Thiedeman

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 18:34

Ik zit nu tussen twee mensen met een meningsverschil over een thiedeman teugel en nu willen ze van mij weten wie er gelijk heeft
en omdat ik het antwoord niet echt weet zal ik het maar aan jullie vragen

Oke hier komt ie:
de een zegt: Met een thiedeman kun je je paard nagevelijk laten lopen

de ander zegt: Met een thiedeman kun je je paard veel makkelijker inhouden en in de hand hebben....

Maar ik weet niet echt wat waar is en kunnen jullie mij vertellen wat
nou eigenlijk de werking ervan is en waarvoor die bedoelt is...

Alvast bedankt

      Who wants to sleep in the city that never wakes up?


muppetmayo

Berichten: 3391
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:37

Ik ben ook geen expert hoor maar volgens mij kannet alletwee Tong uitsteken Ik weet wel dat de eigenaresse van mn vorige bijrijdpaard m gebruikte om naar benee te rijden, en toen ze alleen maar mocht stappen om m in te houen, Maar wat de pciese werking is, ik ben ookmaar beetje leek nog zegmaar Knipoog

Onderschriftloos....

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:39

Verplaatst naar RT.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:40

Een paard loopt nagevelijk als hij ontspannen is en goed voorwaarts ( om het zo maar even neer te zetten). De thiedemann zorgt ervoor dat het paard met z'n hoofd niet te hoog kan komen en daardoor lijkt het alsof het paard nagevelijk loopt. Maar dat is gedwongen nagevelijkheid en dus niet de goede.


Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:45

maar doordat het paard het hoofd niet hoog kan brengen, heb je er meer controle over.
*zo nu staan we weer even ver Haha!)

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 18:50

dus nu even een conslussie:
Het paard kan zijn hoofd niet te veel omhoog brengen waardoor je er meer controle over hebt en dus je paard makkelijker is in te houden

even een vraagje er tussen door want begin nu wel erg nieuwsgierig te worden... Gaat het paard er ook meer ontspannen door lopen?
en zou het ook helpen als je een paard hebt die buiten erg druk is om die makkelijker in de hand te hebben snappie??

      Who wants to sleep in the city that never wakes up?

muppetmayo

Berichten: 3391
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:01

dat 1e week nie, maar kweet wel dat die haf makkelijker in de hand was te houen Knipoog

Onderschriftloos....

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:07

Ik rijd met een thiedeman omdat mijn paard haar hoofd anders gevaarlijk opgooit.
Dit komt vanwege haar rugproblemen plus het feit dat ze een headshaker is.
Nageeflijkheid is okee, maar verwar het niet met netjes aan de "teugel" lopen terwijl het zijn rug niet echt ontspant.
Hier gaan een hoop nog wel eens de fout mee in, ziet het er prachtig uit, maar het paard drukt alsnog de rug weg met als gevolg later een teugelkreupel paard.

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 19:08

Okeej eigenlijk wilde ik het allebei wel horen want:

- Ik heb een zeer pittige pony die het ehct heerlijk vind om buiten te rijden en gewoon in de bak. Maar mijn probleem is nu: Dat ze het rijden soms iest te leuk vind en ze kan erg hard en daar gaat ze dus ook gebruik van maken en dan krijg ik haar dus echt niet ontspannen. maar soms gaat het ook weer erg goed als ik alleen ben en echt de ontspanning opzoek dan krijg ik het ook goed en kan ik rustig overgangen rijden. Maar andere keren gaat het helemaal fout dan word
ze opstandig gooit ze haar hoofd in de lucht en gaat steeds en steeds harder. Dan geef ik haar wel op haar donder maar dan wordt ze heel gespannen. Maar ik wil gewoon dat het hoofd naar beneden blijft want zolang dat gebeurt is er niks aan de hand, en als ik haar met een thiedeman beter in de hand heb dan zal ik dus ook minder last hebben van dat ik haar niet kan houden. ik zit al best lang met dit probleem en
wil er gewoon graag van af maar met de hulp van twee vriendinnen die allebei iest anders zeggen heb ik ook niet veel
Zeggen jullie dat ik best met thiedeman kan gaan rijden en dat het ook zal helpen of zeggen jullie dat ik het anders moet proberen

      Who wants to sleep in the city that never wakes up?

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:44

Wat zegt je instructrice?

Ik kan moeilijk beoordelen achter een computer hoe je paard loopt Knipoog. Maar zoals ik het nu begrijp zou ik zeggen, probeer het eens met een thiedemann, en zet het om het laatste gaatje ( dus zo los mogelijk).

Om kort te zeggen, de rem kan er op die manier op wanneer het nodig is, maar je hebt ook nog de mogelijkheid om je paard nagevelijk te rijden op z'n eigen benen.

KatrienVB
Berichten: 130
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:48

De thiedeman is eigenlijk gewoon een hulpje om het paard makkelijker 'rond' te rijden. Door een soort hefboomwerking ben jij veel sterker met je hand Je kunt hem dus makkelijker in de hand houden en zorgen dat ze beneden blijft. Dit wil alleen niet altijd zeggen dat je pony dan ook meteen ontspannen loopt. Een nadeel is ook dat je pony na een tijdje op de thiedeman kan gaan hangen en dan wordt het moeilijk om hem eraf te rijden, ik zou daarom oppassen om altijd ermee te rijden, maar je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je hem wel gebruikt als ze een keer lang stil heeft gestaan of als je buiten gaat rijden en dat je het zelf zonder hulpteugels probeert als je in de bak rijdt. Je kunt het altijd uitproberen, dan zie je zelf wel hoe het werkt. Succes ermee!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:08

Nagevelijkheid komt van achteruit. Dat is niet het plaatje dat ze in de krul lopen, want dat kan ook afgedwongen zijn. Nagevelijkheid kan je met een Thiedemann niet afdwingen. Het paard gaat meer "in de krul" lopen, maar dat komt niet van achter vandaan.

