Schiefel.. en nu op rust?? of?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Schiefel.. en nu op rust?? of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 22:17

Mijn paard heeft aan zijn achterbeen, aan de binnenkant een grote schiefel.

Bij de klinische keuring heeft de dierenarts gezegd dat dit geen probleem zou geven.
Wel moest ik hem met beschermers om rijden en in de wei doen. Verder moest ik goed opletten of hij niet groter werd.

Nu is hij wel groter geworden, en hij is er iets gevoelig op. (als je eraan zit). Hij loopt niet kreupel.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat moet ik nu doen, moet ik hem op rust zetten.
Op stal laten staan. Of alleen niet meer rijden,
maar wel in de wei? En hoelang? Heeft iemand dit ook gehad?

Ik bel morgen wel de DA voor advies, maar zou ook graag jullie ervaringen/meningen hierover horen!

VeronicaM

Berichten: 3300
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:24

sorry offtoppic; wat is een schiefel?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:28

mijn paard heeft op beide voorbenen schieffels, de ene keer zijn ze groter dan de andere keer en ze voelen ook wel eens wat waarm, maar hij loopt niet kreupel en heeft er geen last van, dus ik ga gewoon door waar ik mee bezig ben met hem!

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 10:12

Voor shetty: Schiefels ontstaan meestal door geweld van buitenaf. Het beenvlies (periost) wordt geprikkeld; er ontstaat een ontsteking die een zwelling veroorzaakt. Na 2 of 3 weken wordt de zwelling hard doordat verbening optreedt.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:26

Als de schiefel niet bij n pees zit kan het geen kwaat. Mijn da heeft ooit n schiefel bij Ilion ingespoten, dan ligt er n soort kapseltje om heen. Hij heeft er nog nooit last van gehad! Gewoon mee rijden dus, heeft je da toch gezecht? Nooit op stal laten staan, dat is nooit goed als je paard goed loopt. Succes

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 20:14

Ik heb foto's van hoe de schiefel eind mei was en hoe hij nu is.
Ik heb de dierenarts gisteren gebeld, ze was er al bang voor dat hij groter zou worden (een maand geleden heb ik haar er ook al naar laten kijken).
Hij moet een week stalrust en daarna mag ik wel voorzichtig met hem stappen, als hij zich maar rustig houd.
En schrijft ze me 2 zalfjes voor, om de botgroei te stopppen, ze waren niet op voorraad, ze belt me wanneer ik ze op kan halen. Ik weet dus ook niet hoe de zalfjes heten..

Hier een foto van een maand geleden:
Afbeelding

En hoe het er nu uitziet: (foto's zijn wel van dichterbij genomen, maar je kunt duidelijk zien dat het groter is geworden!)
Afbeelding
Afbeelding

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:38

als een schiefel groter wordt kan hij wel degelijk gaan drukken op de pezen.
Je hebt het paard nog niet zolang. Ga terug naar de DA die hem heeft goedgekeurd en vraag wederom zijn mening. Als het dezelfde DA is waar je al bent geweest, wat zei hij nu over deze schiefel? Ineens van mening verandert?

Overigens helpen de kogelbeschermers niet, die het paard op de foto draagt. Peesbeschermers zou beter zijn. Daar waar de schiefel zit moet bedekt zijn, want daar raakt hij zichzelf Knipoog

Vraagje: heb je enig idee op welke wijze het paard zichzelf kan raken?

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:01

Ik kreeg toen een soort zalf voor mijn paard dat ik er twee weken lang een paar keer per dag erop moest smeren. Mijn paard mocht toen niet gereden worden en mocht ook niet op de wei, alleen maar stappen dus.

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 12:48

Ik heb dezelfde DA benaderd, en deze schrijft me nu ook van deze zalfjes voor. Ik heb grotere beschermers, die dus over de schiefel heenkomen. Die eerste foto's was 1 van de eerste keren dat hem reed. Hij moet nu ook 2 weken op rust, hij staat op stal.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:17

Misschien heb je hier iets aan:

Botophopingen of botwoekeringen, die kunnen uitgroeien tot een vuistgrootte, worden schiefels of beenwoekering genoemd.

Oorzaak: Een beenwoekering ontstaat ten gevolge van een chronische beenvliesontsteking. Deze ontsteking ontstaat door druk, stoot of verrekking op direct onder de huid gelegen botgedeelten. Kreupelheid treedt meestal alleen op tijdens de botvorming, of in een vergevorderd stadium als een nabij gelegen pees in het gedrang komt.
De kenmerkende plaats voor schiefels is aan de pijpen, meestal aan de binnenkant. De veronderstelling dat beenwoekering alleen ontstaat door aanschoppen en strijken is niet juist. Veel vaker is de zijdelingse trek van de banden aan het pijpbeen de oorzaak van deze botgroei. Van alle volwassen paarden hebben 75% beenwoekering aan de pijpen. Ook op de neusrug en aan de onderkaak kunnen door de druk van de riemen botophopingen ontstaan.
Het verschijnsel van 'sore shins' (zere schenen) van in de training genomen tweejarige volbloeds is eveneens een verdikking van het beenvlies aan de voorzijde van het pijpbeen. Deze verdikking heeft alleen een wat benauwde gang tot gevolg, die bij voorzichtig trainen vanzelf overgaat.

Behandeling: Bij de behandeling moeten we erop letten dat we van de oorzaak uitgaan. Met jonge paarden moet voorzichtig gewerkt worden. Bandages ontlasten de banden en geven tegelijk bescherming tegen verwondingen. Eventueel moet het beslag gecorrigeerd worden. Drukkende riemen kunnen van een laagje vilt worden voorzien. Springpaarden die boven de sprong hun benen laten hanen, moeten met watten en bandages tegen aanschoppen worden beschermd. Nieuw opgekomen schiefels moeten met vochtige warmte en scherpe zalf behandeld worden. Uitgegroeide schiefels kunnen echter alleen operatief of door branden verwijderd worden. Beenwoekeringen tussen hoefbeen en kroonbeen noemt men een lage overhoef en beenvorming tussen kroonbeen en kootbeen noemt met een hoge overhoef.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:28

*schrik*
als ik dit zo lees is een schiefel dus heel erg.... mijn DA zei dat het verder geen kwaad kon en ik besteed er ook nooit enige aandacht aan.....
beenbeschermers zijn er niet in Morries maat en bandages wordt helemaal niets: hij maait enorm met de voorbenen omdat ie ook nog eens erg toontredend is....... *aarrgghh*

*zet de enduranceplannen maar weer in de vriezer*

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:12

als een schiefel nergens op drukt, hoeft het niet erg te zijn want dan wordt het paard niet kreupel.

ik vraag me af hoeveel (hard werkende) paarden er zonder schiefel zijn, dus nee geen zorgen maken, maar wel proberen te voorkomen/niet te verergeren dmv juiste beenbescherming Lachen

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:30

dat is een grote plek zeg!
wel balen! ze kunnen hem operatief verwijderen op door middel van een injectie de groei stoppen.
dit is wel een kanjer zeg!
sterkte ermee!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 07:34

Een schiefel is idd nog geen ramp wanneer hij niet erg groot is geworden. In dat geval zal hij waarschijnlijk op een pees drukken wat wel voor kreupelheid zorgt. Het is dus zaak om het zoveel mogelijk te beperken, voorkomen (beenbescherming).