Buitenbakken drama, ervaringen eb-vloed systeem gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Buitenbakken drama, ervaringen eb-vloed systeem gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 11:11

Ook wij hebben behoorlijke ellende deze winter met onze buitenbak. Hij is vanaf oktober wel twee keer 3 dagen droog geweest en voor de rest van de tijd een enorme modderpoel. In onze bak is een paar jaar geleden houtsnipper ingegooit en tot vorige winter redelijk te doen. Maar hout verteerd dus, en het verteerde massa maakt de bak juist extra zwaar.

De boer is nu aan het kijken naar een ander systeem en is heel erg geinteresseerd in een eb-en vloed systeem. Uiteraard juichen we dat toe, gezien de verkoop verhalen heb je dan altijd een goede bak om in te rijden. Maar is dat wel zo? Wat zijn jullie ervaringen met een eb-en vloed bak?????

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:09

Dat het een heerlijke stabiele bak is, stevig dus geen glijpartijen, alleen bij echt veel regen en vorst nog wel eens een probleempje maar dan van korte aard, is eigenlijk van de 366 dagen 350 dagen fantastisch. Moet wel gevochtigd worden in de zomer. en natuurlijk veel slepen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:27

Onze bak is nooit nat en wordt ook nooit te droog (zodat het stoft). Logisch, want er zit geen zand in, alleen maar houtsnippers. Dit heeft heel veel voordelen, maar het nadeel is dat het zo licht en zacht is, dat het niet stevig genoeg is, en dat de paarden er weleens in uitglijden, want als ze hard afzetten, gaan die snippers alle kanten op. Wij zijn nu aan het kijken naar de mogelijkheid om er zand doorheen te doen. De boer is alleen bang dat de bak dan niet meer altijd droog is.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:46

Wij hebben dus Agterberg eb-en vloed en daarin kan je scheuren, springen en wenden: je glijdt niet uit! Is wel safe gevoel!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 12:59

Dat lijkt me wel wat, zo'n bak die jij hebt Gail. Maar dat zal we wat gekost hebben, of valt dat mee. En kan je in zo'n bak longeren en loslaten zonder dat hij slechter wordt? Bij ons wordt nu al na gebruik de stront verwijderd en hij wordt (als hij niet te nat is zoals nu) dagelijks gesleept.

Hebben jullie die bak zelf aangelegd of laten doen?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 13:30

Geen gelongeer en geen losgooien ben ik bang: is de bak inderdaad veeeel te duur voor! Er zijn iets goedkopere oplossingen, beste kan je denk ik bij firma Agterberg informeren! Maar hij houdt zich in ieder geval erg goed! Wel wordt ieder mestballetje met zorg verwijderd! Haha!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 14:06

www.combisoil.nl, dit is de internet site van Ben Agterberg (ja DE agterberg van de bodems, maar....de portomonee moet wel getrokken worden hoor Haha! , maar dan heb je wel een SUPER bodem!
veel succes!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 16:47

wij hebben ook zo'n eb en vloed syteem, en het is hier meestal vloed.
De stal houder had gezegd dat het zou lijken alsof je vlak bij de branding op het strand reed (niet dat je de zee hoor, maar dat de grong zo hard is Knipoog ) maar zoals Lunatic eergister nog tegen me zei: Het is net of ik in de branding rij. Haha!
Ik hoop voor jou dat die van jullie beter zal werken.

tatjana

Berichten: 268
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Leeuwarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 19:26

op mijn stage hebben ze een 'gewone Agterberg' bak SUPER gewoon altijd droog en de bodem samenstelling is altijd hetzelfde(niet soms zwaar en dan weer goed) is misschien ook een oplossing, altijd iets goedkoper als eb en vloed denk ik..

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 19:41

bij ons op stal ligt een eb&vloed bak, alleen zand bodem, kan in losgegooid worden.. is misschien licht aan de zware kant, maar niet storend, ik vinnum wel super!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 21:12

Wij hebben nu sinds een jaar de eb- en vloed bodem van Klaas de Bruin. Dit bevalt prima, we hebben deze winter slechts een paar dagen niet kunnen rijden omdat we er niet op tijd zout in hadden gegooid zodat de boel te hard werd. Verder is hij ook na de heftigste regenval altijd prima te berijden, ik zet dan wel op tijd de hoofdkraan open zodat het overtollige water weg kan. In de zomerdag heb je nooit last van stuiven, omdat er het zand steeds nat wordt gehouden door het zelfregulerende pompsysteem. Het was niet goedkoop, maar het werkt echt super. Voordat wij tot deze keus overgingen zijn wij op verschillende plaatsen deze bak gaan bekijken. Je kan van Klaas de Bruin zo een aantal adressen krijgen waar je dan kan gaan kijken. De bak valt of staat met het juiste onderhoud, hoe schoner het zand blijft (drollen en blad opruimen!), des te langer heb je plezier van de bak, en hoeft het zand pas na bijvoorbeeld een jaar of 8 a 10 vervangen te worden. Voor meer info: www.manegebodems.nl.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 23:02

wij hebben ook een eb-en vloedbak en het is een geweldige bak!is het nat? pomp aan, is het te droog? onder water zetten. heerlijk. nooit die glibber, en glijpartijen, en als je valt hoef je niet bang te zijn dat je net din die plas valt *LOL* maar je moet wel veel slepen hoor...

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 01:50

wennie schreef:
zoals Lunatic eergister nog tegen me zei: Het is net of ik
in
de branding rij. Haha!


Ja, als iemand vraagt als het regent "hoe werkt jullie eb en vloedbak nu?", dan zeg ik altijd: "nu is het een vloedbak" Knipoog .
Ik denk wel dat het alles te maken heeft met hoe je ermee omgaat. Bij ons op stal zijn ze niet zo slim, dus zetten de pomp pas aan na een hele dag regen, zodat je in een zwembad rijdt en laten hem dan te lang aan, zodat 'ie de volgende dag véél te zwaar is. Toen er sneeuw lag gingen ze ineens slepen, zodat het ijs mooi gemengd werd met het zand en de bak dus keihard werd Frusty . Ook waren ze vergeten om het water eruit te laten lopen vóórdat het ging vriezen, dat werd "horses on ice" Lips are sealed .

Bij een goed "bakbeleid" is zo'n bak ideaal. Dat betekent op tijd de pomp aan en uit zetten en regelmatig slepen. Volgens de stalhouder kostte de bak zo'n F65.000,-, maar dan heb je wel wat Lachen .