Het is wel een manier om je paard onder controle te houden, mocht hij ervandoor gaan. Het voorkomt dat je paard zijn hoofd helemaal omhoog kan brengen. Dus blijf jij de controle over het paard houden.

Ik zie heel vaak dat een Thiedemann wordt gebruikt om een paard in de krul te trekken, maar daar is hij niet voor bedoeld. Het is wel fijn als je naar buiten gaat met een paard dat nog wel eens zijn hoofd omhoog wil gooien en ervandoor wil gaan. Dan heb je hem zo weer bij je.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:07

Ik zou de thiedeman in jou geval dan wel gebruiken als je naar buiten gaat, mar hem aflaten als je in de bak rijd.
Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen.
JIj bent degene die je paard het best kent en weet wat wel of niet kan.
En zeker wanneer het ook nog eens om je eigen veiligheid gaat!!!....om doen dan naar buiten en laat iedereen dan maar zeggen wat ze willen ,iedereen weet het toch altijd beter en het blijft altijd een punt van discussie die hulpteugels.
Doe wat je zelf denkt dat verstandig is voor jou en je paard!
Succes!! OK dan!

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 09:47

Maar ik had het er dus laatst over met iemand en die raade het me af
omdat ze vond dat me pony te oud was en dat het alleen maar vast zetten was, en ze wist bijna zeker dat het niet zou helpen....

Maar ik denk dat ik dus toch een thiedeman ga kopen en die alleen voor
buitenritten ga gebruiken, En als mijn pony dan van het land afkomt
ga ik ook eerst beginnen met op conditie brengen, en dan als ze helemaal op conditie is 1x per week buitenrijden. Want mijn idee is dan als ik vaker buitenrijd dat het ook wel beter zou gaan. en dan die eerste keren dan heb ik toch graag een hulpje erbij dus de thiedeman

      Who wants to sleep in the city that never wakes up?

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:38

Je kan dan ipv een Thiedemaan ook een martingaal gebruiken. Die werkt ook niet in, alleen als je paard zijn hoofd omhoogbrengt. Als het alleen maar voor het buitenrijden is zou ik een martingaal nemen. Is volgens mij ook goedkoperen dan een Thiedemann.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:30

Een martingaal heb ik ook eerst gebruikt, maar mijn paard ging er dan alsnog vandoor.
'De ruimte die ze had met de martingaal was te ruim om haar dan echt effe op de rem te zetten.
Dus ik zou dan toch voor de thiedeman kiezen, maar das dus puur mijn ervaring.

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 14:28

Ik rij altijd met martigal maar dat heeft echt weinig effect met buiten rijden.

      Who wants to sleep in the city that never wakes up?

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:42

Onassa schreef:
Hier gaan een hoop nog wel eens de fout mee in, ziet het er prachtig uit, maar het paard drukt alsnog de rug weg met als gevolg later een teugelkreupel paard.


sorry offtopic, maar wat is teugelkreupel?:o?

I used to have money, now I have a horse..:+:

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 18:32

Het paard gaat dan onregelmatig lopen omdat het niet in een natuurlijke manier zijn lichaam kan gebruiken omdat hij in een bepaalde houding gedwongen wordt.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 13:02

Onassa schreef:
Het paard gaat dan onregelmatig lopen omdat het niet in een natuurlijke manier zijn lichaam kan gebruiken omdat hij in een bepaalde houding gedwongen wordt.


ok, bedankt Lachen !

I used to have money, now I have a horse..:+:

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:54

ik zou de thiedeman alleen gebruiken op buitenritten om wat meer controle te krijgen, maar niet altijd want het paard wordt ook afhankelijk ervan.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 22:06

een thiedeman heeft imo met nageefelijkrijden helemaal niks te maken nageven doet het het paard op een goede aanleuning gebaseerd netjes voorwaarts rijden (vanachter uit). Je rijd met het beennaarde hand toe. Een Thiede man maakt het gemakkelijk jepaard in de krulte rijden maar ook dat heeft met nageven niks te maken.

Het werkt wel effectief als rem je hebt zeker meer grip. Echter een paard dat fijn nageeft en fijn in de aanleuning is heeft zo'n rem niet nodig.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:33

Riant schreef:

Het werkt wel effectief als rem je hebt zeker meer grip. Echter een paard dat fijn nageeft en fijn in de aanleuning is heeft zo'n rem niet nodig.


Maar het gaat dus juist hier om een paard dat buiten een rem wel nodig heeft, dus is het een goede hulp.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:55

Ja dan kan het heel effectief zijn, maar dat heeft met aanleuning niks te maken ik bedoel ermee dat het meisje dat beweert dat je met een thiedeman betere aanleuning krijgt ongelijk heeft.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:59

Lijkt me prima om er buiten een thiedeman aan te hangen. Je hebt op momenten dat je hem nodig hebt iets meer te zeggen. En als ie netjes en braaf loopt dan werk ie gewoon niet in (hangt los).

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers