DNA registratie i.p.v chippen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

DNA registratie i.p.v chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 18:36

Wie kent dit en heeft/ gaat dit ook doen?

Brief van mijn vriendin;
In principe is de procedure dat je bezwaar maakt bij het PVE d.m.v. een brief waarin je goede argumten geeft voor het niet chippen van je paard. Als je het bijv. niet verantwoord vindt om een lichaamsvreemd voorwerp te plaatsen, dus daar ethische bezwaren tegen hebt, mag je een ontheffing aanvragen.
Voor een DNA-registratie stuur je een door de dierenarts uitgetrokken haar naar Wageningen.
Met je ontheffing en je DNA kun je een paspoort krijgen bij het PVE.

Als ik het goed heb gaat het zo. Ik zit nog in de fase ontheffing aanvragen....

Waarom deze procedure niet bekend gemaakt wordt, is aannemelijk de reden dat de chipindustrie er heel veel baat bij heeft als ieder z'n beestje laat chippen. DNA-onderzoek is een minstens zo veilig alternatief wat echt niet veel duurder is.
De chip schijnt zelfs gevoeliger te zijn voor fraude, omdat een beetje slimme jongen met wat ervaring met chips zo'n ding heel makkelijk van de wijs kan brengen. Het klinkt mij niet onlogisch in de oren.
Bij een paard was er één gaan zwerven, die is later in de knie teruggevonden. Het gewricht was beschadigd doordat de chip zo ver naar beneden gezakt was dat ie het gewricht belemmerde.
Bij een hond was er voortdurend sprake van spierweefselirritatie.
Bedenk je eens dat een paard wat getraind wordt, veel spierweefsel aanmaakt. Als de training stopt, neemt het weefsel weer af. Spierweefsel is veranderlijk en dat maakt dat de chip soms niet zo goed blijft zitten als toen hij ingebracht werd.

In heel veel gevallen gaat chippen wel goed natuurlijk, want hoeveel beestjes in Nederland zijn er wel niet gechipt? Toch blijf ik ertegen, zolang er een veiliger en even bruikbaar is.

Website http://www.invisio.nl/antichip/

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:46

Die procedure is er officieel nog helemaal niet, dus is ie ook nog niet bekend. Het PVE is nogal traag met het regelen ervan........
Ik verwacht overigens niet dat de chipverplichting er komt, ze nemen nu ook al haren mee als je je paard laat chippen, dat zouden ze niet doen als ze zeker van hun zaak zouden zijn. Waarom zou je een chip in je paard jagen als het DNA toch al wordt bepaald en opgeslagen? DNA-bepaling is nauwelijks omslachtiger dan het uitlezen en controleren van de chip, als die nog op z'n plek zit en bruikbaar is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 07:13

Het zoveelste anti chip topic met weer dezelfde onzin erin... slotje svp.. dit is al zo'n uitgekauwd onderwerp....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:01

Bij ons nemen ze DNA af gelijk bij het schetsen van het paard en ze krijgen dan het pas het paspoort. Ze moesten nu toch gechipt worden, we gaan ook vaak naar het buitenland. Volgens mij is DNA niet voldoende.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:21

Ik vind het geen onzin topic, en vind best dat het DNA besproken mag worden. Zolang er onduidelijkheden zijn lijkt het me logisch dat er over gepraat word. En daarbij vind ik het inhoudelijk ook geen onzin Tong uitsteken

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 10:28

Ik wist helemaal niet dat het nog niet verplicht was, ik heb juist alleen maar gehoord dat het vanaf januari wel verplicht was en heb mijn paard al laten chippen, maar ik vondt het wel een intressant onderwerp, omdat ik er nog nooit van gehoord had en hier op bokt er ook niks over kon vinden.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:29

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat er alternatieven zijn voor het chippen. Dat ons de chip collectief door de strot wordt geduwd door een paar mensen achter een buro hoeven we niet te pikken. In mijn paarden geen chip, voor mij DNA! De ontheffing is al aangevraagd.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:33

Als de vader van mijn jaarling dit jaar goedgekeurd wordt, dan kan ik papieren aanvragen met een DNA-profiel bij het crusado-stamboek in Engeland (gewoon voor de lol). Zou ik dan met datzelfde profiel geen chip hoeven te laten inbrengen?

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:33

Ik ga ook zeker de ontheffing aan vragen, ook in mijn paard geen chip

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:00

mijn paard is al gechipt, simpelweg omdat het moest van het stamboek (fjord)
ook moet ik bij mijn paard dna laten trekken als ik naar keuringen wil e.d.
dacht niet dat dna een alternatief was voor chippen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:06

carola1 schreef:
mijn paard is al gechipt, simpelweg omdat het moest van het stamboek (fjord)
ook moet ik bij mijn paard dna laten trekken als ik naar keuringen wil e.d.
dacht niet dat dna een alternatief was voor chippen.


Voordat je je vermoedens op het internet kenbaar maakt, zou ik me even beter laten informeren. Je paard moet een paspoort hebben, maar hoe je het verder doet om aan te tonen dat jouw paard ook echt het paard is in je paspoort moet je helemaal zelf weten.

Je suis Charlie.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:07

helaas cass, bij het fjordenstamboek werkt het net even iets anders.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:30

even voor de duidelijkheid voor cassidy uit het stamboek boekje van het fjordenpaard:

DNA controle:
vanaf 1994 is het verplicht elk fjordenpaard ,geboren na deze datum, eenafstammelingencontrole te laten ondergaan, alvorens het dier voor de stamboekkeuringen aan te bieden.
ook als het de bedoeling is met het dier te fokken is het belangrijk deze controle te laten plaatsvinden.

chippen:
het fjordenpaardmoet ingeschreven staan in een vande registers van het stamboek, gechipt zijn en op naam van het lid staan.
wil je naar een fjord sport dag?
dan moet je de naam van je fjord, stamboeknr, chipnr, geboorte datum en naam van de vader en moeder opgeven.
wil je naar een keuring?
dan moet je de naam van de ruiter opgeven, de naam van de fjord, het stamboeknr en chip nr.

met andere woorden, als je een fjord hebt en je wil ergens aan mee doen, dan ben je verplicht een paspoort te hebben een chip te hebben en op keuringen ook nog eens een DNA briefje te hebben!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:35

Voor mij een reden om niet aan een Fjord te beginnen. Beetje dubbelop zo niet?

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:42

Echt dubbelop is het niet Cassidy. Hoe kun je aantonen dat dat DNA-briefje bij die Fjord hoort?

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:45

Nou ja een reden om niet aan zo'n pony te beginnen lijkt me dat niet. Stel dat ze ooit bij de haflinger deze regels écht zo streng invoeren, verkoop ik toch echt mijn haflinger niet hoor Haha! Wel zal ik absoluut niet gemakkelijk haar laten chippen maar ALS het ooit zover zou komen dat je er echt niet onderuit kan, tja...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:30

Tessebes schreef:
Echt dubbelop is het niet Cassidy. Hoe kun je aantonen dat dat DNA-briefje bij die Fjord hoort?

Kun je van geen enkel paard Haha!
Dan moeten ze eerst een test doen.

Mijn paard heeft ook geen chip (Quarter) en is DNA geregistreerd in Amerika. Daar hebben ze een DNA kit die je kunt bestellen en zo je paard laten registreren. OK dan!
Maar er komt ook geen chip in mijn paard Er zit keurig een papier bij, een paspoort bij, hij wordt netjes geent en verder kunnen ze van mij een boom in

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:32

Joyce schreef:
ALS het ooit zover zou komen dat je er echt niet onderuit kan, tja...


Het zal nooit zover komen dat je er echt niet onderuit kunt. En mocht dat wel zo zijn, dan emigreren we gewoon naar het buitenland Haha!.

Je suis Charlie.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:35

Kan iemand mij misschien helpen aan een voorbeeldbrief voor de ontheffing? Ik zie dat ook helemaal niet zitten, zo'n chip in mijn paard, maar heb geen idee hoe ik zo'n brief moet opstellen...
En als je dan eindelijk die ontheffing hebt gekregen, dan kan je gewoon een dierenarts bellen, en vragen of hij DNA komt afnemen en schetsen? En dat dan allemaal, incl. ontheffing, naar het stamboek sturen?

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:36

vera schreef:
Kun je van geen enkel paard Haha!
Dan moeten ze eerst een test doen.


Ja duh... dat snap ik ook wel.
Ik bedoel hoe kan je bij een keuring of wedstrijd aantonen dat dat DNA-briefje wat je bij je hebt daadwerkelijk bij het paard hoort?

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:38

Volgens mij moet er dan op die keuring of wedstrijd opnieuw een DNA bepaling gedaan worden, kosten voor de eigenaar

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:40

NienkeBL schreef:
Volgens mij moet er dan op die keuring of wedstrijd opnieuw een DNA bepaling gedaan worden, kosten voor de eigenaar


En dat is dan een keuze die je maakt als je kiest voor DNA...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:41

NienkeBL schreef:
Kan iemand mij misschien helpen aan een voorbeeldbrief voor de ontheffing?


Volgens mij had Vera of Sonja een template...zal even kijken of ik hem nog heb, en dan kan ik hem naar je toesturen.

Je suis Charlie.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:43

Ok graag! Als je hem niet vindt zal ik een van die twee wel even vragen dan

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:52

NienkeBL"]
Volgens mij moet er dan op die keuring of wedstrijd opnieuw een DNA bepaling gedaan worden, kosten voor de eigenaar
[/quote]
Dat is wel omgekeerde bewijslast. Is dit door de wetgever goed bevonden? De organisatie zegt dat het niet klopt en IK kan voor die kosten opdraaien? Kan iemand mij uitleggen hoe dit wettelijk is dichtgetimmert, met de uitgave van de staatscourant erbij waar dit instaat!!!
[quote="carola1 schreef:
mijn paard is al gechipt, simpelweg omdat het moest van het stamboek (fjord)
ook moet ik bij mijn paard dna laten trekken als ik naar keuringen wil e.d.
dacht niet dat dna een alternatief was voor chippen.

Sinds wanneer staat het Fjordenstamboek boven de wet? Het nog altijd zo dat je een reeel alternatief geboden wordt als je fundamentele bezaweren tegen iets hebt. Dit geldt ook voor het hele chip-gebeuren en het Fjordenstamboek zal hierin de wet moeten volgen, op straffe van vervolging!!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords, MyWishMax en 112 bezoekers