Mn handen kapot rijden, iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Mn handen kapot rijden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 09:06

Hallo,

sinds ik op les zit met mn paard rij ik mn hele handen stuk, ze zitten dan onder de blaren en het vel is er af. Ik heb geen idee waar dit zo ineens van komt want ik rij nu al 7 jaar en heb er nog nooit les van gehad.
Ik ben al over gestapt op dressuurteugels in plaats van springteugels en rij al met handschoenen. maar het helpt allemaal niet. En ik heb ook geen zweethanden Tong uitsteken

ik weet eigenlijk niet meer wat ik er nu nog aan kan doen, de blaren blijven komen en het rijden word er niet echt leuker op.


Wie weet er iets tegen?
Laatst bijgewerkt door iloveperry op 01-07-04 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!


Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:11

Heb je erg last van zweethanden, dat het daar misschien doorkomt? Daar zijn iig bij de drogist zalfjes tegen te koop.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 09:14

nee, ik heb totaal geen zweethanden! (ik zou het ff in de eerste bericht van mij er bij zetten)

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:16

je zit ook niet (onbewust) te trekken??

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 09:22

nee, hij is niet echt licht in de mond ofzo want ik rij hem met gewoon trens en het is een tuigpaard, maar ik ga ook niet met liverpoolstang rijden omdat ik mn handen anders kapot rij, maar daar kan het tog niet aan liggen? ik rij al 3 jaar op dit paard en nu krijg ik er ineens last van.

ik vraag me af hoe dat kan. Verward

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:26

ik zie nergens staan of je al handschoenen draagt.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:27

ts schreef:
en rij al met handschoenen



Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:32

Heeft je paard geen contante aanleuning, of trekt ie afentoe de teugels uit je handen?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:33

Anders zou je misschien second skin voor blaren van te voren op je handen kunnen doen. Of gewoon pleisters op de gevoelige plekjes.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 09:36

Marliesje schreef:
Heeft je paard geen contante aanleuning, of trekt ie af en toe de teugels uit je handen?


hij is nog heel erg in de leer, hij vind het allemaal heel moeilijk en loopt vaak veel te lang, dan probeer je dat op te vangen met je handen en probeer je soepel te blijven in die mond, maar ja meneer is heel eigenwijs en trekt dan de teugels uit mn handen, en dat gaat zo een uur door, ik moet wel zeggen dat het nu een stuk beter gaat, met een martigaal best wel strak zodat hij zn hoofd niet mee rin de lucht kan gooien....
maar ja mn handen...................

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 09:37

Marliesje schreef:
Anders zou je misschien second skin voor blaren van te voren op je handen kunnen doen. Of gewoon pleisters op de gevoelige plekjes.



en dat is het probleem, dan zal ik mn hele hand dicht moeten plakken, het is altijd verschillend

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:40

Als je vingers (ik neem aan dat ze onderaan je ringvinger zitten) eenmaal 'beschadigd' zijn, heb je een stuk eerder opnieuw blaren, omdat de huid nog zo dun is.

Misschien dat je een tijdje 'fout' kan rijden, dus met je teugels niet tussen je pink en ringvinger, maar tussen je middelvinger en ringvinger of aan de andere kant van je pink, zodat de huid goed kan herstellen (wat niet met een paar weekjes gebeurd is).

Succes!

[edit] ze zitten niet alleen op je ringvinger... Kan het zijn dat het niet aan de teugels ligt qua druk, maar je hand-huid (is dat 'n woord Tong uitsteken ?) heel gevoelig is en daardoor openligt?
Of zijn je handschoenen te groot, en gaan ze daardoor schuren misschien?

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:41

Wat voor handschoenen rij je dan mee? Van die goedkope nophandschoenen krijg ik ook een beetje blaren maar van die dikke duurdere niet.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:45

Tsja, mn verzorgpaard en -pony zijn ook erg sterk.
De pony rijdt ik zonder handschoenen (dan voel ik het beter, maar het zit volgens mij vooral in mn hoofd!). Ik heb soms wel blaren, maar ik kweek gewoon een laagje eelt...

Het paard rijdt ik met Roeckl handschoenen, met Clarino grip. Die hebben een lederen onderkant, met rubberen 'schubben' erop. Die hebben echt een super grip en zijn ook veel steviger dan die neplederen dunne handschoenen (die zijn ook binnen no-time stuk...)

Als je met die dunnetjes rijdt, moet je die Roeckl Clarino grip handschoenen eens proberen. In zwart of bruin (ze hebben ook andere soorten van Roeckl, ook dunnetjes, maar met die Clarino's heb ik geen blaren!) Vooral op van die rubberen teugels is de grip optimaal.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 09:46

ik rij niet met die goedkope nopjes dingen, ik rij met ja vrij dure.

en mn handschoenen passen perfect heb ik ook al op geled en gevraagt.

en dat verkeerd rijden....... ik zal het maar moeten proberen Verward lijkt me wel heel apart Verward

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:46

Je zou eigenlijk moeten proberen om een constante aanleuning te verkrijgen door hem van achter bij te drijven naar je handen toe, niet hem korter in de hals te krijgen door je handen vast te zetten, maar houd een losse aanleuning en drijf van achter bij. En trekt hij de teugels door je handen geef hem dan een tik of schop. Dat mag hij niet. Zo kun je het probleem op lossen. Met je handen kun je het toch niet winnen. Vraag anders eens aan je instructeur hoe je het aanleuningsprobleem op kunt lossen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 11:24

dat is het probleem, hij is moeilijk aan het been, eigenlijk zal je even langs moeten komen, kan je em een keer rijden, hij is echt heel moeilijk om te rijden,

een schop verkopen helpt niet en de instructise zegt ook: hand er aan houden en drijven van achter, maar ja, dat weet ze zelf ook en ik ook, hij is moeilijk aan het been

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:28

En daar heb je een probleem te pakken waar je aan kunt werken.
Zorg ervoor dat je hem eerst goed aan je been krijgt. Schijnovergangen, overgangen en overal meteen reactie eisen.
Als hij niet aan het been is, helpt blijven drijven helemaal niets. Het werkt alleen maar averechts omdat hij dan nog meer afstompt op het been.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:31

Misschien kun je eens handschoenen van ander materiaal proberen. Leer al geprobeerd?

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:36

Als hij niet goed voor het been is... Schoppen werkt sowieso nooit, misschien sporen? Dan moet je wel je benen goed stil kunnen houden, anders wordt je paard binnen no-time immuun... Tik bij met de zweep werkt ook niet?

Zoals Kitty net al zei, direct reactie eisen, reageert hij niet, bijtikken. Werkt dat nog niet, dan pas sporen denk ik...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 11:38

Kitty schreef:
En daar heb je een probleem te pakken waar je aan kunt werken.
Zorg ervoor dat je hem eerst goed aan je been krijgt. Schijnovergangen, overgangen en overal meteen reactie eisen.
Als hij niet aan het been is, helpt blijven drijven helemaal niets. Het werkt alleen maar averechts omdat hij dan nog meer afstompt op het been.



ik weet het, daarom zit k op prive les, en ik moet zeggen: het gaat al weer een stuk vooruit vergeleken met 4 weken terug, maar ja, dat weet ik allemaal al dus, maar een probleem tegen mn handen niet,

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:40

Dit is van QQQQ

Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan. Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen: Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been. Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan. Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt) Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen. Succes ermee!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 11:56

okee, dank je wel

maar mn handen?

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:02

Ja, als je paard vooruit gaat zal het probleem met je handen vanzelf minder worden, maar tot die tijd? Ehm. Iemand nog iedeeen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:23

oke rijtechnisch zal je wel ergens aan moeten werken, maar daar ga ik niet op in, (niet zoveel goede ideen op dat gebied)
maar puur voor je handen, kun je er een plijster om de blaren doen en daartussen was gaas zodat je een soort kussentje hebt, dan kan het even genezen. Zo heb ik het gedaan, beetje creatief met plijsters en gaas.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 52 bezoekers