paard vanuit stap in galop aan laten springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

paard vanuit stap in galop aan laten springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 10:53

hai,

ik heb een vraagje,

hoe kun je een paard netjes aan leren om vanuit stap aan tespringen in galop. graag juliie reactie's.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:56

Ik heb haar gewoon goed aan het been gemaakt, ze moet reageren op de hulp die ik geef. Als ik in stap zit en ik geef de hulp voor galop dan springt ze (meestal Knipoog ) aan.
In het begin help ik nog wel een beetje met m'n stem. Ik kan het eigenlijk niet echt goed uitleggen. Ik weet niet meer precies hoe ik haar nou geleerd heb...misschien dat ze het al eens eerder geleerd had.....

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:18

Verplaatst van VMR naar RT.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:35

Sja als je paard netjes op je hulpen reageert dan zou die aan moeten springen. Ook als je vanuit stilstand of vanuit stap galop hulp geeft.

Starlight springt vaak wel aan als ik het vraag, alleen buiten, in de bak raakt ze in paniek. Maar probleem is dat het vaak nog erger crossen wordt dan dat ze al doet, en daar heb ik niet altijd zin in, dus meestal ga ik gewoon vanuit draf. Knipoog

succes!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:41

goed aan je been zetten. eerst veel overgangen rijden en zorgen dat hij goed reageert op je beenhulpen.
als je in stap zitten we duidelijk aangeven wat je van hem vraagt, desnoods overdreven. blijf wel spelen in je hand

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:57

zoals al eerder is gezegd. goed aan het been houden en je hulpen netjes geven. Soms zul je in het begin genoegen moeten nemen met een minder vloeiende overgang maar dat is een kwestie van oefenen.

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 14:04

hi, bedankt voor jullie reacties ik kan hiermee lekker aan de slag OK dan!

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:13

ik leer het der spelenderwijs aan. Ze pikt het onwijs goed op. het kan nu zelfs vanuit stilstand. let wel op dat ze niet gelijk wegcrosst, zet der dan gelijk op een volte

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:09

Geen idee hoe ze het geleert heeft, ze is goed aan het been, dus toen we aan het stappen waren bedacht ik em dat het wel leuk was om uit te proberen of ze zou reageren.
En ja, gewoon vanuit stap naar galop Tong uitsteken Terwijl ze het nog nooit gedaan had maar ja, galophulp is galophulp zal ze gedacht hebben Knipoog
Lekker makkelijk toch?

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:59

Je kan het ook eerst aan de longe leren. Die van mij reageert daar heel goed op. Je laat hem/haar eerst een paar overgangen maken van stap naar draf en een paar van draf naar galop. Dan wordt ze al iets alerter en dan zet je dr in stap, even laten ontspannen en dan een commando geven (bij mij is het 'opletten' !) en dan een keer klakken met je tong of eventueel met de longeerzweep zwiepen. Als je paard dat commando kent doet e het ook onder het zadel. Wel duidelijk galophulp geven. Binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter.
Die van mij wordt dan trouwens wel iets feller (lees: BOK!) Bloos
Maar het lukt echt wel!!!
Succes!! OK dan!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:58

Zoals velen al zeggen zorgen dat het paard goed aan het been is. Eerst een paar keer goed schakelen helpt hier natuurlijk al bij.

Als mijn paard toch nog wel eens een drafpasje maakt, sluit ik haar even iets meer, begrens haar voor iets meer en geef dan de hulp.
Zodra ze goed is aangesproken natuurlijk weer ontspannen en de eerste paar keer goed belonen Lachen

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:03

Prodigy doet het ook omdat ie goed aan de beenhulpen is. Heel soms zeg ik vlak voordat ik m'n hulpen geef: let op!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:18

ik ben hier de laatste tijd mee aan het spelen het gaat erg goed, ik doe dan heel veel verzameld werk met hem en zorg dat hij zijn achter benen goed gebruikt. heb het een paar keer gedaan, soms begrijpt hij het niet en moet ik het een aantal keren over nieuw doen, maar het zit er nu goed in, hier van uit ben ik met de eenvoudige wissels bezig geraakt en dat gaat nu ook goed.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:16

oefenen oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen
(maar dan wel over een langere tijd verdeeld he hihi)

De pony waar ik vorig jaar op reed hebbik aangeleerd op vanauit stilstand in galop te gaan en uit stap
Dat leerde die vrij snel...maar dat kwam denkik ook omdat ie gewoon van galoperen hield,hehe

Naomi_88

Berichten: 95
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:12

je been meer dan normaal naar achteren leggen wil ook nog wel eens helpen om de overgang sneller en consequenter te maken, dus niet met een paar drafpassen ertussen door

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:02

enne heeel veeel overgangen van stap naar draf..van stap naar draf
en dan inenen van stap naar galop..dat werkte bij mij goed

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:28

gewoon eerst van draf nar galop op het eerste commando, dat een paar keer doen, daarna vanuit een langzame draf, en daarna vanuit stap. Vanuit stap zal je je commando wel duidelijker moeten maken, en het kan absoluut geen kwaad als hij het niet meteen de eerste keer doet. wacht gewoon een paar dagen af, en ga dan weer verder.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 01:31

Het makkelijkste is om eerst een overgang te maken van draf naar stap. Na een paar passen stappen geef je je galophulpen. Je hebt dan nog drang naar voren doordat je net uit de draf komt waardoor de overgang vloeiender zal verlopen. Wel je benen erbij houden in de overgang terug, anders heb je niks om mee te werken.