lekker handige verzorgtips !!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

lekker handige verzorgtips !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 20:52

vliegenspay = 1/3 water +1/3 azijn+ 1/3 detol (antiseptisch) + 5 druppels citronella voor de geur

anti klit = doe baby olie op je vingers of kam en ga door manen en staart

vuil zandering lichaam : wikkel babydoekje rond je roskam

--------------------------------------------------------------------------------


Als paarden veel in de nattigheid staan kunnen ze snel mok krijgen. Is de bak heel nat en wil je toch je pony een paar uurtjes buiten zetten? Smeer zijn kootholtes dan voor het buiten zetten in met levertraanolie of een ander vettig spulletje. Zo blijft de huid beschermd.



--------------------------------------------------------------------------------


Staat je pony zomers in de wei en heeft hij altijd veel last van muggen? Gooi wat knoflook in zijn eten en je hebt er geen last meer van(nauwja,bijna geen last meer dan )



--------------------------------------------------------------------------------


Durf je de weide niet in te lopen omdat je dan denkt dat je pony op je af galopeert en je omver rent? Ga de wei dan wel in,en doe net of je niet bang bent! Dan kijkt jou pony wel uit hoor!



--------------------------------------------------------------------------------


Is de weide een beetje uitgegraast,en pluk/maai je Gras voor je pony? geef dat dan niet meteen! Maar ong. een kwartier erna. Er zitten veel schadelijke stoffen in net gemaaid gras,daar kan je pony zelf koliek van krijgen.



--------------------------------------------------------------------------------


Een typisch zomerprobleem: harde en harde hoefranden.
Ze maken het bekappen behoorlijk lastig,en zijn de oorzaak van brokkelen en scheuren.
Door een week lang elke dag de hoeven in te smeren met een mengsel van twee delen zonnebloemolie en een deel natuurazijn worden de hoefranden lekker soepel.
Spotgoedkoop en heel effectief.



--------------------------------------------------------------------------------


Als je paard een wondje heeft gehad, of kale plekken van een schimmelinfectie, smeer op die plekjes dan gewoon baby zink zalf dan gaat er sneller haar op groeien.



--------------------------------------------------------------------------------


En heeft je paard moeite met het eten van zijn medicijnen doe het dan door een pot appelmoes even schudden en ze vinden het heerlijk.



--------------------------------------------------------------------------------

Paarden vinden brood erg lekker. Maar van vers wit brood kunnen ze verstopping krijgen en bovendien plakt het erg in hun mond. Als je het brood even in de zon of of de kachel legt wordt het snel oud en is het gezonder voor je pony.



--------------------------------------------------------------------------------


Ken je de zwarte, grijze of witte plastic hulsjes waar fotorolletjes in zitten? Probeer eens een lege te pakken te krijgen. Heel handig om paardenelastiekjes, je kwast van het hoevenvet en andere kleine rommeltjes in op te bergen!



--------------------------------------------------------------------------------


Zie je een donker gekleurd paard en denk je dat hij schimmel wordt maar weet je het niet zeker? Kijk dan eens naar zijn staart. Als een paard lichter wordt verraden de witte strengen haar al snel dat je met een echte schimmel te maken hebt.



--------------------------------------------------------------------------------


Wil je de staart van je schimmel echt mooi wit hebben? Was hem dan eens met shampoo voor grijze haren. (Kan je bij de drogist kopen). Als je de shampoo in de staart doet, zorg er dan voor dat je geen blauwe kleur meer ziet. Dus goed schuimen. Anders krijg je namelijk blauwe vlekken in je staart. Laat het schuim lekker intrekken en spoel de staart daarna zorgvuldig uit!



--------------------------------------------------------------------------------


Heb je een pony met veel klitten in zijn staart? Dan kan je natuurlijk dure anti-klit kopen. Dat werkt prima, maar het kan ook goedkoper! Als je een beetje baby- of zelfs slaolie op je hand doet en dat door de staart heen wrijft glijden de knopen er zo uit! Niet te veel gebruiken, hoor! Anders wordt de staart heel vies en vettig.



--------------------------------------------------------------------------------


Soms komt je bit behoorlijk vies uit de mond van je pony. Zelfs als je hem elke dag schoonmaakt kan er zand in de hoekjes blijven zitten. Met een douche kop of je vinger op de waterslang heb je een straal water waarmee je in alle hoekjes kan komen. Zo kan je echt al het vuil weghalen.



--------------------------------------------------------------------------------

Vind jouw pony het naar dat je aan zijn oren komt? Probeer dan iedere dag even zijn oren aan te raken. Blijf rustig en neem een lekker hapje voor hem mee. Beloon je pony zodra je in de buurt van zijn oren mag komen. Al sje dat iedere dag doet zal je zien dat hij het na een tijd heel gewoon gaat vinden dat je bij zijn oren komt en mag je ook steeds dichterbij komen. Er komt zelfs een dag dat je ze echt mag aanraken!



--------------------------------------------------------------------------------


Vindt jouw pony het ook zo vies om ingesmeerd te worden met vliegenspray of zonnebrand middel? Zet je pony dan buiten neer en voel hoe de wind staat. Zorg ervoor dat je zo staat dat de wind de geur van je middeltje van de pony weg blaast. Dan kan je pony minder goed het vieze spul ruiken en laat zich makkelijker insmeren.



--------------------------------------------------------------------------------


Sommige pony’s vinden spuitbussen met vliegenspray er in erg eng. Als je je pony toch in wilt smeren, spuit dan op een oude doek en veeg daarmee op je pony. Het beste kan je een doek gebruiken die niet zo goed vocht op neemt.



--------------------------------------------------------------------------------


Zit er een beetje huidvet van je pony op je sporen of beugels en krijg je het bijna niet weg? Probeer het eens met shampoo. Even in laten trekken en dan afspoelen. Geen huidvet meer te zien.



--------------------------------------------------------------------------------


Moet je een plak hooi in een hooinet doen? Het gaat handig als iemand je helpt en het net voor je open houdt. Maar je kan ook de plak hooi tussen je knieen klemmen en dan het net er over heen doen. Dan heb je geen hulp nodig.



--------------------------------------------------------------------------------


Is je pony gespannen en houdt hij zich strak? Geef hem wat lekkers te eten. Pony’s ontpannen snel als ze op iets kunnen kauwen.



--------------------------------------------------------------------------------


Als jouw pony een zout- of mineralenblok in de stal heeft, heb je vast wel gemerkt dat hij altijd aan dezelfde kant likt. Daardoor ontstaat er een kuil en kan je blok heel makkelijk uit elkaar vallen. En eenmaal in kleine brokjes ben je je blok ineens heel snel kwijt! Als je je zoutblok regelmatig omdraait, valt het minder snel uit elkaar en gaat het een stuk langer mee!



--------------------------------------------------------------------------------


Moet je vaak water halen uit de sloot? Maak dan aan het hengsel van je emmer een touw vast. Nu kan je de emmer in de sloot gooien en hem aan het touw weer omhoog halen. Dat bespaart je veel bukken en in een onhandige houding staan om een volle emmer uit het water te halen.



--------------------------------------------------------------------------------


Heb je ook een pony met van die springende manen? Dat is lastig vlechten. Als je een potje gel bij de hand houdt en de manen daar mee insmeert blijven zelfs de meest woeste manen netjes plat op de hals liggen .



--------------------------------------------------------------------------------


Heeft je pony een wondje op zijn voet? Zet hem dan alleen op stal als het echt nodig is (bv. als de wei modderig is). Als de wei droog is kan je hem beter buiten laten staan. In een schone wei loopt hij een stuk minder risico op een nare infectie dan in een vieze stal.



--------------------------------------------------------------------------------


Als je pony op stal staat, zet dan een oude emmer of bak bij zijn box. Nu kan je hopen mest weghalen zodra je ze ziet liggen. Schuif de hoop met je voet in de emmer. Je kan natuurlijk ook een schep bij de emmer hangen. Door mest weg te halen zodra je het ziet, trapt hij het niet zo erg in het stro en blijft de stal van je pony veel schoner.



--------------------------------------------------------------------------------


Vóór je borstels in de poetsbak terug doet haal je natuurlijk eerst alle haren er uit. De zachte borstels kan je aan je roskam schoonmaken. De roskam en andere plastic borstels kan je op de grond uitkloppen. Gebruik je borstels niet op verschillende paarden omdat je dan ziektes over kan brengen. En vergeet niet om je borstels regelmatig te wassen. Dat kan in de wasmachine in een kussensloop, maar als je moeder daar niet zo dol op is, werkt een emmer met sop óók prima. Vergeet niet om je bostels na het wassen goed uit te spoelen zodat er geen zeeprestjes in achterblijven.



--------------------------------------------------------------------------------


Je paard wordt schoon... maar je borstels zijn ‘vies’ na een poetspartijtje. Maak je borstels na iedere poetsbeurt goed schoon. Zorg dat alle haren uit je borstels zijn voor je ze in de poetsbak terug doet. Je borstels af en toe wassen is ook geen overbodige luxe! Je kan borstels wassen in een emmer sop of.... in de wasmachine. Als je ze in de wasmachine wast, doe je borstels dan wel in een kussensloop. Knoop de kussensloop goed dicht, anders gaat de machine stuk. Was niet heter dan 30 graden, anders houd je hele rare borstels over! Maak je je borstels schoon in een emmer sop, spoel ze dan na de wasbeurt goed onder de kraan uit. Paarden kunnen namelijk allergisch reageren op restjes zeep.



--------------------------------------------------------------------------------


Water van je pony moet je natuurlijk iedere dag verschonen. Maar met mooi weer is het extra belangrijk dat je het niet vergeet. Dan kan het water nl. extra snel vies worden. Enne, leg een afwasborstel achter je waterbak in de wei. Zo heb je altijd een borstel bij de hand om de groene aanslag weg te boenen.



--------------------------------------------------------------------------------


Wil je je paard eens laten weten dat hij voor jou heel speciaal is? Krabbel hem dan met je vingers op zijn schoft en bij het begin van de manen. Paarden krabbelen elkaar daar nl. ook om vriendscahp te tonen. Let wel op; waarschijnlijk wil het paard je terugkrabbelen met zijn tanden. Dus draai op tijd weg als hij een beetje te enthousiast wordt.



--------------------------------------------------------------------------------


De manier waarop je iets zegt tegen een paard is belangrijker dan de woorden die je gebruikt. Als je heel boos zegt “Wat ben je toch een lief paard” is er geen paard dat je gelooft! Praat dus vrolijk als je je pony beloont.



--------------------------------------------------------------------------------


Als je op een doekje wat babyolie doet en dat over de snuit en langs (niet er in!) de ogen van je pony wrijft krijgt het gezicht van je pony een extra mooie uitdrukking. Leuk voor op de foto of bij een wedstrijd!



--------------------------------------------------------------------------------

Als je een pony afspuit begin dan bij zijn benen. Zo kan hij rustig aan de temperatuur van het water wennen. Denk er om dat je nooit water in de oren van je pony spuit. Dat is niet goed voor hem en geeft ook nog een naar gevoel.

You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)


Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 20:52

zorry voor het lange verhaal

You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:08

staan handige tips bij!

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:11

haha beter handig !

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:29

handig....

maar (bijna) alle tips zijn bekend en heel normaal voor "paardenmensen"

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:54

volgens mij heb je een Penny uitgetypt Lachen
Citaat:
Durf je de weide niet in te lopen omdat je dan denkt dat je pony op je af galopeert en je omver rent? Ga de wei dan wel in,en doe net of je niet bang bent! Dan kijkt jou pony wel uit hoor!

???? ahum??? dit zeg je tegen 8 jarigen (hoewel sommigen zich zo gedragen)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:03

Lowara, ik d8 hetzelfde.

Eigelijk is alles wel een beetje logisch zeg maar.....

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:05

Citaat:
Wil je je paard eens laten weten dat hij voor jou heel speciaal is
Gods deze zin is geweldig!! wat een aanwinst!!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:15

heeeeel erg bedankt voor de tips, waar kan ik het boek kopen?? Tong uitsteken Schijnheilig

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:24

Vonnie84 schreef:
Lowara, ik d8 hetzelfde.

Eigelijk is alles wel een beetje logisch zeg maar.....


nouw het is toch goed bedoelt...misschien zijn er wel mensen die jonger zijn dan 8 jaar op deze site!

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:25

ik vind het leuk dat je dit op de site zet!!+:)+
en sommige dingen wist ik al(maar misschien andere mensen niet!)
maar sommige dingen wist ik echt niet!!!:)

bedankt Gr Charissa

zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:26

ps. war heb je dit vandaan?

paarden_girl
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 02:34

de penny Vingers aflikken Clown

waar hou je van ???
jah van PAARDEN NATUURLIJK!!

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:53

lowara schreef:
volgens mij heb je een Penny uitgetypt Lachen

???? ahum??? dit zeg je tegen 8 jarigen (hoewel sommigen zich zo gedragen)


Jij typt het, ik dacht het. OK dan! OK dan!

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:55

Heel leuk en handig enzo maar ik heb ze volgens mij al eens gelezen in een penny ja (Jaja.. daar had ik vroeger 'n abbonement op Bloos! Tong uitsteken )

(L) Misui! (L)
--> When I look around, sometimes I get sad,
because I don't know, wich way to go <--

malo
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:34

nu we het over tips hebben, weet iemand een middel tegen ontstoken ogen. Schoonmaken met gedistileerd water helpt wel maar ik blijf daar mee bezig, weet iemand nog een andere oplossing

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:58

ik vind het wel een beetje standaard allemaal eigenlijk...
trouwens als je gras maait, is dat geen 15 minuten maar 6 weken meestal, is 15 minuten zijn niet alle giftige stoffen weg hoor!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:00

malo schreef:
nu we het over tips hebben, weet iemand een middel tegen ontstoken ogen. Schoonmaken met gedistileerd water helpt wel maar ik blijf daar mee bezig, weet iemand nog een andere oplossing


Ik heb nog wel een tip, kun je me voor Pben


Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:16

Citaat:
Heb je ook een pony met van die springende manen? Dat is lastig vlechten. Als je een potje gel bij de hand houdt en de manen daar mee insmeert blijven zelfs de meest woeste manen netjes plat op de hals liggen .


Ik zou brylcream gebruiken, van gel worden de manen keihard en kunnen ze afbreken.
Ook heb je minder kans op allergiesche reacties bij brylcream.

Citaat:
Als je op een doekje wat babyolie doet en dat over de snuit en langs (niet er in!) de ogen van je pony wrijft krijgt het gezicht van je pony een extra mooie uitdrukking. Leuk voor op de foto of bij een wedstrijd!


Ik zou er wel even bij vermelden dat je na de foto's of iets dergelijks wel de babyolie weer verwijderd.
Als je het laat zitten en het is een beetje zonnig dan heb je een versnelde kans van verbranding van de neus....

En paardenhuid is natuurlijk niet hetzelfde als een mensen huid dus altijd een beetje oppassen met dit soort dingen. Altijd eerst op een klein plekje proberen om te kijken of er geen allergische reactie van komt.

Staan verder best handig tips bij.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:18

malo schreef:
nu we het over tips hebben, weet iemand een middel tegen ontstoken ogen. Schoonmaken met gedistileerd water helpt wel maar ik blijf daar mee bezig, weet iemand nog een andere oplossing


Ik heb wel ooit gezien dat mensen het met afgekoelde thee schoonmaakte. Volgens mij werkte het heel goed!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 17:20


You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:30

Even waarschuwing voor enthousiaste antie-vliegenspul-brouwers; citronella houdt warmte vast. Beter niet gebruiken bij erg warm weer of wanneer paard erg hard moet werken.

Voor wondjes gebruik ik uierzalf.

Vieze zwarte manen, staart en benen worden weer wit met vloeibare driehoekzeep.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:32

handig!


Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 17:37

driehoekzeep ?? nog nooit van gehoord !!

You must live in the present, launch yourself on every wave, find your eternity in each moment.

[RT-D] Onderzoek: Positieve effecten flexen van de hals (Clayton)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:50

Nikkeltje schreef:
Heel leuk en handig enzo maar ik heb ze volgens mij al eens gelezen in een penny ja (Jaja.. daar had ik vroeger 'n abbonement op Bloos! Tong uitsteken )



ja kende ze ook al, uit de penny van tig jaren geleden *LOL* Schijnheilig

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 99 bezoekers