Een heel vreemde bult, abces..wie weet iets...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Een heel vreemde bult, abces..wie weet iets...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 19:44

Zaterdag is de DA bij Norita langs geweest, ze had ernstige koorts (40.5) en snotterde groen snot. De DA constateerde acute bronchitis. Hier heeft ze vervolgens pijnbestrijders (Medalcam) en antbibiotica voor gekregen. De pijnbestrijders waren voor een paar dagen, de antbiotica voor 14 dagen.
Sinds gisteren is ze echt opgeknapt, ze eet weer en kijkt vrolijker uit haar ogen. Ook is het snot bijna weg.
Mijn bijrijdster kwam vanavond naar me toe en had een vreemde bult ontdekt onderaan het hoofd, zeg maar de ruimte tussen de kaak. Het is grote bult, is nu kaal, zit geen haar meer op. Heeft ook een klein beetje gebloed. Het lijkt op een abces wat open graat breken.
Ik heb helaas weinig ervaring met dit soort dingen. Wat moet ik doen, moet het abces vanzelf open gaan. Moet de DA komen....Wie kan me antwoord geven op die vragen.
Alvast bedankt.


Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:50

Ik heb hier geen ervaring mee, maar mijn motto is 'niet vertrouwen; DA bellen!' Heb liever dat ie desnoods en keer voor niets komt dan een keer te laat.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 20:09

De DA heeft dus acute bronchitis geconstateerd, maar is zo´n bult gecombineerd met hoge koorts en groen snot niet 1 van de syptomen van droes...
Gaat zo´n abces vanzelf open?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:10

DA BELLEN !!!!!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 20:15

Ze heeft geen verhoging meer, ze snotterd minder. Eetlust is weer goed te noemen. Vandaar de twijfel om weer de DA in te schakelen voor deze bult. Bloos

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:17

bult met pus onder het hoofd is wel typish Droes, zet je paard voor de zekerheid niet bij andere paarden het is erg besmettelijk. en gelijk de DA laten komen.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 20:19

Ze staat sinds vrijdag apart van de andere paarden, samen met haar weidevriendin die dezelfde syptomen vertoonde. Maar nu ook is opgeknapt, deze merrie heeft geen bult. Er zijn meer paarden op stal geweest met verhoging en snot, maar deze zijn niet echt doodziek geweest. Alleen een paar dagen flinke verhoging.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:20

Bult met pus KAn droes zijn! Het kan echter ook goed een ontstoken kies zijn, wat weer overeenkomt met de symptomen die jij gaf! Wat het ook is: da bellen!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 20:22

irish_lady schreef:
Bult met pus KAn droes zijn! Het kan echter ook goed een ontstoken kies zijn, wat weer overeenkomt met de symptomen die jij gaf! Wat het ook is: da bellen!


Dat had gekunt (die ontstoken kies, of andere ontsteking), maar doordat het andere paard ook de syptomen van koorts en snot had lijkt me dit persoonlijk niet zo.
Ik zal morgenvroeg toch maar weer de DA bellen...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:03

Droes komt in verschillende maten voor.

Vorig jaar hadden we 3 gevallen:

1 doodziek maar verder niks te zien

2 doodziek, snot via de neus

3 doodziek, klassieke droes door de bult onder de kaak, 1 paard had bulten op het hele hoofd die allemaal doorbraken.


De symptomen te lezen zal het wel droes zijn, laat idd je DA even langs komen om het vast te stellen.

Mocht het droes zijn dan is het een kwestie van uitzieken, heel vervelend maar geen reden tot paniek. Gewoon de paarden goed in de gaten houden en bij twijfel de DA even bellen.

