Wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-02 22:45

Zo met het oog op het nieuwe wedstrijd seizoen.
Wanneer vinden jullie dat je aan een wedstrijd "kan" en "mag" gaan meedoen?



Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:51

Ik denk dat je pas aan wedstrijden mee moet gaan doen wanneer jij en je paard er klaar voor zijn, ik denk niet dat daar richtlijnen voor zijn, dat voel je zelf het beste aan.

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

ok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:52

wedstrijd rijden??????????? Huilen
als je klaar bent met je training,normaal is dat als je net begint na ongeveer 5 maanden }>of eerder ligt aan de Haha! verhouding Haha! met je trainer. Sigaar
maar alleen reining de rest komt vanzelf.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:26

Als je zelf er zeker van bent en zeker weet dat het paard het ook aankan.
Ik zou het ook nog even navragen aan degene waar je les van krijgt die kan dat precies vertellen.

gr Dennis v m

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 07:21

Als ik vind dat ik en belangrijker mijn paardje er klaar voor zijn. Voorlopig nog niet dus. Als ik wat laat zien wil ik wel iets goeds laten zien Knipoog .
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 08:15

Als ik moet wachten tot ik klaar ben met trainen dan start ik op m'n 486e nog niet.... Ik denk dat je gewoon naar wedstrijden moet gaan kijken, en pas als je zeker weet dat je aan kunt wat je gezien hebt kun je eens een keertje gaan starten. Lijkt me vreselijk voor de andere deelnemers als je de boel gaat lopen verstieren....
Misschien een idee om eerst eens een oefenwedstrijd te proberen? 6 april in Lisse.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-02 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:01

Doe aan een wedstrijd mee als je er iets mee opschiet en daar mee bedoel ik:
- ervaring voor je paard en/of
- ervaring voor je zelf en/of
- kijken waar je staat met je paard

Als wedstrijdervaring je motivatie is, kies dan eerst een rustig onderdeel uit, bv pleasure of horsemanship
Als je weet dat je onderaan zult eindigen omdat je nog niet ver genoeg bent met je training en de wedstrijdervaring is niet iets waar je op dat moment nuttig aan kunt werken, dan moet je je afvragen of het wel zinnig is om mee te doen, train/les liever even door en neem de volgende wedstrijd in overweging. Succes!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 14:25

Nou Jos ik heb een nachtje over het antwoord 'geslapen'. *LOL*

Ik vind dat je aan een wedstrijd mee KAN doen als je paard de basisprincipes kent en je zelf redelijk kunt blijven zitten. Lachen
Dit behoeft uiteraard enige uitleg:

Natuurlijk doel ik hiermee op een beginnerswedstrijd en dan met name de pleasure en de trail, want ik vind dat een beginner zich niet moet wagen aan de reining.
Als je paard thuis goed luistert en de 3 basisgangen kent ben je 'klaar' om je te meten met anderen van gelijke 'hoogte'. Hiermee train je niet alleen jezelf maar zeker ook je paard om om te gaan met vreemde indrukken en veranderende omgeving. Hiervan zul je later veel profeit hebben.

Als je regelmatig wint bij de beginners, ben je klaar voor een stapje 'hoger'. En hier mis ik dus een tussenlaag in het wedstrijdgebeuren. Huilen Ik zou graag een 'semi-amateur' groep willen zien, waar mensen met wat goede resultaten in de beginners zich verder kunnen meten zonder meteen in het diepe van de amateurs terecht te komen. Ook zou hier plaats moeten zijn voor de beginnende reining ruiter.
Beide hierboven omschreven groepen dienen ALTIJD op 2 handen te starten.


Wanneer MAG je meedoen:

Mensen die regelmatig leuke resultaten halen in de 'semi'-groep zouden startgerechtigd mogen zijn in de amaturs. In deze groep worden alle onderdelen verreden en indien nodig ook op één hand.

En dan mis ik weer een groep: de 'semi-profs' Haha!
Hierin zouden mensen MOGEN starten die binnen afzienbare tijd hun amateurstatus kwijt zijn vanwege te goed presteren in de amateurs en/of zich op lichte basis op het proffesionele vlak begeven, zonder daarmee ECHT hun brood te verdienen.

En tenslotte de prof's:
Hierin zouden alleen mensen MOGEN starten die alle andere groepen 'ontgroeid' zijn en/of zich duidelijk als trainer oid comercieel profileren.

Niemand verwacht van een beginner dat ie de sterren van de hemel rijdt (of zou dat mogen verwachten), dus schroom niet om te starten.

Daarentegen verwacht ik van een prof WEL dat ie laat zien hoe het hoort. Hij is tenslotte vaandeldrager van de westernsport.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:00

Even een kleine nuance aanbrengen...
Niemand verwacht dat een beginner de sterren van de hemel rijd.. inderdaad.
Maar ik verwacht eerlijk gezegd wél dat ook een beginner op de hoogte is van het wedstrijdregelement en de do's en don'ts op een wedstijd, en dan met name in de inrijbak.
Ik heb in het verleden 'beginnerswedstrijden' gereden om mijn paard ervaring op te laten doen. Ik was zelf al geen beginner meer, dus deed buiten mededinging mee, maar het enige waar ik mee bezig was in de inrijbak, was het ontwijken van anderen! Echt niemand keek waar 'ie reed, en de meesten waren voornamelijk bezig hun paard min of meer in de hand te houden. Dit waren voor mijn paard (en voor mij ook) zeer slechte wedstrijdervaringen en ik ben daar dus rap mee gestopt! Ik ben met haar Novice amateur en amateuronderdelen op rassenshows gaan starten, en dat beviel een stuk beter, ook voor m'n paard!
'Beginners' wil zeggen 'beginnend WEDSTRIJDruiter' NIET 'beginnend WESTERNruiter'!
Dus wanneer naar een wedstrijd: als je thuis je paard VOLLEDIG onder controle hebt en de onderdelen beheerst die je op de wedstrijd wilt rijden. En ga dan als voorbereiding een paar keer op 'vreemd terrein' rijden, tussen vreemde paarden, zodat je weet wat je van je paard kunt verwachten.
Gelukkig worden er tegenwoordig steeds meer oefenwedstijden georganiseerd, en ik moet zeggen dat het nu al een stuk beter is dan een paar jaar geleden... Misschien wordt het nog wel wat met dat westernrijden Tong uitsteken Knipoog
~Francis~

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:43

[quote]En tenslotte de prof's:
Hierin zouden alleen mensen MOGEN starten die alle andere groepen 'ontgroeid' zijn en/of zich duidelijk als trainer oid comercieel profileren. [/quote]


Helaas zijn er ook ruiters die gedwongen zijn in de open te starten, zoals bij AQHA-wedstrijden, waarbij je samenwonende partner niet als eigenaar van het paard wordt gezien (zoals wel bij gehuwden) en dus niet in de (novice)-amateurklasse kan starten! Dit werkt niet erg motiverend.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 17:53

Semmie schreef:
Helaas zijn er ook ruiters die gedwongen zijn in de open te starten, zoals bij AQHA-wedstrijden, waarbij je samenwonende partner niet als eigenaar van het paard wordt gezien (zoals wel bij gehuwden) en dus niet in de (novice)-amateurklasse kan starten! Dit werkt niet erg motiverend.


Komt idd voor, maar dat is simpel aan te passen door het papier op 2 namen te laten zetten.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 19:41

Ik start pas op wedstrijden als ik zeker weet dat ik en mijn paard het aankunnen. Ik wil zeker geen gek figuur slaan. Als ik kijk naar sommige wedstrijden, rijzen me de haren ten berge....Nee hoor, alleen als we er echt klaar voor zijn, en als ik er een heel goed gevoel over heb...nog niet dus.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 19:43

Lips are sealed Lips are sealed Ik hou mijn mond..... Lips are sealed Lips are sealed

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-02 19:51

Haha! Haha! Haha!
Ja , je onderschrift zegt al genoeg. *LOL* *LOL*

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 19:58

Ik sluit me bij Jac aan, voorlopig heb ik voor mezelf nog lang niet het gevoel dat ik een wedstrijdje kan starten zonder het komisch nummer van de dag te worden Haha!
Daar wachten we dus nog maar even mee. Ooit wil ik het (denk ik) wel eens proberen, maar nog ff niet dus.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:01

Als je het zelf leuk vind om op concours te gaan, en je geen gevaar vormt voor anderen op t voorterrein. Dan mag je op concours.

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:07

Niet alleen het voorterrein, ook in de wedstrijd "bak"

De jury zit daar ook nl }>

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:27

Hoi bokkers,

tja...verschillende mensen, verschillende meningen...

Ik sluit me aan bij Sugar Miss én bij die van Francis Haha!

Wil ik nog iets van mezelf aan toevoegen Bloos
een paard is een paard en ook al heb je het nog zó goed onder controle; op een wedstrijd kun je "ervaren" dat je, voor je gevoel, op een heel ander paard zit Huilen Haha!
Inderdaad ! Dat doet ie anders nooit.... Knipoog

En als je dan zou zeggen : nou... we zijn er dus niet aan toe... kom je dus niet meer aan "starten" toe, en blijf je inderdaad bezig met "trainen" (sonja Haha! ) Leuk, maar waar doen we het dan voor? Om aan een vriendin te laten zien hoe leuk hij thuis loopt? *LOL*

De profs zeggen dan ook niet voor niets : "neem je paard mee, al is het maar om gewoon te stappen aan de hand/onder de man, voor de ervaring, en wéét welke wedstrijd je kiest (manegewedstrijdjes of de AQHA). Laat je niet zien juist op dié wedstrijd waarvan je weet dat je er niet aan toe bent...
Meenemen, herhalen, herhalen = ervaring opdoen, toch?

Groetjes
Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 20:50

Goh,wat zijn er velen nog niet zo ver om een show te rijden Knipoog
had toch wat anders verwacht afgaande op de vele wijze raad en tips die iedereen geeft Sigaar
OF????????????? is showen toch iets anders dan door de duinen racen af trailen in het bos }>

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 21:56

Ik sluit me aan bij Jolanda. Ik vind het goed om ervaring op te doen voor mij en mijn paard en leer ook telkens weer van wedstrijden. Ik denk dat als je pas wedstrijden gaat rijden als je helemaal klaar bent, je nooit toekomt aan wedstrijden, want er blijft altijd nog wel het e.e.a. over om aan te werken. Maar ja, zo denkt iedereen er weer anders over, hoor en het is ook maar net wat je leuk vindt.
Even een vraagje aan Francis (of voor degene die het ook weet): wat is dan een novice-amateur wedstrijd. Daar heb ik dus nog nooit van gehoord. Verward

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 23:57

Je bent aan een wedstrijd toe op het moment dat het thuis wel lekker gaat, en dan kom je op die wedstrijd en merk je dat het ineens helemaal niet lekker meer gaat. Door je eigen zenuwen, de aanwezigheid van andere paarden en een andere omgeving, publiek, muziek, vlaggen enz. Nou kun je afwachten en thuis de hele buurt optrommelen om met vlaggen en muziek voor publiek te komen spelen. Of je kunt gewoon naar die wedstrijd gaan (misschien afgaan) en nog eens gaan, en nog eens gaan. Want dat is toch de enigste plek waar ie de wedstrijdervaring op kan doen. Het alleen de arena ingaan, weg bij de andere losrijdende paarden en dan toch naar de ruiter luisteren. In de pleasure niet gaan scheuren als je ingehaald wordt. Je kunt nu eenmaal niet alles thuis oefenen. Bovendien gaat het er toch ook om dat je er lol in hebt om deel te gaan nemen, je gaat toch niet meteen om te winnen.
Mijn eerste wedstrijd was ik 2e, mijn tweede wedstrijd scheurde ik met een hand op mijn hoed de bak rond in de pleasure. Daar zijn het toch ook "beginners" voor.
Ik vind wel dat je inderdaad de regels en dergelijke moet kennen voor je start, en dat je thuis redelijk veilig rond kan rijden en kan blijven zitten, en dat je de gevraagde oefeningen thuis kunt uitvoeren. Dit is natuurlijk nog geen garantie voor op de wedstrijd.

Om even terug te komen op Sugermiss. Ik mis inderdaad ook een aantal klasses. De keuze is te beperkt en de verschillen te groot. Maar ja, om nu zo'n zeven klasses te hebben waar er telkens maar 4 deelnemers in starten, dat komt de show ook niet ten goede. Of zouden er dan juist meer mensen durven te starten.
Ben het niet helemaal eens met het gestelde over de Profs. Ook daar zit onderling erg veel verschil in. Ben je prof met een eigen stal, binnenbak en dus het hele jaar rond in staat om paarden van jezelf en anderen te trainen, en staan die ook werkelijk een jaar bij jou op stal om getraint te worden, of ben je een prof die aan huis komt, voornamelijk om paarden zadelmak te maken, beetje te trainen als het weer het toelaat en dan weer aan de eigenaar over te laten. Zo'n prof wil ook wel eens op wedstrijden kijken hoe ver het getrainde paard is, maar kan dat alleen door zo'n jong paard in de Open te starten op een niveau waar dat paard nog helemaal niet aan toe is. Beiden verdienen hun boterham met westernrijden maar krijgen heel verschillend materiaal onder hun kont, maar moeten op hetzelfde niveau starten. Dat vind ik ook niet kloppen. Veel green as grass klasses zijn er hier niet, en ze schijnen ook nog schreeuwend duur te zijn aan inschrijfgeld.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 10:15

Francisca schreef:
wat is dan een novice-amateur wedstrijd. Daar heb ik dus nog nooit van gehoord. Verward


Dit is een beginnerswedstrijd. Je mag novice starten totdat je een bepaald aantal punten hebt gehaald (AQHA). Ik dacht 10 (weet niet zeker Verward ) Kom je hierboven dan wordt je amateur.
Sommigen kunnen jaren in de novice blijven rijden anderen schieten met 1 à 2 wedstrijden meteen door naar de amateur, afhankelijk van het aantal deelnemers en dus het aantal behaalde winstpunten.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 12:06

De Novice Amateur is een klasse die uitgeschreven wordt op rassenshows, dus AQHA en APHA. Je moet daarvoor dus wél een novice-amateur kaart voor hebben aangevraagd. Heb je in een bepaald onderdeel (eigenlijk in een bepaalde 'groep') meer dan 20 punten dan moet je voor dat onderdeel Amateur starten. De onderdelen waar je die hoeveelheid punten nog niet hebt mag je Novice blijven starten. Naast de Novice klasses mag je ook de Amateur en zelfs Open klasses starten, maar alle punten worden wel bij elkaar opgeteld.

Wat betreft die Pro's... het is dus zelfs zo dat de vrouw van een pro óók pro moet starten, ookal heeft ze nog nooit op een paard gezeten! Ze gaan er van uit dat je, met je privé trainer in huis, ook wel kunt rijden.
En als je zoals ik gedaan heb, je 'verzorgpaard' op een wedstrijd (rassenshow dus) uit wilt brengen, moet je ook Open starten, omdat het paard dus niet op je naam staat, en je dus als 'trainer' aangemerkt wordt. Een leasecontract maak hierbij niet uit, dat gaat alleen op bij de WRAN. Bij de Paints maakt het wel uit of je er wel of niet voor betaald wordt, maar bij de Quarters moet je dus zowiezo Open starten.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 12:56

Francis schreef:
maar bij de Quarters moet je dus zowiezo Open starten.


Je mag tegenwoordig bij de AQHA tot maximaal 3x toe een aanvraag doen als Amateur om met een ander paard wat niet op jouw naam staat Amateur te starten. Wel tijdig aanvragen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flip, OmgiliBot en 14 bezoekers