Merrie is "op" maar veulen nog erg jong ..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Merrie is "op" maar veulen nog erg jong ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 22:07

Wat een dilemma, Kompas Mariska is aan het einde van haar latijn, maar haar veulen is amper twee maand. Ik vrees dat het met Maris niet goed gaat komen maar het is aandoenlijk om te zien hoe ze vecht en hoe ze weer opleefde en groeide nadat het veulen geboren was.
Vandaag lijkt het opeens fout te gaan. Gisteren nog lekker brutaal op bezoek geweest bij de buren en nu kan ze amper op haar benen staan. Ik hoop maar dat ze stopt met vechten en zelf besluit om te gaan. Had ik eigenlijk vandaag al verwacht, anders moeten wij misschien morgen die beslissing maar nemen.
Maar ja.. wat is wijsheid om op het dilemma terug te komen. Elke dag is er natuurlijk een voor zo'n jong veulen..... Huilen

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:15

Hoi Lageveld, ik snap het niet helemaal Verward . Wat heeft de merrie eigenlijk waardoor ze niet meer kan? Is ze erg oud? Zielig voor het veulen dat het zo'n zieke moeder heeft. Ik hoop dat jullie een goede keuze gaan maken voor moeder en kind Ach gut Sterkte

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:17

jeetje meid van een drama Ach gut
maar kun je dan niet het veulen zelf bijvoeren ofzo dat de merrie wat rust heeft?
of zeg ik nou iets heel geks??
iig veel sterkte en geef ze maar een dikke knuffel van me Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 22:36

seventje, de merrie is inderdaad over de twintig en heeft last van dampigheid.
Pril, lang geleden dat ik als vent van 50 meid genoemd werd Lachen... maar goed haha je zegt helemaal niks geks, want dat was eigenlijk de intentie om het bericht te typen. Het kwam er alleen niet van: "Wat als de merrie er niet meer is met een veulen van deze leeftijd" had eigenlijk de vraag moeten worden.
Knuffels heeft deze kanjer vandaag al veel gehad, ik zal er zo nog eentje van jou bij doen.

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:43

Huilen je veulen is nog erg jong en zal zijn moeder zeker missen. Hopelijk vinden jullie een maatje voor het veulen waarmee het kan opgroeien. Voorlopig zal je het zelf moeten gaan voeren (aangepaste melk en snel over op gewoon veulen brok) Ik weet niet op welke leeftijd ze geen melk meer hoeven te drinken. Stom eigenlijk ik heb zelf ook een veulen gehad. Maar nooit aangedacht. Verward

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:46

mmm...erg hor,dampigheid.ik heb mijn pony daar ook voor moeten laten inslapen...zo te horen klinkt het behoorlijk ernstig,waarom heb je er dan toch een veulen ingestopt?
sterkte

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:53

hier op bokt zoekt er nu eentje naar een moederloos veulen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 22:54

2 maanden, op die leeftijd beginnen ze toch wel al vast voer te eten?
als je nu veulenmelk haalt, en het veulen op de wei zet bij een rustige oude "lamzak" (opvoeding)
dan zal die het zeker wel halen hoor!
de merrie, wisschien kun je nog eindje aankijken hoe ze reageert als ze een beetje rust krijgt,een veulen vergt veel van haar hé.
sterkte!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:13

We hebben vorig jaar bij ons op stal een merrie verloren aan koliek. Van de een op de andere dag was het veulen alleen, ook 2 maanden oud. Ze hebben het veulen met een jaarling shet hengstje en een ander flesseveulen samen in een box gezet, en de jaarlinghengst is de leermeester geweest om die twee te leren eten uit een emmer en te leren drinken uit de automatische waterbak. Het is gerust te doen, is wel vroeg, maar met goede begeleiding kan het veulen daar wel doorheen komen.

Wat je kunt proberen is prednison te geven aan de moeder, maar dat zou ik met de DA proberen te overleggen, in hoeverre het veulen daar wat van binnenkrijgt via de merriemelk.

Het moederloze veulen wat gezocht wordt moet een jong veulen zijn. Twee maanden is al te oud om het bij een andere merrie te zetten....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:30

dutske schreef:
2 maanden, op die leeftijd beginnen ze toch wel al vast voer te eten?
als je nu veulenmelk haalt, en het veulen op de wei zet bij een rustige oude "lamzak" (opvoeding)
dan zal die het zeker wel halen hoor!
de merrie, wisschien kun je nog eindje aankijken hoe ze reageert als ze een beetje rust krijgt,een veulen vergt veel van haar hé.
sterkte!


Dat aankijken is nu ook juist precies wat we nu doen en ons afvragen wat het eerlijkste is voor de merrie en het beste voor het veulen. Met de opvoeding komt het wel goed, want tante Marina loopt hier ook met een hengstveulen van 3 weken jonger maar al wel groter en de veulens zoeken elkaar regelmatig op. Wat opvoeding betreft weet Marina ook wel van wanten en anders grijpen de andere pony's wel in. Dat zal het probleem dus niet worden.

Ik weet niet wat voor soort knuffels Pril heeft, maar die heeft de pony dus zojuist gehad, en opeens gaat ze weer drinken en lopen. Ik heb haar + veulen maar weer bij papa in de wei gezet (natuur ?), hoop alleen niet dat het de storm is voor de stilte... of misschien juist wel. Het veulen trekken we er wel doorheen, dat heb ik de merrie al beloofd. Morgen of straks weten we meer.
Adviezen zat toch op bokt ?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:33

tjee...zou zeker zorgen dat er een maatje is voor het veulen (pas gespeend veulentje), zodat het niet alleen is en verder leert te eten enz....
Moest gelijk denken aan ons veulen van vorig jaar, toen de merrie overleed en het veulen pas 2 weken oud was....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 23:53

Alane schreef:
tjee...zou zeker zorgen dat er een maatje is voor het veulen (pas gespeend veulentje), zodat het niet alleen is en verder leert te eten enz....
Moest gelijk denken aan ons veulen van vorig jaar, toen de merrie overleed en het veulen pas 2 weken oud was....


Een maatje voor het veulen is er dus wel, die trekken zowiezo al naar elkaar toe, dus dat is een geluk bij een ongeluk zeg maar.
Ze (het veulen) eet gelukkig ook al wel zelfstandig gras en brokken. En wie weet houdt die ouwe taaie het nog een paar weken vol, maar daar heb ik eerlijk gezegd een zwaar hoofd in.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:00

timilon schreef:
zo te horen klinkt het behoorlijk ernstig,waarom heb je er dan toch een veulen ingestopt?
sterkte

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 01:19

timilon"]
[quote="timilon schreef:
zo te horen klinkt het behoorlijk ernstig,waarom heb je er dan toch een veulen ingestopt?
sterkte
[/quote]

Sjongejonge... omdat het een jaar geleden nog een stuk beter ging misschien ????

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 01:21

een dampige pony word alleen maar slechter,en zeker als ze moeten zorgen!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 02:11

tja... even afgezien van dat "zorgen" heb ik andere ervaringen, maar dat heeft niets met dit topic te maken.

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 03:50

Hoi, heel veel sterkte. Zeker als je toch op een gegeven moment zelf een beslissing moet nemen.
Ik hoor al dat het met het veulen helemaal goed gaat komen. Helemaal natuurlijk als Mariska het nog even volhoudt. Maar het is altijd moeilijk. Dus, nogmaals, erg veel sterkte gewenst! Ach gut

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 07:49

Moeilijk is dat...
Ik heb het hier 2 jaar geleden ook gehad, merrie vreselijk dampig en een jong veulen erbij.
Gelukkig kon mijn merrie het met 24/7 buiten lopen volhouden tot het veulen 4 maanden was en toen hebben we de merrie weggebracht.

Heb je al eens prednisolon geprobeerd? Dat kon ik ook de merrie geven tijdens het zogen en bij veel paarden helpt dat redelijk goed.
Enige nadeel is de kans op hoefbevangenheid.
Helaas heeft het voor onze merrie totaal niet geholpen, zelfs in Utrecht wisten ze niets meer...

Ik zou iig proberen om het veulen nu al zoveel mogelijk bij te voeren met brok. Het ontlast de merrie toch wel een beetje.

Sterkte ermee...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:08

Ik weet niet, maar zou ventipulmin (dubbele enting en siroop) ook bij dampige paarden helpen?
Het helpt in ieder geval bij paarden waarvan de longblaasjes knappen, de benauwdheid te verhelpen....

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:12

Een merrie op zo'n leeftijd met last van dampigheid laten dekken en het dan nu hebben over een dilemma Boos! .

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:27

het heeft nu geen zin meer om te zeggen het is verkeerd en het is dit en dat
de merrie is gedekt geweest, en heeft een gezond veulen gebaart
we mogen al blij zijn dat dat zonder complicaties verlopen is, nu de merrie zieker geworden is heeft het geen zin om te zeggen dt ze niet mocht gedekt worden
we kunne nu enkel oplossingen te zoeken om de merrie zo lang mogelijk bij het veulen te laten, maar zo dat ze zelf ook nog een redelijk goed leven heeft


staat ze op stal? en welk hooi krijgt ze?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:02

opala schreef:
Een merrie op zo'n leeftijd met last van dampigheid laten dekken en het dan nu hebben over een dilemma Boos! .


Misschien moet je de vraag even opnieuw lezen, want deze reactie is imo geen antwoord op de vraag... Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:08

pfoeh vervelende situatie... het veulen heeft de melk gewoon nodig !
iig de merrie zoveel mogelijk buiten in het gras laten lopen, en geef elke dag flink vitaminen bij, zodat de merrie zich wat beter gaat voelen...
verder is ie iig wel over de cruciale leeftijd heen , de biest enzo heeft ie al gehad !
blijft nog wel goed zorgen voor zo;n weesje dalijk, maar er is iig veel meer hoop als bij een veulen dat vanaf de eerste dag zijn moeke kwijt is .

sterkte !

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 13:09

Vanochtend vroeg heeft de merrie zelf al haar besluit genomen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:42

agossie....ik wens je veel sterkte en succes met het veulen