zadel zakt scheef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

zadel zakt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 22:19

mijn paardje houdt links nog wel eens vast. nou zie ik ook heel duidelijk dat hierdoor op de linkerhand het zadel naar rechts zakt (kan nu zelf niet rijden i.v.m. gebroken pols) nou wordt er wel met goede zadels gereden (hulsebos/ hopfner die niet heel verkeerd liggen), maar die niet op hem aangepast zijn want mijn zadel is nog in de maak. de fysio is ook langs geweest, mar het gaat niet echt veel beter. moet ik nou zo door rijden (de zadelmaker komt pas 25 augustus) of niet?
aan de ene kant denk ik, met training moet het beter gaan, dus doorzetten (wordt ook wel iets beter), maar aan de andere kant, als het zadel scheef zakt kun je hem eigenlijk ook niet goed trainen, hoe nu verder
en als het zadel helemaal pasklaar gemaakt wordt, kan het dan alsnog scheefzakken door vasthouden aan een kant?


jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:29

ik zou in elk geval het zadel waar nu mee gereden wordt even naar de zadelmaker brengen om te laten controleren of die niet scheef is, zodat deze misschien recht gemaakt kan worden. verder zou ik diegene die erop rijdt goed begeleiden om de druk goed te verdelen aan twee kanten, zodat hij niet nog verder zakt

Z1+1

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:10

Als het zadel niet past kun je beter niet op die manier verder trainen. Sommige paarden kunnen zelfs achteruit gaan in training of juist gaan blokkeren omdat een zadel niet goed ligt. Je kunt beter de periode opvangen met longeerwerk of een zadel zoeken wat in ieder geval beter past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:50

Hulsebos....... scheef.... deze combinatie komt erg vaak voor hoor!!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:52

Wat ik zou doen is een goede osteopaat laten komen en je paard na laten kijken. Als het paard links of rechts vaak beethoud en scheef bespierd is, is daar een reden voor. Want ja, zodra je zadel er is en je legt het erop is het een kwestie van tijd voor het opnieuw begint. Welke zadelmaker meet je zadel aan ?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:42

Lovely schreef:
Hulsebos....... scheef.... deze combinatie komt erg vaak voor hoor!!

Wie zegt dat het zadel scheef is? Het paard kan ook scheef zijn.
Romanoff is aan de ene kant meer bespierd als aan de andere kant, zolang hij nog niet helemaal recht is, ligt mijn zadel dus ook iets scheef. Ik ben nu bezig om hem aan beide kanten geklijkmatiger bespierd te krijgen door hem goed recht te richten.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:43

karinvdM, bij het overgrote deel van de paardenbevolking is een dergelijk verschil niet zo enorm dat het zadel er duidelijk scheef van gaat zakken. De meeste paarden zijn trouwens links èn rechts zo arm bespierd dat het verschil er nauwelijks toe doet.
Alleen als je paard een aanwijsbare reden/oorzaak heeft kàn een zadel zo scheef liggen, als je die (vrij ernstige) reden niet hebt, dan is het zadel zelf gewoon scheef.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 13:31

ik laat groeneveld komen uit groningen met een stubben zadel.
de fysio is dus al langs geweest, hij vond rechts achter in het bekken wat, en links in de halsspier. toen hij dit 'gekraakt' had zag je dat het beter voelde aan mijn paard, maar nu met rijden is er eigenlijk niet veel verandert. zou hij gewoon nog moeten wennen aan dat zijn lijf nu wel recht is, hij heeft tenslotte wel lang scheef gelopen doordat hij rechts probeerde te compenseren met links. dan zou het dus een kwestie van trainen zijn, maar ik vind het al vervelend om aan te zien dat het scheef zakt op links.

momenteel paardloos

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:55

Ik dacht vorig jaar ofzo in Bit gelezen te hebben dat dit te maken heeft met de holle&bolle kant van een paard.. Verward

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:37

Kan je geen staartriem eraan doen??

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:04

mandylover schreef:
Kan je geen staartriem eraan doen??

Staartriem heeft in dit geval geen zin. Scheef zakken blijft het zadel dan toch doen. Staartriem is alleen voor het tegengaan van het naar voren schuiven van het zadel.

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:34

Kan het ook niet zo zijn dat je paard op links vastpakt, omdat het zadel niet goed ligt? Ik zou het voor de zekerheid even na laten kijken.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:20

Ik zou met dta zadel absoluut niet verder rijdem. als het scheeft zakt klemt het op de schoft. ik zou dta paard niet graag zijn. ik zou het laten opvullen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers