mak veulen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

mak veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 21:52

ik heb nu een verzorgpaard en daar staan nog meer paarden, 2 spaanse veulens van rond de 2 ½ a 3 jaar en een ander spaans paard waar binnenkort wedstrijd mee word gereden van rond de 6 jaar. dan is er ook nog een tinker (HEEEEEEEEEEL vaag beest!! echt die spoort niet helemaal volgens mij..) die is ook iets van rond de 2 ofzo.. dan dus boris een hannoveraan en dat is mijn verzorgpaard en nog een gelders paard dat ook gereden wordt.

een van de veulens: BELEMNITA (heeft lang geduurt voordat ik de naam wist.. eerst dacht ik beblika of zowiets.. haha) daar mag ik mee wandelen enzo en die mag ik poetsen enzo en het valt me op dat hij heeeeeel mak is voor een veulen.. hij is natuurlijk wel een beetje druk/draaierig enzo maar ik ben dat echt niet gewend van veulens. bij het poetsen vind hij alles goed: onder de buik, aan zijn (superlange) manen, strotjes uit zijn staart, hoeven krabben.
ik stond er echt van versteld dat hij al zoveel kent!! echt super leuk gewoon.. met haar kan je gewoon over de dijk lopen zonder dat hij ergens van schrikt.. echt grappig..

heeft iemand ook ervaringen met super brave veulens??? Haha!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 21:58

Yup, mijn Indy is daar een perfect voorbeeld van Haha! Ze bokt amper, steigerd nooit, en is in de omgang ook supermakkelijk. Toen ze precies 1 was heb ik haar voor het eerst gewassen, totaal geen probleem. Elke nieuw iets vat ze heel rustig op, en maakt nergens een probleem van. Ze heeft wel een heel kalm en cool karakter Lovers

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:34

Yep mijn Levi is ook supergemakkelijk! Hij word in mei 2 jaar is al wel ruin...
Hij is superverkeersmak (nog makker als sommige manegepony's in het verkeer) en heel braaf met poetsen, tuurlijk staat hij nog niet altijd volledig stil maar hij doet zijn best Lovers
Zijn hoefjes geeft ie braaf, alleen trekt ie nog weleens weg, ach gewoon een kwestie van oefenen...
Knuffelen vind ie geweldig, hij komt je ook altijd achterna of bij je staan in de wei, gek op aandacht hihi en meelopen aan het halster doet hij super!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:20

Die van mij is nu 9 maanden en laat wel alles toe. Hoeven uitkrabben, onder haar buik, bij haar hoofd enz. Kun je er eg alles mee doen!!
Alleen is ze wel snel ongeduldig, en meelopen is soms ook nog een drama, ze vind nix eng en snapt alles best, maar ze is gewoon eigenwijs Extreme duivel

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:33

Ja hoor, ze bestaan echt, brave veulens. *LOL*

Udinde is er ook zoeentje. Een echte lieverd, ze wordt van het voorjaar 1 jaar.
Ze is nergens echt van onder de indruk, kan haar overal aanraken, tot de speentjes van haar uier aan toe. Ze is nu wel aan het "peuteren", ze is een boefje en ze is slim.
Maar braaf, heerlijk zo'n paardje! Geniet er maar van!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 02:41

Ik heb een bont hengstveulen (nu 10 maanden) en die vind ook alles goed. Als we met de jonge paarden (2 veulens, 2 enters en een twenter en een driejarige) aan de hand lopen moet hij voorop omdat hij nergens van schrikt. Hij had in december al een stokmaat van 1.51m en het is een hengst dus ik ben wel blij dat hij makkelijk is (zie je me over 2,5 jaar al op een schrikkerig dier van 1.80m zitten??). Alleen wil hij als hij net naar buiten is nog weleens speels met zijn been uithalen (voorbeen), maarja het is winter en dan zijn ze gewoon jolig als ze de stal weer eens uitmogen.
Hij staat trouwens wel in een loopstal samen met de twee enters (allebei 1,5 jaar) en heeft veel ruimte en aandacht.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:15

nou dat is tog geweldig, wees blij dat hij zo mak is, had gehoopt dat Urban dat ook zou zijn Haha!
dat veulen is waarschijnlijk vanaf jongs afaan veel in handen geweest, aangezien Anna door mij was vertroeteld was het een heel mak veulen geworden, toen ze 3 maandjes oud was liep ze zonder problemen zonder haar moeder uit de wei enzo.

