ocd wat zouden jullie doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

ocd wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 22:44

ik weet dat er al veel topics zijn geweest over ocd's maar toch even een vraagje. wat zouden jullie doen?

Toen ik mijn paard kocht was ze al klinisch en röntchen gekeurd in belgië hier is ze goedgekeurd klinisch en zelfs op de foto's al stond er wel bij dat ze een ocd heeft. hier is de verkoper heel eerlijk in geweest en de prijs was dan ook erg laag.
Ik heb haar bij de verkoop zelf door mijn eigen veearts ook nog eens klinisch laten keuren hier werd ze ook goedgekeurd.
Mijn veearts heeft ook naar de foto's gekeken. Hij vertelde dat een paard met een ocd nooit goedgekeurd wordt, maar dat mijn paard een ocd heeft wat op een plek zit waar ze er waarschijnlijk nooit last van zal krijgen. en als ze er last van zou krijgen is het makkelijk te verwijderen. de verkoper heeft ook zoveel van de prijs ingehouden als wat een ocd operatie zou kosten. Ik heb haar toen gekocht en ik rij nu al twee jaar dressuur met haar, ook spring ik wel eens af en toe en rijd ik buiten.
ze heeft nergens last van maar toch dat ocd zit er wel. Ik zou haar dus preventief kunnen laten opereren dan weet ik zeker dat het weg is en haar verkoopwaarde stijgt. (niet dat ik haar wil verkopen hoor)
maar opereren blijft een risico en ze heeft nergens last van en als ik opereer dan staat ze zeker 6 weken stil.
ik kan er ook voor kiezen om niet te opereren en dit pas eventueel te doen wanneer ze er ook echt last van krijgt. dus bij deze mijn vraag wat zouden jullie doen?

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:43

ik zou opereren voordat er arthrose ontstaat.
een ocd blijft een ocd.
mijn vorige paard is ook geopereerd, perfect, werd daarna ook ront. goedgekeurd, maar wel met de bemerking, geopereerd aan ocd.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:20

Persoonlijk zou ik er voor kiezen het zo snel mogelijk weg te halen, je weet niet wat voor schade het toebrengt toch? ws weet je pas dat de chip verplaatst is, als ze erop gaat kreupelen.
Bovendien lijkt me een operatie op jongere leeftijd beter dan wanneer het paard ouder is, herstel gaat ws sneller, en operatie "op leeftijd" brengt toch meer risico met zich mee ?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:36

Tja, zou denk ik bij een paar dierenartsen advies in winnen (telefonisch) en vragen wat hun ervaring is. Ken ook een paard die al jaren met een ocd loopt - zat dacht ik op een vrij onschuldige plaats - dus hoefde volgens de DA nog niet weggehaald te worden.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:47

Een paard bij ons op de manege is geopereerd aan OCD. Ze kwamen er achter dat hij dat had, toen hij gekeurd werd voor verkoop. De koop is toen niet doorgegaan. Ze hebben hem laten opereren, paar weken rust en hij loopt weer als een trein. Ik zou niet wachten..... voorkomen is naar mijn idee beter als genezen. En waarschijnlijk duurt de rustperiode dan ook langer. Een verder gezond paard geneest in mijn ogen sneller dan een beest dat ergens last van heeft. Maar........ ik heb er natuurlijk niet voor doorgestudeerd. Schijnheilig

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:14


Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:19

mijn paard is goedgekeurd met een chipje in de kogel omdat hij verder helemaal goed was, de verzekering en de veearts dachten beiden dat hij er geen last van zou hebben omdat het maar een heel klein, rondzwervend chipje was.
heeft hier 2 jaar mee rondgelopen en is toen alsnog geopereerd omdat hij met rijden elke derde dag kreupel liep. bleek toen een redelijk ernstige kraakbeen beschadiging te hebben.
ik zou dus opereren. ik kon met mijn paard na 6 weken weer de training _heel_ langzaam aan op gaan bouwen.

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:13

Naar wat ik van OCD gehoord/gelezen heb zou ik denk ik wel laten operen. Die losse stukjes bot kunnen aardig wat schade aanrichten. Heb er op de foto's van mijn eigen paard helaas het resultaat van kunnen zien.
Laat je in elk geval gewoon goed adviseren door je DA, die zal neem ik aan wel kunnen zeggen of de losse botstukjes zich op een plaats bevinden waar ze veel schade zullen gaan veroorzaken of op een minder gevaarlijke plaats.. Veel succes met je beestje!

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:56

Ik heb mijn paard bij aankoop gelijk laten opereren, OCD kan arthrose veroorzaken en soms is het te laat als hij gaat kreupelen.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en hem laten opereren, bovendien is de operatie met de gasanasthaesie van vandaag de dag ook niet zo'n groot risico.

Boundless
Berichten: 1188
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:27

het paard van mijn vriendin is ook geopereerd in rijswijk en is weer helemaal top ze is in totaal wel een jaartje uit de running geweest maar is nu m dresuur enspringen gaat allemaal super

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:48

Opereren! Ik heb mijn vorige paard verloren aan ocd, was welliswaar een extreem geval maar voorkomen is imo beter dan genezen, als ik jouw was zou ik direct voor een operatie gaan, kan een hoop ellende schelen in de toekomst.