Ervaring met studeren/stage in het buitenland?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Ervaring met studeren/stage in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 12:09

Ik heb nu bijna het eerste jaar van mijn studie geschiedenis achter de rug. In het derde jaar wil ik graag een maand of drie studeren in het buitenland. Overal wordt me aangeraden om vroeg te beginnen met de voorbereidingen.
zo doende ben ik dus een beetje aan het zoeken gegaan. In europa zijn er behoorlijk veel universiteiten waar ik terecht kan. Het liefst zou ik naar Spanje of Italie gaan. Bijvoorbeeld naar Barcelona, Madrid of Malaga. Of naar Rome.
Dinsdag heb ik een afspraak met een contactpersoon van mijn faculteit. Ik hoop dat zij me wat meer kan vertellen..

Ik vroeg me af of hier misschien mensen zijn die al een keer voor langere tijd in het buitenland gewoond hebben?


Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:13

Jups. Ik heb 2 jaartjes geleden voor 3 maanden in Zweden gewoond, Heb daar gestudeerd aan de uni: sociale wetenschappen en stage gelopen in een kliniek voor 65+ ex-psychiatrische patiënten. Ik kan je zeggen: het was SUPER!
De eerste dagen had ik echt zoiets van: ow my god.. Vooral de woonomgeving.. We woonden met een tig aantal buitenlandse studenten in zo'n bouwvakkerskeetjes, en de eerste dagen leek dat echt een verschrikking, maar het was echt GE-WEL-DIG!
Heb daar zoveel geleerd, onvoorstelbaar! Toen ik terug kwam was ik echt een ander mens. Als je nog meer vragen hebt.. let me know Knipoog

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Mafhaf
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:14

Hoi,

Tijdens mijn studie (lang, lang geleden Lachen heb ik 3 maanden in Glasgow gestudeerd. Er was toen iets dat Erasmus-uitwisseling heette. Was super, want je kreeg zelfs een toelage op je beurs tijdens die maanden uitwisseling. Ik heb het gigantisch naar mijn zin gehad in Schotland.

Als je iets met paarden zoekt: ik ben in maart teruggekomen van een half jaar Parelli Natural Horsemanship 'opleiding' in Frankrijk. Dat was ook errug leuk, maar wel iets duurder, zelfs als working student.

Succes met het vinden van een plekkie!

Groetjes
MafHaf

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 12:17

Ik ga waarschijnlijk ook met een Socrates-Erasmus beurs

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:18

Jep

In 2001 ben ik 3 maanden in Miami Beach geweest voor stage. Heb daar in een hotel gewerkt. Ik zou het zo weer doen. Ben samen met een vriendin geweest want alleen vind ik niet zo fijn. Als je de kans krijgt en je twijfeld gewoon doen
Succes

21-5-2010 Luc geboren!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:22

Janneke18 schreef:
Ik ga waarschijnlijk ook met een Socrates-Erasmus beurs


Ik ben ook met de Socrates beurs geweest. Was een leuke bijdrage! Maar goed..had ik ook wel nodig in Zweden.. Scheve mond

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:37

Ik ben ook met een socrates beurs naar Zweden geweest. Als je de kans hebt, zeker doen! Ik zou maar wat graag nog een periode naar het buitenland gaan, helaas gaat dat nog een poosje duren (wrsch. na mijn afstuderen....)
Veel succes/plezier met de voorbereidingen!

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:50

marije999 schreef:
Ik ben ook met een socrates beurs naar Zweden geweest. Als je de kans hebt, zeker doen! Ik zou maar wat graag nog een periode naar het buitenland gaan, helaas gaat dat nog een poosje duren (wrsch. na mijn afstuderen....)
Veel succes/plezier met de voorbereidingen!


Wat leuk! Waar ben jij geweest precies?

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:59

In Kalmar, in het zuid-oosten. Is al weer een paar jaartjes terug, maar was een errug leuke tijd! Wel duur, Zweden.... Waar zat jij?

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:01

Ik zat in hartje Stockholm. Studeerde ook aan de uni van Stockholm.
Echt super daar! maar inderdaad óntzettend duur Bloos!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 18:40

Dankjewel allemaal voor de reacties

@ Misja: over die socrates beurs, er staat overal dat iedere opleiding aparte criteria heeft voor mensen die in aanmerking willen komen voor zo'n beurs. Moet ik dan denken aan bepaalde gemiddelde cijfers? beoordelingsbrieven?

Hoe hebben jullie dat trouwens gedaan met huisvesting? Gewoon vanuit je gastuni, of zelf gezocht?

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:41

Janneke18 schreef:
Dankjewel allemaal voor de reacties

@ Misja: over die socrates beurs, er staat overal dat iedere opleiding aparte criteria heeft voor mensen die in aanmerking willen komen voor zo'n beurs. Moet ik dan denken aan bepaalde gemiddelde cijfers? beoordelingsbrieven?

Hoe hebben jullie dat trouwens gedaan met huisvesting? Gewoon vanuit je gastuni, of zelf gezocht?


Pff..die Socrates beurs zou ik even navragen bij de coordinator van je opleiding. Bij ons werd er wel gekeken naar cijfers, maar of die echt doorslaggevend waren? We moesten wel een motivatie schrijven, gericht aan de Socrates-people.
De huisvesting was bij mij een probleem, gezien daar een tekort aan was in Zweden. Ik kreeg wel een emailadres van een contactpersoon en heb met diegene verder alles geregeld. Stage heb ik ook zelf geregeld, omdat ik zo'n specifieke voorkeur had.

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:42

Ik heb 6 maanden op Aruba gewoond/gewerkt, als stage. Was leuk! Heb achteraf via een beurs mijn ticket vergoed gekregen, maar ik weet niet meer welke beurs dat was (het is ook alweer 6 jaar geleden).

Ik had dit adres via mijn school gekregen, maar moest zelf solliciteren etc. Wonen daar is niet goedkoop, en leven ook niet. Maar ja, dan heb je wel zon, zee en ehhhh mariniers Haha!

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 08:32

haha..
ik ga dinsdag naar de socrates-contactpersoon.. ik hoop alleen niet dat ze om gemiddeld een 8 gaan vragen.. want dat ga ik niet redden.. Bloos

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:49

Bij ons werd er niet naar cijfers gekeken, maar ging het op basis van contacten tussen scholen. Ik heb drie maanden in Wales gezeten, en ik kan het iedereen aanraden

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:51

wkoekoek schreef:
Bij ons werd er niet naar cijfers gekeken, maar ging het op basis van contacten tussen scholen. Ik heb drie maanden in Wales gezeten, en ik kan het iedereen aanraden


Nee, bij ons ook niet in de zin van: je hebt een 6: thuisblijven! Haha!
Maar er werd wel gekeken of je gemotiveerd was, en niet alles liet beslommeren met de hakken over sloot zeg maar. Dat je er met de pet naar gooide. Er waren bij ons dan ook speciale docenten-vergaderingen over het feit of zij jou geschikt vonden om te vertrekken Knipoog

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:09

Ah, ik weet ook al waarom er bij ons niet zo'n strenge selectie was. Wij moeten voor de lerarenopl. talen verplicht drie maanden naar het buitenland Haha!

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:17

Ik heb 6 maanden in Parijs gestudeerd via erasmus uitwisseling. The Time of my life!! Echt een aanrader. Ik heb zoveel geleerd en gezien. Maar beware het is verslavend!!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:35

Boomerang schreef:
Maar beware het is verslavend!!


Volledig mee eens.. als je eenmaal de smaak te pakken hebt.. Bloos

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:07

Citaat:
Maar beware het is verslavend!!




Bij ons werden er eigenlijk geen eisen aan de beurs gesteld, ik heb min of meer voor de show een brief geschreven en dat was het. Zo heb ik in Zweden ook geen vakken gevolgd, maar gewoon een stage gedaan. Terwijl er officieel geloof ik wel studiepunten op de gastuniversiteit behaald moeten worden Verward

p.s. Misja: Stockholm, gave stad!

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)


Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:17

Marije, bij ons hoefden geen studiepunten behaald te worden op de universiteit, we hadden ons eigen onderwijsprogramma. We hebben wel collegs gevolgd en opdrachten gemaakt omdat de studie in het Engels was. Lessen in het Zweeds hadden we niet zoveel aan.
Het ligt er een beetje aan waar je heen gaat en hoe goed je school samenwerkt met de betreffende uni. Wij konden ze niks wijsmaken, omdat de coördinatoren van beide uni's elkaar iets TE goed kennen Bloos

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:52

Ik ben 5 maanden naar Keulen geweest op stage en ik vond het helemaal niks. Mij zul je niet meer zien in het buitenland om te werken, hooguit als ik me er definitief vestig, maar dat zie ik ook nog niet gebeuren.

Mijn broer is met een fortis-beurs naar Londen gegaan om daar een jaar op een universiteit te zitten. Hij is nooit meer teruggekomen. Haha! Hij woont daar nu samen en heeft een hele goede baan bij een bank.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:02

Tessebes schreef:
Ik ben 5 maanden naar Keulen geweest op stage en ik vond het helemaal niks. Mij zul je niet meer zien in het buitenland om te werken, hooguit als ik me er definitief vestig, maar dat zie ik ook nog niet gebeuren.



Met wat voor opleiding?
Trouwens.. Keulen vind ik ook niet echt 'buitenland'.. Tis wel over de grens, maar toch..
Mag ik vragen waarom precies je het niks vond?

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:04

Ik heb daar stage gelopen voor de hotelschool, in een hotel dus. Haha!
De mensen zijn er gewoon een stuk minder vriendelijk en afhoudender. Keulen vind ik verder een grauwe stad. Verder begreep het hotel nou niet echt wat ik kwam doen, moest voornamelijk rotklusjes doen enzo.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:07

Hmm..dan lijkt het me inderdaad niet zo leuk... En dat Keulen een grauwe stad is.. Die mening deel ik met je...

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......