Hoofdschudden, overgevoelig op been.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Hoofdschudden, overgevoelig op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:39

hoihoi..

mijn paardje is een 5jarige friese ruin..

hij is echt een skat en ik rij hem aangespanen en onder het zadel..
nu spelen de laadste 2 a 3 weken de volgende problemen:

onder het zadel..!!
hij loop heel erg met zijn hoofd te schudden en beweegt hem heel erg op en neer.. ik kan daardoor moeilijk me hande stil houden..
ook kan ik hem niet goed naar beneden vragen en loopt hij dus een beejth met zijn neus er uit..

verder is hij overgevoelig op het been.. als ik mijn been maar heel iets beweeg of me kuit heel iets aan span draaft hij meteen weg.. heb dan ook heel veel moeite om hem terug te krijgen tot stap..

als ik met hem draaft maakt hij zich ook heel erg sterk en gaat hij veel te hard draven.. ook hier weer het probleem dat ik hem niet tot een rustigere draf kan krijgen..

voor de wagen (aangespanen)
in 2-span en gewoon op de weg als ik buiten ga rijden gaat het allemaal goed.

maar als ik les met hem heb in enkelspan gaat hij helemaal met zijn mond wagenweid lopen. en dus vol op het bid hangen..
ook gaat hij dan heel opgekropt lopen.. haast met zijn snuit op zijn borst..!!

kan iemand mij helpen..?? Huilen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:46

heb je zijn gebit al eens laten nakijken?
verder ben ik het eens met Runningkawa(haar onderschrift dan toch) Clown Haha!

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 09:34

hoihoi..

jepz gebid is niks mis mee...!!
em wat wedoel je mt die laarsthe zin..??

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:08

Runningkawa heeft als onderschrift: Ga goede les halen (dat bedoel je toch, Katleentje???)
Dan ben ik het ook eens met Runningkawa: zoek een goede instructeur. Die zijn vaak ook wel iets duurder, maar dan heb je ook wat. Houd jezelf niet voor de gek om een minder goede instructeur te nemen, naar ik lees heb je echt een goede instructeur nodig.
Misschien kun je ook eens een ervaren en sterk persoon op je paard laten rijden, die kan hem misschien beter corrigeren. En let op je taalgebruik, want dadelijk wordt je topic gesloten.

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 10:32

hoihoi..

hu wa iz dr mis met mijn taalgebruik..??

ik krijg momenteel nog geen les. maar zeer binnen kort wel op dat paardjhe dan..

en een sterker persoon op laten rijden ben ik geen voorstander van..

Met kracht kun je het nooit van een paard winnen..!!

xx-jes marieke

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:36

In je eerste post:
Buxy"]
maar als ik les met hem heb in enkelspan gaat hij helemaal met zijn mond wagenweid lopen. en dus vol op het bid hangen..
ook gaat hij dan heel opgekropt lopen.. haast met zijn snuit op zijn borst..!!
[/quote]

In je laatste post:
[quote="Buxy schreef:
ik krijg momenteel nog geen les. maar zeer binnen kort wel op dat paardjhe dan..


Beetje tegenstrijdig... Verward Heb je nou wel of geen les met hem?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:39

je taalgebruik: het is verboden om in msn taal te typen, lees even de regels aub: http://www.bokt.nl/forums/rules.php

je zegt, met kracht kun je het niet van een paard winnen, dat is waar, maar je moet er ook streng en conseqent tegen zijn
mijn instructeur zegt altijd: je mag, en moet het vriendelijk vragen, altijd, maar als je niks bekomt met vriendelijk te zijn mag je heus es streng zijn,
bv als je paard loom is, en j geeft been, geen reactie, nog es been, nog geen reactie, dan mag je gerust een lel met de zweep geven hoor!

ik zou zeggen, zet es iemand die ervaring heeft op je paard, en kijk hoe het gaat, gaat het beter, neem dan les, en leer ook zo te rijden, ookal moet je eens, of meerdere keren streng/hard zijn

succes

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:41

dat van die wel of geen les vind ik al vreemd

en dat je zegt , dat je met kracht niets bereikt vind ik nog vreemder!
want je zegt dat ie met de kin op de borst loopt??!!
lijkt me dan toch dat daar flink voor in die mond getrokken moet worden, al dan niet met of zonder hulpteugels Knipoog

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:45

ja eigenlijk, crossmonster
ik vond het eerlijk gezegd ook al raar, een paard loop niet vrijwillig met zen mond open met zijn kin op de borst
ik zou zeggen, kijk eerst zen rug, en mond na
laat checken of het tuig goed past (rij er tot dan niet op!
neem dan les
nu ben je al een tijdje zoet Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:02

een stang die flink word aangetrokken ... die zorgt voor een paard die met de bek open loopt en kin op de borst heeft
als ie altijd zo loopt dan volgen rugproblemen later vanzelf !

