardoor mijn paard zich stoort en gaat stappen Lachen (zoals mijn man 'hoe kun je zitten op een engels zadel?')
Of een ruiter met een manier van communiceren dat hem niet past, waardoor hij veel 'paard-etende-trollen' ontdekt....

Maar ik zie het wel als een compliment als mensen makkelijk met mijn paard wegrijden en het is altijd leuk om je paard eens van de zijkant te kunnen bewonderen *LOL*
Fitz weet dat mijn paard soms wat minder bestuurbaar is in 'paard-etende-zandvlaktes' Knipoog al was dat nauwelijks zichtbaar.

Idd vind ik dat je instructeur/trice een goede graadmeter is, de mijne noemt mijn peerdje een mercedess, dus dat zit wel goed *LOL*
Laatst bijgewerkt door orri op 15-02-02 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 17:13

Op Charmotte rijdt ook iedereen zo weg, is gewoon zo'n schat Lovers

Als iemand aan de kant commentaar heeft over hoe ik op Jerai rijdt... Dan mag ik van Patries (van wie Jerai is) zeggen: 'commentaar? Stap er maar op!!'.
Nou diegene zal het moeilijk gaan krijgen. Jerai dus juist geen paardje waar je zo mee wegrijdt. Het heeft bij mij ook lang geduurd voor ik haar een beetje normaal kon rijden.... Ze is dus een ontzettende racemonster, niet normaal meer!! }> Maar als je effe alle knopjes gevonden hebt gaat het al een stuk beter.... Je moet gewoon alle truckjes weten, en dan nog is het moeilijk.... Ik krijg af en toe les op haar en dan heb ik er ook erg veel moeite mee haar een beetje normaal te laten lopen....

Charmotte 4-ever!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:11

Dat iedereen op je paard zou moeten kunnen rijden gaat idd een beetje te ver. Maar neem bijv. als graadmeter je instructeur of instructrice of iemand die bij jou in de les rijdt, die rijdt op dezelfde wijze waarop jij rijdt. Als die makkelijk met je paard weg rijdt dan heb je je paard lekker voor mekaar.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:45

nou jippie, dan heb ik graziano geweldig voor elkaar want mijn (voormalige) instructeur reed hem beter dan ik Haha!

tja, graziano is geen supermoeilijk paard, maar het hangt natuurlijk van je manier van rijden af. iedereen vind geloof ik ook op een ander moment dat een paard 'goed' loopt, als dat je zelf vind.. nou, iedereen is overdreven maar toch zijn er veel verschillende ideeen over 'goed'.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:25

'Je moet idd zo weg kunnen rijden met een paard.... maa rje moet je wel bedenken wie je eropzet!

Alsik Leo rijd loopt tie beter dan bij zn eigenaresse.... Maar zit er iemand anders op dan loopt hij van geen meter, maar daarvoor heb ik ook lessen zo liep hij in het begin bij mij ook!

Ik weet nog de eerste x dat ik op Leo zat (en mn eerste lessen) was ener amp ik had zoiets van ik ben een beginner of zo! Ik kon mn benen, handen enz. niet normaal stilhouden!
Maar rijd ik op Prom dan kan ik zo met hem ene L-proefje rijden! (maar ja Porm en Leo zijn ook net zo verschillend als dag en nacht!)...

maar het hangt er ook sterk vanaf hoe je je paard opvoed en rijd! Een paard is nou eenmaal aan zijn ruiter/amazone gewend en als er dan iemand anders komt die net iets anders rijd dan is het al heel vreemd maar voor de ruiter is het dan heel vreemd!

....

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 22:35

ik ben het er niet mee eens dat als niet iedereen er op kan rijden, dat ie niet goed geschoold is. Ik heb een heel stel volbloeden staan, en dat is maar net aftasten en ze nie "pakken". Als iemand dan gewoon zijn hand vast zet, dan gaat het niet, en dan is ie de L*L. dus ik denk niet dat dit heir een maat voor is om te meten. Met rustigere paarden denk ik wel dat mensen er een beetje op moeten kunnen rijden, maar als de een het niet kan, dan zegt dta ookw at over de ruiter...

Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 bezoekers