rotrupsen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

rotrupsen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 20:43

M'n verzorgpardje ging al alleen s'avonds de wei in vanwege de dazen. Hij heeft een gevoelige huid en rent gillnd naar z'n stal als ie gestoken werd. Nou had ie een paar dagen geleden ineens een wond bij z'n manenkam. Eerst dachten we nog aan een huidaprobleem dat hij ieder jaar in de lente en herfst heeft, maar dit was anders... Vanochtend had hij weer een plek erbij, nu op z'n borst. Samen met de boer van de overkant wei-inspectie gehouden. Er staan eikenbomen langs de wei, maar het zal toch niet...? Ja , dus. Binnen een paar seconden 3 nesten met processierupsen gevonden. Blijkt dat hij daar gevoelig voor is! De andere twee paarden hebben tot nu toe nog nergens last van, maar geen van 3en komt de wei nu nog in; die brandhaartjes kunnen tot 30 (!) meter van zo'n nest af verspreid worden! Nu zit paard in z'n stal en ik achter de computer te vergaan van de jeuk. Uierzalf vindt ik zelf nog het beste antie-jeuk werken, maar wie weet een betere remedie?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd


patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:56

Hai juut,akelige rupsen! Boos! ,hier in de buurt zelf nooit last van gehad (klopt af) maar je kan het beste menthol of kampfer houdende zalf op de plekken smeren,en misschien eerst op de plekken waar het zit op je huid strippen met plakband,zo haal je de haartjes van dat rot beest weg die er eventueel nog zitten!
goed wassen met water (koud),dit kan je ook bij je paard doen lekker vaak afspuiten met koud water,voor de rest is hier geen geneesmiddel voor.
enne vooral niet krabben of wrijven op die jeuk plekken.
sterkte ermee!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:59

bij ons zitten alle bomen vol met die rotrupsen !!!
in een grote boom zitten 3 nesten
en in de kleinere bomen heb ik er ook al enkele gezien
echt ranzige beesten !

mentholzalf helpt goed tegen jeuk !


Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 21:48

patrice schreef:
enne vooral niet krabben of wrijven op die jeuk plekken.
sterkte ermee!

Nee, daar is mijn vader nu achter Knipoog Die heeft dus wel zitten wrijven en heeft nu bulTEN Haha! En wij maar roepen; niet wrijven!
Ascot doet nu dus ook meer het zijn voerbak dan alleen uit eten, maar hoe we hem uit moeten leggen om niet te krabben..iemand idee? Was hem nu iedere dag lekker met koud water en mijn kleren gaan gelijk het wasmaschientje in bij thuiskomst. Bah, zou er haast smetvrees van krijgen!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:04

Je paard eerst afspoelen (onder de slang) met lauw water, om eventuele losse rupshaartjes uit zijn vacht te spoelen. Daarna afsponzen met lauw water en een flinke scheut azijn, niet inwrijven, maar zo oplaten drogen.
Als de reactie heel ernstig wordt, de DA vragen om een anti allergiespuit op antihystaminische basis.
Wat jou zelf betreft, de bulten insmeren met een stuk komkommer, haalt de brand (jeuk) er uit en anders naar de huisdokter, want die injectie's zijn er ook voor mensen. Sterkte.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:54

Kitten schreef:
Als de reactie heel ernstig wordt, de DA vragen om een anti allergiespuit op antihystaminische basis.
Wat jou zelf betreft, de bulten insmeren met een stuk komkommer, haalt de brand (jeuk) er uit en anders naar de huisdokter, want die injectie's zijn er ook voor mensen. Sterkte.


Dus er is toch een middeltje ervoor OK dan!
Ik had vernomen dat dat niet zo zou zijn,gelukkig maar!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:56

Ieks, hoe zien die rupsen eruit? Nagelbijten / Gniffelen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:17

Kan de gemeente(bestreidingsdienst) niets voor jullie doen. Ik heb onlangs op televiesie gezien, dat dat spul in woonwijken al bestreden wordt. En aangezien ze wespennesten ook verwijderen, kunnen ze misschien hier ook wel wat mee. Ik weet dat diverse gemeente hier al wel mee bezig zijn, omdat het landelijk een groot probleem begint te worden.
Ik zou het eens navragen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:20

Kan de gemeente(bestrijdingsdienst) niets voor jullie doen. Ik heb onlangs op televizie gezien, dat dat spul in woonwijken al bestreden wordt. En aangezien ze wespennesten ook verwijderen, kunnen ze misschien hier ook wel wat mee. Ik weet dat diverse gemeenten hier al wel mee bezig zijn, omdat het landelijk een groot probleem begint te worden.
Ik zou het eens navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:25

De gemeente kan idd de rupsen weg spuiten, maar vorig jaar hebben ze dat bij ons op stal gedaan bij 5 eiken. Kostte ruim 500 euro en dit jaar zitten ze weer helemaal vol. Boos!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:16

Oefffff, en er isgeen mogelijkheid om dat te laten doen via een boer of een loonwerker met spuitlicencie?

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 11:37

Oké, effe korte update; de eigenaars hadden eerst naar de boswachter gebelt, aangezien de wei aan het os grenst. Helaas; zij doen er niets aan, willen/moeten de natuur hun gang laten gaan. Boos! Wel konden we een klacht indienen bij een organisatie in Roermond.
Daarna hebben ze de gemeente gebelt. Er blijkt maar twee teams te zijn die van vroeg tot laat bezig zijn met bomen rups-vrij te krijgen, en wanneer ze tijd hebben (of dat ze ingeplant zijn) komen ze via de wei de bomen onder handen nemen. Een meter buiten de weiafzetting is eigenlijk nog grond van de eigenaars Ascot, dus krijgen ze ook geen problemen met de boswachter.
Is er nog één probleem; die krengen zitten aan de bosrand..alles in de buurt van de stal is bosrand, dus we moeten waar we ook heen rijden langs die krengen op! In het bos zitten de rupsen niet, maar hebben we weer dazen. Gelukkig is het nu slecht daas-weer, dus kan ik nog redelijk het bos in.
De rupsen zijn overigens zwart, en zitten in soort spinnewebben bij elkaar. Die spinnewebben bestaan o.a. uit brandhaartjes, die de overlast geven. De brandhaartjes zijn onzichtbaar, kunnen tot dertig meter (!) van het nest wegwaaien en kunnen zes(!!) jaar overlast blijven geven. Klinkt leuk, niet?
Bedankt voor de tip met azijn, ga het vanmiddag uitproberen!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:42

Zijn het zwart-witte rupsen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 14:32

Hier een paar links. Alhoewel nergens iets vermeld staat over paarden zijn de DA's hier in de buurt er al jaren van op de hoogte dat sommige paarden er erg veel last van kunnen hebben. Ik opende een paar maanden geleden hier al een topic over en was verbaast dat niemand reageerde.
In 1996 heb ik het al eens doorgegeven aam de Paardenkrant, maar die vonden het niet boeiend.
Intussen is het nieuws en wordt er al overwogen om de 4 daagse route om te leggen.

Mijn paarden hebben er op verschillende manieren last van.
Een hoest en een ander heeft duidelijk jeuk, daarom heb ik ze verplaatst naar een ander weiland.


http://www.minvws.nl/zoeken/vragen/eike ... lt.asp#a34

http://www.ppd.nl/determinatie/c_processierups.html

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, Hanneke1989, marinst, Mizsz_Kitty, Vitas en 88 bezoekers