ervaringen met pelham bit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pajidin

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-01-04

ervaringen met pelham bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 13:00

Mn instructrice gaf me het advies om met pelham te gaan trainen, dit is zomaar besloten, ben nu al een jaar heel gericht aan het trainen, maar ze probeert nog steeds door mn ophoudingen heen te lopen...Hebben jullie ervaring met dit bit?


vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:47

dat licht niet aan het bit schat maar aan het achterbeen die er niet genoeg onder zit.
je kan er inhangen wat je wil maar na 3 , 4 keer gereden te hebben doet hij toch weer hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:08

Ik rij met pelham bit, maar ga dit zeker niet geburiken als je paard hard aan de hand is met inhouden of door het bit heen loopt. Los je niks mee op. ik heb het omdat mij andalusier het wat meer gewend is en er veeeeel beter op reageert dan een gewoon bitje of happy mouth bitje. Maar mijne wordt compleet los van de hanbd gereden. ik zou hem alleen gebruiken als je je paard bij wijze van spreke vanuit galop stil kan zetten met een zithulp (en ja, die van mij kent dat ja, vandaar)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:19

ik rijd ook op een pelham, maar dan een ongebroken exemplaar van ijzer.
ik rijd met dubbele teugel en alleen buiten, de onderste teugel is de noodrem, zeg maar. 99,9 % van de tijd heb ik de teugels los, maar als er iets misgaat, heb ik toch een noodrem.

Ik heb een stevige koudbloed met een hoog tank-gehalte.

Ben nu overigens aan het rijden op een dubbel gebroken western bit, maar de noodrem is er nu niet meer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:20

smurf schreef:
ik rijd ook op een pelham, maar dan een ongebroken exemplaar van ijzer.
ik rijd met dubbele teugel en alleen buiten, de onderste teugel is de noodrem, zeg maar. 99,9 % van de tijd heb ik de teugels los, maar als er iets misgaat, heb ik toch een noodrem.

Ik heb een stevige koudbloed met een hoog tank-gehalte.

Ben nu overigens aan het rijden op een dubbel gebroken western bit, maar de noodrem is er nu niet meer....

Tja, maar jouw paard si toch beetje verhaal apart qua postuur he Tong uitsteken Haha! , daarbij is noodrem ook wel anders gebruikt dan gewoon een rijpaard dat slecvht aan de hand is.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:21

Citaat:
daarbij is noodrem ook wel anders gebruikt dan gewoon een rijpaard dat slecvht aan de hand is.


tja leg dat maar eens uit.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:27

smurf schreef:
tja leg dat maar eens uit.....


Nou, jij hebt nog niet de kans gehad morrie netjes aan de hand te maken met haar eerdere gedrag *als ik het geod begrepen heb tenminste* en als je die tank op hol hebt tsja, dat reageert en leert egwoon anders dan een wat ouder rijpaard. Met morrie lijkt me ff wat lastiger trainen dan met het doorsnee paard. Niet dat ik heirmee zeg dat het toegestaam zou moeten zijn dat ze slechter aan de hand is en blijf erbij dat pelham geen rem is, maar kan het me bij morrie indenken dat je de rem dr af en toe op wil.

Zo genoeg uitleg Schijnheilig

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:30

Citaat:
Zo genoeg uitleg


ja hoor, je bent braaf en jij kent Morrie, die overigens een hij is en geen zij, of eigenlijk een "het" Haha!

Blijf maar binnen, want tegen half 5 gaan we zonder pelham het bos weer onveilig maken Cool

Nog even ontopic over de pelham: gebruik er dubbele teugels bij en geen pelham riempjes, want met die riempjes rijd je altijd met de schaar erop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:01

smurf schreef:
ja hoor, je bent braaf en jij kent Morrie, die overigens een hij is en geen zij, of eigenlijk een "het" Haha!

Blijf maar binnen, want tegen half 5 gaan we zonder pelham het bos weer onveilig maken Cool

Nog even ontopic over de pelham: gebruik er dubbele teugels bij en geen pelham riempjes, want met die riempjes rijd je altijd met de schaar erop!


En als je niet met die dubbele teugel kan rijden, moet je geen pelhambit indoen Lachen
En sorry voor de geslachtsbelediging Tong uitsteken , denk dat ik teveel jouw uitspraak over bonkige TANTE teveel in mn hoofd heb Schijnheilig


Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:25

Ik rijd ook buiten met pelham. Precies om dezelfde reden als smurf!!

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:42

Ik heb ook een pelham liggen. Een heel enkele keer gebruik ik hem, als ik weet dat Dennis wat extreem vrolijk kan zijn(combinatie van dekseizoen, rijden samen met een hengstige merrie enzo). Ik gebruik hem alleen met dubbele teugel. Gewoon lekker op trensje gaan rijden, krijgt hij plannen pak je de onderste teugel er ook eventjes bij en voila, je staat weer stil of gaat de goede kant op.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

pajidin

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 16:57

Super bedankt voor de reacties!
Maar ik vraag me echt af of dit bit wel de oplossing voor t probleem is...
Het is namelijk niet zo dat ik het nodig heb omdat ie er anders vandoor gaat hoor! ik ga toch nog eens met mn instructrice overleggen.
Is het zo dat ze dr ook juist sterker van worden in de mond, of is dat uitgesloten met de juiste training en begeleiding?

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:23

Paard van mijn schoonzusje is vroeger met Palham gereden, door vorige eigenaar. Nu is hij heel hard in zijn mond en bang voor het bit. Dus hij is er niet goed mee gereden. Nu krijgt hij beetje bij beetje meer vertrouwen in het bit. Zij rijdt nu met een trens en buiten met een Tiedemann-teugel.

Pelham is volgens mij bedoeld om je teugelhulpen te verfijnen en niet om een probleem op te lossen. Als ik jou was zou ik er met je instructrice aan werken. Het belangrijkst is toch aan het been krijgen en de achterhand erbij. Paard wordt dan nagevelijker en reageert waarschijnlijk beter op je ophoudingen. Ook proberen om niet constant een hoge drukin de mond te hebben. Dan reageren ze ook niet meer op een ophouding, omdat ze domweg het verschil niet merken.

Maradon
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:40

Ik heb niet alles gelezen wathier boven staat, maar kwilde toch even reageren. Mijn moeder heeft een KWPN tuigpaard, echt een schat, maar een tank in het bos, en inderdaad hij gaat gewoon dwars door de teugel hulpen heen. Het was eerst onverantwoord om met hem de weg op te gaan, om nog maar te zwijgen over naar het duin gaan. Sinds wij er een Pellham bit in hebben hangen gaat het een heel stuk beter, en gaat hij 9 van de 10 keer probleemloos mee naar buiten. Je moet alleen zeker er van zijn dat je een hele stille hand hebt, en geen onnodige druk op je teugels zet. Bij die van ons was het 't ei van columbus. (hij rijd er nu ruim een jaar op) Succes ermee!!!

Groetjes Maradon
(maradon355@hotmail.com)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:43

als je je echt in de werking van diverse bitten wil verdiepen kan je het boekje Het paard, het bit en de ruiter van Gertrud Jetten eens doorlezen, een heel helder en duidelijk boekje waarin veel bitten behandeld worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:11

pajidin schreef:
Super bedankt voor de reacties!
Maar ik vraag me echt af of dit bit wel de oplossing voor t probleem is...
Het is namelijk niet zo dat ik het nodig heb omdat ie er anders vandoor gaat hoor! ik ga toch nog eens met mn instructrice overleggen.
Is het zo dat ze dr ook juist sterker van worden in de mond, of is dat uitgesloten met de juiste training en begeleiding?

als je hem goed gebruitk en dus niet eraan hangt omdat ie sterk is of het als probleemverhuller gebruikt dan maakt het niet uit. Maar zopu het alleen doen als ej dat uit kan sluiten.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:28

Een goede instructeur kan je wel een ander bit adviseren, maar die persoon geeft er ook uitleg bij waarom. Een pelhambit is een scherp bit. Als je na een jaartje je probleem nog niet hebt opgelost, dan moet je toch eens naar jezelf of je instructeur gaan kijken. In principe moet een instructeur je advies kunnen geven, en moet het ook onderbouwd zijn. Verder moet je het gevoel hebben dat het werkt. Dat hoeft niet direct te zijn, maar wel na 2/3 keer.

Vaak zijn te sterke paarden het gevolg van een te sterke ruiter. Het is heel moeilijk om zelf los te zijn en niet te trekken. Ik zou eerder voor een dik bit gaan. Experimenteren met een ander bit is op zich niet verkeerd, maar je moet wel weten waarom en hoe je het doet en weten waar je mee bezig bent.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:31

Citaat:
Ik zou eerder voor een dik bit gaan.


is niet altijd een mogelijk (staat ook uitgebreid in boven genoed boekje), mijn paard heeft een dikke tong èn hangend rooster, hang daar een dik bit in en de tong hangt eruit, of over het bit en je hebt een groot probleem!

Eerst goed kijken hoe de mond van je paard in elkaar zit en daarop je bit(dikte) aanpassen, lijkt me een goed idee!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:34

smurf schreef:
is niet altijd een mogelijk (staat ook uitgebreid in boven genoed boekje), mijn paard heeft een dikke tong èn hangend rooster, hang daar een dik bit in en de tong hangt eruit, of over het bit en je hebt een groot probleem!

Eerst goed kijken hoe de mond van je paard in elkaar zit en daarop je bit(dikte) aanpassen, lijkt me een goed idee!

Klopt, moet uiteraard wel in de mond passen. Maar men grijpt vaak naar dunnere en scherpere bitten terwijl men de oplossing soms moet zoeken in een zachter of dikker bit.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:22

Probeer eens een rubberen ongebroken trens. Paarden die een hangend rooster hebben lopen vaak fijner op ongebroken bitten. (knijpt niet in de mond) Je mag er ook gewoon op wedstrijden mee starten in tegenstelling tot de Pelham, wat dus niet mag. (alleen in het Z springen en hoger)
Zo'n bitje kost je 5 euro.... Is de gok nog een keer waard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers