galbult

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

galbult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 19:19

mijn verzorgpaard heeft een galbult net boven haar knie. nu moet ze van de eigenaren hele dagen op stal, afspuiten, soort leem erop, weer op stal, na een paar uur er weer af, afspuiten en weer op stal.

zo gaat het dus al 2 weken door. ze loopt er verder niet kreupel door, en de bult word niet kleiner. wat kunnen we er nu aan doen dat het wel over gaat? is het trouwens ernstig als je door rijd terwijl er verder nix veranderd aan de bult? ohjah de da is geweest en die heeft gekeken en die zei er verder nix over alleen als het een week later nog was dat hij weer kwam kijken en dat hij dan wel verder zou beslissen... Verward nu wil ik dus graag jullie mening wat dus het beste is voor mijn verzorgpaard
groetjes

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:25

Verplaatst van VMR naar MD.

Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:26

Als ze niet op de wei mag mag je ook niet gaan rijden denk ik, want op de wei gaat ze ook lopen en meschien wel even een race nemen. En als het paard al zolang die bult heeft en loopt niet kreupel, en de DA zegt er niks over, dan zou ik wel gewoon even lopen met hem. Kijken hoe dat gaat. Want hele dagen op stal is toch ook zielig.

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 20:03

Ponygekkie schreef:
Als ze niet op de wei mag mag je ook niet gaan rijden denk ik, want op de wei gaat ze ook lopen en meschien wel even een race nemen. En als het paard al zolang die bult heeft en loopt niet kreupel, en de DA zegt er niks over, dan zou ik wel gewoon even lopen met hem. Kijken hoe dat gaat. Want hele dagen op stal is toch ook zielig.


nou het 'probleem' is dat ze er verder niet kreupel om loopt!

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 21:43

Mijn paard heeft aan allebeide achterbenen onder het spronggewricht gal en loopt volgens ierdereen normaal. De DA zegt er niets aan te kunnen doen en dat het ook niet nodig was. Wel is mij geadviseerd om na het rijden mn in de zomer de benen af te spuiten.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 00:52

Mijn paard heeft gallen aan de achterbenen. Overbelasting blijkbaar (hoewel ze niet veel deed toen). Gallen gaan in principe niet meer weg, tenzij de da ze 'uitspuit'. Beweging is juist goed, zorgt voor doorstroming van het bloed. Mijn paard bleef gewoon lekker buitenlopen en na een weekje licht werk gedaan. Nu zie je ze nog wel, maar ze zijn iig geval een stuk kleiner.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 07:55

Zachte gallen zijn alleen schoonheidsfouten. Zij veroorzaken zelden kreupelheid en hoeven dus ook niet behandeld te worden. Men kan gallen indelen in twee soort gallen, gewrichtsgallen en peesschedegallen.
Gallen ontstaan na een acute of chronische ontsteking in het gewricht of peesschede en vormen een sterke vulling en ronding door gewrichtsvloeistof van het desbetreffende beenstuk. Gallen zijn gevolgen van gebruik van een paard en komen veel voor.

Gewrichtsgallen zijn gallen aan het sprongewricht, deze komen het meeste voor. Ze veroorzaken geen kreupelheid en hoeven niet behandeld te worden. In de regel gaat het om twee rondingen aan het spronggewricht, één aan de buiten- en binnenzijde bovenaan het spronggewricht (vlotgal) en de andere aan de voor-binnenzijde van het spronggewricht (bolspat), iets hoger en zachter dan de echte spat.

Peesschedegallen zijn ook louter schoonheidsgebreken. Ze zijn vooral te vinden bij buigpezen. Door aanspringen tegen hindernissen bijvoorbeeld ontstaan ook gallen boven de voorknie (carpaal gewricht), die niet verward moeten worden met de carpaal bult.
Je kan gallen nauwelijks voorkomen, omdat de oorzaak meestal in constitutie van het paard ligt. Het is iig belangrijk om bij jonge paarden vitamine en mineraalrijk voer te geven zodat de kans op overbelasting wordt verkleind.

Wanneer gallen hard worden is er wel veel kans op kreupelheid.

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:20

Stom vraagje misschien, maar is het verstandig om bij een paard met gallen te rijden met beenbescherming om (bandages, peeskappen etc.), en zo ja welke? Of maakt het niet zoveel uit.
Ik rij altijd zonder beenbescherming om nml.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:44

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit, want de meeste gallen ontstaan niet door strijken. Ik rijd wel altijd met peesbeschermers, gewoon nep-eskadrons. Je kunt goed zien dat de mijne soms strijkt, omdat er allemaal krassen op de beschermers zitten. En dan is bescherming wel handig.