Hydrocortiderm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-01 11:30

Hallo!
Ik heb hier gelezen dat er goede ervaringe zijn met hydrocortiderm.Mijn paard heeft ook van die hardnekkige plekken die ik maar niet weg krijg.Ik heb echt alles geprobeerd, dus ik weer bellen naar de DA om te vragen of ik dat zalfje (hydrocortiderm) kon krijgen.Nou, volgens hem mocht ik dat niet halen, want volgens hem is dat uit de handel.En hij wilde het al sowiezo niet voorschrijven.Ik naar een andere dierenarts gebeld, maar ook die wilde het niet geven, omdat ik geen recept had.Hoe kan ik nou aan die zalf komen? En is het echt uit de handel of loopt die man gewoon te zwammen.
groetjes Mirt


Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 16:40

Voorzover ik weet is het niet uit de handel, maar het lijkt mij sowieso niet verstandig om zomaar dit soort zalfjes te gaan gebruiken zonder advies van een DA. Het is en blijft toch een hormoonzalf die misschien (maar dat weet ik niet zeker) bij verkeerd gebruik op wat voor manier dan ook schade kan veroorzaken.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 20:09

Hydrocortiderm is bij mijn weten idd NIET uit de handel genomen, is echt een veel gebruikt middel bij mok, en ik moet zeggen, het helpt goed...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 22:22

raar hoor ik krijg het gewoon bij mijn DA.je mag anders mijn potje wel hebben,hij is nog halfvol!

soms is het beter om te zwijgen

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 11:04

het is echt niet uit de handel. ik heb het van de week nog gekregen bij een pony met staartexeem.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 13:34

Ik heb het inmiddels al bij twee verschillen da's meegekregen, no problem!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 13:53

Volgens mij is het ook niet uit de handel. Ik heb het eens voor mijn paard gekregen bij mok.
Ik vond het niet zo goed werken, in mijn geval werkte betadinescrub het beste en verder goed drooghouden. Nu heeft ie nooit meer mok.
Pas wel op met hydrocortiderm, want je mag het niet te lang achter elkaar gebruiken...ik geloof 5 dagen ofzo: het maakt de huid dun.

Groetjes Suzanne

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 15:18

Het klopt dat het de huid dun maakt.
En zwangere vrouwen mogen het niet op hun blote handen smeren om het paard te behandelen, omdat het een hormoonzalf is.
Het lijkt me dus voor iedereen beter of om handschoenen aan te doen of goed je handen te wassen na gebruik van hydrocortiderm.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-01 17:01

Nou ja zeg, wat heb ik dan een stupid dierenarts zeg!Moet er morgen toch heen om druppels op te halen, ga het gelijk effe zeggen! Moet je er echt ook een recept voor hebben?Bij een andere DA moet ik namelijk een recept hebben, maar ja, ik ga hem niet langs laten komen om te kijken naar z'n mok, ik heb geen geldboom en er is al tig keer naar gekeken. Hmmm, ik kan anders wel een paar foto's van z'n mok plaatsen, kunnen jullie es een oordeel geven. Ziet er namelijk heel vaag uit.
Groetjes Mirte

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 17:25

Mijn paard had ook mok. Bij hem hielp hydrocortiderm niet echt. Ik weet niet waar je woont. Maar in Kootwijkerbroek woont een paardendierenarts nl Bokhorst, die maakt zelf zalf (een potje kost trouwens wel 40 piek). Je moet het dan eerst wassen met betadinecrub, je kunt dan veel korstjes al verwijderen die los zitten, daarna goed drogen en de zalf erop smeren. Heeft mijn paard goed geholpen. Ik moet hem wel goed in de gaten houden of het niet terug komt. Als dat zo is, geef ik hem weer direct een behandeling. Er bestaat ook nog een andere soort "shampoo" om eerst te wassen, ik geloof dat dat selvet heet, dat helpt haast nog beter. Ik zal eens kijken hoe het precies heet.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-01 21:49

Oh graag, ik zou wel willen weten hoe dat heet. Helaas woon ik niet in Kootwijkerbroek...Ik heb nu ook een zelfgemaakt middel van mijn dierenarts in Duitsland wat ook heel goed schijnt te zien. Nou, ik zie nog steeds geen verbetering.
Nou ja, ik hoop het van je te horen!
Groetjes Mirte

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 20:36

De "shampoo" heet inderdaad selvet, het wordt gebruikt vooral bij honden. Maar ik heb het van mijn dierenarts gekregen voor mijn paard.
Het is voor allerlei soorten eczeem.
Nadat je de plekken hebt gewassen waar de mok zit en de korstjes hebt verwijderd die door het wassen los gaan zitten, moet je de plek drogen en insmeren met eigen merk mokzalf van de dierenarts.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 20:43

Toen Escala natte (en erg hardnekkige Knipoog ) mok had hielp het bij mij heel goed om de mok eerst even uit te drogen met socatylzalf. Ik heb hier een keer een vraagje over gesteld aan meneer Offereins en hij zei dat socatylzalf wel een geschikte zalf kan zijn voor natte mok, maar alleen om uit te drogen!!! (Kijk maar even verder op medisch...) Socatylzalf in geen geval lang gebruiken...bij Escala was 3 keer smeren voldoende om van de mok verlost te zijn...Succes in ieder geval!


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:18

Ik heb het pas gekregen tegen schimmel.
Het is dus zeker niet uit de handel!!

tug
Berichten: 529
Geregistreerd: 06-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:12

waarom geven die dierenartsen het niet gewoon mee, heel simpel hydrocortiderm is een middel dat tot de cortico-steroiden behoort, het middel kan heel veel goed doen en is vaak onmisbaar in de behandeling van heel veel aandoeningen bij paarden (en ook bij mensen), het is geen wondermiddel en helpt bij heel veel andere aandoeningen niet, gewoon omdat het niet kan werken, een voorbeeld is schurftmijt, het lost dan wel de reactie op, maar stop je dan komt het terug, omdat de mijt niet dood is.
de cortico-steroiden mogen alleen door artsen en dierenartsen voorgeschreven worden en wel na dat hij/zij een diagnose heeft gesteld. het middel kan en heeft heel veel ernstige bijwerkingen en bij onoordeelkundig gebruik loop je daar ook meer risico op.
de cortico-steroiden vallen onder de doping en is een van de meest misbruikte stoffen op dat gebied.
de arts/dierenarts kent de middelen en hun werkingsgebied en de bijwerkingen.
bij medicijn gebruik maak je ook altijd de afweging of het middel niet erger is dan de kwaal.
als je volgende keer vriendelijk vraagt waarom je het niet krijgt, zal het antwoord ongeveer zijn als hierboven.

in het paardenlichaam worden ook stoffen aangemaakt die verwant zijn aan deze steroiden de bekendste is cortisol en als je wilt weten wat te veel cortisol doet lees dan eens een topic over
cushing.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Hydrocortiderm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:33

Altijd handschoenen aan bij hydrocortiderm, dat raden wij ok aan. Is bij ons ook 1 van de 1e middelen die we meegeven. Mocht dat niet werken hebben we nog 2 andere opties, die stuk duurder zijn, maar zeker bij hardnekkige mok wél werken.

Aut viam inveniam, aut faciam


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers