Raar in de ring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kratoow

Berichten: 118
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Raar in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 19:53

Als ik op wedstrijd ben loopt mijn paard met losrijden altijd superfijn. Maar als ik dan de ring in kom gaat ie raar doen, hoofd omhoog, alles vindtie eng en dan gaat m'n proef gewoon niet meer. Toch rij ik elke keer vlakbij de ring los enzo, en hij heeft al meer wedstrijdervaring. De 2e proef gaat trouwens dan altijd wel 'iets' beter, maar hij blijft nog wel een beetje zo lopen. Heeft iemand misschien nog wat tips voor mij?


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:34

Het enige wat ik zo snel kan bedenken is:

1. Onbekend terrein en alleen; met losrijden zit je tussen andere paarden, in de ring niet.
2. Jij spant je, evt onbewust.

Aan 2 is denk ik weinig te doen, aan 1 zou je kunnen proberen om eens wat vaker (alleen) vreemd terrein op te zoeken... En gewoon ervaring opdoen op concours!

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:41

Pervinco heeft wel gelijk ja...

Verder kan het ook gewoon de zenuwen zijn. Neem voor je wedstrijd een asperine in, helpt bij mij ook altijd heel goed. Verder doet hij het in de normale bak thuis (neem ik aan...) niet... dus het zal toch met nummer 1 van pervinco te maken hebben.


Heb je verder wel een goeie band met hem?? Omdat je zei dat hij wedstrijdervaring had, wist ik neit of jullie samen wedstrijd ervaring hebben of niet.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:01

Assiej, als ik de ring in ga dan sta ik er alleen voor, dan is het het moment van de waarheid... Dus ik bouw zelf spanning op. Thuis en met losrijden heb ik dat niet, dus als het paard gewoon is met onbekend terrein (alleen, in een vreemde situatie - veel kabaal) dan ga ik toch echt voor de 2e optie...

Gewoon wat ervaring opdoen op het gebied van wedstrijden...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:07

Ik denk dat het aan jou ligt...
Vat dit niet op als een aanval, daar hebben volgens mij heel veel mensen last vast (ik had dat in ieder geval wel!!)
In de ring is het toch anders, daar moet het idd gebeuren. In de ring vergat ik altijd te rijden, ik zat er dan eigenlijk alleen maar op, te hopen dat het goed ging... Echt zo achterlijk was dat altijd, en toch vergat ik iedere keer weer te rijden!
Probeer jezelf dus te concentreren, dat je eraan blijft rijden!!! Het hoeft niet allemaal foutloos te zijn, de jury mag heus wel zien dat je je paard gcorrigeert (wees dan niet te lomp, want dan kan de jury gaan denken dat je je frustratie op het paard afreageert!)
Concentreren dus, inspelen op de situatie, constant blijven denken: loopt mijn paard goed en wat moet ik eraan veranderen?.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:49

Spanning van jouw. En jij reageert anders op hem in de ring, omdat er dan mensen naar je kijken. Als hij thuis iedere keer weer schrikt of zijn kop in de lucht gooit, word je boos en straf je hem een keer goed. Maar in de ring, doe je dit niet, omdat er mensen naar je kijken en je wilt goede punten halen.

Mijn vader heeft dit met mennen ook gehad, zodra hij bij de A naar binnen reed: pony's deden hun kop in de lucht en gingen racen. Maar omdat er jury's naar je kijken pak je ze anders aan dan dat je thuis zou doen. Nadat het alleen maar erger werd, heeft mij pa overlegt met zijn instructeur en die zei: Zet ze maar stil midden in de proef als ze hun weg gaan. Rij ergens een extra volte als ze niet te sturen zijn. Jouw veiligheid is belangrijker als die punten.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:27

Sjonniej schreef:
Mijn vader heeft dit met mennen ook gehad, zodra hij bij de A naar binnen reed: pony's deden hun kop in de lucht en gingen racen. Maar omdat er jury's naar je kijken pak je ze anders aan dan dat je thuis zou doen. Nadat het alleen maar erger werd, heeft mij pa overlegt met zijn instructeur en die zei: Zet ze maar stil midden in de proef als ze hun weg gaan. Rij ergens een extra volte als ze niet te sturen zijn. Jouw veiligheid is belangrijker als die punten.


Ook een goeie ja. Een man die bij de semi-profs in het mennen hoort (ben de naam kwijt) reed met een 4-span Welshjes mee op een wedstrijd voor amateurs. Waarom? Omdat er 1, rechtsvoor, gigantisch liep te klooien zodra ze de ring in gingen. Hij deed dus buiten mededinging mee, zodat ie de Welsh in kwestie flink aan kon pakken. Dat Welshje heeft het geloof ik nooit meer gedaan, omdat hij wist dat 'de baas' hem ineens in de ring ook aan kon pakken.

Maar dit moet je dus NIET doen als jij de oorzaak bent of het paard gewoon onervaren is... Doe dan gewoon even rustig aan, laat die punten voor wat ze zijn...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:32

ik denk ook dat jij gewoon gespannen bent, misschien onbewust, maar dat slaat over op je paard en dan word je paard ook zenuwachtig..

Ik breng mijn kleine tranen
naar die hele grote zee
zachtjes nemen die kleine golven
al mijn grote zorgen mee...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:31

Blijf hem rijden en ga niet liften of jezelf spannen. Makkelijk gezegd maar wanneer je geregeld op wedstrijd gaat, zal het in verloop van tijd vast beter gaan

:){

Kratoow

Berichten: 118
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 14:59

Het is het juist dat ik het nu niet meer weet, want zelf ben ik juist heel erg ontspannen, en ik heb echt totaal geen zenuwen ofzo...En verder heeft mijn paard ook al veel wedstrijdervaring en ik ga veel met hem naar buiten enzo...

L2 + 4 Haha!

Kratoow

Berichten: 118
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 15:01

Assiej schreef:
Pervinco heeft wel gelijk ja...

Verder kan het ook gewoon de zenuwen zijn. Neem voor je wedstrijd een asperine in, helpt bij mij ook altijd heel goed. Verder doet hij het in de normale bak thuis (neem ik aan...) niet... dus het zal toch met nummer 1 van pervinco te maken hebben.


Heb je verder wel een goeie band met hem?? Omdat je zei dat hij wedstrijdervaring had, wist ik neit of jullie samen wedstrijd ervaring hebben of niet.

Jah ik heb verder wel een hele goede band met hem, en hij heeft met een ander en met mij nu ook heel veel wedstrijdervaring.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:37

Jouw paard kan wel veel wedstrijdervaring hebben, maar dat betekend niet dat jij dat ook hebt of dat je paard rustig blijft. Daarbij: hoeveel is veel? Je zegt dat hij nu met jou ook al veel ervaring heeft...

Buitenrijden is overigens heel iets anders dan een wedstrijd! Een paard dat buiten zo mak als een lammetje is hoeft dat op concours niet te zijn.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:40

Pervinco schreef:
Jouw paard kan wel veel wedstrijdervaring hebben, maar dat betekend niet dat jij dat ook hebt of dat je paard rustig blijft. Daarbij: hoeveel is veel? Je zegt dat hij nu met jou ook al veel ervaring heeft...

Buitenrijden is overigens heel iets anders dan een wedstrijd! Een paard dat buiten zo mak als een lammetje is hoeft dat op concours niet te zijn.

Helemaal mee eens.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers