Nieuwe hond erbij, maar ze vechten...help..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Nieuwe hond erbij, maar ze vechten...help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 15:40

Ik heb dus een duitse herder reu van 3 jaar, gisteren belde er kennissen, hun herder had de kleine gebeten( schuld van kindje), dus de hond moest weg, of afgemaakt, asiel wilde ze niet..Ik dus weer overstag en gezegd dat ze hem konden brengen..

vanochtend een flinke knokpartij tussen de 2 heren..

ik heb hier totaal geen ervaring mee, met 2 honden, dus alle tips zijn welkom..


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:44

Gewoon even aankijken denk ik. Wel opletten dat het niet flink uit de hand l;oopt. Maar de ene hond die er eerder was die wil natuurlijk zijn territoruim behouden. En dat meot even uitgekmokt worden. Dus misschien dat je het nog even aan kan kijken?

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:02

Neem de 2 heren mee naar bijvoorbeeld een grasveldje wat voor beide onbekend terrein is. En laat ze daar met elkaar kennis maken. Zo hoeft jouw reu niet zijn territorium te beschermen.
Meestal moet gewoon duidelijk de rangorde tussen 2 honden bepaald worden. En dat gaat het vaak daarna goed.
Het is vaak dat 2 reuen beter samen gaat dan 2 teefjes.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 16:18

dat wilde ik al doen , ze straks meenemen naar het bos, dan zijn ze wat afgeleid...en inderdaad op vreemd terrein..

nog iemand tips...???

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:28

Ze kijken gewoon even wij de baas is.
Als dat eenmaal bepaald is houdt het wel op.
Succes ermee!

Bloeme-Rose (Special D x Gribaldi)
Wieke (Ymte x Leffert)

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:54

ze zullen echt eve nmoeten uitzoeken wie de baas is,zo gaat dat nou eenmaal!
als het echt te gek word,zul je één van hen toch weer weg moeten doen,maar geef ze 2 weken de tjd,om de rangorde vast te stellen!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:26

Ik zou het idd ook even aankijken.

Toen mijn vriend een dobermann kocht van 8 maanden hadden ze thuis ook nog een reutje van 6 maanden ( kleiner ras)
Maar dat was ook echt flink vechten je kon ze niet uit het oog verliezen want die dober at die ander anders op
We waren ook bang dat ze weer weg moest. Maar de een zat op een gegeven moment op de bank en die kleine wou snuffelen en kennismaken zeg maar.
Lip van die grote dus alweer omhoog. Wij haar vast gehouden en de kleinen voorzichten laten ruiken. Ook als ze lag te slapen haar in de gaten houden en de ander laten ruiken. Op een gegeven moment ging het wel weer goed tussen die 2 en spelen en slapen nu letterlijk op elkaar Haha!
Dus ik zou als ik jou was even afzien en gewoon laten ruiken ( voorzichtig)

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 20:59

we hebben net een uur gelopen in het bos met de 2 honden , dat ging goed, de nieuwe gromt alleen als onze hond in de buurt komt, nu ligt er 1 in de kamer bij manlief ( nieuwe) en 1 naast mij ( ouwe).
Uit de kamer komt af en toe een grom maar verder is het rustig..

ik ben ook niet van plan om zomaar op te geven, deze hond verdient nog een kans..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:10

zo... als de nieuwe het lef heeft om te grommen naar de eerste hond is hij aardig dominant. kijk je uit dat je eigen hond niet de dupe wordt, het onderspit gaat delven en zich niet meer lekker gaat voelen in eigen huis?
de karakters moeten ook bij elkaar passen hè?

wij hebben het ook eens geprobeerd, een 2e bull erbij maar die was zo vreselijk dominant en overheersend dat we een ander huis voor d'r hebben gezocht. onze eigen hond is vriendelijk en wat onderdanig. ze werd compleet in een hoekje gedruk dus voor ons was de maat al snel vol.

succes en ik hoop op een goede afloop.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:52

Annelou schreef:
Het is vaak dat 2 reuen beter samen gaat dan 2 teefjes.


Mijn ervaring is juist andersom... Ik heb het dan wel over volle reuen.

Edit: ik werk in een hondenpension waar we voor iedere 'gast' een vriendje of vriendinnetje zoeken, dus ik heb wel real-life ervaring zeg maar, 2 volle reuen worden alleen gecombineerd als het écht niet anders kan, teven zijn geen probleem (op een enkele bitch na dan).

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:53

Jij moet jouw hond altijd boven die andere hond stellen. Wij hebben ook twee reuen ( een grote en een kleine), maar die kleine hebben we langer in huis en is de baas over de andere hond ( fysiek zou hij dat nooit redden, maar wij maken hem de baas).

Eerst jouw hond te eten, dan de andere. Eerst jouw hond aan de lijn, dan de andere. Eerst jouw hond aandacht, dan pas de andere. Op deze manier leert de nieuwe hond zijn plaats kennen in jouw roedel. Jij bent baas en jij bepaalt wie welke rangorde heeft.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:58

Lijkt me niet slim, je kunt beter de rangorde accepteren hoe die uitkomt, anders gaat het een keer escaleren. Al;s de dominante hond altijd kunstmatig laag wordt gehouden zal hij op een gegeven moment zijn positie afdwingen, dan heb je veel grotere gevechten.
Verder is een onderdanige hond die in een dominante positie gezet wordt, ook niet lekker in z'n vel, hij moet iets doen wat hij niet kan waarmaken.

WAt betreft het vechten van reuen en teven:
Over het algemeen, vechten reuen kort en heftig, zonder bloedvergiete, als de rangorde duidelijk is, heb je rust in de tent.
Als 2 teven aan elkaar gewaagd zijn, blijf je gevechten houden, en gaat het veel venijniger dan bij reuen.

Goedgekeurd onderschrift :)

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:55

idd Billy!
je kunt je niet be,oeien met de rangorde!
al baal je nog zo erg,dat jou "lieveling",od die er het eerst was,niet de baas is!
zo gaat dat nou eenmaal in de natuur!
als het eenmaal uitgevochten is,hebben die beestjes er vrede mee!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:21

In de natuur gaat het ook zo, de alfa bepaalt de plek van de andere honden in zekere zin. Als die "vriendjes" is met een lagere hond, dan wordt die voorgetrokken op de rest van de roedel ( ondanks dat een ander dier eventueel sterker zou zijn). Zolang die alfa aan de leiding is, blijft die rangorde ook zo.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:01

Hoe gaat het nu Clau? Of zit je nu bij de dierenarts en kun je niet bokken Knipoog.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:31

Dit hebben wij ook meegemaakt.

Gizmo was al 4 jaar de enigste hond in huis, en toen kwam ineens Max erbij.
Max was anderhalf jaar en dominant (en gecastreerd), Gizmo dus 4 jaar en zeer dominant (en niet gecastreerd).
Goeie combinatie dus, haha.

Eerste 2 a 3 weken ging het goed, daarna begonnen ze te vechten.
Dit heeft een hele tijd geduurd.
Op een gegeven moment waren we er zat van, en haalden we ze toen uit elkaar.
Maar dit helpt niet, het is dan niet uitgevochten en als het kon, begonnen ze dan ook meteen weer.
Liet je het ze zelf uitvechten, was het meestal vrij snel weer over.
Dit doen we dus nu nog steeds.

Ze vechten niet meer zo vaak, maar het komt nog wel eens voor.

Max heeft een vrij dun huidje, dus hij is altijd diegeen waar het bloed op de vacht zit en een wondje hier of daar.
In het begin met die gevechten, waren de wondjes dan ook nog niet geheeld, of ze waren al weer open.
Het leek (en lijkt) dan ook meestal erger dan het was (of is).
Gizmo heeft een wat langere vacht, hier zie je niet zo snel een wondje, maar die had hij toch af en toe wel.

Max is zo eigenwijs, dat hij weet dat hij het niet red, maar het ook niet wil opgeven.
En Gizmo geeft zich gewoon niet gewonnen.

Ik kan je niet veel aanraden, behalve dat je door de zure appel heen moet bijten en je vast na verloop van tijd zult zien, dat het allemaal wel goed gekomen is.

Wel een tip, geef je oude hond net zoveel aandacht als ervoor, zorg dat hij zich niet verwaarloosd of wat dan ook voelt.
Ik geef Gizmo altijd als eerste zijn voer, daarna zet ik de bak voor Max op de grond (niet omdat ik wil dat Gizmo dominanter is of word of wat dan ook, maar omdat hij dat is).
Laat ze zelf de rangorde uitvechten, bemoei je daar niet mee, maar ga er wel op in.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 20:56

Even een update....kon trouwens vandaag niet bokken, had adsl storing..

Vandaag gaat al beter als gisteren, ze lopen al samen over het erf en af en toe vergeet Rodi te grommen( rodi is de nieuwe, die van zichzelf al snel gromt, ook al er mensen komen, gromt hij even , dus negeren, en dan komt hij vanzelf kroelen), Max ( is mijn eerste hond, dus de oude) heeft alleen een beetje een dikke poot aan de vechtpartij van gisteren overgehouden, en stom van ons hebben we een uur door het bos gewandeld, ook niet echt lekker voor zijn pootje geweest..

By the way, Max is dus een duitse herder reu van 3 jaar en Rodi een gecastreerde reu van 7 jaar.

we hebben er wel goede hoop in dat ze aan elkaar wennen...al zal dat niet morgen of overmorgen beslist zijn..

Bedankt voor jullie hulp allemaal..


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:59

nog een tip: als ze knokken, ga er niet met je lijf tussen, maar met een bezem o.i.d., ze zijn dan zo geconcentreerd dat ze niet door hebben dat ze jou bijten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, cinniz123, Desty, FrNo, ijslandfan, Mo_86, Polarize, Selina, Shetje14, Urona447, Zoolgangster en 159 bezoekers