Karperrug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Karperrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-02 23:27

Heeft of kent iemand een paard die dit heeft? Ik zag het vanavond voor het eerst en het ziet er toch wel heel apart uit. Maar wordt een paard met zo'n aandoening zo geboren? Ben benieuwd!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:47

Voor zover ik weet wordt een paard hiermee geboren, correct me when wrong. Ik ken het alleen van de plaatjes, ben het nog nooit in het wild tegen gekomen.
Het wordt altijd als een bouwfout afgeschilderd, maar ondertussen proberen we allemaal om de rug bol te rijden. Beetje typisch dat een paard wat dit dan van zichzelf heeft als niet goed wordt aangemerkt.
Ongetwijfeld is dit veel te kort door de bocht, maar wat zit er nou precies achter, want dat weet ik dus ook niet.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 00:06

Stukje erover....

"Wervelkolom en rug
"De helft van de paarden die ik op de praktijk krijg hebben symptomen in de vorm van bijvoorbeeld narrig bij het borstelen en bokken bij het rijden." De wervelkolom is hier een belangrijke peiler. Op de eerste plaats ziet Hofland graag een hals met kap. "Meestal hebben paarden met kap meer atletisch vermogen". Een horizontale hals daarentegen is vaak moeilijker in te buigen. Los in beweging kan het nog wat lijken, maar als je er op gaat zitten valt het vaak niet mee. Bij veulentjes die met normale oprichting worden geboren en als het ware 'opeens' een horizontale hals hebben, kan er sprake van ataxie zijn. Een goede rug is gerelateerd aan de mogelijkheid tot flecteren. Hiermee wordt bedoelt dat een paard een bolle rug, zeg maar een kattenrug, moet kunnen vormen. Het flecteren bestaat uit een opwaartse en een zijdelingse beweeglijkheid. Paarden met een kortere rug hebben vaak meer opwaartse beweging, paarden met een wat langere rug kunnen makkelijk zijdelingse bewegingen (lengtebuiging) aan. In de hogere dressuursport kom je niet vaak een paard met een korte rug tegen. Een Duitse uitdrukking in deze is dat een paard 'ein Rib zu kurz' kan zijn, waarmee bedoelt wordt dat een langere rug gewenst zou zijn, teneinde in de oefingen waarbij zijdelingse buiging wordt gevraagd meer te kunnen buigen. Er zijn 2 extreme afwijkingen in de rug van een paard. Bij een karperrug is de rug extreem strak (bol), en een zadelrug geeft juist een hele weke (holle) rug. Beide afwijkingen zijn onwenselijk."

Bron : http://www.vwf.nl/VWF/Evenementen/2001/ ... ofland.htm

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 02:38

Het ziet er echt heel raar uit. Achter de schoft een glijbaan naar beneden, daan een dikke bult bij z'n lendenen. Paard heeft wel Z1 gelopen en kan best leuk bewegen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 07:57

Ik begrijp dus dat Naz juist geen karperrug heeft gezien, die is toch "bijna bol"? Of zeg ik het nou verkeerd.
Bij ons op stal staat er ook een met een extreem holle rug. Dat ding kan wel lekker lopen.

:evaw:

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 08:37

De rug moet kort, breed en goed bespierd zijn. De lijn van de rug moet iets hol zijn. Is de rug te hol dan spreekt men van een weke rug, een naar boven gebogen rug wordt karperrug genoemd. Deze rugvormen zijn ongewenst omdat de krachtoverbrenging van achtehand naar voorhand erdoor belemmerd wordt. De lendenen worden gevormd door lendewervels, waaraan geen ribben bevestigd zijn die de wervelkolom dragen, zoals dat bij de rug het geval is. Ook de lendenen moeten kort, recht, goed bespierd en breed zijn. Over een paard met een te lange rug spreekt met hier in Nederland van een rib teveel.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 09:28

Ik heb 2 paarden gekend met een karperrug, dat wil zeggen dat ze in de lendenen ietwat bol zijn ja, het tegenovergestelde van week zeg maar. En inderdaad hebben ze dan vaak wat moet met lengtebuiging, ze zijn dan van nature minder soepel.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:34

Paarden van tuigtypische komaf willen dit nog wel eens hebben....

Op een basisniveau hoeft het geen handicap te zijn in de sport. Paarden met zo'n rug kunnen nog prima bereden worden...
Maar een mooi gezicht is anders....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 11:25

Ja ik ken zo'n paard. Er kan ook niet op gereden worden. De paarden die Desiree kent zullen het wel niet zo erg hebben, wat dit paard is zo 'mismaakt' dat je er niet op kunt zitten. Toch schijnt ze hele goede bewegingen te hebben en daarom willen ze er ook een veulen uitfokken, want het schijnt niet erfelijk te zijn.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 11:29

klopt jurga, ze waren inderdaad niet mismaakt. Er kon zeer zeker op gereden worden, dressuur, maar ook springen. Je hebt natuurlijk meerdere en mindere mates van een karperrug.

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 12:29

Ik ben eens wezen kijken bij een paard dat een karperrug had, hoeft niet gemeld te worden kennelijk als je een paard zoekt. Ik heb hem toch nog even gereden, een beetje stelling en buiging nemen kon hij niet eens. Mijn ervaring ermee is dus niet goed. Bovendien ziet het er nog niet uit ook niet.

Sprakeloos

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 12:56

Nee dat hoeft ook niet gemeld worden, is te zien met het blote oog, wordt dus niet gezien als een verborgen gebrek.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:05

Maar het moet wel genoemd worden als schoonheidsfout, want je kunt het niet maken om mensen helemaal daarvoor te laten komen kijken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:09

Nou ik zie het toch wel meer als een schoonheidsfoutje. Tja en melden, niet iedereen heeft zoveel fatsoen om dit te melden. Ze willen het paard natuurlijk wel verkopen he, en als iemand het niet ziet?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:29

even een vraagje tussendoor, als een paard brokelige hoeven heeft, meot dat vermeld worden??
want de eigenaar van de friezen ahd een emrrie verkocht maar had wel gezegd dat ze een slecht gebit had maar niet dat ze brokkelige hoeven had omdat je dat kon zien, je kon het bij haar dan ook zien.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:36

Alles wat je met het blote oog kunt zien hoeven ze niet te vermelden. Dus ook de brokkelhoeven niet. Paardenwet is trouwens vervallen en ik weet niet of daar iets voor in de plaats gekomen is. Dus gewoon de ogen goed de kost geven is mijn advies. En goed luisteren, hoest het paard in beweging, snurkt ie, geeft ie een piepend geluid, zijn de voorhoeven gelijk, de achterhoeven ook. Zijn ze niet gelijk dan is er iets mis mee, of geweest.En zo zijn er nog veel meer dingen waar je op letten moet. Als ik een paard moet kopen dan neem ik rustig de tijd daarvoor, neem een kenner mee en ga desnoods later nog weer kijken. Je moet gewoon alert zijn.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 17:09

Ja maar als je iemand eerst de hemd van het lijf vraagt over het paard omdat het toch ongeveer een uur heen en een uur terug is met de auto, dan wil je wel graag dat het even gezegd wordt, want die man deed het voorkomen alsof het een goed sportpaard was. Nou het beest kon nog geen volte lopen..
Maar nou moet ik zeggen dat de andere paarden die hij uit de stal trok ook allemaal wat mankementen hadden, we zijn daar dus maar snel weer weggegaan.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Anike, DJZ, fnpetter1990, Lui_, Miekie74, RoRo44, ryukapple, xPabloBokt en 45 bezoekers