bitvraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

bitvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:08

Misschien echt een stomme vraag,maar hoe weet je of het bit waarmee je rijdt,wel de goed is?
Ik zal mijzelf verduidelijken,ik rijd op een jong paard dat net (nouja ruime 3 maanden)onder het zadel loopt.
Ik rijd hem op een enkelgebroken watertrens(een bit waar de ringen los kunnen draaien,sorry als dit anders heet ik haal ze altijd door elkaar)

Nu heb ik met rijden weleens last van dat S opeens enorm begint te trekken of te zwiepen,ik zal iets fout doen.....misschien trek ik te hard,misschien heb ik een te harde hand.Of is dit bit misschien te scherp?
Ik wil niet een scherper bit want ik ben van mening dat dat juist averechts werkt.
Ik heb priveles,dus dat is het niet.

beetje warrig verhaal misschien,maar kan iemand me helpen?
Of zou dit bit op zich goed moeten zijn,en is het"normaal"verzet.Hij is erg sterk en trekt me soms bijna het zadel uit,hoeveel been ik ook geef.


Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:18

Kan je niet aan je instructrice vragen of zij er niet meer aan kan gaan werken met jullie? En een bustrens is vaak net weer wat zachter als een watertrensje dacht ik...

Toch kan je instructrice vaak dit soort dingen beter behandelen omdat zij jullie ziet rijden.
Veel succes in elk geval...

nobility

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:18

Heeft hij geen last van zijn gebit?

Sjeanine.Elite • Jazz x Haarlem. ZZ Zwaar IICH Groningen gewonnen . Lichte tour
Faith Hill • ZiziTop x Janiro. M2
Geranine • United x Jazz. L2
Nobility • Janiro x Fresco Z2+25 L springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:26

nee hij heeft in geen geval last van zijn gebit,de tandarts is pas nog geweest.
zijn tanden zijn bijgevijld.

Ik zal het ook met mijn instructeur bespreken,het stomme is dat hij het daar niet zo erg doet.
misschien ben ik thuis wat meer gespannen ofzo,ik weet niet.

maar ik was gewoon benieuwd naar jullie mening

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:03

Voor een jong paard gebruik ik het liefst een zo dik mogelijk dubbelgebroken bit, die vind ik altijd het zachtst maar het is ook per paard verschillend.

Je kunt gewoon een beetje proberen, misschien mag je eens een keer een bitje van een ander lenen (moet wel passen natuurlijk) dan hoef je nog niet meteen van alles te kopen.

succes ermee.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:40

Denk erom dat een dubbelgebroken bit helemaal niet zo zacht is als iedereen altijd denkt. Door de meerdere scharnierpunten vormt het bit zich erg mooi over de tong, dit in tegenstelling tot een enkel gebroken trens die een punt vormt op de schakel. Door de betere omsluiting van de tong werkt het bit veel directer in. Gebruik ook niet een te dik bit. Een paardenmond is al snel te vol!

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:51

een enkelgebroken bit prikt sneller in het gehemelte vanwege die punt GeJe wat pijnlijker is dan dat het lekker over de tong ligt, die tong kan wel wat hebben hoor, ik ben het er ook niet echt mee eens dat een dik bit een paardenmond te vol maakt, deze bitten zijn eigenlijk alleen dik vlak naast de ring en daar zit behoorlijk wat ruimte achter de tanden hoor.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:38

Citaat:
ik ben het er ook niet echt mee eens dat een dik bit een paardenmond te vol maakt


dit ben ik niet met je eens: ik heb een paard met een enorm brede mond (17,5 cm bit nodig), maar met een hele grote tong en hangend rooster.
Als ik daar een dik bit in hang, puilt z'n tong aan 2 kanten uit z'n mond (doet ie zonder bit al een beetje) en dan loopt ie erg ongelukkig!

De paardentandarts heeft hem uitgebreid bekeken en adviseerde een dun bit, ik heb t.n.t. op een ongebroken pelham gereden, maar omdat iedereen me daar altijd op aanvalt, heb ik nu een dubbel gebroken western bit en dat gaat ook prima

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:12

hij zwiept zeg je, je bedoedlt met zijn staart?

dat is volgens mij altijd een verzet wat tegen de hand is bedoelt en niet tegen het bit. hij is nog jong en zal vast nog problemen hebben met het op de juiste plaats in zijn mond houden van het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:51

nee hij zwiept af en toe(niet vaak dus)wat met zijn hoofd.
met zijn staart zwiept hij soms ook wat,maar dat is mijn inziens niet zo ernstig.
dat gebeurt misschien eens per keer ofzo.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:59

smurf, ik bedoel dan ook een paard dat verder geen mondproblemen heeft, sorry voor de onduidelijkheid.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:01

Danea schreef:
een enkelgebroken bit prikt sneller in het gehemelte vanwege die punt GeJe wat pijnlijker is dan dat het lekker over de tong ligt, die tong kan wel wat hebben hoor, ik ben het er ook niet echt mee eens dat een dik bit een paardenmond te vol maakt, deze bitten zijn eigenlijk alleen dik vlak naast de ring en daar zit behoorlijk wat ruimte achter de tanden hoor.


Mijn paard heeft echt niet genoeg ruimte voor een dubbelgebroken of dik bit. Dan kan ie amper zn mond dicht houden. Tis inderdaad bij veel paarden beter een goed passend dunner bitje te gebruiken. Het is echt niet zo dat dat alleen maar bij paarden met ongewone monden of met mondproblmen zo is.

Maar smurf, jij en je bit veranderen op kritiek Knipoog , had ik nie verwacht. Als het lekker ging met Morrie waarom dan niet het bit dat jij het prettigst vind. Volgens mij kan ze namelijk best wat hebben.

Danea
Berichten: 81
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:06

sommigen vinden ook dat een leren bit of een rubber bit goed werkt en je zou natuurlijk zelfs voor bitloos kunnen kiezen.

pluk de dag voor je in een vaas eindigt.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:54

Een goede vriendin van me kreeg les van een instructrice die op Z-niveau gereden heeft.Ze zei dat je altijd een bit met losse ringen moest gebruiken (watertrens) en dan het liefst nog een dubbelgebroken.
Zeker bij jonge paarden schijnt het heel goed te zijn.
Ik weet er verder ook niet het fijne van,maar ik neem aan dat ze wel weet waar ze over praat.Omdat de ringen draaien,schijnt dat een stuk prettiger/beter voor het paard te zijn.

Mississippi Queens Mayday
15/04/1980 - 09/01/2018


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:25

wat jij zegt jewelFamke klinkt mij ook redelijk logisch in de oren.
Maar er zijn tegenwoordig zoooooooo veel bitten........
Rubber hoor ik slechte verhalen over,ivm stroef worden maar dat weet ik niet.
Misschien kan ik desnoods veranderen van enkelgebroken naar dubbelgebroken.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, lazy, RianneH en 7 bezoekers