holle rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 17:27

Ik heb les en nu ben ik er op gewezen dat ik met een holle rug rij. ik moet meer mijn bekken naar voren kantelen en dan lichtrijden. Door het rijden met een holle rug zit ik ook te ver naar voren.
Met gewoon lopen heb ik het ook. Heb ik mezelf waarschijnlijk aangeleerd vanaf vroeger. Wat kan ik doen om goed mijn bekken tijden het rijden te kantelen. Andere mensen hier ook last van?.

Jes

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:44

heb ook een holle rug

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 17:46

Hoe doe jij het dan met paardrijden?. Of heb je er geen last van?.

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:11

ik heb ook een holle rug, niet zo'n beetje ook maar geen idee, ik doe er niet echt wat aan tijdens het rijden, soms heb ik er wel last van maar k wee tniet wat ik er aan zou KUNNEN doen dus.... (k heb geen les:P) maar ik heb er niet heeel vaak last van

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:31

Je moet voor jouw eigen gevoel .... gaan zitten alsof je TE ver naar achteren zit ....
Dan zit je recht ...

Groetjes..

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:54

mm heb er geen last van met rijden. maar met broeken paseen wel haha.
geen idee wat je er zou aan kunnen doen.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:14

ik heb het ook. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen. Allereerst zoveel mogelijk je bekken proberen naar voren te brengen tijdens het lichtrijden. In het begin overdreven later wordt het normaal. Dit kun je doen met behulp van je instructrice. Laat haar gelijk op de rest van je houding letten want je ziet veel dat ruiters te ver voorover komen (duikelen). Een goede instructrice kan je hiermee helpen.

Daarnaast wordt het tijd je zadel onder de loep te nemen. Veel zadels met een diepe zit zullen je belemmeren je bekken te kantelen (als je een holle rug hebt). Ik heb zelf gemerkt dat hoe 'platter' het zadel, hoe beter het gaat.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:28

Vraag aan je instructeur wanneer je goed zit en dat gevoel moet je proberen vast te houden.

Als je het tijdens het lopen ook hebt, moet je er dan ook al op letten, dan profiteer je daar in je rijden ook van (zo zit ik ook niet meer scheef door er in het dagelijks leven op te letten!!) Kijk in de spiegel, verander je houding totdat je je rug niet meer hol hebt (buikspieren aanspannen!!) en hou dat gevoel vast. Als je dat maar lang genoeg doet, wordt dat normaal voor je en hoef je er steeds minder aan te denken. En dan wordt je houding tijdens het rijden ook beter.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:21

Je moet proberen je onderbuik naar voren te doen, dan kantel je bekken naar voren en probeer je bovenlichaam recht boven je achterkant van onderbeen/hielen te zetten/te houden.
Maar naar mijn weten als je zelf al van nature zo gebouwd ben, kun je je holle rug niet veranderen, mijn nichtje heeft ook holle rug omdat haar ruggewervel zo staat, dan kun je daar niets aan doen.

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:27

ik heb ook een holle rug, maar ik zit verder wel recht op mijn paard.. ik heb er iig geen kritiek op gehad. Maar je moet idd proberen je onderbuik naar voren te doen. Gewoon veel oefenen! Het lukt vast! Lachen

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:35

Ik heb zelf ook een holle rug. Als ik jou was zou ik buikspieroefeningen gaad doen. Dan wordt je bekken vanzelf iets naar voren gekanteld.

Mocht je er nog problemen mee hebben, ik had daardoor namelijk veel pijn in mijn rug, kan je aan je huisarts een verwijzing voor Mensendieck-therapie vragen. Daar wordt dan aan je houding gewerkt.

Bij mij heeft dat erg geholpen, maar ik moet er nog wel op blijven letten. Maar die buiksperoefeningen zou ik mee beginnen, elke dag 's ochtends en 's avonds 5 minuten.

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:30

Je kunt het bekken kantelen oefenen door te schommelen (echt waar). Je kunt ook een boek op het randje van je eettafel leggen, er zelf voor gaan staan en het dan met je schaambeen proberen het boek helemaal op de tafel te duwen. Als je dat hebt gedaan weet je goed hoe het moet voelen en kun je het op je paard gaan proberen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:36

In draf gaan doorzitten zonder beugels, dan je benen een stukje optrekken en van je zadel af. Je voelt dan duidelijk je zitbeenknobbels op de juiste plek in het zadel. Een lange zijde zo doorrijden. Als je niet op de goede plek in je zadel zit hobbel je er vanzelf wel naartoe. Op die plek blijven zitten terwijl je dus normaal verder gaat rijden. Als je merkt dat je weer elders in je zadel zit oefeningetje even weer herhalen.