Wat doen jullie als je paard een dagje vrij heeft?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Wat doen jullie als je paard een dagje vrij heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 13:49

De meeste mensen hebben toch wel 1 (of meerdere) vrije dag(en) ingelast in hun weekschema voor het paard. Maar wat doen jullie dan met je paard op een vrije dag? Staat ie in de wei en haal je hem er alleen even uit om te poetsen? Laat je hem toch even in de paddock een paar rondjes rennen of vind je de beweging die ze in de wei krijgen genoeg? Ga je een wandelingetje aan de hand maken met je paard?

Als mijn paard een vrije dag heeft dan laat ik hem meestal toch wel even in de paddock lopen/rennen ookal loopt hij nu wel van 8 tot 5 in de wei. In de winter staat hij niet buiten en moet ik hem zelf in de paddock zetten. Als hij dan vrij heeft dan laat ik hem nog wat langer lopen zodat hij toch een beetje zijn beweging heeft gehad. Soms ga ik ook wel even zonder zadel erop zitten en loop ik een stuk het pad af langs de wei.

Wat doen jullie dus met je paard als ie vrij heeft?

Gamble


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:51

Treasure heeft meestal wel een dag in de week vrij. Ze komt zowieso een paar uur per dag op de wei, wanneer ze vrij heeft gaat ze twee keer de wei op. Dan poets ik haar nog eens uitgebreid zodat ze zo min mogelijk op stal is en voor de rest laat ik haar met rust.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:57

Hij staat op het land, ik ga hem nog even borstelen. Wanneer het te nat is in het land, komt hij in de bak. Hij staat in ieder geval niet stil op stal.

:){

Charaz

Berichten: 24265
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:02

Ze staat in de wei en wordt niet lastig gevallen, ik mest dus haar stal, zet haar binnen en voer.

Op die dag word er niet geplukt en gesjort

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:07

die van mij staat ook lekker de hele dag in de wei

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:11

Als mijn paard 'vrij' heeft gaan we toch minimaal 20 minuten (liever een half uur) longeren. Hij staat anders 24/7 in zn boks en in de paddock geeft hij zichzelf niet voldoende beweging (of 'gaan liggen' - 'rollen' - 'opstaan' - 'half uitschudden' - 'gaan liggen' - 'rollen' etc. etc. moet ook als beweging tellen Haha!).

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:12

Als timber vrij heeft staat hij gewoon op het land de hele dag en ga ik hem even poetsen.
bij slecht weer zet ik hem in de bak met ze vriendjes zodat hij kan rennen Tong uitsteken

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:14

Die van mij staat overdag op het land, tenzij het echt noodweer is (en dat is het niet gauw Lachen ).
Op een rustdag "longeer" ik haar 20 minuutjes aan het halster. Gewoon simpel, even op beide kanten loskomen en ik let er op dat ze dan ook echt even van achter goed doorkomt, dat vindt ze nog moeilijk.
Van een echte rustdag (op de wei en verder niets) wordt mijn merrie vaak niet beter, is dan gauw wat meer stijfjes, en daar hebben we allebei niet veel aan, daarom even aan de longeerlijn Lachen !
Natuurlijk wordt ze ook gepoetst en d'r hoeven gedaan, dat hoort voor mij gewoon bij de dagelijkse verzorging, rijden of niet.

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 14:34

Dat was ik nog vergeten erbij te zetten ja. Ik poets sowieso wel altijd en mest de stal uit. En hij krijgt altijd wat muesli met biotine en knoflook, of hij nou gewerkt heeft of niet.

Gamble

Kitty

Berichten: 7687
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:37

Een vrije dag is voor mijn merrie ook echt een vrije dag.
Gewoon lekker de hele dag in de wei en 's avonds weer op stal.
Ik mest haar stal uit, zeg haar gedag en laat haar lekker geworden.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:41

Poetsen en uitmesten zoiezo....

Het paard zet ik of in de stapmolen, of een poos los in de bak of longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:14

ik ga zn manen en staart insprayen en uitkammen, voeren en beentjes toiletteren ofzo en verder mag ie lekker op de wei blijven staan. Die van mij heeft twee rustdagen en een of twee longeerdag(en) in de week. Hijs nog jong.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:23

grazen, buiten stappen, los in de bak. En poetsen want dat vindt ie heeerlijk!


SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:45

Die van mij staat dan gewoon de hele dag op de wei. Kom hem gedag zeggen en op stal zetten maar voor de rest doet ie dan niets. Hij vermaakt zich zelf wel prima dan hoor. Beetje rennen en bokken en spelen met andere paarden. Doet ie trouwens alle dagen van de week. Enige verschil is dat ik met een rustdag hem niet rijd of longeer.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:19

vrij in de zomer: even knuffelen en water vullen..

vrij in de winter:stoeien/los in de bak met de anderen ponys,en een schone stal..

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:31

Mijn paarden hebben in principe 1 dag per week vrij, dan gaat het netzo als anders, 's ochtends de wei op en 's avonds er weer uit, alleen niet rijden dan. Doe er verder niks mee, ja beetje knuffelen maar dat doen we natuurlijk altijd wel! Haha! verder, rust is rust!

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:36

De mijne gooi ik dan even los in de bak voor een paar uurtjes. Voorderest niks.

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:37

Mijn paard heeft meer vrije dagen als werkdagen. Schijnheilig
Dan mest ik de stal uit, poets ik hem even en laat hem in de paddock spelen met een vriendje...

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:52

mijn haf staat 24 uur per dag in de wei,
hij is nog maar 3 dus vaak gereden word ie niet..
dan staat ie of lekker in de wei,
of ik poets hem en ga lekker met hem wandelen over straat..

Karaat_the_newforest op Instagram

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:07

die van mij gaat zowizo elke dag de wei op, en ze heeft dan 2 tot 3 keer in de week vrij, dan zet ik haar meestal 's avonds nog los in de bak, of ik longeer haar even aan het halster, maar meestal heeft ze dan echt helemaal vrij en zet ik haar in de bak....

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:15

Ze staat gewoon in de wei. Daarnaast nog even longeren of alleen borstelen vindt ze heelijk.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:34

Dat ligt er eigenlijk een beetje aan wat ik doe op een vrije dag soms logeer ik haar soms staat ze lekker in het land en poets ik haar nog ff en krijgt ze nog ff wat lekkers of ff met een halster en touw ff rijden of gewoon ff naar het strand lopen als het warm is dus eigenlijk doe ik waar ik zin heb. maar ze heeft wel ff een dag geen zadel op haar rug en hoeft niet hard te werken.

Connie, Suppie & Tjippy.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:08

Een dag helemaal vrij betekent lekker in de wei staan in de zomer.
In de winter staat ze de hele dag met vriendje in de paddock, bij ene dag vrij staat ze daar dus ipv tot 7 uur, tot 9 of 10 uur, en krijgt dan lekker te eten in haar stal.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:08

dan staat hij lekker in de wei


net als bij de dagen dat hij niet vrij is Lachen

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:12

Buiten zetten...

Voor de rest niks... tis niet voor niks een vrije dag.. Plus dat die van mij liever nog n uur langer buiten staat dan dat k haar poets.... Dus dan staat ze alleen buiten..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: floorsxm, jitskenienke, MairiMacBran, singa en 17 bezoekers