en nu? verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

en nu? verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 11:06

haaj,
Ik heb al best wel een tijdje een probleem met mijn paard.
al ong. een half jaar. Ze springt namelijk uit het niets weg in gallop en bokt etc. nou goede raad is duur, dus ik bel mijn intructeur op, en vraag of hij mij een keer met haar wil helpen. nou hij kwam mij helpen en weer deed ze gek, hij wist het eigenlijk ook niet, maar dacht dat haar rug vast zat, dus ik moest haar elke dag longeren met chambon om de rug weer goed los te krijgen, zo gezegd zo gedaan. nou 3 weken geleden kwam hij terug en ik mocht er eindelijk weer eens op. Aan de longe met chambon. ging op zich vrij prima, moest wel extra zacht met miijn hand zijn, en aan mijn been liging letten, zodat ze neit uit balans raakte. nou die week heeft hij me nog 2x geholpen en het ging gewoon weer goed, ondertussen ben ik der gewoon blijven longeren. en ( ook voor het rijden ong. 45 min)
zo heb ik haar ong. 4 x per week gereden ( met chambon) en bijna elke dag gelongeerd.
nou zat ik er gisteren op en op zich was ze wel braaf maar uit het niets uit de ontspanning sprong we weg, bokten een beetje en bleef maar galloperen, na ong. 5 min kon ik der wel weer terug nemen... maar ik ben het zo zat dat ik maar op het paard zit dat op elk moment weg kan springen. Zijn rug is weer helemaal prima. aan de longe loopt ze super...maar ik snap het gewoon niet. Ik begin echt het gevoel te krijgen dat ze gewoon ettert. Maar omdat ik ze zo vervelend is, vind ik het gewoon niet meer leuk om op haar te rijden..dus waarom zou ik haar dan houden? het is een lief paard ja, en ze heeft super veel capaciteit...maar om haar daar voor te houden.
Nou ik bel zo mijn instructeur op, en vraagt of hij wil komen kijken, en dan overleggen we wel of ik hiermee door moet gaan.
nou iemand enig idee, wat nu het beste is, want ik kan der nu gewoon niet aan....

Groetjes Nicole


Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:08

Wat de reden ook is.... als je het echt niet meer naar je zin hebt met je paard, dan is het misschien wel het beste om 'm weg te doen.

Je kan d'r natuurlijk ook nog een keer helemaal na laten kijken om zeker te weten dat het echt niets medisch is, waardoor ze zo lastig doet.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:08

Heb je je zadel wel eens na laten kijken?

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:13

idd, als je er geen plezier meer aan hebt is het misschien wel het beste, maar ik zou wel proberen om alles op medisch gebied uit te laten sluiten

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:13

nicolientje schreef:
Ik begin echt het gevoel te krijgen dat ze gewoon ettert.
Zweep erbij en 'n tik mee als ze bokt en ervandoor gaat?

Ik denk dat ze het doet om onder het werk uit te komen. Kan het zijn, dat wanneer je een bepaalde oefening met haar doet, die ze moeilijk vindt, dat ze er dan vandoor gaat?
Gewoon galoperen is makkelijk, naar jou luisteren en die oefening uitvoeren ingewikkeld. Als ze ervandoor gaat, heb jij er geen zin meer in, en voila, ze komt eronder uit.

Heb je al geprobeerd haar gewoon aan te pakken, en door te rijden wanneer ze zo loopt te etteren?

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:54

45 min. longeren voordat je gaat rijden?
Dat is misschien iets te veel van het goeie of niet? Verward

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 12:29

Twinklebel schreef:
Heb je je zadel wel eens na laten kijken?

ja het zadel is prima, en ik rijd ook met gelpad om de druk te verdelen,

Verder heb ik niet het gevoel dat ze medisch iets heeft zou natuurlijj wel kunnen, maar ze ziet er super uit en is super goed te pas.

En als ik haar aanpak kan ik er dus helemaal niks meer mee, dan blijft ze maar galloperen en dan kan ik op mij kop gaan staan maar ze komt dan helemaal niet meer terug,

en ik longeer haar extra zo lang zodat de drukte ervan af is, ze heeft zat conditie dus het is niet zo dat ze gaat etteren uit vermoeidheid...

bedankt voor de reacties...

Groetjes Nicole

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:49

Als het niets medisch is heb ik iig zoiets dergelijks met Par gehad, zonder het bokgedeelte gelukkig Knipoog

Op het moment dat ze iets moest doen wat ze erg moeilijk vond, ging ze er ook als een gek vandoor, lekker in galop aanspringen want zo kom je onder het werk vandaan toch?
Van mijn instructrice mocht dat, ga je gang maar, wil je hard, ga maar hard, maar dan doe je die oefening desnoods in het hard.
Keihard galoperen?
Best, maar dan wel door de hoeken met stelling, en dezelfde volte waar je voor wegrende, schoudervoor niet willen en in galop gaan?
Ook goed, doen we schoudervoor in galop, ze maakt het zichzelf alleen maar moeilijker.

Nu is het over, die oefening moet ze sowieso toch doen, dus waarom wegrennen?
Misschien heb je er wat aan, misschien heeft het er wel helemaal niets mee te maken.
Maar meestal is doorzetten wel de moeite waard, zo'n geweldig gevoel als het dan na hard werken goed gaat.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 12:53

bedankt voor de reactie. ik kan het wel gaan proberen, maar denk niet dat het werkt, maar mocht het wel werken dan is het zeker de moeite waard! verder nog iemand handige tips?

Groetjes Nicole

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:01

Ik denk dat jezelf er erg gespannen opzit.. misschien onbewust, maar ik je 'achterkoppie' denk je toch steeds: dalijk springt ie erweer ertussenuit of gaat ie bokken.. hierdoor krijg je toch spanning!!
Met longeren voelt ie die spanning niet en als je instructeur erop zit ook niet, dus misschien moet je toch veel geduld hebben en zelf aan ontspanning werken.
SUCCES!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 13:24

Jnien schreef:
Ik denk dat jezelf er erg gespannen opzit.. misschien onbewust, maar ik je 'achterkoppie' denk je toch steeds: dalijk springt ie erweer ertussenuit of gaat ie bokken.. hierdoor krijg je toch spanning!!
Met longeren voelt ie die spanning niet en als je instructeur erop zit ook niet, dus misschien moet je toch veel geduld hebben en zelf aan ontspanning werken.
SUCCES!

nou de eerste 5 min voel ik zelf o0ok dat ik gespannen zit, maar daarna ben ik ontspannen...en met mijn intructeur erop deed ze dit ook...

Groetjes Nicole

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:30

als je het echt n iet meer leuk vind moet je haar verkopen.
maar als er nog en kans is vind ik dat je toch eerst medische zaken moet gaan uit sluiten. een paard wat er goed uitziet kan wel een probleem hebben.
en je zegt dat ze veel energie heeft, misschien teveel voer en daardoor dat wegspringen en bokken?
zijn het altijd dezelfde momenten dat ze wegspringt?
als je bijv op een bepaalde manier iets vraagt?

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 13:33

neej gewoon uit het niets springt ze weg...gewoon als ze ontspannen aan de teugel loopt... en floep is ze weg... of als ik net aandraaf...
en voer tja... ze rkijg 1,5 bak brok en 1 bak muesli zonder haver per voerbeurt(dus 2x) en verder genoeg hooi... maar zou ze dan na 45 longeren nog teveel energie kunnen hebben?

Groetjes Nicole

Alieta

Berichten: 820
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:03

Ik kan met het super goed voorstellen dat je het moeilijk vind..en vooral nu je zit te twijfelen of je haar weg zal doen!
Het is een super mooi beestje maar als het niet zo klikt dan is het vervelend misschien kan iemand haar africhten ofzo..dat ze het afleerd!
ik weet niet maar heel veel succes met de keuze die je moet maken!

