[AR] Hoe hebben jullie je tweespan beleert?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

[AR] Hoe hebben jullie je tweespan beleert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 11:08

De titel zegt het eigenlijk al. Maar stel je hebt al een enkelspan die het goed doet, maar nog erg jong is. Dan heb je nog een paard wat nog voor de kar beleert moet worden en daar wil je een tweespan van maken.
Hoe pakken jullie dat aan?

01-02-08 Lotte!



Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:23

De 2spannen die ik voor de wagen gehad heb(beide helaas maar 1x) waren bijde pony's in enkelspan beleerd. En hebben ze toen naast elkaar gezet.

De eerste combie was een 3 jarige merrie naast een 4 jarige hengst. Die beide allebei al goed in het enkelspan liepen.
De 2e combie was die zelfde hengst(maar toen hij 6 was) naast een merrie van net 3 die ook beleerd was, maar nog niet zo veel ervaring had.

Beide keren ging het goed, maar wat onwennig.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:00

Eerst allebei goed in het enkelspan, dat ze op hun eigen benen lopen.
Daarna net als Dennis.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:15

Wij hebben het ook zoals Dennis gedaan met ons 2 span, de ene liep al voor de wagen maar had nog nooit in het 2 span gelopen, de jongste hebben we zelf beleert en haar toen naast de oudere gezet......voor beide was het de eerste keer in het 2 span.

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:37

Ik heb 2 paarden. De ene reed 1,5 jaar in enkelspan en is nu dus wel goed beleerd in enkelspan. We hebben er 1 bij gekocht die maar een paar keer in span had gelopen, maar nooit beleerd was in enkelspan. Gewoon naast elkaar gezet! Ze waren allebei overdonderd, maar ik denk dat het daarom goed ging Knipoog Je kan ze ook eens apart naast een ander paard knopen in span. Een paard dat gewend is in span en het niet erg vind om een vreemd paard naast zich te krijgen. Probeer die groene wel een paar keer in enkelspan te rijden. Dan leert hij wat het is en hoe het moet. Dat paard van ons die nooit in enkelspan heeft gelopen, wilde de kar niet trekkem. Nu een paar keer in enkelspan gelopen en nu trekt ze de kar wel. Veel succec!!

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:38

Oh, het helpt ook als de paarden naast elkaar op stal staan. Dan zijn ze al aan elkaar gewend!

I know you ain't seen me in so long
But if you think that I've been gone you're dead wrong
Cause I was getting back to the money

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 15:44

bedankt voor de reacties. Het zijn broertjes en hebben hun hele leven al bij elkaar gelopen dus dat is geen probleem.
Ik had ook veel gehoord dat ze gewoon het groene paard naast het paard zette wat al beleerd was en dat hij/zij het zo geleerd heeft, maar dat is dus niet zo'n goede methode ?

01-02-08 Lotte!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:00

Die methode heb ik ook al wel gehoord. Maar ik heb liever dat op beide paarden appart al een beetje een stuur en een rem zit. Vandaar dat ik ze liever eerst in enkelspan beleer. Ze hoeven niet helemaal door gereden te zijn, maar ze moeten wel wat kunnen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 16:05

En jullie paarden waren gewoon 3 jaar of ouder?

01-02-08 Lotte!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:48

Tijdens de menweek in Ermelo hebben Magpie en Fire naast elkaar in het span gelopen. Magpie kende helemaal geen 2span, Fire 1 keer geloof ik. Deze waren dan wel al beide als enkelspan beleerd.

Afbeelding

Van de zomer gaat Fiejo naast Spetter, maar laat Fiejo eerst wat slepen, zodat ie weet wat trekken is.

Afbeelding

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 16:57

Dus Fiejo beleer je in principe niet eerst in het enkelspan. Alleen dan het slepen leer je hem?
Ik dacht misschien is het ook wel handig als ik van tevoren ze naast mekaar zet en dan zonder kar erachter een stuk ga lopen. Dat ze leren om netjes naast mekaar te lopen. Dit mede omdat het beleerde paard nogmaar 4 jaar is en dus nog maar een jaar voor de kar loopt.

01-02-08 Lotte!

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 16:58

PS Die rechtse pony op de laatste foto is echt een leukerd!

01-02-08 Lotte!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:03

Spetter is leuk ja Knipoog

Fiejo is dan 2.5, dus wil ik hem samen met zijn moeder in het span zetten, dan is het nog niet zo zwaar.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 17:08

Er zijn dus best veel mogelijkheden om je tweespan te beleren. Wat zouden jullie doen als het paard wat nog niet beleerd is een drukteschopper is. Gewoon naast het paard zetten wat al beleerd is of eerst enkelspan beleren?

01-02-08 Lotte!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 17:31

De 2spannen die ik voor de wagen gehad heb waren 3 en 4. En 3 en 6(die van 4 en 6 is de zelfde, maar dan 2 jaar later). Beide waren spannen van een merrie en een hengst. Dat 2e span was van een merrie en hengst die niet bij elkaar mochten. Zodra ik Dennis inspande was hij kipmak terwijl hij onder het poetsen en na het uitspannen stond te brullen. Hij weet donders goed dat werk werk is Lachen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:46

Het is slimmer om ze allebei eerste in enkelspan te beleren, ze weten: ho is ho, kennen de commando's, en lopen op hun eigen benen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:20

Citaat:
Ik had ook veel gehoord dat ze gewoon het groene paard naast het paard zette wat al beleerd was en dat hij/zij het zo geleerd heeft, maar dat is dus niet zo'n goede methode ?


zo doen ze het op het bedrijf waar ik heb gewerkt, daar moeten ze leren voor de huifkar te lopen en als ze beleerd worden, knopen ze het groene paard langs het ervaren paard en wel aan de linkerkant om mee te beginnen.

Ze rijden daar overigens nooit enkelspan, dus dat hoeven die paarden helemaal nooit te leren.

Ik ben daar nu weg en ben nu iemand aan het helpen met het beleren van een tuiger in enkelspan, wat een drama zeg, ik heb echt zoiets van: knoop hem ff naast een ervaren paard, dan snapt ie tenminste wat de bedoeling is.....

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:07

Als eerste beginnen we met longeren, zo leert het groene paard de commando's die we later voor de wagen gebruiken. Wij beleren het jonge paard daarna eerst voor de sleep ( in het enkelspan) en op het land naast een ervaren paard. (hiermee bedoel ik dus maisland). Als dit alles braaf gaat gaan ze daarna voor de platte wagen in het tweespan. Gaat dit weer goed dan gaan ze voor de koets. Pas na een tijdje ervaring voor de koets gaat het groene paard ook in enkelspan voor de koets. Meestal levert dit geen enkel probleem op. Ze heeft namelijk het slepen al in enkelspan geleerd en het trekken door het werk op het land. Daarnaast heeft het paard dan al wat ervaring op de weg opgedaan naast een ervaren paard.
Voor ons is het zo de ideale manier.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 11:13

Ik heb helaas maar 1 kar dus dat is denk k nie mogelijk, verkeersmak is hij al wel want hij gaat al mee wandelen naast een drukke weg enzo.
Longeren deden we al, maar daar is hij eigenlijk te sterk voor daarom wilde ik hem eigenlijk al voor de kar zetten, omdat hij gewoon ongelooflijk sterk is.

01-02-08 Lotte!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:11

Je hoeft je paard ook niet perse eerst voor een platte wagen te zetten. Wij doen dat omdat we die toch hebben. Mochten ze dan eens achteruit slaan is niet gelijk het goede spul kapot.
Kent hij het tuig al? (Dus ook de strengen langs de benen?) En het trekken?
Als hij dit nog niet kent dan zeker hier mee beginnen voor je hem in het tweespan zet.
Als je hem daarna wel in het tweespan zet, wees er dan zeker van dat het ervaren paard rustig blijft, wat er ook gebeurt! Als het ervaren paard bij een schrikreactie van het groene paard mee gaat donderen heb je er nog niets aan.

edit: even een toevoeging: voor het jonge paard dus in het tweespan gaat zit er een stuur en een rem op. Hij leert dit allemaal al voor de sleep en in het land.
Laatst bijgewerkt door Patricia op 02-07-04 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 13:16

nou dat is ook een probleem het paard wat al beleert is, is nog maar 4 jaar. we hebben ze al weleens naast mekaar laten lopen en wij erachter maar toen gingen ze spelen met elkaar. Dus dat schoot ook niet op. Maar misschien gaat het met oogkleppen beter?
Tuig is hij al wel gewend.

01-02-08 Lotte!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:17

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je twee foto's van het tweespan. De merrie met bles is de moeder van de merrie met kol.
Merrie met bles is nu 10. De merrie met kol is 2,5 en net beleerd voor de wagen. (Volgens de manier die ik in bovenstaand bericht heb beschreven)
Het gaat heel goed met die twee.
Deze foto's zijn gemaakt onderweg naar het galafeest van Wentos.

(De foto's zijn jammergenoeg wel wat bewogen)

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:19

En toen had je er niets achter? Geen banden of koets?
Nu spelen ze waarschijnlijk met elkaar omdat ze verder niet veel beters te doen hebben.
Misschien gaat het beter als ze moeten werken.
Of het beter gaat met oogkleppen weet ik niet. Dat hangt er vanaf wat ze beide gewend zijn.
Als je vierjarige ze gewend is kan het daardoor een stuk beter gaan.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:56

ook nog een aanvulling: voordat ze in 2-span voor de wagen gaan, is er wel iets aan vooraf gegaan.

Het liefst heeft de koetsier de beleert ze zadelmak en bitwijs, dus dat doen we dan eerst.
Dan gaat hij 1 of 2 keer longeren met tuig, dan lopen met lange lijnen, dan een autobandje erachter, dan gewicht erachter en als dat bestuurbaar is gaat het paard met een ervaren collega in 2-span, met een verzwaarde platte wagen (ook i.v.m. het eventuele sloopgehalte), is dat bestuurbaar dan voor de lege huifkar en tenslotte gaat ie mee in het werk (volle huifkar).

In al die jaren en zo'n 100 paarden verder, heb ik 2 x meegemaakt dat een paard (allemaal Norikers) niet te beleren was voor de wagen.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 15:37

Patricia:
Ziet er goed uitzeg! Net of zij het al jaren doet. De mijne is nu ook 2,5 en ik twijfelde of ik hem nu al voor de kar zet of niet, maar omdat hij zo sterk is en best sterk is dacht ik dat ik het wel kon proberen. Hij gaat trouwens al wel mee los naast de kar ( wel aan het halster of hoofdstel) als mijn vierjarige ervoor staat .

Smurf:
Ik heb al veel verhalen gehoord dat het mis ging als je er een autoband achterzetten, dus daar ben ik wel een beetje huiverig voor eigenlijk. Vooral omdat hij een nogal spring-in-het-veld is. Als die band dan tegen zijn achterbenen klapt, ik weet het niet, maar volgends mij zou dat geen prettige ervaring zijn.
Iig bedankt voor de tip Lachen

01-02-08 Lotte!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers