Hoofd omhoog tijdens aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Hoofd omhoog tijdens aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 12:40

Zoals de titel al zegt, gooit m'n verzorgpony z'n hoofd omhoog als ik hem in galop zet. Hij loopt aan de teugel in draf en ik rijd hem dan flink voorwaarts en vervolgens bij het aanspringen gooit ie z'n kop in de lucht, terwijl ik de druk echt op de teugels houd...

Eenmaal in galop is hij weer makkelijk rond te rijden, maar wat kan ik eraan doen dat hij dit tijdens het aanspringen ook blijft???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:27

meestal doen paarden dat als ze nog geen sterke achterhand hebben en daardoor moeite hebben met galop aanspringen.

Hou niet teveel vast van voor, want dan gaan ze er juist tegen in trekken.
Dus wel contact, maar niet vast.

ga verder oefenen om de achterhand sterker te maken. (staan veel topics van op bokt als je even zoekt)

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:29

maar om de achterhand sterk te maken moet je juist overgangen naar de galop rijden..
maar ik denk ook dat je je paard waarschijnlijk forceerd en een te bange gehaaste overgang rijd..
ik kan hier verder niet over oordelen want ik heb je nog nooit zien rijden..
succes

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:38

Sowiezo nooit flink voorwaarts gaan draven als je een overgang in galop wil maken, je paard moet dit vanuit een rustige draf ook kunnen doen. Ik zou vooral veel overgangen gaan rijden, en dit ook tijdens longeren oefenen, eventueel met touwtjes.
Succes!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:19

runningkawa schreef:
meestal doen paarden dat als ze nog geen sterke achterhand hebben en daardoor moeite hebben met galop aanspringen.


Precies, probeer hem voor je de overgang rijdt zo diep en lang mogelijk in te stellen en wanneer je de overgang rijdt een ophouding maken en benen erbij.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 19:38

Oke heel erg bedankt allemaal, maar als ik het goed begrijp moet ik hem dus tijdens de overgang niet rond stellen, maar juist lang in de hals laten?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:11

minka schreef:
Oke heel erg bedankt allemaal, maar als ik het goed begrijp moet ik hem dus tijdens de overgang niet rond stellen, maar juist lang in de hals laten?


Nee, je moet hem wel rond rijden maar diep instellen, rij je wel eens voorwaarts neerwaarts? Dat idee moet je erbij hebben alleen dan ronder in de hals maken dan bij het voorwaarts neerwaarts.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 07:52

Veel longeren met bijzet en eventueel balkjes, worden ze sterker van in de achterhand.

En als je aan het rijden ben moet je hem vooral niet losgooien aan die voorkant, maar contact houden met de mond en hem naar voren toe rijden. Het is op zich niet zo erg als hij zijn kop in de lucht gooit, als hij dan maar wel voorwaarts aanspringt in galop. Op dat moment zou ik hem nog een stukje door laten galoperen en het dan nog een keer proberen.
Op een gegeven moment (als hij sterker word in zijn achterhand) gaat hij vanzelf ook in die overgangen nageven
Maar ga vooral hem vooral niet in een houdinkje dwingen, want daar schiet je toch niks mee op

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 14:50

jarrah schreef:
Veel longeren met bijzet en eventueel balkjes, worden ze sterker van in de achterhand.

En als je aan het rijden ben moet je hem vooral niet losgooien aan die voorkant, maar contact houden met de mond en hem naar voren toe rijden. Het is op zich niet zo erg als hij zijn kop in de lucht gooit, als hij dan maar wel voorwaarts aanspringt in galop. Op dat moment zou ik hem nog een stukje door laten galoperen en het dan nog een keer proberen.
Op een gegeven moment (als hij sterker word in zijn achterhand) gaat hij vanzelf ook in die overgangen nageven
Maar ga vooral hem vooral niet in een houdinkje dwingen, want daar schiet je toch niks mee op


Ik krijg les en ook prive les en daarin wordt ook veel aan dit probleem gewerkt, ik loop dus niet zelf een beetje te klooien Knipoog

Maar goed we werken inderdaad vanuit het voorwaarts neerwaarts principe, volgens mij is dit ook de beste methode om een paard naar beneden te rijden. We longeren vrijwel altijd met bijzet en leggen ook wel eens balkjes neer of een sprongetje voor de afwisseling!!!

Bedankt voor de tips en ik ga ermee aan de slag Haha!