Paarden met droes kunnen moeilijk eten, geef ze eens wat warme slobber.
Ter ondersteuning kun je echina force geven en tijdens het herstel OPKIKKER van de paarden drogist.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:09

Ik denk ook idd droes, maar mocht het wel een abces zijn, dan breekt die gewoon open en gaat weg.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 06:54

De sypmptomen lijken idd op een een klassieke droes, al is het eigenlijk veel te laat in het seizoen hiervoor, hoewel, met deze natte koude zomer, wie weet. Dat abces moet idd open, normaal gaat dit vanzelf,maar doordat ze antbiotica heeft (gehad) kan dit het proces wel behoorlijk vertragen. Maar kun je kunt het afrijpen versnellen door het dagelijks in te smeren met trekzalf of mosterd,. Zodra het open is, goed schoonhouden. Ook de andere goed in de gaten houden, want apart houden is wel leuk, maar de besmetting heeft al plaats gevonden voor dat je uiterlijk iets verneemt. Zeker de paarden die antibiotica gehad hebben, dienen extra in de gaten gehouden te worden. Kijk verder even met de zoekmachine (dikke bulten, droes), want het onderwerp droes is de laatste tijd uitgebreid behandeld en hier vindt je nog een hoop andere info. Een ding nog, vermijdt in ieder geval ieder contact met andere paarden(mensen), want droes is zeer besmettelijk en ook als het geen droes mocht zijn, het feit is, dat er bij jullie meerdere dieren in meer of mindere mate ziek zijn geworden, dus dat het overgebracht kan worden.
Laat je DA wel even weten dat jouw paard dit abces heeft, omdat ze antibiotica gehad heeft, zal hij dit beslist willen weten. Succes.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 07:07

OOk ik denk direct aan droes!
Helaas hadden wij het ook op stal, en de symptomen lijken precies op wat er bij ons aan de hand was...............
Sterkte!


Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:22

Ik ben het met veel eens dat het denk ik ook wel droes is. Wees verstandig en haal de DA erbij.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 20:11

De DA is langs geweest, hij denkt inderdaad dat het bijna zeker is dat het droes is. Hij kan het niet met zekerheid zeggen Verward
Ik zei dat ik er best van baalde dat ze antibiotica had gekregen, vond hij ook niet zo goed...maar ja dat is al gebeurd. Norita is nu samen met haar medelotgenoot verhuisd naar een wei verder op. De DA adviseerde om de andere paarden ook te temperaturen, en bij verhoging geen wedstrijden te rijden. Maar ja, een paard wat ook verhoging heeft en verdere syptomen vertoont gaat morgen gewoon op wedstrijd Boos!

Het abces vanochtend open en heb ik schoongespoelt, er komt etter uit met grote slierten. Echt bahdiebah...

Toch nog een paar vragen over droes..Norita kijkt nu redelijk helder uit haar ogen, ze wordt lekker vet. Wanneer dit zo een maand moet voortduren denk ik dat ik een vet arabje terug krijg. Hoe hebben jullie dit aangepakt, ze moet dag en nacht buiten staan. Staat in een grote wei die helaas moeizaam afgezet kan worden. Wanneer zijn jullie weer begonnen met de ´training´.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:08

Doordat ze antibiotica gehad heeft, zou ik absoluut op zeker gaan. Wat inhoud dat, nadat het abces volledig is opgedroogd, je zeker nog een week of twee rustig aan met haar moet doen, geen zwaar werk, zorgen dat ze niet in het zweet komt, geef haar nog maar even vakantie. Wat het abces betreft, dagelijks een aantal keren uitspoelen, ook inwendig met een grote injectiespuit, met lauw water met biotex groen of betadine oplossing, daarna naspoelen met Betadine jodium ( overleg even met je Da). Inderdaad alle paarden 2x daags temeraturen en degene die verhoging hebben extra in de gaten houden, nu indien mogelijk, GEEN antibiotica meer toedienen, omdat je daar alleen de symptomen mee bestrijd, maar de droes zelf naar inwendige organen kunt verplaatsen. Die paarden die abcessen krijgen, zolang ze eten willen, een slobber geven, wat gemakkelijker door te slikken is. En verder kun je alleen maar afwachten dat het verhaal zijn loop heeft. Absolute hygiene is nu een voorwaarde en volledige quarantaine is een noodzaak.

Het komt absoluut niet in vrage, dat een paard van jullie stal, nu op wedstrijd gaat, en als hij nu al verhoging heeft, is die persoon niet goed wijs.
Als het bekend wordt dat er (willens en wetens) een paard in de wedstrijd uitgebracht wordt van een stal, waar alleen al de verdenking ligt, dat er droes ( of een andere besmettelijke ziekte) heerst, kan hem/haar dat een jaren lange schorsing kosten, plus dat hij/zij juridisch aansprakelijk gestelt kan worden voor de gevolgen van de verspreiding van de ziekte en de daaruit volgende schade en kosten.
Afgezien daarvan, wie gaat er nu in godsnaam op wedstrijd met een paard die al verhoging of symptomen heeft, zo'n persoon moest het verboden worden, om zelfs maar dieren te hebben.

Houd goed contact met je Da over de gang van zaken, hij weet er heus nog meer van dan ik. Overigens, valt het hem niet kwalijk te nemen dat hij antibiotica heeft gebruikt, De koorts was er hoog genoeg voor en droes komt in deze tijd van het jaar niet vaak voor.
Ik wens jullie heel veel sterkte en als je nog vragen hebt kun je ze altijd hier of via mijn pb stellen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 13:20

Kitten, heel erg bedankt voor je uitgebreide handleiding. Ook de uitleg van het schoonmaken van het aces komt goed van pas! Lachen
De DA adviseerde me juist om toch maar door te gaan met de antibiotica, dit om een eventuele ander virus dan droes tegen te gaan.
Het abces is goed doorgebroken, er komt nu redelijk helder vocht uit, geen dikke slieren pus meer. Ik vroeg me al af hoe je die opening schoon moest houden, maar zal vandaag gelijk beginnen met spoelen.

Het was deze dag redelijk rustig op stal, gisteravond zijn ze allemaal begonnen met invlechten en vandaag zijn er veel op wedstrijd.

Mijn instructrice die ook op stal staat, heeft alle wedstrijden met haar twee paarden afgezegd, en is ook erg verbaasd (zacht uitgedrukt) dat de rest wel gaat.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:40

Belachelijk dat die mensen op wedstrijd gaan, het is zo ontzettend besmettelijk! Er is bij ons al drie maanden op stal droes, terwijl iedereen toch zijn best doet om geen andere paarden aan te raken. Echt onverantwoordelijk van die mensen! Je moet je paard gewoon goed uit laten zieken, dan komt hij er weer perfect boven op, veel succes.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:45

anoniem telefoontje naar de wedstrijdleiding?

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:45

Goed idee!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 08:55

Niet netjes, maar ik kan me er volledig in vinden.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 09:01

Ik snap overigens de eigenaar/ verantwoordelijke bij jullie op stal ook niet.
Bij mij had er al lang een groot slot op het hek gehangen, met een bak onsmettingsmiddel ernaast.
Want als dit uit komt (en het komt uit, daar kun je op wachten), krijgt hij of zij behoorlijk wat negatieve reclame en boze paardeneigenaren voor zijn of haar kiezen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-04 13:44

De eigenaar heeft nog steeds de hoop dat het een ander virus is dan droes. Hij is meer van het type zal allemaal wel meevallen. Verward
Vandaar ook de laconieke houding.
Er zijn zelfs types die hun paard naast die van mij zetten (tussen enkel draad) en laten drinken uit dezelfde drinkbak. Maar wel stervensbenauwd zijn wanneer ik langs kom....

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 14:22

Het kan dan eventueel wel een ander virus zijn, feit blijft dat het dus flink besmettelijk is, koorts geeft en de paarden er ziek op worden, dus wat is het verschil...........................


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot, Suzysuze en 16 bezoekers