Jonge Tinker Gaat steeds aan de kletter... Wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maradon
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-06-04

Jonge Tinker Gaat steeds aan de kletter... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 22:31

Hay Hay Ik ben Maradon.
Ik rijd een tinker bij van 4 jaar. Ze is nu 2 aanden uit ierland, en is van een meisje van 13 jaar. Het is een heel lief paard, maar heeft een heel groot nadeel. Het is net een grote tank. Als ze eenmaal loopt is er geen stoppen meer aan. Ze hebben haar nu 7 weken, en hebben al verschillende bitten geprobeert, maar niks bied uitkomst. Ze hebben haar aangeschaft om recreatief te rijden en vooral veel duin en bosritten te maken. Maar eigelijk word het te gevaarlijk om met dit paard het duin in te gaan. Ik ben een redelijk ervaren ruiter met dit probleem, maar vandaag zat ik echt met m'n handen in het haar. Moeten we er nou nog een strenger bit in leggen zoals een stang met hefboom werking? zou dat kunnen werken?

Ik hoop op snelle reacties, want de eigenaar van dit paardje denkt er over om d'r weg te doen. En dat zou ik euwig zonde vinden als iemand hier een oplossing voor zou weten... Voor vragen mail me!!!! Alvast bedankt voor jullie meedenken

Groetjes Maradon
(maradon355@hotmail.com)


muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:45

nooit een dergelijk probleem met pijn oplossen.. dit is onzin vind ik.
misschien is het een idee om, zodra jij voelt dat ze onder je uitloopt te gaan stappen, belonen en dan weer verder. en zodra ze weer te hard gaat, weer stoppen. misschien word ze dan wat wachtender op de hulpen van haar ruiter..

ik hoop dat je er wat aan hebt.

start paardensport Zie profiel voor meer info

Maradon
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 23:12

Dank je wel, voor je reactie.
Helaas is het niet mogelijk om wanneer ze te hard gaat een versnelling terug te nemen. Zowel wanneer je haar laat gaan als wanneer je haar wil begrenzen gaat ze alleen maar harder en harder. En hoe harder ze gaat des te moeilijker word ze te besturen.
Inderdaad is pij n niet de beste oplossing, maar is het niet zo dat als je geen druk zet op een stang met hefboomwerking dat ie ook geen pijn doet? Wanneer ze braaf is hoeft er natuurlijk geen grote druk op te staan??
Nogmaals bedankt voor je reactie!

Groetjes Maradon
(maradon355@hotmail.com)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:22

Een tinker die ik ken had, toen ze jonger was, ook het tank-probleem (is dit probleem Tinkergebonden Knipoog ).
Zij is toen een tijdje gereden met een gebroken rubberen Pelham. Niet op een dubbele, maar op een enkele teugel (er zit dan een speciale tweesplitsting aan de teugel zodat je de hefboowerking in gebruik kna nemen).

Als je met een zachte hand rijdt, heeft het paard totaal geen last van de Pelham. Gaat hij er echter vandoor, dan kun je de hefboomfunctie gebruiken om hem terug te nemen. Een soort 'noodrem'zeg maar.

Thiedeman met gebroken sleuven heeft een zelfde soort effect, en ligt vrij zacht in de mond.

Punt bij gebruik van deze bitten is: je moet zeker weten dat je met een hele zachte en stille hand rijd, anders doe je je paard pijn. Je mag alleen maar druk zetten als je je paard echt niet kan houden. Als hij braaf loopt moet je niet de hefboomfunctie laten inwerken; dit is onprettig voor het paard, en ze wennen eraan, waardoor ze op den duur lopen dan ook dwars door je hefboombit uit, als het even zo uitkomt.

Een pelham is geen oplossing voor het probleem. Het werkelijke probleem is (sorry dat ik het zeg) dat je paard, zo te horen, niet goed opgevoed is. Ze moet gewoon luisteren. Ik zou je aanraden om voorlopig niet met haar naar buiten te gaan, en te beginnen met grondwerk en dressuur rijden in de bak.

Je zegt trouwens dat ze uit Ierland komt. Weet je misschien ook van welke handelaar ze haar hebben?

Er zijn namelijk een paar van die lui die uit ierland importeren, die een paard ''beleerd'noemen als het alleen zadelmak of ingereden is. Die paardjes komen uit Ierland, krijgen in vier weken tijd een spoedcursus bereden worden en worden dan doorverkocht. Ik wil niet zeggen dat dit het geval is met jouw tinker, maar ik heb over bepaalde handelaren al verschillende van zulke verhalen gehoord...

En laat duidelijk zijn dat die dieren allesbehalve goed beleerd en netjes opgevoed zijn! Misschien komt het probleem van jou paard voort uit het feit dat ze niet goed bekend is met de hulpen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:25

wel ja laat een meisje van 13 met stang rijden. Sorry hoor maar er gaat iets kriebelen. Lachen

verder de magische woorden: les nemen en niet meer naar buiten gaan met de tinker tot de rust er ingereden is. wie weet is hij eigenlijk helemaal niet ingereden en snapt hij de ballen er niet van en schiet in paniek?

ik bedoel: nog maar 2 maanden in Nederland, wie weet wat ze heeft gemaakt voor traumatische ervaringen? Dit klinkt als een klassiek tinker geval, leuk een brave tinker kopen voor jonge dochter en dan niet meer weten wat ze er mee aan moeten.

ik zou zeggen, terug naar de basis, grondwerk, niet buiten rijden, wandelen en lekker tutten en zorgen dat ze begrijpt wat er van d'r gevraagd wordt.

en volgens mij; al hoe goed iemand ook is in rijden, begeleiding in zo'n geval is beslist nodig, ook wat jezelf betreft.

erg veel succes want ik kan me indenken dat je d'r niet kwijt wilt! En heb je toevallig ook foto's? Tinkereigenaren zijn altijd nieuwsgierig naar nieuwe bokttinkers!!! Lachen

edit: wel ja jij kan sneller dan mij tiepen!!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:27

Zo'n tinker had ik ook, tot een paar maanden geleden.
En dat deed ze dan ook alleen bij mij.
Ik dacht ook dat een scherper bit zou helpen, 1 x ingehad en ze begon te steigeren, nooit meer gebruikt.
Na maanden "ruzie" ben ik er nu achter dat het fout ging doordat ik haar teveel inhield.
Nu laat ik haar afentoe vol gas gaan en zij accepteerd dat ik bepaal wanneer we stoppen.
Zelfs een rustige handgalop lukte gisteren voor het eerst buiten, dus zonder dat zij gespannen liep en er vandoor wilde zodra ik de teugels wat losser liet.
Verder blijf ikerbij dat dressuur de basis is, als je je paard in de bak onder controle hebt is buiten rijden ook eenvoudiger.
Je lost het niet op door een ander bit, door oefening moet je je paard desnoods zonder teugels kunnen stoppen.
Laatst bijgewerkt door coydog op 29-06-04 23:28, in het totaal 2 keer bewerkt

And then she realized nothing would change...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:27

Doet ze dit ook in de bak? Zo ja, laat haar desnoods eens gaan in de bak, gewoon ontspannen erop blijven zitten, van de mond afblijven en juist been erbij houden. Op een gegeven moment wordt ze vanzelf moe en zal ze langzamer willen gaan op dat moment moet je haar dan weer op jouw been naar voren rijden en laten versnellen. Pas als jij het zegt mag ze weer terug. In ieder geval voorlopig in de bak blijven rijden tot je de rem bij haar hebt gevonden.
Nog een andere goede tip: neem les/zoek begeleiding van een deskundig persoon. Jullie Tinkertje komt nog maar net uit Ierland, kende daar waarschijnlijk niks behalve dan lekker grazen op immens grote weilanden en heel misschien voor de kar lopen. Rijden onder het zadel hebben de meesten net geimporteerde Tinkers geen kaas van gegeten Bouw het langzaam op en verwacht niet teveel van haar in een keer. Doet ze iets goeds prijs haar de hemel in, steek in een grote veer in d'r gat want hoe gek het ook klinkt: Tinkers vinden dat erg prettig en het kwartje valt dan heel wat sneller Knipoog
Verder heel veel succes toegewenst!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:29

Wanneer gaat ze rennen? Als ze aan het werk wordt gezet, als je erop stapt? Als het bij het eerste geval is, is het om onder het werk uit te komen. Een scherp bit is dan absoluut geen oplossing. Trek hem, mocht dat mogelijk zijn, uit zijn evenwicht door opeens een scherpe wending te maken of rijd recht de hoek in ( niet vergeten achter over te zitten Haha! )
Verder is goede instructie heel belangrijk.

Mocht het tweede geval zijn, kan het zijn dat ze energie te veel heeft. Even longeren van te voren misschien. Ook kijken of ze niet te veel brok krijg in verhouding met werk.

Verder veel overgangen rijden, de heetste paarden worden door middel van overgangen lui. Veel figuren zorgen voor afleiding. Zodra ze harder gaat overgang terug rijden op je zit, tempowisselingen en overgangen tijdens een figuur maken, zodat ze de kans niet krijgt.

Succes iig. Verder kan ik even niks verzinnen Haha! Groetjes

Owjah en als ze gaat rennen en niks helpt, op een gegeven moment wil ze stoppen, dan door laten galopperen en dat iedere keer doen. Dan is ze het vanzelf zat.


Bloos! oopss had de andere reacties niet eens gezien sOrry Bloos!
Laatst bijgewerkt door BiancaS op 29-06-04 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:29

Mijn Gammon kon er in het begin ook wat van, race eend spelen, puur vanuit onkunde en in de war zijn. oh ja, ander voer hielp uiteindelijk ook erg goed haha.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:31

flettie schreef:
.. Doet ze iets goeds prijs haar de hemel in, steek in een grote veer in d'r gat want hoe gek het ook klinkt: Tinkers vinden dat erg prettig en het kwartje valt dan heel wat sneller Knipoog
Verder heel veel succes toegewenst!

Daar ben ik ook achter ja, zag haar gisteren helemaal groeien van trots toen ik haar beloonde.
Tinkers moet je ook een band mee opbouwen, hoe lang hebben ze het paardje?
Dat speelt ook mee misschien, ze accepteren echt niet zomaar alles.

Edit: ik heb nu al zoveel typfouten gemaakt dat ik er maar mee ga stoppen. Tong uitsteken

And then she realized nothing would change...

Maradon
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 23:36

Ze begind niet te rennen wanneer je d'r aan het werk zet, en ook niet wanneer ej op stapt. In het begin deed ze 't wel bij het opstappen, maar dat is nu helemaal weg. Wanneer ze gaat is het helaas niet mogelijk haar uit balans te trekken. Het is echt een dikke tinker en licht dus als een blok op de weg. Ze laat zich ook niet meer sturen als ze eenmaal gaat. Ook in de bak vertoond ze deze praktijken wel eens, maar in veel mindere maten. En daar krijg ik het wel voor elkaar. Gister ben ik met d'r naar het duin geweest, en ook toen was het eigelijk zowel voorop als achteop goed te doen. Maar vandaag was het echt een ramp. Ik heb alle uithoeken van het bas gezien. en dan blijft ze niet netjes op de hoefslag lopen. De bomen schoten me om m'n oren. Zelf denk ik niet dat het komt door angst. Wanneer ze bang is van iets dan laat ze dat amelijk duidelijk merken. Ze is niet moe te krijgen. En juist als je d'r laat gaan (qua snelheid) is er geen einde meer in zicht. (in de bak is ze vrij goed onder controle te houden)

Dit even ter extra info
Bedankt voor al jullie reacties namens mij maar ook namens de eigenaar.

Groetjes Maradon
(maradon355@hotmail.com)

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:38

Misschien heb je dan een dominante tinker die doet waar 'ie zin in heeft.
Dan dus toch weer veel rijden en onder controle houden in de bak.
Pas als daar alles goed gaat naar buiten.
En les nemen van iemand die er ook ervaring mee heeft.

And then she realized nothing would change...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:48

Ik zou toch zorgen dat je hem eerst ten alle tijde in de bak onder controle hebt en ook dressuurmatig wat verder bent met hem, zodat je daar in het bos wat aan hebt. Idd onder goede begeleiding.....
Mijn zusje heeft een tinker, en als die gaat was er in het verleden ook echt niets meer mee te beginnen. Een scherper bit heeft geen zin, als ze willen lopen ze daar toch wel dwars doorheen. M'n zusje heeft er buiten een tijdje een slof om gehad als noodrem, maar pas toen het bij af en toe een keer wegsprinten bleef.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:49

Misschien is ze gebruikt voor de straatraces en weet ze niet beter. Doet ze het ook als je met een groepje naar buiten gaat?

Waar woon je Maradon?

21-5-2010 Luc geboren!

Maradon
Berichten: 13
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 00:00

ja ze doet het ook als ze met een groepje naar buiten gaat. Het is niette voorspellen. aan de ene kant dnek je dat ze niet te ver van de groep af wil dwalen, want ze kruipt letterlijk in d'r voorganger, maar aan de andere kant stuift ze er het liefst langs als ze de kans krijgt. Vandaag is ze aan de kletter gegaan met mij er op, en vreemd genoeg rende ze van de groep weg. En ik reed achterop, dus ze heeft iedereen in moeten halen. en dat terwijl we al een hele rit achter de rug hadden.

P.S: ik woon in noordholland

Groetjes Maradon
(maradon355@hotmail.com)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:08

Typisch voorbeeld dat een Tinker niet altijd geschikt is voor een kind/meisje van 13. Als ze leren dat ze hun gewicht in de strijd kunnen gooien heb je een probleem.

Waar in Noord Holland zit je precies? Ik weet een adres waar je hem/haar voor eventuele correctie heen zou kunnen brengen.

Je suis Charlie.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:56

Zo bijzonder is dat niet dat ze er langs wil, dat erin kruipen is puur omdat ze er langs wil.
Doet die jongedame van mij ook.
En kuddegevoel heeft ze nog nooit van gehoord, als ze maar kan lopen.
Het hoort allemaal bij dit gedrag.
Maar zoals ik al zei, het is dus best te corrigeren maar dan moet je er veel aan werken.
Liefst onder begeleiding.

And then she realized nothing would change...

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:05

Wij hebben in de binnenbak wel wat van die problemen gehad maar dat ging na veel overgangen rijden en instructie een stuk beter.
Buiten is onze Tinker tot nog toe een stuk rustiger.

Ik zou zorgen dat ze goede privéles kunnen krijgen en wellicht het paard op nieuw in laten rijden. Dit is natuurlijk super gevaarlijk.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:19

Het is zo lastig om hier tips voor te geven als je het paard niet in het echt kan zien.. Ik denk ook dat het misschien gewoon opvoeding is en dat ze weet dat ze kan gaan als ze wil. In de bak veel rijuren maken met begeleiding kan de oplossing zijn. Een scherper bit im mijn ogen niet.

Mijn zus heeft trouwens al veel Tinkers ingereden. Mochten jullie het niet meer zien zitten kun je altijd even een mailtje sturen. En ze doet het voor de hobby dus veel geld zal het je niet kosten.. Lachen (en ze heeft nu vakantie..)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:09

Hier nog iemand die eventueel wel les/hulp kan bieden. Zeg maar waar jullie zitten in nh en of dat een beetje in de buurt is.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:15

met een scherper bit los je het inderdaad niet op.
Mijn tinker kon er ook wat van.Het is er 1 met karakter! Clown
Het is een cliche, maar deze knoppen moet je er eerst GOED ophebben in de bak..en dan pas weer naar buiten.

er is niets erger als dat je tinker met jouw uit rijden gaat, en ook nog eens levensgevaarlijk.
en ik spreek uit ervaring

ik weet niet of je engels of western rijdt?
maar whoa is HO! ten alle tijde.....ik ben dit nu al een maand of 6 in de bak aan het oefenen geweest, en pas nu kan ik zeggen dat ik hem beter onder controle heb.
met een groep paarden wordt het wel een beetje een ander verhaal...gaat alles vliegen vliegt ie mee......maar ik denk dat hij daar niet de enige in is....

succes....en oefenen oefenen oefenen en geduld zijn de toverwoorden.

Het is niet iets wat 1,2 3 is op te lossen..daar gaan echt weken/maanden overheen.Ik ben er ook nog steeds niet helemaal met hem.....
maar je zal stukje bij beetje merken dat het steeds beter gaat.

O ja.....en trekken met 2 handen (die nijging had ik nog wel eens) helpt niet! hij gaat er alleen maar harder van.en inderdaad....durven loslaten als ie het goed doet en braaf is.

ik heb ook de wijsheid niet in pacht, maar hoop dat je er wat mee kan

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:28

ik weet ook nog iemand die je met goede instructie een eind op weg zal kunnen helpen, pb maar als je zijn naam wilt.

Ik heb een Noriker, ook zo'n tank en ben vorig jaar ook een aantal keren aan de kletter gegaan. Ik heb dus professionele hulp ingeroepen.

Ik heb een jaar op eeen pelham (ijzer, ongebroken) gereden met dubbele teugel, maar ik ben geen 13 jaar, ik rijd pas 35 jaar paard, niet dat ik er iets van kan hoor, maar goed.

Momenteel rijd ik op een dubbel gebroken bit buiten (ik heb geen "binnen") en ben ik zelfs weer voorzichtig begonnen met de galop, maar dat heeft dus, met hulp, een jaar geduurd!


peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:29

Wel, ik sluit me helemaal bij de rest aan: scherpe bitten nooit en te nimmer in de mond hangen, alleen als je heeeeel zeker weet waar je mee bezig bent, en gewoon goede instructie nemen en veel oefenen in de bak. Want ook voor een recreatieruiter is de basis ontzettend belangrijk! Bovendien wordt je paard soepel door training en dat rijdt een stuk lekkerder

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:48

Volgens mij rijdt dat 13-jarige meisje er zelf niet meer op en is Maradon zelf heel wat ouder en ervarender?

ik ben het eens met iedereen wat betreft een scherper bit. Momenteel rijdt ik een tinkermerrie die precies hetzelfde trucje vertoont. De eigenaren durven er ook niet alleen mee naar buiten en ze gooien er zelf het liefst de scherpste bitten in. Dat terwijl ze gewoon hetzelfde reageert op een simpele trens btw.

Goede instructie is idd punt 1, overdreven belonen kan ik je ook goed aanraden wanneer het wel goed gaat! Verder is de situatie, zoals eerder gezegd, moeilijk te begrijpen zonder het daadwerkelijk te zien. En dit is overigens niet typisch een Tinker-probleem, maar een koudbloedenprobleem Clown (Ken zoveel fjorden en haflingers die hetzelfde doen...)

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:05

Misschien helemaal opnieuw beginnen en terug bij af!
Eerst wat tuttelen, wandelen aan de hand en longeren.
Stemhulpen leren aan de longe.
En na weken/maanden/jaar ofzo als het longeren goed gaat, eens een ruiter erop aan de longe.
En zo uit bouwen!
Ho is ho en als ze halthoud of terugkomt, wat je wil, uitbundig belonen!!
En idd professionele hulp!!

SUCCES!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers