wie scheert zijn paard, en waarom??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

wie scheert zijn paard, en waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-02 19:49

hoi hoi
ik zit er over te denken op toet te scheren volgende winter, hij zweet zo snel! maar zie een beetje op tegen het gedoe met dekens en het gepieker van 'heeft ie het niet te koud??" maar nu is ie niet geschoren gaat wel goed, maar hij is na het rijden vaak nat, en dan die koude wind soms....
wat doen jullie? en hoed doe je het dan met dekens???????????


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 20:22

Mijn pony, shetlander, ingeschreven in het NMPRS is geschoren om 2 redenen.
Rede 1, ik hoefde maar naar haar te kijken en ze was al zeikes nat.
Rede 2, we zitten in het demo team van de mini's, en haar type komt zo mooier uit dan een haarbal op pootjes.

Vanaf het moment dat ze geschoren is merk ik gewoon dat ze veel fijner in haar vel zit. Wel heeft ze wat plekjes gehad van het scheren (wat irritatie) maar dat was ook zo over.

Als het overdags vriest heeft ze 3 dekens op (vliegendeken, wollen zweetdeken, en 200 grams winterdeken)

Als het onder de 5/10 graden is heeft ze 2 dekens op (wollen zweetdeken en winterdeken)

Daarboven heeft ze 1 deken op (winterdeken)

Ze staat in een kas, dus zeker overdags scheelt dat erg in temperatuur, ze staat dus vaak zat overdag helemaal zonder deken omdat de temperatuur oploopt tot 15/20 graden

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 20:29

Ik heb mijn New-Forest pony ook geschoren, omdat ze na het rijden zo erg zweette, dat ze na ruim een half uur uitstappen en nog en half uur op stal met zweetdeken ze nog zeiknat was. Het bevalt me heel erg goed, want echt een gedoe met dekens is het niet! Je moet gewoon zorgen dat je pony een goeie, warme deken op heeft en in het begin uitkijken dat je 'm niet zonder deken in de kou laat staan. Geschoren pony's zijn minder vatbaar voor verkoudheid dan ongeschoren pony's. Lachen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 20:36

Ik was helemaal niet van plan mijn paard te scheren, maar moest toch overstag. Met het rijden zweette ze zo erg, dat ze na het rijden vaak anderhalf later NOG nat was. Zweetdeken doorweekt en koud op een nat en koud vel ... niet handig als het wat buiten niet echt warm is. Dus geschoren, en dat werkt veel prettiger. Uiteraard heb ik nu wel een onderdeken gekocht voor onder de winterdeken (met hoge halssluiting) die ze al op had. Dat werkt prima. Overigens "wissel" ik niet met de dekens. Men zegt dat je het moet zien als vervanging voor hun eigen haar, dus eenmaal erop blijft erop tot de lente. Daar hou ik me wel aan, ook al is een deken natuurlijk absoluut niet hetzelfde als haar. Als je paard in een kas staat, ligt het natuurlijk weer effe anders Knipoog !
Oh ja: als je een onderdeken koopt, let dan goed op de pasvorm langs de hals en op de borst (dat-ie niet trekt), anders kun je schuurplekken krijgen (spreek uit ervaring).

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 21:50

Ik heb mijn paard deze winter voor het eerst geschoren. Ik heb altijd buiten gereden en als je dan in een binnenmanege komt zweten ze over het algemeen wel sneller omdat ze dat niet gewend zijn. En inderdaad, zoals al eerder aangegeven, niet meer droog te krijgen met kans op kou vatten. Ik heb haar in oktober voor het eerst geschoren, zou eigenlijk ook geen 2e keer doen, maar ze begon weer zo te zweten dat ik haar in januari nog een keer geschoren heb.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:48

Dennis, ook een shet ingeschreven bij het NMPRS, heb ik ook geschoren.
Ik hoefde er naar te kijken en hij was nat. En als je vrolijk door wilt rijden is dat natuurlijk niets.
Eerst in een jacht modelletje. Heel lelijk maar wel handig. Ook vlink wat dekens op. De laatste tijd stond hij overdag zonder omdat hij toch al weer een vlinke vacht had gekregen en hij had zo'n jeuk.
Nu weer netjes dekens op omdat hij nu helemaal geschoren is voor het mooie. Hij moet nl naar de hengstenkeuring en om daar nu met een harige poedel *LOL* *LOL* *LOL* aan te komen zetten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-02 22:49

dus het is niet zo'n gedoe?
dan kan ik het misschien wel doen, hij is zooooo nat iedere keer. Maar hoe komen jullie dan aan een tondeuse? kan je die huren ofzo? die dingen zijn zo duur

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:51

Ik scheer Dennis niet zelf. Ik laat het doen(en help wel). Dan hoef ik zelf geen scheermachine te kopen of te huren en dan weet ik zeker dat het goed gaat.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:55

Ik heb mijn paard dit jaar ook geschoren (vorig jaar was t niet nodig, rara hoe kan dat??)
De voornaamste reden was dat ie zo nat was na t rijden, je kunt ze met een behoorlijke vacht niet droog stappen (of je moet een uur gaan lopen) dus komen ze redelijk nat, wel met dekens natuurlijk, op een wat koudere stal stil te staan. Dit geeft natuurlijk risico's op stijfheid, verkouden, noem maar op.
De 2e (kleinere) reden was dat t dr gewoon niet echt mooi uitzag met zo'n vacht, zeker niet als je wedstrijden start, dan komen ze er gewoon veel mooier uit zonder zo'n vacht.

Wij hebben thuis zelf een scheerapparaat, ideaal!
Maar je kunt ze ook huren bij een ruitershop, of lenen bij een kennis.
Als ik je 1 advies mag geven: als dit je 1e x scheren word, doe het met behulp van iemand met ervaring, zo voorkom je dat ie overal van die strepen krijgt Lachen

Verder dus lekker onder de dekens houden, dan is er nix aan t handje!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 08:29

stef schreef:
Rede 1, ik hoefde maar naar haar te kijken en ze was al zeikes nat.

Vanaf het moment dat ze geschoren is merk ik gewoon dat ze veel fijner in haar vel zit.


Bij mij dezelfde reden (ik heb een fjord) en conclusie.
Maar mijnes staat de hele winter maar met 1 dekentje op, een winterdeken. Meer niet.
Als het heel erg koud is buiten rij ik met een zweetdekentje over dr achterhand, maar dan moet het wel heel erug koud zijn, worden ze hard van.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 08:57

Ik scheer mijn Fjord om precies dezelfde reden als de anderen; het zweten. Ik doe het trouwens zelf. Voor het lichaam heb ik een Heiniger 320 Watt en voor het hoofd en kroonrandjes enzo een sterke paardentondeuze.

Qua dekens vind ik het ook niet zo'n drama. Ik heb dekens van 200 tot 400 gramsvulling en die gebruik ik gelang de weersvooruitzichten. Is even wennen als je er net mee begint, maar het went snel. En zo heel gauw heeft je paard het nou ook weer niet koud hoor; je ziet 't vanzelf als 'ie het te fris heeft.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 09:11

Mijn voige paard, een KWPN er, én mijn huidige KWPN er heb ik nog nooit geschoren.
Toch had de vorige, en mn huidige een superdun vachtje.
Pompidou zit ook supermooi in haar vacht.
Weet je hoe ik dat voor elkaar krijg?

Gewoon al in de nazomer een heel dun dekentje opdoen. Dan begint namelijk de haargoei, en op deze manier hou je dat goed tegen. Naar loop van tijd, als t wat kouder wordt, steeds een wat dikker dek opdoen.

In mn profiel zie je een foto van mn vorige paard, hij is daar dus ook niet geschoren, en toch was t hartje winter daar!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 09:16

Ik heb Imker geschoren omdat hij zo vreselijk nazweette. Nu heb ik hem geschoren in een jachtmodel en dat werkt perfect. Ik wissel wel dekens, als het warm is krijgt hij andere op dan wanneer het erg vriest.

Toos paardloos

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 09:27

Toen ik Sheril (Haflinger) kocht in december had ze een dikke vacht en 0,0 conditie, het resultaat was dat ze na een paar rondjes los al bezweet was, amper droogde en dus nat in een buitenstal kwam. Sonja (een paar reacties hierboven) heeft haar toen geschoren, de rug, benen en hoofd hebben we niet gedaan. Sinds gisteren heeft ze weer 2 dekens op, de weken daarvoor maar 1. Toen stond ze onder 2 te zweten.
Ik ben er heel tevreden over, en Sheril volgens mij ook wel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 12:29

gelukkig zitten mijn merries super dun in hun vacht en dat terwijl Razin nog nooit een echt dikke deken op heeft gehad. Ik hou ook niet van scheren, ik voorkom het liever. Maar sommige paarden hebben van nature een heel dikke vacht en als je hard wilt trainen kan ik me best voorstellen dat je wilt scheren. Een paard met een dikke vacht heeft immers een slechtere conditie.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 14:21

Ik heb Toon net als vorig jaar geschoren omdat hij een hele dichte vacht had en daar echt last van had met rijden. Er zat geen fut in, was na twee rondjes draf al nat in zijn hals en stond op stal nog na te zweten ook.

Ik heb twee dekens op, een dikke onderdeken en een waterdichte buitendeken, koud heeft hij het niet en hij staat de hele dag buiten.

Kaminka blijft altijd kort in haar haar en die scheer ik dus nooit.

Ik weet iemand die heel goed kan scheren en niet te duur is, dus mocht je interesse hebben dan pb ik je wel het tel. nr. Je kunt ook bijv. bij MJL een scheerapparaat huren, kost geloof ik 50 gulden, maar dat is een enorm lawaaiig ding heb ik van horen zeggen.

Zelf laat ik het altijd doen door degene die ik al noemde.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:27

Ik heb mijn paard ook geschoren omdat hij heel dik in het haar zat. Ik rijd thuis altijd buiten, maar als ik naar de club ga rij ik wel binnen. En dan moest hij daarna weer drijfnat op de trailer en moest ik 's avonds weer de dekens verwisselen...Scheren was dus handiger.
Op stal heeft hij gewoon een dikke winterdeken op en buiten een waterdichte deken. Met uitrijdeken rijden doe ik eigenlijk niet, alleen als ik een rondje ga stappen door de duinen ofzo *LOL*

Ik heb hem zelf geschoren, net als mijn zusjes pony en dat gaat heel goed. Het enige nadeel is dat je een scheermachine moet aanschaffen of huren...huren valt trouwens vaak tegen omdat ze niet helemaal goed onderhouden zijn, dan krijg je zo'n streepjes patroon Party!!
Ik scheer ook weleens paarden voor andere mensen(als het niet te ver is) en daar heb ik ook alleen maar positieve reacties op gehad Haha! Als iemand je het een keer goed voordoet en je oefent een paar keer dan lukt het daarna meestal wel. Ik heb geoefend op mijn zusjes pony *LOL*

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 16:42

ik rij 6 dagen in de week, en als ik dan ook nog een half uur moet wachten tot dat hij droog is wordt het mij echt allemaal teveel, daarom heb ik hem laten scheren, hij staat gewoon op stal met een 450 grams deken op en heeft het altijd warm zelfs bij -10 als ik naar de club ga doe ik een uitrijdeken en een zweetdeken erover heen op, zo kan ik hem warm rijden met de uitrijdeken en weer uitstappen met de uitrijdeken, ik vind het echt ideaal zo...

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 18:39

Ik heb net als Anneke ons paard (KWPN) ook niet geschoren. Inderdaad vrij vroeg al een dek op. Ze zweet wel tijdens het werken en is dan ook behoorlijk nat, maar aangezien ze een dunne vacht heeft is ze met uitstappen en een zweetdeken binnen een half uur helemaal droog. Ze heeft twee dekens, een echte dikke winterdeken die ze dus alleen op heeft als het vriest of beneden de 5 graden is en een wat dunnere deken die ze op heeft als het wat warmer is. Ze lijkt het hierop heel goed te doen. Wel was ze erg aan het verharen toen het plots in een paar dagen tijd van -2 naar +12 ging. Nu het weer kouder wordt gaat de winterdeken er weer op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elisabeth32, SemrushBot en 65 bezoekers