Wanneer beginnen springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Wanneer beginnen springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 13:33

Wanneer (op welke leeftijd) kun je beginnen met een paard te laten springen? Hiermee bedoel ik de balkjes lopen en het gewend raken aan een hindernis en alles wat ermee te maken heeft. Wanneer kun je ze echt al over een hindernisje laten springen zonder ruiter? Vanaf welke leeftijd kan dat met ruiter? Hebben jullie hier ervaring mee en wat raden jullie me aan?

<3 2014 <3
<3 2016 <3


ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:10

Volgens mij kun je een paard beter niet ECHT laten springen voor zijn 6/7e jaar. Ik vind nl. dat ieder paard de kans moet krijgen om volledig uit te groeien en spieren en pezen sterk te maken, voordat ze over zo'n hindernis moeten.

Balkjes lopen is natuurlijk wat anders en af en toe een klein sprongetje zal met een jaar of 4 ook wel kunnen. Volgens mij kun je al balkjes lopen met een 2 jarig paardje, aan de hand dan. Goed voor de coordinatie van zo'n slungel van 2!
Balkjes lopen is ook voor een 3/4jarig paard heel goed voor het evenwicht en training. Als je het maar niet overdrijft en niet teveel en te vaak doet.

Succes!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:18

Met mijn 4 jarige rij ik regelmatig over balkjes heen en we nemen (als we dan toch al met balkjes bezig zijn Tong uitsteken) vaak ook een sprongetje mee. Laag kruisje beginnen en of met een hoog kruisje eindigen of een laag steiltje.
Veel meer spring ik nog niet met haar ben zelf nogal een schijterd Nagelbijten / Gniffelen en heb godzijdank een dressuurzadel dus echt hoog en veel gaat dan toch niet Tong uitsteken
Ik ben pas begonnen met springen (dat lage kruisje dus) toen ze ruim een half jaar onder het zadel was. Balkjes draafden we eigenlijk vanaf het begin al.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:21

ligt aan het paard.
ik zou zelf beginnen met springen als jullie er allebei goed klaar voor zijn en je hem goed aan het lopen hebt bij dressuur.
voordat je echt goed wil gaan springen zou je zoiezo wel een L2 proefje moeten kunnen rijden

Teamspirit... Je bent een toppertje!

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:57

Mijn fjordje is eind 4 jaar en die vind springen helemaal geweldig. Dus we springen wel. Alleen niet heel hoog want ik ben niet zo'n held in springen. maar ik spring meestal niet zo hoog. het hoogste tot nu toe is ongeveer 60 cm met haar. En balkjes lopen mag volgens mij wel vanaf elke leeftijd. Met onze jaarlingen stappen we ook aan de hand al over balkjes. En springen zonder ruiter mag ook wel met jaarling als ze het zelf willen dacht ik. Maar dat ligt ook wel aan wat voorn paard je heb. Ik ken ook wel een paard waar ze met 2 jaar al zonder ruiter 1 meter 10 leten pringen en die vind het nog leuk ook. Haha!

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:40

Wat dacht je van de klap die de pezen moeten opvangen, elke keer dat je landt na een hindernis? En dat terwijl die pezen nog in de groei zijn, moeten uitharden etc.....
Die ponies doen het vast wel, maar volgens mij lopen die beestjes niet zo lekker meer als ze 20 zijn. En ik heb toch liever ook tegen die tijd nog wat aan mijn pony Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:15

6? 7?
dan lopen ze Z Haha!

balkjes lopen kan gerust als ze 3 zijn
en wat gymnastiekwerk ook.
Als ze 4 zijn kun je best eens een B parcourtjes springen
uiteraard onder begeleiding, dan word er op het rug gebruik enz van je paard gelet.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:40

Toen ik met mijn toen zevenjarige in het L-parcours rondreed, kwam de vader van een bekend springruiter naar mij toe met de vraag wat voor merrie dat was en hoe oud ze was. Toen hij hoorde dat ze zeven was, had hij geen interesse meer. Te oud...

Ik begin met jonge paarden eigenlijk vrij snel met een sprongetje. Als het gas, stuur en de rem erop zit, neem ik al wat kleine sprongetjes mee.
Of ze nog goed lopen als ze twintig zijn, weet ik niet. Dat duurt nog wel even. Maar ze pakken het goed op en ik zie er geen kwaad in.

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:26

Ja Kitty, springruiters vinden dat te oud, ik weet het. Zij handelen in paarden en het maakt hun niet uit hoe ze lopen als ze 20 zijn, dan zijn ze toch al lang doorverkocht enz.
Voor iemand die jarenlang plezier wil hebben van zijn paard is het dus te moeite om even een paar jaartjes rustig aan te doen.

Wisten jullie trouwens dat het gemiddelde paard in Nederland niet ouder wordt dan 7 jaar? Rara hoe komt dat............??

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:16

ze ponyjongetje, je moet niet overdrijven hè!
waar haal je, je gegevens vandaan?
op concours lopen er ganoeg oudere paarden rond.

de meeste mensen die met een vierjarige beginnen te springen, doen het gewoon rustigaan. ik ken genoeg paarden, die al vierjarige zijn begonnen, en ook oud zijn geworden in de sport...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:46

klopt het gemiddelde is zeven

maar daar worden belseknol hengstes die met de 1 na de slacht gaan enz ook bijgerekend.

En ik kan je zeggen dat ik verschillende paarden van 20 jaar en ouder heb gekend die altijd gesprongen hebben, ook op jonge leeftij al.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:47

ja, zo kan ik ook een gemiddelde krijgen, maar we hebben het hier toch over sportpaarden....

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 19:26

In ieder geval bedankt voor de reacties , zo krijg ik ook een beetje een beeld van hoe jullie erover denken.
(En de meningen zijn verdeeld! Knipoog )

<3 2014 <3
<3 2016 <3


ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:52

Ook het gemiddelde sportpaard van de gemiddelde nederlander wordt rond de 7........

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:54

dus in de nederlandse teams lopen volgens jou alleen 6 en 7 jarige? Verward

als dat zo was, dan was er toch geen handel en sport!

ik denk dat jij er gewoon echt geen idee van hebt waar je over praat...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:01

ik wil de cijfers ook wel eens lezen

Ze beginnen vanaf die leeftijd pas een beetje in vorm te komen, ipv afgeschreven te zijn Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:03

thanks.

maarreh, dan moeten we toch opletten, want na de IAN en Pavo in ermelo, zullen er dan veel paarden gaan sterven!

Oh oh ik ga er dit jaar ook weer heen. Help! Haha!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:04

zijn die dan ook voor slachtprijs te krijgen?
Zoek nog een maatje voor Kawa en voor die prijs wil ik er wel een paar van dat kaliber hebben Haha!

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:14

mijn vraag was idd ook op welke leeftijd je mag gaan springen
Mijn pony is nu 4 jaar en ik heb dr pas 2x tot hindernissen(tjes) van 30 cm mee gesprongen en balkjes mee gedraaft enzo. maar echt springen doe ik (nog) niet , pas als ze alles onder de knie heeft gaan we t is goed proberen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:15

ik zal eens voor je kijken Tong uitsteken
als ze toch volgend jaar al dood gaan.
waar is ponyjongen? misschien kan die ons aan een paar 'stervende' sportpaarden helpen Haha!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:19

met een 4-jarige kun je gerust wat balkjes lopen en springen, als je het maar rustigaan doet....

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:44

Ik had het niet over TOP sport paarden......
En trouwens, jullie zijn erg goed in: "Jump into conclusions...."
Maar heb vooral je eigen mening, die heb ik ook.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 23:41

ponyjongen schreef:
Ook het gemiddelde sportpaard van de gemiddelde nederlander wordt rond de 7........

Jonge je weet niet waar je over praat! Die van mij is 11 en springt nog een Z Parcours rond en die is cker wel op zijn 4 de begonnen met springen en die heeft nog nooit van zijn leven wat gehad aan de pezen en alles, Dus Praat jij Maar lekker verder Wij hebben een paard op stal staan nu nog en die is 16 Die kon met 4.5 al een Z parcours doorlopen en die heeft 4jaar geleden nog in het junioren team rond gesprongen met Bart Bless en nu Spring ik hem ook wel eens rond in een Z oefenparcour bij ons!

Ik begin zelf altijd met springen als het stuur gas en de rem erop zit en je moet kijken of je het paard wel kan plaatsen en dat een paard zijn ritme kan houden en gewoon een rustige galop en een rustige sprong aan kan! Daar zijn springefokte paarden voor gebouwd ze worden niet Gewoon Springpaarden genoemt! Dat is net zo als je een 4 jarige in de dressuur Z oefeningen gaat leren! Of M oefeningen en je kan zelf wel aanvoelen Hoe het paard het doet en vind en als die het goed doet kan je hoger op gaan! En een springpaard kan je altijd nog dressuur mee rijden! En de meesten paarden die springen Los tot boven in de staanders als ze 3 zijn en dan zouden ze dat niet kunnen met een ruiter erop?? een parcour is iets heel anders ik ga geen Z parcour rijden Met een 4 jarige maar een hoogte op die hinder nis kan geen kwaad.

www.dressuurstalseren.com

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:25

ik vind dat je al met balkjes kunt beginnen te lopen als je paard jou vertrouwd, en jij je paard. Ik heb zelf een pony die als de dood (was) voor springen. Nu springt hij gewoon hindernissen. Ik zou minimaal wachten tot jaar na het inrijden, beter te laat dan te vroeg en met die hindernis enz. zou ik toch nog even wachten. Aan hindernissen laten wennen kan je natuurlijk altijd doen, maar doe het neit te veel.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:15

ponyjongen schreef:
Ook het gemiddelde sportpaard van de gemiddelde nederlander wordt rond de 7........

Waar haal je die wijsheid vandaan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers