SPOED! Rijden na verdoving?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

SPOED! Rijden na verdoving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 17:45

Pjelks kiezen zijn vanmiddag (half 1 ofzo) gevijld en daarbij is hij plaatselijk verdoofd geweest. Na een uurtje zou de verdoving weer uit gewerkt zijn. Kan ik dan vanavond (om 7 uur) wel gaan rijden?

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:23

jah,
Als de verdoving is uitgewerkt lijkt het me wel.. Verward

k_loves_p_c

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:23

als pierre zo wie zo een prik heeft gehad wat voor ook ik gaat nooit rijden ik heb namelijk gehoord dat het niet goed voor je paard om dan iets te doen ik laat hem dan lekker lopen gewoon buiten in de bak

k_loves_p_c

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:25

sorry heb ter over heen gelezen kiezen zijn natuurlijk heel wat andres maar zijn ze niet gevoeling nadat ze gevijld zijn....

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:25

Ik zou hem gewoon deze dag even laten staan.
Ook al kan het wel, ik zou het toch niet doen.
Ik heb indd ook gehoord dat dat niet goed is voor je paard, zelfde dus als k_loves_p_c.

edit: ook net gelezen dat het de kiezen zijn Bloos! (Gaat weer goed vandaag Rolleyes )
Heeft de DA hier niks over gezegd?

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:52

Ik zou hem lekker laten staan .Z`n mond kan best wel wat gevoelig zijn en waarom zou je perse gaan rijden na een vedoving.

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:54

Ik zou hem lekker losgooien in het paddock. Het lijkt me niet prettig voor hem om nu een bit in te hebben.
Juist als de verdoving is uitgewerkt gaat hij wat voelen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:06

Bij Mirk heb ik hem gewoon een dagje laten staan hoor. Kan geen kwaad... Mirk was toen écht ver van de wereld. Heb hem nog nooit zo zielig gezien Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:08

Ik zou hem een snipperdag geven Knipoog
Soms zijn de kiezen en de mond wat gevoelig na het vijlen.
Ik denk dat je beter een dagje rust kunt geven als dat je paard een vervelende associatie met het bit krijgt.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:10

Cinzano zijn kiezen zijn afgelopen maandag gevijld.
Volgens de VA kon ik na een uur alweer rijden met hem, maar ik heb hem een dagje rust gegeven omdat het volgens mij toch anedrs aanvoelt voor hem en misschien wel extra gevoelig is.

Het kan dus wel, maar is prettiger voor het paard van niet Knipoog

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 22:31

Ik ben het nu met jullie eens. Vanavond wist ik het echter nog niet zo zeker en heb Pjelk wel mee naar de manege genomen (20 min stappen). Daar aangekomen was hij echter zo suffig dat ik hem niet in de bak gereden heb maar gewoon weer rustig terug ben gegaan. Ik had al zeer de neiging hem thuis te laten maar volgens mijn moeder liep ie nog zo vrolijk door de wei te hollen toen ze hem halen wilde dat ik het wel gedaan heb.

Nu weet ik echter door jullie verhalen en uit eigen ervaring dat ik hem de volgende keer maar zal laten staan.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:35

Ja, dat is sowieso wel prettig nadat de kiezen zijn gedaan, ook wanneer hij niet verdoofd is geweest.
Kan alles even weer tot rust komen, soms zijn er ook wel eens wat gevoeligheden niet zozeer de kiezen zelf maar meer het tandvlees enzo, wat heel soms een klein beetje beschadigd kan zijn.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 01:14

de DA rade mij ook aan om Annebel na het vijlen even rust te geven omdat de tanden nogal gevoelig zijn daarna.

monnie
Berichten: 260
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 01:48

tjah het is wat he!!!! Haha!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:54

Lees et nu pas en ik hoop dat je je paard een vrije dag gegeven hebt!!
Je kan nog zoooooooooo vaak rijden, waarom gelijk dezelfde dag nadat de tandarts geweest is??

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:05

ik zou em ook gewoon een dagje laten staan... kan toch geen kwaat? Misschien heeft hij er nu wel een beetje last van en dan is een bit in zijn mond niet prettig, en had werken ook niet. Gewoon een dagje rust..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:17

Als hij een spuitje heeft gehad om hem kalm te houden, dan absoluut 24 uur laten (binnen) staan. Het kan wel zijn dat de verdoving is uitgewerkt maar de stoffen zitten nog wel in zijn bloed en kan zeer wel van invloed zijn op zijn reactie en coordinatie vermogen. Afgezien daarvan zal hij idd wel een zeer gevoelige mond hebben, dus waarom zou je hem pesten.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:06

annebel mocht trouwens ook een aantal uur niet naar buiten en niet eten, anders schijnen ze nog te kunnen stikken/ zich verslikken in het eten doordat dat nog verdooft is.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 16:45

Carolien007 schreef:
annebel mocht trouwens ook een aantal uur niet naar buiten en niet eten, anders schijnen ze nog te kunnen stikken/ zich verslikken in het eten doordat dat nog verdooft is.


WAUW dat wist ik echt allemaal niet. Sjemig, ik heb Pjelk direct na de behandeling veer los gelaten waarna hij meteen gras ging happen
Scheve mond . Oef, gelukkig weet ik voor een volgende keer nu WEL wat me te doen staat!
Wel raar dat zo weinig mensen dit weten want twee anderen in de manege (waaronder mijn instructrice) zeiden dat ik wel rustig aan rijden kon.
Vandaag ( een dag later dus) had ik nog steeds het idee dat Pjelks mond best gevoelig was dus maar lekker met een los teugeltje door het dorp gereden. Jemig, als ik dit had geweten had ik em gister echt niet mee genomen naar de manege! ( Al had ik toen ook alleen maar gestapt).