suc6 ermee en misschien dat je deze na boris kan verzorgen (als boris weg is Lachen )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:26

Brave veulens worden niet geboren, brave veulens worden gemaakt. Als een veulen van begin af aan meteen in kundige handen komt en er aandacht aan zijn opvoeding wordt besteed, heb je daar de hele verdere opleiding van het paard profijt van. Dit houdt in: voetjes even, gedragen bij de smid, netjes meelopen, halstertje om, halstertje af, op de trailer, een borstelbeurt, overal aan kunnen zitten (inclusief de oren en geslachtsdeel/tietjes enz.

Maar heel veel mensen doen dit ook niet. Daar komen merrie en veulen na de geboorte in de wei en wordt er weinig naar opgekeken. Met het resultaat dat ze in de herfst als ze naar binnen moeten en in aanraking komen met mensen, van schrik iedere keer tegen het plafond aanzitten omdat ze compleet verwildert zijn.

Bij ons op stal zijn de veulens ook voortdurend in handen. We hebben de nodige complimenten gehad van dierenartsen, hoefsmeden, het KI station als een merrie met veulen aan de zij weer voor inseminatie en scannen moest, zelfs de dierenkliniek in Utrecht, dat ze zo rustig en goed opgevoed waren.
Heel veel mensen zeggen dan: o, ja, dat komt door het ras he, het zijn Quarters. Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Voed je paard van dag één op. Als je moet beginnen met een driejarige, heb je daar een veel grotere kluif aan....als je het al goed krijgt...

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Cassidy, waar is die Stal?? in Starnmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:46

Is dat Starnmeer?? Ik zoek nl. een stalletje voor ons veulen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:53

veulens van 2.5 a 3 jaar?
dat zijn gewoon 2 jarige of een 3 jarig paard?
Ik versta onder veulens paarden tot ongeveer 1 jaar.
Hinke is nu 7 maanden en ook heel braaf ze loopt mee kan vaststaan geeft voetjes en is verkeersmak

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:53

Ja, dat is trainingsstal Starnmeer. PB me maar voor meer informatie..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 13:58

Nimber schreef:
veulens van 2.5 a 3 jaar?
dat zijn gewoon 2 jarige of een 3 jarig paard?
Ik versta onder veulens paarden tot ongeveer 1 jaar.
Hinke is nu 7 maanden en ook heel braaf ze loopt mee kan vaststaan geeft voetjes en is verkeersmak


Kleine paardjes worden groot...een pas gespeend veulen wordt automatisch een jaarling, tweejarige en ouder. Om even in gevecht te gaan met een pasgespeend veulen is makkelijker te doen dan met een wat grotere éénjarige, tweejarige of bijna volgroeide driejarige.

Het is echt ontzettend belangrjk om vanaf dag één met de opvoeding aan de slag te gaan, en dat ook te blijven doen.

En jong geleerd is oud gedaan....
Wat Hansje niet leert, leer Hans nimmermeer...

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 17:44

ja ach.. het is ook niet ECHT een veulen zoals een klein beestje ofzo hoor!! maar zoals jullie dat noemen een jaarling.. en hij is al wel redelijk groot maar je ziet toch wel dat hij nog heel erg jong is.. vooral vergeleken met mijn 22 jarige boris haha Knipoog
morgen komen de foto's ik zal ze gelijk op internet zetten met de nodige uitleg Haha!