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:40

Hoi,

Wat ik zelf altijd doe bij paarden die de neiging hebben plotseling weg te springen is het volgende;
Je moet proberen ze niet de kans te geven om zelf na te denken. Daarmee bedoel ik dat je 'm zo bezig moet gaan houden dat je echt continu in een oefening zit. Dus van slangevoltes naar gebroken lijnen, naar volte sluiten, naar S- en en achtjes. Rij daarbij heeeel erg veel overgangen. Van draf naar stap en weer draf, verzamelen en verruimen. Je kunt ook proberen steeds net iets boven of net onder het normale tempo te draven. Als je maar zorgt dat je continu bezig bent. Probeer zo weinig mogelijk routine erin te krijgen, want dan fopt je paard je! Heel veel succes!

Trotse mama van dappere Sep - 21-04-2012

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 15:53

Alieta schreef:
Ik kan met het super goed voorstellen dat je het moeilijk vind..en vooral nu je zit te twijfelen of je haar weg zal doen!
Het is een super mooi beestje maar als het niet zo klikt dan is het vervelend misschien kan iemand haar africhten ofzo..dat ze het afleerd!
ik weet niet maar heel veel succes met de keuze die je moet maken!

ja das misschien een idee, haar een aantal weken naar een trainingsstal brengen...bedankt!

en Consort ze springt ook weg als ze bezig si zeg maar...maar misschien moet ik haar meer aan het werk houden...iig Bedankt!!!

Groetjes Nicole

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:06

ik heb ook een paard gereden die er uit het niets in eens keihard vandoor ging. Dat was echt ongehoorzaamheid en onder het werk uit willen komen. Het is op te lossen door inderdaad het paard veel aan het werk te houden veel wenden, veel overgangen, voltes openen en sluiten, pasje wijken.
Ik ben met dat paard veel galopwerk gaan trainen schakelen in galop voltes 15 meter, gebroken lijnen contragalop, overgang galop stap en stap galop. Daardoor is het wel minder geworden. Kijk even kritisch naar het voer .. probeer anders wat mer ruwvoer te geven en minder krachtvoer wil ook nog wel eens helpen. Wellicht heeft hij teveel energie.

Als je dit kan op lossen heb je misschien wel een super paard en als je een andere koopt moet je ook maar afwachten of het goed klikt en wat het wordt.

Ook het oefenen van halthouden ernaast en erop met behulp van je stem wil nog wel eens helpen. Als ik tegen mijn eigen paard Ho zeg dan gaat acuut de rem erop. Die heb ik zelf ingereden en er dus een goede rem op gezet. Misschien dat even doorzetten jullie band en vertrouwen beter maakt. Een gezond paard met capaciteiten is mij veel waard.

Ik vind wel dat als je er zelf echt niet in geloof je ook niet met tegen zin moet gaan rijden want dat werkt gewoon niet. dan kan je veter aan ander pard kopen .. maar bedenk je wel ieder paard heeft van tijd tot tijd kuren en moeilijk periodes..

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 16:26

Citaat:
Als je dit kan op lossen heb je misschien wel een super paard en als je een andere koopt moet je ook maar afwachten of het goed klikt en wat het wordt.

en
Citaat:
Een gezond paard met capaciteiten is mij veel waard

hier sla je precies de spijker op de kop... Daarom wil ik der eigenlijk nog niet verkopen.

en het is echt niet zo dat ik bang op der ben, maar op dit moment vind ik het rijden niet leuk, ik hoef ook geen braaf paard ik wil een gehoorzaam paard.

Ik ga der denk ik gewoon eens gigantisch aan het werk zitten, en kijken of dat resultaat geeft!!

Groetjes Nicole

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:45

het geeft je mocht je je paard verkopen denk ik ook een beter gevoel als je nog even doorzet. we hebben allemaal wel eens een moeilijke tijd met paarden.. doe je best meid!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289


BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:03

Probeer er zelf uit te komen en als je er geen vertrouwen meer in hebt zal je mss toch over moeten gaan tot verkopen. Misschien helpt het als je haar een tijdje alleen in de wei zet.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:55

Staat je paard wel op de wei waar ze al dr energie kwijt kan? En heb je je zadel door een zadelmaker na laten kijken?

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:13

ik zou toch je voeding iets aanpassen, als ze genoeg hooi krijgt lijkt me dat 2x een 3/4 kilo biks genoeg is....

vooral van muesli(zitten veel suikers in) willen ze toch nog wel energierijk worden, en dan hebben ze na het longeren nog een boel energie over...
en teveel energie is ook ongehoorzaam toch?

wegbrengen vind ik niet zo'n goed idee, je brengt het probleem naar een ander toe terwijl jij degene bent die haar moet rijden..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:58

45 minuten longeren voor het rijden? is dat niet een beetje belachelijk lang? Natuurlijk wordt ze dan bek en bek af. Scheve mond
En met een chambon longeren omdat ze misschien vast zit in de rug? Zou je er dan niet een DA of een fysio naar laten kijken?
Bokt ze al zolang je d'r hebt of is het uit het 'niets' begonnen?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 10:26

ja, ze staat elke dag op wei, een uur of 5,6 meestal.

ik longeer haar met chambon om het ruggebruik te stimuleren, en dat werkt prima, als je ziet hoe los ze nu is, en hoe stijf ze was.

als ik haar minder ga voeren ben ik bang dat ze weer dun wordt, ze wordt eindelijk weer wat voller.

Zaterdag komt mijn intructeur, en dan zien we het verder wel.

ohja en evt. wegbrengen is voor mij nog steeds een optie, dan kan iemand anders hem de doorrijden, wat mij misschien niet gaat lukken. ik vraag me alleen af of ik het probleem dan blijvend oplos.


Bedankt! Groetjes Nicole

Groetjes Nicole

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 10:38

Weet je zeker dat haar niks mankeert?! Verward --> ik zou t mezelf nooit kunnen vergeven als ik een paard zo intensief aan het werk zet, terwijl blijkt dat haar rug/spieren helemaal vast zitten en het niet verbeterd (rug/spieren vastzetten kan door allerlei oorzaken komen en hoeft niks te maken te hebben met lichamelijke tekortkomingen/ziek zijn e.d maar kan ook door algehele spanning rondom het longeren/rijden e.d. komen)
Het is toch maar héél zelden dat een paar echt "zomaar" om niks zo reageert --> vaak zit er toch iets achter al lijkt dat in eerste instantie van niet / ze snapt het niet/ gaat te snel/ accepteert die manier van rijden niet/ last van iets=pijn of is ontzettend scheef (Ja het welbekende kijk op www.hoefkatrol.com, niet alleen voor paarden met hoefkatrol Knipoog ) enz enz enz

En ja muesli = veel suikers= kan te veel energie zijn

Mijn paard wordt juist kijkerig/dwars/gespannen als ik teveel hetzelfde met haar doe --> dus ik ga ondertussen nooit meer 3 dagen achter elkaar dressuren, dan is voor haar echt de lol eraf ookal varieer ik heel erg in mijn programma --> voor haar is het dan echt genoeg/te veel en dat laat ze merken . Als ik haar een dag rust geef, een keer een buitenritje of zwat anders dan blijven we allebei HAPPY Knipoog

en 45 minuten longeren vóór het rijden Ziek erg saai en vervelend lijkt me dat voor een paard (zo ik persoonlijk alleen maar dwarser van worden Schijnheilig )

Weg brengen kan het probleem misschien wel oplossen, maar waarschijnlijk niet de oorzaak (90% van de tijd vallen de paarden thuis weer terug in hun oude patroon als er geen begeleiding bij is)
Misschien is een andere instructeur/trice ook een optie --> misschien heeft die wel ideëen/nieuwe mogelijkheden aangezien je huidige intructeur je niet echt kan helpen.

En als het dan nog niet klikt dan is het waarschijnlijk toch het eerlijkst voor jullie allebei om haar te verkopen.

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers