wat is goed volgens jullie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

wat is goed volgens jullie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:06

Vraagje ik heb met iemand een menings verschil.......
Het gaat over een jong paardje ongeveer een half jaar onder het zadel maar nog vrij groen.
Het paardje loopt vrij veel op de voorhand (komt vaker voor bij jonge paarden).
Nou komt het de een zegt: paard hoog laten lopen en tempo wissellingen de andere zegt: voorwaards neerwaards MET DE NEUS ER UIT rijden met heel veel tempo wissellingen erbij.
Wat vinden jullie nu en waarom??? Verward
Laatst bijgewerkt door bleuberta op 29-06-04 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:15

Lekker ontspannen rijden met wat overgangen en licht contact met de mond. Ik weet niet hoe oud hij is, als hij drie is zou ik hem zowiezo 1 of 2 maand laten staan. Dat is vaak beter en kunnen ze zich nog wat ontwikkelen. Ik zou bij een jong paard geen van beide methodes toepassen, omdat ik vind dat ze daar dan nog niet aantoe zijn.
Lekker stil erachter aan gaan rijden, en als hij zich dan aanbiedt doormiddel van na geven zou ik hem wat lager ingesteld tijden en nooit hoog laten lopen.
iig wel overgangen. Daarmee maak zijn achterhand sterk, maar niks overhaasten. Bedenk ten alle tijden dat je met een jong paard bezig bent die tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen.

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:32

Ik ken t paard ook goed, gaat om een stalgenoot.
Het is een vierjarige, als ze wat meer in de oprichting word gepakt (wat je voor een vierjarige oprichting mag noemen) dan zet ze haar achterhand er super onder, totdat ze wat naar beneden zakt, dan duikt ze weer op de voorhand

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:59

Mijn mening: Een paard wordt gewerkt van achter naar voren. Voorwaarts neerwaarts dus! Die oprichting is nog helemaal niet zo belangrijk. Laat het paard zelf zoeken dan komt die oprichting vanzelf wel.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:21

Hoog laten lopen van een jong paard is eigenlijk nooit goed. voor oprichting is er kracht nodig vanuit de achterhand, deze kracht hebben jonge paarden gewoon nog niet. Door dan toch oprichting af te dwingen krijg je spanning dat uiteindelijk weer tot blessures met name in de rug zal lijden.

laat het paard dus lekker voorwaarts neerwaarts lopen en als hij dit goed doet, valt hij ook niet op de voorhand omdat da achterhand hierbij getraind wordt om het evenwicht te bewaren. Het voorwaarts/neerwaartse werk is uitermate geschikt om kracht en ontspanning te verkrijgen bij het paard.

Overgangen rijden is altijd goed voor het paard, mits op de goede manier uitgevoerd!!!

Succes!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:47

Dat is dus wat ik bedoel maar niet kon verwoorden Haha!

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 11:33

Ik snap wat jullie bedoelen dat was mijn idee namelijk ook......
Mijn meninig is als een paard laag en rond loopt wordt stek in de spieren en moet wel van achter mee gaan lopen anders staat hij op zijn neus in het zand......
Daarbij leer je ook het paard op mijn eigen benen lopen je krijgt er zelf een onafhankelijke zit van en het paard leer de rug ontspannen!
Dat zijn dus 3 dingen in een klap wat niet wil zeggen dat afwisseling niet belangrijk vind ....want dat vind ik wel.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:09

Ik zou zo'n jong paard gewoon lekker laag rijden, lekker ontspannen. Dan kun je goed aan de basis werken en hem goed aan de hulpen krijgen. Tegen de tijd dat dat paard dan wat verder is, profiteer je enorm van de gehoorzaamheid die je hebt opgebouwd.

Nou moeten we niet met zn allen stalleke af gaan kraken, zij heeft het over de 'oprichting' die normaal is voor een vierjarige. Want ik weet natuurlijk ook niet wat bleuberta met laag bedoelt: met zn neus plat over de grond, of gewoon ontspannen laag (volgens mij heb ik dit heel vaag opgeschreven...)
Een paard heel laag laten lopen is ook weer niet handig. Je moet gewoon een beetje met je gevoel rijden, gewoon, makkelijk rijden, lekker voorwaarts.

Misschien kun je eens een foto plaatsen, kunnen wij beoordelen of ie te hoog / te laag loopt!!

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 23:18

Bedankt voor jullie reactie's....
Ik denk dat we ff genoeg weten!?!
En nu dan idd gaan voelen wat de ruiter en het paard het beste vinden. Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:37

ik vind dat bij een (redelijk) groen paard je absoluut niet aan de voorkant moet zitten.

gewoon leren dragen. Daar heb je later veel profijt van.
Mijn pony is nu 11 en zet de achterhand er nog niet goed onder. Je kan het later ook gewoon nog leren. En er zijn verschillende manieren om het aan te leren, ik vind gewoon eerst goed aan het been maken, laten reageren op overgangen (zo langzaam mogelijk draven, daarna arbeidsdraf, daarna middendraf, dan meteen weer langzamer) en dat allemaal door middel van je zit en ev. je handen als hulpmiddel.

Ook veel overgangen rijden, maar niet tè veel.