Buiten een probleem!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:43

Een hoofdstel in lijkt me wel heel erg verstandig hoor! En streng zijn en aanpakken ook wel... anders wordt hij echt de baas over jou en dan heb je echt de poppen aan het dansen! Kan ie niet gewoon een uur of langer de wei op?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:45

dan zou ik de teugels er af halen en zo`n stukje halen dat je aan beide bitringen klikt en dan ee halstertouw eraan doen, is voor jou ook makkelijker, en de druk is dan verdeeld.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:46

NIET naar buiten gaan wandelen met alleen een halster en touw, simpel as that. Hoofdstel om, longeerlijn aan het bit. Als een paard buiten schrikt en je hebt alleen een touwtje, dan heb je niks te vertellen. Beter een longeerlijn en een bit dat je nog controle hebt!
Citaat:
ik ben bang dat ze dan iedere keer als ze een sprong de andere kant opmaakt een ruk in haar mond krijgt, en nog verder door draait


Ze moet gewoon leren dat ze niet overal voor opzij moet springen. Voor angst hoef je niet te straffen, maar je moet het ook niet toelaten. En het is een stuk verstandiger om te zorgen dat je paard niet kan wegschieten met jouw erachteraan, dan dta je bang bent dat het bit eens in dr mond trekt!


Succes!
Laatst bijgewerkt door Laura op 12-02-02 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 19:07

Wat wil je: een paard met halster dat o0pgefokt is en waar je niks over te vertellen hebt en een paard met bit waar je wel controle over hebt?

Feit dat je een hoofdstel omdoet wil niet zeggen dat je meteen vol aan het bit moet gaan hangen! Is alleen voor noodgevallen. Dat ze er dan opgefokter van wordt lijkt me een beetje vreemd. Als dat echt zo is zit er iets fout met de associatie met het bit of met de rangorde tussen jou en je paard.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 19:20

Als ik met mijn paard aan de wandel ga heeft ze wel een halster om, maar dan met een touw + ketting die ik onder de kin door haal. En daar heeft ze absoluut respect voor, naar mijn idee heb ik op deze manier ook meer te vertellen dan met een hoofdstel.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:07

Supersokje schreef:
Maar dan word ze alleen maar nog opgefokter!!



Wat wil je nou? Advies of niet...?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:16

Ah je kan dr natuurlijk ook een paar dagen op stal laten staan en dan een stalgenootje vragen om d'r voor de eerste keer weer op te gaan zitten Extreme duivel

Nee alle gekheid op een stokje, idd, je moet íets, en als je niet met het hoofdstel wil dan moet je dat zelf weten maar slim vind ik het niet (halster met hengstenketiing wil ook nog wel eens werken, alleen is dat touw zo kort, als ze wegschieten is een longeerlijn beter)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:26

Ik gebruik ook vaak een ketting bij mijn "little tanks" (welsh cobs dus).
Van een hengstenketting het touw af geknipt en nu kan ik heel makkelijk een halstertouw of longeerlijn aan het uiteinde vastknippen.
Dus per pony en omstandigheid kan ik kiezen of ik een ketting wil gebruiken en of ik er een kort touw aan doe of een longeerlijn.

En ik zou idd niet met een halster en touw de weg op gaan als het paard/pony zo fris is.
Ik heb een hele brave merrie waar ik zo mee de weg op kan maar dan nog doe ik een longeerlijn eraan. Soms met een ketting als ik merk dat ze fris is. (hoofdstel + bit is ze niet gewend)

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 23:15

Ik wandel ook altijd met hoofdstel + longeerlijn eraan. en dan is hij erg braaf. Je loopt wel in een soort marathon tempo Haha! En wordt af en toe doof door al dat gehinnik.
Dus ik zal inderdaad ff gaan proberen wat haar hoofdstel is.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 23:48

Supersokje"]
[quote="carola schreef:

Wat wil je nou? Advies of niet...?


Sorry zo bedoelde ik het niet. Het is alleen een beetje vaag. Ik verzorg haar nog maar net, en er hangen daar een heleboel hoofdstellen, en ik weet niet welke van haar is. En de eigenaresse is opvakantie zonder tel. nr achter te laten Verward
Maar dan ga ik morgen maar even passen welk hoofdstel van haar is!!
[/quote]

idd nogal vaag.. het was dus iig niet de bedoeling dat je ook zou rijden?
alleen maar wandelen?

maar ik zou er zeker een hoofdstel in hangen, wil je geen skie/vlieg les krijgen!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 09:26

Het beste kan je gewoon een kettinkje boven de neus langs door het halster halen, gegarandeerd dat je haar dan in elke omstandigheid goed kan houden (en je geeft ook geen ruk in de mond). Voor een duidelijke uitleg hoe je het kettinkje het beste kan vastmaken, kan je altijd pb'en.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 09:56

Ik zou haar toch even loslaten op dat stukje beton denk ik (ligt er wel aan hoe "gevaarlijk" het eruit ziet natuurlijk - veiligheid voor alles)
Dan hoofdstel om, tussenstukje met longeerlijn eraan en naar het dichtsbijzijnde rustige weggetje.
Wat bij Omar helpt om gewoon even naast hem te rennen zodat hij kan draven. Dat vind íe heerlijk. Voorwaarde is wel dat het paard dan niet nog gekker wordt. Omar blijft prima luisteren. Ho is ho. drrrr is drrrraf.
Succes.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 11:07

Wel vaag verhaal dat je ook niet weet wat haar hoofdstel is. Ik zou kiezen voor hoofdstel of halster met een longeerlijn. Als ze dan wegspringt heb je in ieder geval nog een aantal meter longeerlijn. Verder zou ik tijdens het leiden duidelijk maken dat jij de leider bent. Wij hebben indertijd met onze drukke merrie het volgende gedaan: wij lopen voorop. longeerlijn hangt losjes (ik hou haar nooit direct bij haar hoofd vast). Deze lijn heb ik dan overigens wel stevig met twee handen vast. Als mevrouw opzij springt heb ik er geen last van (ik loop immers voorop). Ik kijk dan ook bewust niet achterom, als leider vindt ik het nl. niet eng. Wil madam er langs dan wandel ik abrubt de andere kant op (zij hoort mij te volgen, ik niet haar). E.e.a. heeft wel tot gevolg dat we met de meest boeiende omwegen van A naar B komen. Met een poosje consequent volhouden zijn we nu zo ver dat ze gewoon met touwtje losjes achter ons aan loopt. Gaat het tempo te snel dan vertraag ik mijn pas, zij weet inmiddels dat ze achter moet blijven dus dan loopt zij ook langzamer.
Dit vergt wel erg consequent handelen en op dagen dat er veel wind staat en mevrouw hengstig is dan is dit ook meer theorie dan praktijk (dan loop ik inderdaad te powerwalken met een hoop gehinnik in mijn oor). Op gewone huis tuin en keuken dagen gaat dit behoorlijk goed.

Apple

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:54

Leuk dat het goed is gegaan! Veel succes met je verzorgpaard.