Bit rechts vastnemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Bit rechts vastnemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 20:36

Ik rijd nu een ponytje, maar ze neemt altijd het bit rechts vast, wat behoorlijk lastig is om te rijden. Wat kun je hiertegen doen, of bepaalde dingen die helpen daartegen. iemand tips?

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:42

Heey,

Ik rijdt zelf ook wel eens een paard die dit doet. Ik probeer dan altijd eerst gewoon met een wat langere lossere teugel te rijden en vidnt het op dat moment belangrijker dat mijn paard recht loopt als dat hij naar beneden loopt. Als hij daarna nog vast blijft pakken dan laat ik rechts er een beetje losjes bij en pak ik links wat steviger en vaak laat hij dan rechts los en dan ontspan ik gelijk. Het kan ook zijn dat je paard geen ontzag heeft voor je linkerbeen maar dat stukje zit weer in het rechtmaken van je paard.
Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie ook eens want er staat veel over op bokt.

Groetjes sjaslique

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 20:48

Bedankt voor de tips. Ik had ook al gedacht om iets losser te rijden, maar ik rij eigelijk nooit echt hard qua handen. ik zal ook eens van bitje wisselen mss dat dat ook helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:36

bitten wissel heeft geen nut, daar ligt het probleem namelijk niet.
je paard is simpelweg niet recht.
vandaar dat hij 1 kant wat zwaarder is.
Met correcte les word je geleerd je paard recht te richten en dan is "ineens" ook het zware aan 1 kant weg Lachen

succes

ps
hier staan veel tips hierover Lachen
[RT] FAQ: veel voorkomende rijtechnische problemen

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:18

Probeer zelf rechter teugel zelf wat losser te GEVEN en links de druk proberen wat over te nemen, tot je paard op gegeven moment gelijkmatige aanleuning kan gaan nemen, door de druk op beide teugels te gaan creeeren... succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:19

en waar blijven de beenhulpen in deze tips?

Een paard maak je recht door je beenhulpen

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:35

Paard pakt bit aan kant waar hij lang is in spieren. In dit geval is paard links gebogen en pakt het rechts vast. Omdat paard dus op rechterhand moeilijk kan buigen omdat de spieren aan linkerkant van lichaam niet opgerekt worden, kan paard dus niet recht komen. Spieren moeten opgerekt worden. Je kunt volgende doen, op rechterhand beginnen en proberen op linkerteugel meer druk over te hevelen van die rechter teugel. Of je begint op linkerhand in contrastelling om eerst die spieren op te rekken, waardoor paard na tijdje gaan ontspannen op rechter teugel en dus naar gelijkmatige aanleuning toe gaat. Wat Runningkawa zegt over beenhulpen... ik zelf probeer ondertussen de drang naar voren te rijden en die moet behouden worden want als er geen drang is kan paar ook niet tot ontspanning komen, tot gelijkmatige aanleuning en tot rechtrichten.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:32

mijn pony pakt rechts vast als hij weer haken op de kiezen heeft.
dus laat es een tandarts kijken.

en zelf ben ik rechts wat sterker dus neem ik meer aanleuning waardoor het voelt alsof hij op die kant gaat hangen--------> aan je eigen houding werken dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:11

Bets schreef:
Paard pakt bit aan kant waar hij lang is in spieren. In dit geval is paard links gebogen en pakt het rechts vast. Omdat paard dus op rechterhand moeilijk kan buigen omdat de spieren aan linkerkant van lichaam niet opgerekt worden, kan paard dus niet recht komen. Spieren moeten opgerekt worden. Je kunt volgende doen, op rechterhand beginnen en proberen op linkerteugel meer druk over te hevelen van die rechter teugel. Of je begint op linkerhand in contrastelling om eerst die spieren op te rekken, waardoor paard na tijdje gaan ontspannen op rechter teugel en dus naar gelijkmatige aanleuning toe gaat.

en met een beetje geluk heb je een paard met een prefect buigende hals Lachen
je paard moet in het lijf recht worden, dat los je op met 1 zijdige beendruk


Wat Runningkawa zegt over beenhulpen... ik zelf probeer ondertussen de drang naar voren te rijden en die moet behouden worden want als er geen drang is kan paar ook niet tot ontspanning komen, tot gelijkmatige aanleuning en tot rechtrichten.

drang naar voren moet er idd altijd zijn
en 1e voorwaarden voordat er over aanleuning en zo gedacht word, directe reactie op de beenhulpen, maar hier dus ook heel erg de eenzijdige beenhulpen



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 14:48

ff plaatje ter uitleg

Je been is het pijltje
Je drukt als het ware je paard recht met je been
natuurlijk horen daar ook hulpen met de hand bij, maar ff een globaal principe Lachen\

Maar de druk op de teugels word vanzelf gelijk als je paard recht word.
Dus persoonlijk klooi ik daar niet teveel mee.

logisch als je het plaatje ziet dat als je de teugels op gelijke lengte hebt, de ene teugel een langere weg maakt als de andere
Dus bij de teugel met de lange weg meer druk hebt en dat de korte weg, zelfs in een boogje kan hangen.


Voor de rest verwijs ik naar mijn onderschrift Haha!


Afbeelding

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:03

bets heeft volkomen gelijk het zit in zijn speren en niet in zijn mond .
het bit licht los in zijn mond hoe kan hij het dan in hemelsnaam aan een kant vast pakken .
probeer de contra stelling doet wonderen. en wijk hem voor het rechterbeen daarna dat is ook goed voor zij rechter lenktebuiging

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:18

Okay tot zover snap ik dat Knipoog .

Maar hoe doe je dat met een jong paard wat de beenhulpen nog niet zo goed snapt.

Mijn fjord is dus scheef(helaas) en is nog niet zo goed aan het been dat ik hem als het ware op zijn kan zetten(dat terug duwen op kawa's plaatje).

Voorwaarts is geen probleem.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 16:30

dus als ik het goed voor heb, moet ik haar vooral met mn benen rijden, dus is het niet erg als ik haar linkerteugel wat korter neem en dus de rechter wat langer, want dan kijkt ze naar buiten. Mijn linkerkant (dus been enzo) is zowiezo zwakker, maar ik train erop dus ik hoop dat die even sterk wordt als de rechterkant. ik ben nog maar pas weer echt beginnen rijden. En les zal ik dus ook nemen. maar gisteren zat ik er pas voor het eerst op, dus het was gewoon een testritje
Bedankt voor de info verder. Hier heb ik dus echt wat aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:38

Cowgirl schreef:
Okay tot zover snap ik dat Knipoog .

Maar hoe doe je dat met een jong paard wat de beenhulpen nog niet zo goed snapt.

Mijn fjord is dus scheef(helaas) en is nog niet zo goed aan het been dat ik hem als het ware op zijn kan zetten(dat terug duwen op kawa's plaatje).

Voorwaarts is geen probleem.

Ik begin daarom ook bij jonge paarden snel aan een pasje wijken
want als ze eenzijdige beendruk snappen, kun je pas echt beginnen aan het recht gaan richten.

Zitake,
Vooral met benen rijden betekend niet dat je steeds moet gaan zitten drijven Lachen
Maak je paard goed attent op het been, zodat hij bij de minste beenhulp reageert. (dan heeft het ook niks meer met kracht te maken in je been Lachen
Laat hierbij de voorkant nog even voor wat het is.

teugels hou je op gelijke lengte, met luchtige hand (en dat aan beide teugels)

zeker nu in het begin, je niet te druk gaan maken over de voorkant
Je kunt beter daar aan beginnen als je les hebt, zodat dat meteen op de juiste manier aangepakt word.

Succes Lachen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:06

Ja ik heb geleerd als het paard vast pakt op recht bijv.
De buitenteugel er dan meer bij te nemen, en binnenbeen te geven.
Binnenteugel wat lossjes erbij houden, maar wel contact houden.
En dus Zelf los laten op 1 kant, zodat het paard niets heeft om vast te houden.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 10:33

Wel ik heb gister jullie raad eens opgevolgd en het ging al veel beter. met een beetje geduld en goed nadenken zal het wel goed komen. Jammer dat ik haar maar voor een tweetal weken moet rijden.
Thanx

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:52

Het is vaak ook eigenlijk logisch nadenkwerk bij paardrijden. En echt goed nadenken wat gevolg kan zijn van bepaalde hulpen. Goed leermiddel!!