Kat nog steeds blaasgruis, wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Kat nog steeds blaasgruis, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 15:53

Mijn kat is al een poos ziek. Ze heeft blaasgruis. Ze heeft nu permanent dieetvoer en ze heeft al een aantal keren pilletjes gehad. Ze knapte wel op, maar echt goed ging het nog niet met haar.

Ze had nu een kuur van een maand achter de rug en afgelopen maandag heb ik weer urine gebracht. Net belde de dierenarts dus op met de uitslag.

Het was dus nog hetzelfde als de vorige keer. De zuurgraag was beter, maar ze drinkt nog te weinig en ze heeft nog kristallen in de urine. En daar heeft ze dus pijn van. Ze is al een poos hardstikke schuw.

Nu krijgt ze dus weer een kuur voor een maand. Maar ik ben bang dat dat dus weer niet gaat helpen.

Hebben meer mensen hier ervaring mee en hoe is dat afgelopen? Ik vindt het zo zielig voor haar, maar ik weet echt niet wat ik hier nou mee aanmoet. De dierenarts wist het zelf ook niet meer zo goed.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:01

Tja, ik zit met hetzelfde probleem. Ik weet hoe je je voelt. Zo sneu voor de kat. (en voor ons)
Alleen voor het weinig drinken heb ik wel een oplossing : Voer alleen nog maar blikvoer, en doe daar telkens wat extra water door. Zo is die van mij redelijk opgeknapt, en plast ze eigenlijk normale hoeveelheden. Het ruikt nog wel sterk, maar de poes oogt fit en is weer aangekomen qua gewicht. Ik moet eiwit-arm voer geven, omdat haar nieren ook niet meer optimaal werkten, en dit hielp ook tegen blaas-ellende.
Aldus de DA.
Veel succes!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 16:05

Ik mag absoluut gaan blikvoer geven van de DA. Dat heeft te maken met de kristallen die ze heeft.

Maar ik kan iig wel proberen water door de brokjes te gooien. Lijkt het een beetje op nat voer en krijgt ze misschien wat meer water binnen. Ik hoop echt dat alles goed gaat komen.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:33

Advies van mijn DA was vitamine C pillen erbij geven, zuurt extra aan waardoor minder kans is op blaasgruis.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:34

Maar je hebt toch ook speciaal natvoer voor blaasgruis katten? Een oude bejaarde kat kan tenslotte vaak geen harde brokjes meer kauwen.
Ik heb hier geen ervaring mee maar de oudste kat van mijn ouders, 9 jaar oude rooiejeweetwel kater, heeft het aan z'n nieren en hij heeft speciale harde brokjes maar ook blikvoer. Maar die mag dus ook niets meer, en vooral geen vis (terwijl m'n vader iedere week kabeljauw kookte voor de katten).
Sneu altijd zeg, kunnen ze het bij katten ook niet vergruizen, net als bij mensen?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 16:36

Alleen sochtends en savonds eten geven en dan alleen zoveel als ze opkan zodat ze niet tussendoor kan gaan snacken. Dat schijnt ervoor te zorgen dat de pH in het bloed stijgt (of daalt weet niet meer) en daardoor krijgen ze kristallen. Mijn kat had hetzelfde, maar toen ik me hield aan het voedingspatroon zoals hier beschreven ging het over.

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:04

Onze kat heeft het ook heel lang gehad, nu zit hij aan het 'cd-voer'.
Hij krijgt altijd zijn brokken in een bakje met water(drinkt het water op en dan eet hij de brokken) en hij krijgt meesetal in de winter een kruik, omdat dat een hele moeilijke tijd voor hem is...
Tussendoortjes zijn bij hem altijd! cd brokjes, iets anders krijgt hij niet (behalve als ie het jat Schijnheilig )

suc6!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 17:04

Dank jullie wel. Ik zal het iig proberen. Kwaad kan het nooit antuurlijk.

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:06

Wij hadden vroeger ook een kat die vaak last had van blaasgruis,we kregen toen van een fokker het advies om homeopatische druppeltjes te geven,nl Solidago Complex
We deden het dan zo:koolvisfilet koken en daarover heen wat druppeltjes Solidago complex en het vissenat (wat over bleef van het koken)in een bakje doen en daar ook een paar druppeltjes in,de katten vinden het vissenat erg lekker en krijgen zo dus aardig wat vocht binnen.
Mij werd verteld dat door de druppels de urinewegen wat werden verwijd en door het drinken het gruis makkelijker weg spoelde.
Het heeft ons iig geholpen en we hoefden niet steeds naar de dierenarts voor weer een kuurtje met medicijnen,de katten zijn zo allebei 18 jaar oud geworden.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 17:07

Waar kan je dat halen dat Solidago Complex? Het kan toch geen kwaad, he?

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:09

spokie79 schreef:
Waar kan je dat halen dat Solidago Complex? Het kan toch geen kwaad, he?

Gewoon bij de drogist van Dr Vogel en zover ik weet kan het geen kwaad,het heeft ons heel goed geholpen in ieder geval.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:15

hopeopatishe middeltjes zijn nooit schadelijk voor zover ik weet....voor zulke dingen geldt: baad het niet dan schaadt het niet!

onze kat heeft ook blaasgruis maar het gaat gelukkig alweer een hele poos goed met hem....

sterkte met je kat

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:42

Oja en geen melk, dat brengt ook de pH omlaag (nu weet ik het weer)

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 11:43

Jantine2, melk kreeg ze toch al niet. Ze mochte helemaal niets anders meer hebben dan har dieetvoer.

Gisteren geprobeerd brokjes met water te geven, maar daar haalt ze haar neus voor op. Ze vertikt het om dat te eten. En als ik dan met gewone brokjes aankom, komt ze aangerend, want die wil ze wel.

Ik moet alleen nog even bij DA navragen of ze het nat van gekookte vis mag. Omdat ze namelijk op dat dieetvoer zit en niets anders mag. Dan kan ik dat Soligago Complex proberen. Anders kijk ik het nog een maand aan met die pillen van de DA en doe ik dat Solidago alsnog als dit niet gaat helpen.

Gisteren trouwens nog bij DA nagevraagd of er een andere oplossing is als dit niet helpt. Maar dat is er dus niet. Dan moet hij gaan experimenteren, want dan weet hij het ook niet meer. Ik vind het zo zielig voor haar.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:52

Bij Solidago moet je wel oppassen want het bevordert de vochtafdrijvijng en als de kat al weinig drinkt en dan meer gaat plassen.
Ik heb mijn kat water gegeven dmv. een spuitje in de bek geven.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 12:43

Taverno, dat heb ik ook aan mijn DA gevraagd of ik dat moest doen met een spuitje water geven. Hij zei dat dat wel kon voor een paar dagen. Maar hij was bang dat ze nog gestresster zou raken en ze is al zo gestresst. Hij zei toen dat we dat altijd nog een keer konden doen.

Goed dat je dat zegt van die Solidago. Ik zal het volgende keer aan hem vragen of dat geen kwaad kan. Ik wacht er dan iig nog even mee.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 12:51

ik mocht van de diernarts mijn kat toen gewoon water met een drup koffiemelk erin geven om haar meer te laten drinken, hij zag daar totaal geen probleem in, en de kat vind het lekker.
na enige tijd gewoon over gegaan op water en toen was het goed...

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:08

Spokie79, kijk anders even op deze website.
Hier heb ik heel veel aan gehad toen onze kat 2 jaar geleden er heel slecht aan toe was met blaasgruis en kristallen.
http://home.planet.nl/~boe00645/home.html

Je kunt Margali via die website ook mailen, zij weet bijna alles wel over blaasgruis en kristalprobleemjes!
Sterkte met je kat, ik hoop dat ze er snel bovenop komt.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 16:20

Bassistje, dankjewel.

Ik heb even snel gekeken. Het is een mooie site met veel info. Ik ga het gelijk doornemen.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 17:24

Ik heb dus op de site gekeken en daar raadden ze Feliway aan. Dit is dus een flesje van € 18 te koop bij de dierenarts.

Ik heb het in wat hoeken van de slaapkamer gespoten (daar zit ze altijd onder het bed of in haar mandje naast het bed), op de overloop en de andere kamers.

Een halve dag later zag ik haar ineens op de krabpaal liggen in de slaapkamer. Dat had ze nog nooi gedaan. Volgende dag weer gespoten (je moet het namelijk bijhouden) en ik zie haar ineens op de overloop zitten.

Nu, een paar dagen later dus, volgt ze me overal op de 1e verdieping en ze is veel minder gestresst. Ik heb ook het idee dat ze meer drinkt. Ik ben benieuwd over een paar weken bij de DA, of het nu verbeterd is. Maar Feliway is du wel een aanrader.

Bassistje, bedankt voor je tip.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:44

Ik zal dit topic naar Am verplaatsen.
VvdD is namelijk niet echt de juiste plek.

bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:23

Heee Toppie dat het zo goed geholpen heeft OK dan! OK dan!
Ik heb dat spul ook een tijdje idd gebruikt en het werkt echt heel erg goed, alleen onze andere kat had er iets meer moeite mee Haha! Haha!
maar hopelijk knapt ze snel weer op en gaat ze weer goed eten.
Ik geef trouwens ook voornamelijk hard voer en 1x per 2 dagen natvoer vermengd met een beetje warm water.
Ze klimmen dus gewoon langs mijn broekspijpen omhoog als ik ermee bezig ben, zo lekker is het volgens hun Knipoog
maar met koud water blieven de dames het dus niet he Knipoog
(hoezo wij hebben verwende katten Haha! )

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:20

jij ook veel sterkte met je kat, het is echt 1 van de ergste dingen:als er wat mankeert aan een van je trouwe huismaatjes.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:07

Het type voer wat je moet geven hangt af van het soort kristallen dat de kat heeft. Over het algemeen komt struviet het meeste voor. Sinds kort weten we bij ons op de praktijk (een van de artsen is naar een symposium geweest) dat urine erg vers moet zijn om het op kristallen te laten controleren (maximaal een half uur oud) aangezien het door alangg staan ook kristallen kan gaan vormen (vals positief resultaat).
Belangrijker nog als dieetvoeding is veel vocht binnenkrijgen. Wie raden onze patienten aan om dieetvoeding in patevorm te geven (zakjes Waltham urinary problem (in kip en rund smaak)) en dat nog extra aan te lengen met water. In sommige gevallen geven we er vochtafdrijvende tabletten bij (meer plassen resulteert ook in meer drinken). De zin van antibiotica is discutabel. Een blaasontsteking blijkt uit onderzoek zelden de veroorzaker van gruis. Wel kan gruis een blaasontsteking veroorzaken (doordat het wondjes schuurt in blaas en urinebuis). Zolang er bloed in de urine aanwezig is geven we dus ab, maar als het bloed er uit is stoppen we daarmee.
Blaasgruis is een erg vervelend probleem. Lang niet altijd is er een oorzaak te vinden. Lang niet alle katten willen ook meewerken met de behandeling (het geweekte voer eten).
Veelsterkte met jullie patientjes!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 12:52

Riette, mijn kat heeft oxalaatkristallen. De vervelende soort dus.
Maar dat van dat natvoer lijkt me een goed idee. Waar kan ik dat halen? Gewoon bij de dierenarts?