Tips gevraagd voor paard met hele vieze stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Tips gevraagd voor paard met hele vieze stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 15:13

Ik ben echt wel wat gewend maar ik heb nu een paard die echt heel erg smerig is op stal.
Was altijd al een probleem maar hij moet nu door omstandigheden binnen staan en dat blijft voorlopig nog even zo dus ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.

Op dit moment is de enige manier om de stal redelijk te houden iedere dag leeg een dan 2(!) grote balen erin. Maar dit is met de huidige stroprijs haast niet op te brengen. En de volgende dag staat hij er als nog vies bij.


Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:15

Meerdere malen per dag de mest en natte plekken eruit scheppen?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:16

Maar waarom gooi je er zoveel stro in als ie alles toch zo smerig maakt?
Ik zou me dat geen twee keer laten overkomen, dan maar wat minder stro. Knipoog

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:16

op een plek vies laten,
buddy was eerst ook kei vies op stal, heb een tijd lang de achterkant van zijn stal echt vies gelaten. En nu is hij redelijk netjes..
Hoe meer jij gaat mesten hoe viezer het wordt Lachen

Dag lieve mama...

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:17

Zaagsel onderin gooien en anders er een potstal van maken.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:17

Ik was met Quell altijd heel makkelijk: 1 kruiwagen vies eruit, de rest verspreiden en een halve baal schoon erover. Dat ging redelijk...

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:18

Mijn oude verzorgpony schijnt ook ooit zo vies te zijn geweest op stal. Ze hebben haar toen een tijdje in een vieze stal laten staan (ik geloof een week) en sindsdien deed ze altijd alles in één hoek. Het werkt dus wel! Dat heb ik ook vaker gelezen. Maargoed, of het goed is om te doen weet ik niet echt..

Als mensen het niet eens zijn met deze methode, reken mij niets aan, ik kende de pony toen nog niet!! Haha!

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:19

Die van mij is ook echt onmogelijk. Hij staat op zaagsel, want stro kon ik dus echt iedere dag t hele hok leegscheppen...
Ik doe er per keer maar ongeveer 1/3e pak in.. want alles wat ik er meer in gooi kan ik dus de volgende dag gelijk weggooien.
Ik mest m 2x per dag uit. 's-morgen's voor t werk even snel de drollen er uit en ook echt wel alle kleine stukjes er ook uithalen en de natte plek, weer een beetje aanharken en oke.. en 's-avond's nog een keertje en dan doe ik ook goed vegen enzo want dan is ie toch buiten.. en dan is t de ene keer schoner dan de andere keer, maar dit is voor hem de enige manier om m een beetje schoon te houden en ook de kosten nog binnen de perken te houden....
Meisje dat bij mij kwam verzorgen vondt dat ie te weinig strooisel had.. tot ze dus de volgende dag kwam.. en zag dat ze t hele pak weer weg kon gooien omdat alles vies was... (en t is nog een schimmel ook.. dus schone stal is een must...)

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:25

Loesjuh schreef:
Mijn oude verzorgpony schijnt ook ooit zo vies te zijn geweest op stal. Ze hebben haar toen een tijdje in een vieze stal laten staan (ik geloof een week) en sindsdien deed ze altijd alles in één hoek. Het werkt dus wel! Dat heb ik ook vaker gelezen. Maargoed, of het goed is om te doen weet ik niet echt..

Als mensen het niet eens zijn met deze methode, reken mij niets aan, ik kende de pony toen nog niet!! Haha!


dit komt me bekend voor dit is bij een vorig paard wat ik heb gereden ook gedan..
Er was geen paard wat schoner was dan haar (die ik kende) maar toch was dat ervoor veel erger geweest.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:25

Ro is oo zo'n viespeuk en ik heb tijden gedaan wat jij ook deed Katja. sinds 2 maanden diwe ik wat Quellian doet. 1 kruiwagen mest eruit en dan verspreiden en opvullen met 4 plakken stro. het is niet anders ze moest maar anders liepen de kosten te hoog op. De plas heb ik grotendeels laten liggen, en warempel dat varken (lees: paardachtige) is veeeel schonen. ik ben nu tegenwoordig klaar met een halve kruiwagen en 2 a 3 plakken stro. mijn paard is wel al der hele leven (lees: 6 jaar) erg vies geweest op stal.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 15:39

Ik heb hem in het begion ook gewoon vies laten worden maar dan is het echt zielig.

Krijgt rotstraal en is de volgende ochtend keihard van de stront die aan alle kanten aan zijn lijf zit.

Zaagsel lijkt niet echt te werken en daarbij heb ik hem liever op stro omdat hij zoveel op stal staat.

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:10

Gewoon een beetje potten en dan elke dag een paar plakkies eroverheen. En dan 1x per week alles eruit.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:13

Even door de eerste dagen heenbijten maar echt alleen maar bijgooien en niets weghalen.. Eventueel alleen mestballen als je die uberhaubt kan vinden.. Na een dag of 4 blijft hij een stuk droger en hoef je er bijna niets meer bij te gooien.. Alleen af en toe de natte plek eruit..
Werkt echt maar je moet het wel durven laten liggen...
Ik haal 1 x per 2 maanden mijn stal leeg....

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 16:54

Heb al een keer een maand alles opgepot maar het werkt echt niet.
Dan gooi ik er per dag ongeveer een halve baal bij en dan staat hij het grootste gedeelte van de dag in een bruine strontstal.


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:41

Ik heb ook zo'n varken ! de eerste 14 jaar op stro (vreet het leeg, 1.5 baal per dag) toen ik verhuisde alspan geprobeerd, vond ik ook niets, en nu vlas ! geweldig !

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:04

Een tijdje in een stand zetten?

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 18:12

Mist"]
Ik heb ook zo'n varken ! de eerste 14 jaar op stro (vreet het leeg, 1.5 baal per dag) toen ik verhuisde alspan geprobeerd, vond ik ook niets, en nu vlas ! geweldig !
[/quote]

Misschien moet ik dan maar eens proberen. Hij vreet eigenlijk niet zoveel stro. Maar ik kan in ieder geval een poging wagen.
Hoorde laatst ook iemand heel erg positief over vlas.


[quote="Jantine2 schreef:
Een tijdje in een stand zetten?


Dat in ieder geval niet.
Hij mag per dag 15 minuten zijn stal uit en het lijkt me wel gezond als hij nog een beetje kan bewegen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:29

Idd, vlas gaan gebruiken. Ik gebruik vlas op rubber matten. Rubber werkt schokdempend, valbrekend, isolerend en is geluidswerend. Dat gecombineerd met vlas is echt een ideale combinatie. OK dan!

Toos paardloos

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:16

een tijdschakelaar voor op de waterbak. Klinkt misschien raar in het begin maar als je paard hele dagen op stal gaat staan dan gaat het zich vervelen en dan kan je lekker met water drinken. Wij hebben thuis een schakelaar ertussen zitten en het werkt echt. Ze blijven veel droger op stal omdat ze niet onbeperkt kunnen drinken.
Wij hebben het water erop staan van 6.00-9.00 , 13.30 - 14.30 , 18.00 - 22.00 (word vaak gereden vandaar dat het iets langer is) en 's nachts nog van 23.30 tot 0.00

21-5-2010 Luc geboren!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:21

Wat een vreselijke toestand dat hij maar 15 minuten per dag de stal uit mag. Ik mag hopen dat de reden iets lichamelijks is want ik vind het doodzielig! Slecht voor alle spieren om van de geestelijke toestand nog maar niet te spreken. Ik vind Biobase iig een betere optie dan stro als je paard/pony zo'n viespeuk is, hij staat er ook beter op. Nadeel is dat ze niets te knabbelen hebben en voor een paard dat bijna 24/24 op stal staat moet er wel afleiding zijn in de vorm van genoeg hooi of stro. Ik zou gewoon veel uitmesten dus de stal lekker fris houden.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 19:47

Soxje schreef:
Wat een vreselijke toestand dat hij maar 15 minuten per dag de stal uit mag. Ik mag hopen dat de reden iets lichamelijks is want ik vind het doodzielig!


Uitreraard is het iets lichamelijks. Normaal kan hij het grootste gedeelte van de dag naar buiten. Maar dit gaat nog wel een paar maanden duren waarschijnlijk.
Als hij alleen 's nachts op stal staat is hij al erg smerig maar nu is het dus drama.

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om water met een tijdschakelaar te onderbreken.
Ik vind dat een paard altijd de beschikking moet hebben over vers water.
Het is ook geen paard dat veel met de waterbak staat te rotzooien.
Ter afleiding heeft hij een lik-it op een rollerbal en krijgt hij veel hooi.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:53

Wat er ook wel eens gedaan wordt met paarden die lang op stal moeten staan en dan ook een zootje ervan maken door er continue doorheen te banjeren: autobanden in de stal leggen. Persoonlijk hou ik er niet van, maar goed, het zou een optie kunnen zijn.
Om verveling tegen te gaan, ligt er bij mij standaard een pion in iedere box.

Toos paardloos

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 19:56

Ik heb er zo'n bal in gehad maar die gooide hij over de deur en ging dan net zo lang lopen stampen tot iemand hem weer teruggaf. Haha!

Was mijn vader vooral 's nachts niet zo blij mee.

Hij staat nu voor een paar dagen op de kliniek dus ik ga maar eens kijken waar ik hier in de buurt vlas kan krijgen en dat proberen.

Bedankt voor de tips allemaal.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:04

hoe meer stro je in je stal doet hoe viezer hij wordt. Ten 1ste eten ze veel stro en ten 2ede je stal wordt je kei vies van. Hoe minder stro des te minder hoef je te mesten de volgende dag. Ze hoeven nu toch niet zo dik op stro omdat het niet zo koud meer is. Kan je paard niet 24/7 op het land staan

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:07

Ik zou niet de dure vlas nemen (als het echt zo'n viespeuk is), maar gewoon Linabox. Ik lees net op de site van ecobodem dat ze een superaanbieding hebben: 3.75 euro per baal als je het op gaat halen. Dat scheelt echt enorm met de 140 euro die ik er anders per pallet voor betaal. Ik denk dat ik zaterdag even op en neer sjees met de aanhanger....

Toos paardloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, boemel, joyce83, RoRo44, Wopkebrok en 35 bezoekers