vierkant halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

vierkant halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 09:17

Ik ben altijd zo jaloers op wedstrijden als ik een combinatie zie halthouden en het paard zet dan pats zijn beentjes mooi vierkant neer. (dan bedoel ik de combinaties waarbij je ziet dat dat niet toevallig is maar waar er dus echt serieus aan gewerkt is).
Mij lukt dat dus niet.

Meestal zet ie zijn linkerachterbeen niet zo mooi onder de massa. Ik heb hem wel zover dat hij het bij wil zetten, maar dan is het ook meteen een hele pas en dan staat het weer tever. Ws ligt het probleem ook elders (beetje flegmatiek), en nog beter aan de hulpen staan.
We hebben er in de les ook wel eens aan gewerkt, maar ik ben er niet echt mee opgeschoten.

Hebben jullie tips voor me?


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:26

probeer als je naar het halthouden toe rijd hem goed actief aan je been te hebben tot op de laatste stap.
als je hierop goed oefent zet ie meestal ze benen netjes vierkant op gegeven moment.

Teamspirit... Je bent een toppertje!


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:44

Mijn paard laat ook heel snel het linkerachterbeen achter staan.
Dit ben ik momenteel onwijs aan het oefenen door standaard iets meer linkerkuit erbij te houden met halthouden.
Over het algemeen doet hij nu uit "zichzelf" wel vierkant staan en de keren dat hij het niet doet laat ik hem bijstappen zodat hij eraan wordt herinnert hoe het moet Knipoog
Bij mij werkt het

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:59

arzu staat wel altidj gewoon vierkant, hoe het komt, weet ik niet Verward

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:10

Je moet iets meer druk geven tijdens het halthouden met het been aan de 'slechte' kant van het paard. Zo zal het paard eerder dat been onder de massa schuiven omdat er nog beendruk is en dus zal hij hem minder gauw laten staan. Ook dit zal in het begin vrij moeizaam gaan maar oefening baart kunst

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:12

Het heeft voor een groot deel te maken met de scheefheid van de ruiter en/of het paard. Mijn haflinger kan het ook niet goed, omdat haar zwaartepunt heel erg naar rechts zit en dus zal ze haar ene achterbeen minder gauw onder de massa zetten omdat dat gewoon veel moeilijker en zwaarder is voor het paard. Een paard zal denken: 'waarom moeilijk doen als het makkelijk kan Verward '

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:15

als je gaat halthouden .
je paard lekker actief laten draven .
dan ga je halthouden een ophouding maken en goed been eraan houden.
staat die stil en vierkant je been weer ontspannen
zoals je zelf al zegt staat die met zijn linker been niet vierkant dan geef jij met je linkerbeen iets meer druk als die bijna stil staat .

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:34

Bedankt voor de reacties tot zover. Maar de tip van mijn linkerbeen er meer bij houden, dat doe ik dus al.

Ik denk ook wel net zoals Marianna, dat het voor een groot gedeelte aan de rechtgerichtheid van het paard (en mijn eigen voorkeur voor rechts) ligt. Niet iets wat je zo 123 oplost. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:41

de timing is belangrijk. Op welk moment vraag je van je paard om halt te houden. Als de timing goed is heeft hij genoeg tijd zijn passen af te maken en dat laatste beentje er mooi bij te zetten. Vaak worden paarden halverwege de beweging op de rem getrokken.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:39

Pas op je timing idd, en ook opletten dat je niet teveel met je handen gaat doen, vaak raakt je paard dan uit balans en komt niet mooi vierkant terecht.

Schwung
Berichten: 98
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:50

je voorbereiding is erg belangrijk.
Goed ondersteunen met je been, en zorg dat je paard attent is en goed aan je hulpen staat.
Vaak oefenen, beentjes bijzetten e.d.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:56

Ik vind het ook altijd lastig om dit te oefenen zonder iemand erbij. Ik voel nog steeds niet of een paard vierkant staat. Bloos!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:48

Om je timing te verbeteren: probeer eens tot 4 te tellen, vanaf het moment dat je paard zijn eerste been stil zet. Dit werkt alleen bij een overgang van stap naar halthouden (of draf, met enkele passen stap, zoals je volgens mij tot en met L2 mag rijden). Zo weet je zeker dat hij alle benen heeft bijgezet, en op dat moment ontspan je pas. Het klinkt raar, maar bij mij werkt het altijd ...

~Turbohoof Solutions ~

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:14

Eerst eens zonder zadel gaan halthouden zodat je dan wel goed voelt of hij/zij vierkant staat. En dan weer met zadel erop Knipoog

Let love shine so bright

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:24

Beetje wiebelen met je kont helpt ook altijd wel hoor, hoeft niet het hele zadel ervoor af.

Als je de overgang echt goed op je zit en je been rijdt met alleen een licht begrenzende hand gaan de meesten wel vierkant staan hoor. Kwestie van rechtrichten, dan komt dit ook wel.

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:56

hoi....

je kunt op een snel tempo aan komen rijden, iets voor de x kun je de pony netjes terug nemen, geef de pony kneepjes in de teugels.
als je stil wilt gaan staan ga dan netjes in het zadel zitte en verspreid je evenwicht.


xxjes romy

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:29

Andere manier is: vanaf de grond leren Haha! . Omdat ik allang veel te groot ben om op mijn pony te rijden kon ik 'het vierkant staan' dus niet zelf onder het zadel oefenen. Zijn amazone kreeg het niet voor elkaar. Logisch: ik had er nooit aandacht aan besteed...

Toen ben ik gaan oefenen (er naast) en telkens als hij stil stond even zijn benen opgetild en zo geplaatst dat hij vierkant stond. Oja ik ging hem eerst even zachtjes heen-en-weer duwen zodat hij zelf voelde dat hij niet in balans stond. Na het vierkant plaatsen met de hand weer even heen en weer duwen (zachtjes!!!!) zo van: Voel maar, nu sta je in balans. Telkens belonen als hij vierkant stond. En een commando Ho eraan gegeven.

Het klinkt een beetje raar misschien, maar het heeft heel erg goed geholpen. Je hoeft er echt geen uren grondwerk aan te besteden: gewoon als je van weiland/stal naar poetsplaats loopt enkele keren halthouden en vierkant zetten (vooral goed belonen!!!! Het paard heeft in het begin nog geen idee wat er nou de bedoeling van is). En ook van de poetsplaats naar de bak en na het rijden. Er zijn genoeg mogelijkheden.

Daarna kun je het commando ook onder het zadel gebruiken en laat iemand meekijken die aanwijzingen geeft. Even heen en weer in het zadel om je paard er aan te herinneren dat hij stabiel moet staan. Veel succes.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:49

veel overgangen maken, en schijnovergangen..en net wat iedereen al zegt flink been aan houden (ik had het er eerst ook moeilijk mee,maar het gaat nu al veel beter)!

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 07:40

Ik had exact hetzelfde probleem, dus ik hield ook goed mijn linkerbeen eraan bij het halthouden. En toch ging het steeds mis. Totdat ik bij toeval ontdekte, dat ik mijn linkerbeen er bij de laatste pas weer af moet halen, dan maakt mijn paard de beweging van het halthouden netjes af en staat ze vierkant. Vanuit die "ontdekking" ben ik verder gaan oefenen met halthouden en nu gaat het 9 van de 10 keer goed.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:49

Ik heb gehoord dat als je je gewicht over alle 4 de benen verdeelt dat ie dan ook vierkant gaat staan. Bij mijn paard werkt het wel..

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:06

je kan dit heel erg verbeteren door je heel erg te concentreren op de beenzetting dit kun je in alle gangen doen maar in stap is in het begin het makkelijkste, voel waar die benen blijven. veel schijnovergangen van te voren rijden en pas als je je paard super ontspannen kunt terug rijden op je zit halthouden, van achter naar voren. je zult van zelf merken dat het dan heel snel beter gaat.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:04

Ook het halthouden rijd je met je zit. Als daarbij jou handen en benen goed vierkant inkomen heb je de basis om 4kant te staan.

Wat ik heel veel zie gebeuren is het terug rijden op de hand met afgestoken benen.
De hand geeft nette ophoudinkjes en het been drijft achter aan, om bij te blijven.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:04

Als je hulp van de grond hebt dan kan je het paard leren om de beentjes bij te zetten zodat hij uiteindelijk vierkant gaat staan. Dit is dan rijtechnisch niet de juiste manier maar uiteindelijk leren ze daarvan vaak wel de bedoeling. De meeste paarden kunnen na verloop van tijd als ze voldoende kunnen verzamelen wel vierkant staan overigens.

Voor Max was het een drama tm de klasse M, altijd scheef vaak zowel voor als achter, ik voelde me dan zo'n kluns. Nu schuift hij beide achterbenen zo ver onder in het halthouden dat het soms wel eens te ver is, maar altijd netjes vierkant.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 09:41

astridh schreef:
Als je hulp van de grond hebt dan kan je het paard leren om de beentjes bij te zetten zodat hij uiteindelijk vierkant gaat staan. Dit is dan rijtechnisch niet de juiste manier maar uiteindelijk leren ze daarvan vaak wel de bedoeling. De meeste paarden kunnen na verloop van tijd als ze voldoende kunnen verzamelen wel vierkant staan overigens.

Voor Max was het een drama tm de klasse M, altijd scheef vaak zowel voor als achter, ik voelde me dan zo'n kluns. Nu schuift hij beide achterbenen zo ver onder in het halthouden dat het soms wel eens te ver is, maar altijd netjes vierkant.


Dat heb ik ook geprobeerd. Andere ruiter erop en zelf met het zweepje ernaast gaan staan. Misschien wel helemaal verkeerd, maar ik wilde het iig eens proberen. Maar uiteindelijk kwam het erop neer dat hij niet meer stil durfde te staan en zijn achterbenen maar bleef verzetten.
Afgelopen vrijdag in de les hebben we er niet aan kunnen werken, want toen ging hij toevallig steeds goed staan.

Rosanna; bedoel je dan met de laatste pas het linker achterbeen?

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:02

Scum, ja precies. Steeds die laatste pas. Ik hoor mijn instructrice nog steeds zeggen: "nee wéér die laatste pas. Opnieuw!" Frusty Mijn paard zette juist het linker achterbeen er te ver achter of weer te ver naar voren (meestal dat), igg er nooit mooi onder. Terwijl ik toch goed mijn benen er aan had om die overgang van achteren naar voren te rijden. Zelfs mijn instructrice vond het vreemd Verward . Toen bedacht ik me het volgende, naar analogie van andere problemen die ik met mijn paard heb ervaren en opgelost : als ik haar een oefening wil laten doen, bijvoorbeeld wijken of schouderbinnenwaarts, of gewoon een volte, moet ik even kort de hulpen aangeven, en vervolgens maakt zij de oefening af. Natuurlijk moet ik hier en daar wel corrigeren met mijn hulpen; het gaat niet van zelf Haha! , maar als ik de hulpen tevéél geef, wordt het rommelig. Ik dacht: laat ik nou eens gewoon alleen maar ààngeven dat ik wil gaan halthouden: dus lang zitten, benen eraan, en een ophouding. Dan merk je dat je paard terugkomt. Nou, op dat moment, haal ik even mijn hulpen er allemaal af. Dan heeft mijn paard dus de "vrijheid"om de oefening af te maken. Toen ik dat de eerste keer uitprobeerde, stond mijn paard gelijk vierkant . En op basis hiervan ben ik verder gaan trainen, en ik moet zeggen het gaat dus 9 van de 10 keer goed OK dan! . Als het niet goed gaat, komt dat omdat ik meestal niet op het juiste moment de hulpen geef of los laat. Als mijn paard erg drammerig is bijvoorbeeld, moet ik eerst zorgen dat ze het bit loslaat, voordat ik ga halthouden. Maar da's eigenlijk ook logisch Blond .
Gelijk een fractie van een seconde nadat mijn paard vierkant heeft haltgehouden, heb ik wel weer mijn been eraan om haar te laten nageven. Ik weet niet of deze methode voor ieder paard werkt, maar misschien is het het proberen waard! Succes! Ben benieuwd!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers