paard wil niet graag op het land

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

paard wil niet graag op het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 00:26

ik wil graag weten of één van jullie hier ook ervaring mee heeft...het is namelijk zo dat mijn 4 jarige ruin het niet naar zijn zin heeft in het land, als hij in de kudde staat gaat hij alleen maar lopen vervelen bij de andere paarden en als iemand zijn of haar paard uit de wei wil halen dan wil hij mee naar stal, loopt voor het hek te drijnen en te hinikken, dit allemaal na een uurtje of 1,5 á 2.

nu staat hij alleen op een apart stuk..(waar hij overigens geen punt van maakt dat hij alleen staat)...omdat hij dus in 2 weken tijd 7x kreupel uit het land is gekomen omdat de andere paarden hem helemaal "zat" zijn met zijn vervelende gedrag, nu staat hij dus iedere dag alleen op dat stuk en ook hier gaat hij na een 1,5 á 2 uur voor het hek staan en wil er héél graag uit.
vind het een rare gewaarwording omdat ik altijd paarden heb gehad die het lieft de hele dag in het land stonden, ik denk dan ook vaak...zeur toch niet zo het is toch heerlijk buiten!

hij heeft trouwens wel vannaf 6 maanden oud tot zijn 3,5 jaar zomers het hele seizoen dag en nacht buiten gestaan bij de fokker waar ik hem gekocht heb, dus het is niet zo dat hij het niet gewend is, het is overigens wel een paard wat vreselijk om aandacht vraagt en wil het liefst dat je de hele dag bij hem blijft zitten, ook als hij die 2 uur buiten staat moet ik dus bij het land blijven zitten anders komt door of over het hek heen, ook als ik even weg moet lopen om bv naar het toilet te gaan.

iemand ervaring of tips?


ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 07:44

mooi laten staan, hij is duidelijk niet ens met de situatie, en wil graag weer terug naar hoe hij het vroeger had.

hij heeft last van verlatingsangst denk ik, en voelt zich bij die kudde alleen. ik zou hem dus alleen laten staan zoals je nu hebt.

vooral niet er op reageren als hij eruit wil, zo beloon je hem voor zijn gedrag.

bach-remedie druppels willen in zo'n geval als dit wel goed helpen, even uitzoeken welke het meest geschikt zijn.

verder het alleen staan met hem oefenen...kan er 1 ander paard bij waar hij wel goedmee overweg kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:23

Ik moest er ook meteen aan denken om hem met 1 vriendje buiten te zetten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:23

ellepel schreef:
mooi laten staan, hij is duidelijk niet ens met de situatie, en wil graag weer terug naar hoe hij het vroeger had.



nee juist niet dus, er staat dat ie vroeger hele dagen en nachten buiten stond.
Apart ja, ken ook niet veel paarden hoor die het niet naar hun zin hebben in het land, wat valt er nou op stal te beleven ?...rare vogel.... Haha!

(overigens wel leuk dat het zo'n super knuffel is !)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:24

ik zou hem ook gewoon laten staan. dan zal hij het toch wel opgeven. enm al ie liever alleen staat, als dat kan is het toch geen probleem. hij is er mischien te vaak uitgetrapt dat hij dat nu gigantisch zat is...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:28

Dat komt wel vaker voor hoor. Die van ons wil graag het land op, maar heeft het na 2 uur ook wel weer bekeken. Het liefst staat hij op stal, zolang er maar heel veel mensen rond zijn box lopen. Uiteraard krijgt hij voldoende aandacht, maar hij blijft wel op het land als wij dat willen. Als hij geen aandacht meer krijgt, dan gaat hij vanzelf weer grazen en loopt richting de groep.
Misschien dat die van jou dat ook doet als hij denkt dat je niet meer kijkt?

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:32

Mijn paard heeft dit ook, ik kan haar ook geen seconde alleen laten (ook niet als ze in de groep staat) en vindt er niks aan.
Als ik jou was zou ik hem niet laten staan, ik heb dat ook gedaan en die van mij sprong dus gewoon over een hek van 1.40m. Het ging gelukkig goed maar het had ook heel anders kunnen aflopen.
Ze heeft nu al 2 jaar niet in de wei gestaan, sommige mensen vinden het zielig en ik had het zelf ook liever anders gezien, maar ik doe haar er gewoon geen plezier mee, ze staat veel liever op stal.

♥...Er is altijd wel iemand voor wie je de hele wereld bent...

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:03

Een stalgenoot heeft ook een oude pony die niet op het land wil en ook niet los in de bak Verward Gaat 1x rollen en wil er dan uit...maakt niet uit hoe...al moet ze dwars door het hek heen...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:54

Op mijn vorige stal was ook een paard wat alles deed om maar uit het land te komen... heeft zelf eens geprobeert over de omheining te springen. Dat paard werd gewoon verstoten uit de kudde... sindsdien hebben ze hem maar nietmeer buiten neergezet, dan maar op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:08

Kwestie van wennen. In deze nieuwe situatie is stal veilig.

Ken wel paarden die nooit naar binnen willen ( de mijne) en die het na een paar uurtjes hebben gezien. Gewoon minimaal 4 uur laten staan en dit volhouden. Op een gegeven moment gaat hij na 2 uur niet meer voor het hek staan maar na 3,5 of 4 uur, want dan weet hij het is mijn tijd. Er niet bij blijven zitten, je bent niet zijn nanny. Als hij er over heen springt, gewoon weer terug zetten.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:55

kan vrij lang duren voor hij gewent is. mijn vorig paard had op zijn stalling geen probleem, totdat hij naar een andere stalling ging, het was een drama.

steeds hinniken, onrustig, heen en weer lopen in de wei, ander paard erbij gaf wel een behoorlijke verlichting.

het heeft wel drie maanden geduurd voor ik mijn eigen lieve sulletje weer terug had.
denk dat je nog een tijdje geduld moet hebben en ik zie een ander paard erbij maar denk dat twee beter is, ( als er ene uit gaat dan is die ander er nog)

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:00

Jasmijn wil ook nooit meer dan 2 uur in het land Scheve mond
Ook al staat ze met een vriendje..
Alleen als ze met de hele kudde buiten staat vind ze het pas leuk..

Maar bij jou ligt dat anders, ik denk dat je hem dan maar 2 uur per dag in het land moet zetten. hij vind het toch niet leuk als hij er langer instaat..

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:45

Mijn Tinker stond ook vaan zat 3 uur later op precies dezelfde plek in de wei waar ik haar had achtergelaten( ik kan haar vanuit m'n raam zien in het weiland). Eigen schuld, ze moet gewoon frisse lucht krijgen. Gewoon wat hooi neergooien of een vriendje die hij aardig vind om mee te kunnen etteren, en laat hem maar mooi staan. 24 uur per dag op stal is ook niet alles. En vooral NIET steeds erheen lopen! negeer hem volkomen, anders blijft hij zo doen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 19:45

klien schreef:
Dat komt wel vaker voor hoor. Die van ons wil graag het land op, maar heeft het na 2 uur ook wel weer bekeken. Het liefst staat hij op stal, zolang er maar heel veel mensen rond zijn box lopen. Uiteraard krijgt hij voldoende aandacht, maar hij blijft wel op het land als wij dat willen. Als hij geen aandacht meer krijgt, dan gaat hij vanzelf weer grazen en loopt richting de groep.
Misschien dat die van jou dat ook doet als hij denkt dat je niet meer kijkt?


dat is het juist, ik heb hem laatst dus gewoon de hele dag laten staat en heeft hij dus uren en dagen achter elkaar bij het hek lopen zeuren en hinniken, dus een kwestie van wennen is het ook niet, hij vind er echt geen klap aan.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 19:47

Marijke82 schreef:
Mijn paard heeft dit ook, ik kan haar ook geen seconde alleen laten (ook niet als ze in de groep staat) en vindt er niks aan.
Als ik jou was zou ik hem niet laten staan, ik heb dat ook gedaan en die van mij sprong dus gewoon over een hek van 1.40m. Het ging gelukkig goed maar het had ook heel anders kunnen aflopen.
Ze heeft nu al 2 jaar niet in de wei gestaan, sommige mensen vinden het zielig en ik had het zelf ook liever anders gezien, maar ik doe haar er gewoon geen plezier mee, ze staat veel liever op stal.



precies, die van mij gaat dus ook over, door of onder het hek door als ik wegloop hij raak in een soort van paniek als ik weg ga, inderdaad een soort verlatingsangst heb ik het vermoeden, daarom zit ik nu dus iedere dag 2 uur bij het land op een stoel een boek ofzo te lezen en dan gaat het perfect.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 19:50

russel schreef:
Kwestie van wennen. In deze nieuwe situatie is stal veilig.

Ken wel paarden die nooit naar binnen willen ( de mijne) en die het na een paar uurtjes hebben gezien. Gewoon minimaal 4 uur laten staan en dit volhouden. Op een gegeven moment gaat hij na 2 uur niet meer voor het hek staan maar na 3,5 of 4 uur, want dan weet hij het is mijn tijd. Er niet bij blijven zitten, je bent niet zijn nanny. Als hij er over heen springt, gewoon weer terug zetten.


langer laten staan heb ik al meerdere dagen achter elkaar geprobeert, maar ik wil niet het risico lopen dat hij zijn benen breekt met het ontsnappen, en daarbij komt ook dat de kudde hem helemaal niet ziet zitten omdat hij strontvervelend is, heb hem niet voor niets 7x kreupel uit het land gehaald.
en een nanny voel ik me niet, ik vind het fijn als hij buiten kan staan en vind ook dat een paard dat nodig heeft ook al is het dan maar voor 2 uur, en als ik er dan bij moet gaan zitten om mijn paard rustig en heel te houden...nou ja dat heb ik er voor over, dat moet dan maar.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:58

heb je nergens een riendje ervoor?
je kunt mss kijken om een enter of een twenter erbij te zetten, die hebben meestal genoeg energie waar die lekker mee kan klieren...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:24

Kan het niet komen doordat hij zich niet thuis voelt in het koppel waarin hij nu staat? Misschien is het een soort onzekerheid omdat het een vreemde kudde voor hem is.

Ik zou inderdaad proberen of hij het wel leuk vind met 1 ander paard, of bijvoorbeeld om de beurt in een paddock zetten met paarden waarmee hij in het land moet, zodat hij aan ze kan wennen.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 23:19

het is geen kwestie van wennen in de kudde, hij kent de paarden allemaal en het zijn stuk voor stuk hele sociale paarden, er zitten ook geen vechterbazen tussen, het is gewoon zo dat ze hem het eerste uur zijn gang laten gaan, hij rent constant met een rotgang de kudde in en loopt de boel aan de gang te maken, rent dan weer hard weg om na 2 minuten weer te gaan vervelen en die paarden worden dat zat, bij ons staat ook alles door elkaar in de kudde, pony's, paarden, jaaring hengsten, twenters, 3 merries met veulen echt alles in één groot weiland, maar ook de jaarlingen en twenters zijn hem zat, hij eet ook amper als hij in de kudde staat en na een week zie je ook dat hij mager word en erg in gaat vallen.
als hij alleen in zijn eigen stuk staat eet hij wel op zijn gemak!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gewoonmarie, Hannanasjuh, posje en 111 bezoekers