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 12:03

hoihoi..

ik ben vrij conseciuent en bij mij werkt het het zelfde als bij dutske..
ik heb wel gewoon rijles.. meestal 2x per week.. maar niet op dat paard..
rij ook al 7jaar.. dus weet wel wat wel en niet moet..

en even over dat met de snuit tegen de borst lopen..
dat is bij het aangespanene rijden in de les..
mijn instrecteur weet ook niet hoe het kan.. hebben alles al geprobeerd.. neusriem verstellen, bit verstelen.. volgende keer ga ik het op een ander bit proberen..

al heb je de teugels haast niet op spaning.. ben zowieso vrij zacht op de hand.. (volgens instructeur)

over dat wet ik zij met kracht.. een paard is alteid sterker als een mens en je kunt het dus nooit met kracht winnen..
ik rij heel erg op gevoel..

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:11

Buxy schreef:

ik ben vrij conseciuent en bij mij werkt het het zelfde als bij dutske..
ik heb wel gewoon rijles.. meestal 2x per week.. maar niet op dat paard..

rij ook al 7jaar.. dus weet wel wat wel en niet moet..



Vind ik nogal een rare opmerking, ik rij meer dan 8 jaar, en ik weet nog altijd niet wat allemaal wel en niet moet. Na ja ik weet het wel ongeveer, maar ik kan nog veel dingen zonder hulp van een ervaren iemand niet toepassen. Dat je àl 7 jaar rijdt, wil niet zeggen dat je goed genoeg kunt rijden zonder instructeur, er zijn mensen die 20 jaar rijden en nog steeds nood hebben aan iemand die hen uitlegd wat ze moeten doen. Ik zal wachten tot je zeer binnenkort les krijgt van een ervaren iemand, die kan je een stuk meer helpen dan alle mensen achter hun computerscherm hier. Als je paard tenminste 100% medisch in orde is, buiten gebitsproblemen kan hij ook misschien ergens anders last van hebben Lachen

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 12:27

hoihoi..

ik heb het idee dat hij medische niet helemaal in orde is.
zoals ik ook al zij krijg ik 2x per week les.
1x in groepsverband en 1x prive..!

en ook aangespannen 2x per week. hetzelfde als onder het zadel.

xx-kes

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:29

Jamaar, je krijgt toch geen les onder het zadel met dàt paard Verward

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 12:30

nee onder het zadel niet.
aangespanen wel.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:34

Hoi Buxy,

Zou je alsjeblieft op je spelling willen letten? Verder pas ik de titel even aan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:34

Dan zou ik ook een instructeur gaan zoeken onder het zadel Lachen
Maar je zegt in je voorlaatste bericht ook dat je het idee hebt dat hij niet helemaal medisch in orde is, dan zou ik hem eens laten nakijken door een DA. Misschien heeft wel ergens een lichamelijk probleem, en heeft hij dat niet, dan kan je dat tenminste met een gerust hart uitsluiten en het rijtechnisch proberen op te lossen.
Met welk bit rij je trouwens?(aangespannen en onder het zadel)

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 12:37

hoihoi..
binnenkort komt inderdaat iemand mij helpen..!!

onder het zadel gebruik ik gewoon een dubbel gebroken watertrens.
en aangspannen rij ik met een fries roosje bit in het bovenste gat.

naar omdat hij dan helemaal opgekropt gaat lopen probeer ik het vandeweek in de les met een liverpool stang.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:56

7 jaar rijervaring ... dat zegt mij heel erg weinig !
7 jaar op een manegepony rondhobbelen is IMO een hele andere ervaring als 3 jaar op een manege en 4 jaar op een eigen / verzorg pony met elke week minstens een keer GOED priveles... en dan heb je ook 7 jaar ervaring...

misschien als je je verhaal iets duidelijker omschrijft, en jij jezelf niet meer tegenspreekt, dat het voor ons wat makkelijker is om je advies te geven
want we willen je graag helpen

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 14:04

hoihoi..

ik heb alteid les gehad op de stoeterij waar ik ook werk..
eerst op pony's nu op de friezen.
dat is 1x per week in groepsverband.

verder heb ik les gehad op de plaatselijke rijvereniging.

en heb ik 1x per week prive les.

ik heb ook 1x per week menles bij de menvereniging en 1x per week prive men les..

heb ook dressuur wedstrijden gereden..

xx-jes

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 14:55

Buxy schreef:
verder is hij overgevoelig op het been.. als ik mijn been maar heel iets beweeg of me kuit heel iets aan span draaft hij meteen weg..
heb dan ook heel veel moeite om hem terug te krijgen tot stap
..

als ik met hem draaft maakt hij zich ook heel erg sterk en gaat hij veel te hard draven.. ook hier weer het probleem dat ik hem niet tot een rustigere draf kan krijgen..


Mn verzorgpaarden zijn beide supergevoelig op het been en sterk op de hand. Je kunt wel zeggen dat je het met kracht nooit wint van een paard, maar om zo'n paard fijn op je hand te krijgen moet je toch wel op sommige momenten even sterk zijn!!!
Als je paard sterk is, mag jij sterk terug zijn (imo). Dan begrijpt hij een keer dat het voor hem fijner is om niet sterk te zijn.

Ik zal even opschrijven hoe ik mijn verzorgpaard rijd (die te vergelijken is met jouw paard), en dan zie je maar wat je ermee doet.

Ik stap op en heb in de eerste pas al 5 keer teruggenomen. Ik houd mijn benen tegen zijn buik, dat hij ze wel voelt, maar zonder al teveel druk nog (anders maak je het jezelf alleen maar moeilijk) Als hij te hard gaat, houd ik hem tegen. Na dat een aantal keer herhaald te hebben (die tijd duurt steeds korter, in het begin duurde het een eeuwigheid voordat hij rustig bleef stappen) gaat hij rustiger. Hij is dan ook al iets beter aan mijn hand (reageert er beter op) Dan laat ik de teugels langer, maar blijf hem steeds terugnemen, want de neiging tot harder gaan blijft steeds bij hem. Dan pak ik hem ietsje op en ga draven. In het begin is dat echt een racepartij, maar ik houdt hem tegen, totdat hij terugkomt (kost soms wel wat bloed, zweet en tranen). Ontspannen op het moment dat hij rustiger gaat. Dit moet je ook weer 10000 keer herhalen, en aan galop moet je nog helemaal niet denken voordat je hem zover hebt dat hij (bijna) nooit door je hand heen trekt. Na een tijd gaat het steeds makkelijker (hoef je het terugnemen minder vaak te herhalen), heb ik gemerkt, zelfs bij dit paard wat ik alleen in het weekend rijd

Maar zeg nooit van jezelf dat je goed rijdt!!!!!! Ik rijd al 10 jaar, heb ook wedstrijden gereden, rijdt in het weekend 2 of 3 paarden per dag, ik wordt daarbij bijna altijd geholpen door mijn broer die in Deurne zit en goed lesgeeft, vind ik (priveles dus, 4 of 6 uur per week), en nog kan ik er geen reet van, vind ik!!!
Iedere topruiter heeft een trainer, denk jij dat je zonder kan???

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:34

Opgekropt lopen is achter het bit en dat betekent dat hij niet voorwaarts is aan de zweep of op je stem. Bij het voorwaarts rijden moet het paard reageren door in je hand te gaan lopen. De problemen aangespannen en onder het zadel lijken op elkaar.

Het paard is niet goed aan de hulpen en is misschien een beetje in de war van wat wel en niet mag. Mijn paard werd hier heel onzeker van, en nu ik heel duidelijk ben in wat wel en niet mag, gaat het veel beter. Overigens rijd ik al meer dan 30 jaar, waarvan zeker 12 serieus dressuur en kan nog steeds veel leren Knipoog)

Bij het wegrennen, terugzetten en loslaten. Dit desgewenst om de drie meter herhalen, maar niet vast blijven houden. Je been rustig tegen buik aan leggen en alleen drijven als nodig is. Voor een Fries is het alleen maar fijn als die zo snel op je been reageert ook al is het niet het gewenste antwoord.

De hoogte van het bit in de mond kan ook wel eens uitmaken, is daar al naar gekeken?

succes,

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 16:01

ja met het bit heben we al het een en ander geprobeert en omhoog helpt niks.. en als ik hem lager hang gooit hij telkens zijn tong over het bid. daarom nu op een ander bit gaan proberen.

van dat niet voorwaart weet ik niet zo goed wat ik er mee moet. ik krijg vaak het compliment. (bij aangespanen rijden) dat hij voor een fries goed voorwaarts is.

wel wil hij heel snel te hard gaan

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:18

voor het te hard gaan is de oplossing al gezegd door pantarhei

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:34

Buxy schreef:
hu wa iz dr mis met mijn taalgebruik..??


Huilen