[NH] Gezocht: iemand die kan helpen (Haarlem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

[NH] Gezocht: iemand die kan helpen (Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 13:25

Ik wil heel graag gaan beginnen met NH, maar ik denk dat ik daar toch echt hulp bij nodig heb... misschien 1 keer in de 1 รก 2 weken... eventueel tegen vergoeding!
Ik woon naast Haarlem (Heemstede)...
Ik heb een Haflinger merrie van 5 jaar die totaal geen respect voor me heeft...
Ze is wel heel lief, maar ik moet gewoon duidelijker zijn en ze moet me als leider gaan zien...
Vandaag stond ik letterlijk te trillen op mijn benen... de ruinen werden naar een ander weiland verplaatst (ze worden dan opgejaagd en de hele kudde rent door het hek naar het volgende weiland) en ik had net mijn paard van de wei gehaald en liep daar dus en opeens gingen alle kuddes rennen en die van mij wou ook mee... dus ze ging ineens opzij springen en (licht) steigeren en deed echt eng, maar ik durfde haar niet los te laten; straks zou ze over me heen rennen en ik wist niet of het hek open was (en dan zou ze er echt vandoor kunnen gaan)... uiteindelijk werden de andere paarden rustiger en kon ik snel met haar naar de poetsplaats, maar ik stond echt te trillen op mijn benen! Soms vind ik haar echt eng... vandaar dat ik hulp zoek.... ik ben zelf onervaren wat NH betreft, en ik wil geen fouten maken....
Dus: help???? Haha!

p.s. Er was wel iemand die mij wou helpen, maar dan moest ik me helemaal op Parelli richten en ik weet niet meer zeker of ik dat wel wil...
En ik heb nu een paar dagen niets van haar gehoord, dus kan het ook niet met haar overleggen...
Dus als je dit leest; heel erg bedankt, maar ik wil me nog niet op 1 methode richten... gewoon op NH in het algemeen...


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:57

Ik denk dat je zelf heel onzeker bent, en dat je beter eerst wat duidelijkheid kan verschaffen aan je paard. Er bestaat niet echt een algemeen nh, je zal toch altijd een methode moeten volgen. Alle methodes verschillen niet eens zo heel veel van elkaar, dus het maakt ook niet zo veel uit. Als ik jou was zou ik nu gewoon beginnen ergens mee, en je voor de rest flink inlezen. Dan kan je altijd nog besluiten dat je een andere weg ingaat. Nu heb je helemaal niets, en blijf je zitten met een paard wat over je heen denderd.
Fouten maken is helemaal niet erg , daar leer je alleen maar van.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:42

Fouten maken bij zo'n paard kan wel erg zijn.
Juist als je zelf zo onzeker bent is goede begeleiding belangrijk.
Ik ben zelf ook iemand die van alle methodes wat pak, bevalt echt super goed.
Maar helaas, ik woon ietsje te ver weg Haha!
Super veel succes met zoeken!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:53

je moet toch eerst weten waar het over gaat voordat je je eigen methode gaat maken. Ze is bang dat ze een verkeerde methode kiest, maar dat maakt toch helemaal niets uit, je kan op elk moment dingen veranderen of niet doen. Het lijkt me het belangrijkst dat je paard weer een beetje handelbaar wordt op dit moment. Een beetje zonde dat je dan hulp afslaat, omdat je ergens gelezen hebt dat parelli zielig zou zijn Verward

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:57

Ik zeg ook niet dat zij alle methodes moet gaan mixen. Ik geef alleen aan dat dat prima kan.
Het kan toch dat parelli haar niet ligt, tenminste ik weet niet wat zij al van parelli af weet. Als ze toch niet van plan is met parelli door te gaan heeft het ook geen zin om daaraan te beginnen lijkt mij.

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 17:06

Ik zeg niet dat ik het zielig vind, parelli....
Maar het duurt nogal een tijdje voordat ze kan komen en die boekjes zal ook wel even duren en ik wil gewoon nh oefeningen doen die mij helpen met zekerder te worden en waardoor mijn paard hopelijk wat respect voor me krijgt...
En iedereen zegt weer wat anders over alle methodes, vandaar dat ik eerst wat algemenere oefeningen wil doen en misschien dat ik daarna alsnog de boekjes etc. van parelli koop en parelli ga doen...

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 17:07

Want ik moet er zelf achter komen wat mij ligt... dat weet ik nu nog niet... en zoals ik al zei; iedereen heeft weer een andere mening... hoe moet ik nou weten wie gelijk heeft? vandaar dat ik eerst met de basis oefeningen wil beginnen... dan kom ik er vanzelf achter...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:08

Nee, daar heb je gelijk in, maar uit haar andere topic begreep ik dat ze eigenlijk niet precies weet wat alles inhoud, en vaag ergens gehoord heeft dat parelli zielig zou zijn. een beetje jammer dat je daarom hulp afslaat Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:13

da's nou juist het punt, er zijn niet echt algemene oefeningen, alles komt uit een methode, en die hebben ook weer alles van elkaar gejat, dus...
Je zal nooit weten wat je ligt als je niet wat gaat proberen, ik heb ondertussen alle enigzins bekende methodes geprobeerd en ben uitgekomen op parelli. Niet omdat zijn methode zo anders of geweldig is dan andere, alleen omdat het heel goed uitgelegd wordt en heel praktisch is. Ik ben er ondertussen wel achter dat alles ongeveer hetzelfde is.
Als het je uiteindelijk toch niet ligt, ga je weer wat anders zoeken Lachen
(ik dacht trouwens dat je dit weekend zou komen kijken bij eline22)

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 17:21

Dat weet ik dus niet... heb al een paar dagen niets van haar gehoord. Maar dit weekend kan ze niet. Ik heb haar al gemaild met de vraag of ik kan kijken, zodat ik kan zien wat het inhoudt.... en ook hoe die boekjes in elkaar zitten; want ik heb nu echt geen idee Lachen
En wat dat zielig betreft; ik werd zo'n beetje aangevallen Lachen dat meisje zei meteen heel fel dat het zielig is etc... dus ik werd een beetje onzeker daardoor (o.a. omdat ik nog nooit met nh heb gewerkt)... ik wist zelfs niet dat nh bestond, tot een paar maanden geleden.
Maar je hebt gelijk! Ik ga gewoon parelli proberen en als het me toch niet ligt, ga ik over op een andere methode...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:27

ok, dan heb ik het een beetje verkeerd opgevat. Als ik je berichten lees, zou ik idd gewoon beginnen, zodat je weer lekker normaal met je paard om kan gaan, dan kan je altijd nog meer in andere dingen verdiepen.
Ik dacht dat je al een afspraak had, dus vond het een beetje vreemd bericht Lachen eline is mijn zusje namelijk. Het punt was geloof ik een beetje dat m'n paard kreupel is, maar je kan nog steeds een keer komen, we hebben genoeg paarden, die iets voor willen doen Knipoog


Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 17:32

Ok Lachen
Nee, ik heb haar al gemaild over dat ik twijfelde!
En ze zei dat komend weekend niet goed uitkwam (o.a. een feest geloof ik).
En ik schrok gewoon van dat meisje... ik kreeg echt het gevoel alsof ik mijn paard geestelijk zou martelen Lachen
Maar das gewoon onzin!
Ik vind het gewoon lastig; iedereen heeft een andere mening en de een zegt dat ik het goed doe en de andere is er helemaal tegen... daar raak ik een beetje van in de war!
Dus ik ga gewoon beginnen met parelli. Die methode spreekt mij nog steeds aan namelijk.
En ik vind mijn paard nu echt eng en dat hoort niet....
En het ligt ook aan mij hoor; ik ben een erg onzeker persoon (ook echt in mijn priveleven) en dat moet ik gaan veranderen en das nog best lastig Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:20

dat idee kreeg ik al een beetje uit je posts Knipoog
Als je naar sommige mensen luistert is alles zielig, gewoon lekker zelf bepalen (of je paard ergens los laten op de steppe *LOL* )
ik wist niet dat ze had afgezegd voor dit weekend, maar er komen een aantal nieuwe paarden, dus dat was misschien wat onhandig, maar als je een andere keer komt, dan zal ik je wel zien Lachen
We hebben wat paarden die al verder zijn, en nu dus ook een aantal nieuwe paarden, dus dan kan je ook zien hoe je begint en hoe het eruitziet als je wat verder bent.
Je moet soms misschien gewoon een knoop doorhakken, zodat je in ieder geval ergens mee kan beginnen OK dan! (in ieder geval voorkomen dat je echt bang wordt van je paard)

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 18:47

Inderdaad... ik moet nu gewoon ergens mee beginnen. Ik ben nu al 1 a 2 weken alleen bezig met poetsen (verzorgen) en verder het leiden, wat nog niet echt lukt... Dus dat is ook niet echt veel Lachen
Ik hoor wel van Eline wanneer jullie/zij kunnen/kan!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 20:23

Je zus heeft me inmiddels gemaild Lachen
En we hebben iets afgesproken! Dus alles is geregeld! Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers