Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:42

Marion71 schreef:
Overigens kun je als particulier in werkelijkheid nooit een agrarische bestemming behouden of krijgen.


Vraag me eignelijk ook wel af hoe je daar bij komt. Welke bestemming een plek heeft hoeft niks te maken te hebben met particuleir of bedrijf zijn.

Het land waar mijn paarden staan is in particulier bezit en heeft toch echt agrarische bestemming.

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador


Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:48

LADPR schreef:
Welke bestemming een plek heeft hoeft niks te maken te hebben met particuleir of bedrijf zijn.

Precies!
Onze boerderij heeft ook nog steeds een agrarische bestemming, maar wij zijn nu wel al jaren gewoon particulier sinds de koeien weg zijn :)

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:07

Ons perceel (particulier) heeft ook gedeeltelijk bestemming wonen en gedeeltelijk agrarisch :j

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:17

Hier dito, we hebben een perceel met woonhuis en weide en naast ons destijds nog een perceel weide gekocht van een particulier, die het geërfd had. Weide bestemming zat er al op en blijft erop.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:15

Waar we eerst woonden had de grond eerst recreatie bestemming, daarna werd het gewijzigd in agrarisch (gemeente had plannen er te gaan bouwen en dan zou de bestemming agrarisch de grond minder waard maken) lag het perceel nog buiten de bebouwde kom en later werden die grenzen gewijzigd en lag hetzelfde perceel binnen de bebouwde kom...

Op het www zijn de richtlijnen te vinden wat er wel en niet mag, en dat heeft weer niets te maken met gedogen...
Het verhaaltje van cortexstal met 4 wielen mag wel is inmiddels een sprookje geworden en valt een buitenbak onder een bouwwerk... en je schuilstal zal een bunker moeten worden omdat er net een schaap in zal passen zover het boven de grond mag staan (ik meende 1 meter hoog max, maar pin me daar niet op vast) en dat als particulier :D
Boeren mogen meer en weten af en toe iets voor elkaar te krijgen, zoals bijvoorbeeld een schuur op een stuk land om machines neer te kunnen zetten ivm de afstand tussen het bewuste stuk land en de standplaats (= boerderij)

Wij hebben toen besloten te verkassen en zijn 15 kilometer verderop gaan wonen in Germany en dat bevalt super :D
(maar dat is offtopic :P )

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:40

LADPR schreef:
Marion71 schreef:
Overigens kun je als particulier in werkelijkheid nooit een agrarische bestemming behouden of krijgen.


Vraag me eignelijk ook wel af hoe je daar bij komt. Welke bestemming een plek heeft hoeft niks te maken te hebben met particuleir of bedrijf zijn.

Het land waar mijn paarden staan is in particulier bezit en heeft toch echt agrarische bestemming.



toch heeft marion wel een punt, een vriendin van mij kocht vorig jaar een huis in elspeet, lekker aan het bos, paardjes aan huis. tot de buurman begon te klagen en de gemeente belde

en die gooien het precies op wat marion zegt, agrarische bestemming hoort bij een agrarisch bedrijf. oftewel de paarden moeten van de wei af, of er moet een bestemmingsweiziging doorgevoerd worden, en aangezien de buurman dat niet wil, heeft zij dus een groot probleem ( van ruim 1 hectare )

nederland is een raar regeltjes land |(

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:46


LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:45

Nou wel een vreemd verhaal. Stukje wat bij ons agrarische bestemming is is net zo groot als ene rijbak. Kan niemand een agrarisch bedrijf op beginnen natuurlijk

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:00

Je mag niet zomaar overal lukraak paarden houden, particulier of niet. Agrarische bestemming is een ruim begrip; het kan zelfs zijn dat op een perceel helemaal geen dieren gehouden mogen worden, dat het perceel alleen bestemd is voor gras of gewassen. Enkele delen van Nederland mogen akkergronden niet ingezaaid worden met gras of mais: hier moet perse graan verbouwd worden. De gemeente bepaald uiteindelijk de invulling van de bestemming; vooraf het bestemmingsplan onderzoeken en praten met de gemeente voorkomt een hoop ellende. Helaas doen veel paardenhouders dat niet en beginnen zomaar; dan moeten ze ook verantwoording nemen met de gevolgen van die beslissing....

*****

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:05

Ja prima, maar hoe wil iemand bedrijfsmatig een gewas houden op ene stukkie van 20 x 40?

Jimmy el Caliento ~ Rose Dancing Nimmerdor ~ Rose Dancing Cazador

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:05

In jou geval zal het zijn omgezet zodat je "legaal" paarden kunt houden :)

sassefras schreef:
toch heeft marion wel een punt, een vriendin van mij kocht vorig jaar een huis in elspeet, lekker aan het bos, paardjes aan huis. tot de buurman begon te klagen en de gemeente belde

en die gooien het precies op wat marion zegt, agrarische bestemming hoort bij een agrarisch bedrijf. oftewel de paarden moeten van de wei af, of er moet een bestemmingsweiziging doorgevoerd worden, en aangezien de buurman dat niet wil, heeft zij dus een groot probleem ( van ruim 1 hectare )

nederland is een raar regeltjes land

Wat is er raar aan? Ik begrijp dit verhaal wel... Persoon heeft een woonhuis gekocht en tsjah als de buren bezwaar maken mag je daar nou eenmaal geen paarden houden... Ik vergelijk zoiets met het houden van een paard in een woonwijk ookal heeft ze in dit geval een stukkie land. Het word gedoogd, maar zodra er klachten komen heb je pech...
Bestemmingen kun je niet zomaar omgooien, want je buren krijgen daar bericht van :+ Zo werkt het nou eenmaal in nederland...
Onze overburen willen eerdaags ook het bestemmingsplan gewijzigt hebben... Maar dat kunnen ze ook niet wijzigen als wij bezwaar maken!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:07

Rianneke schreef:
In jou geval zal het zijn omgezet zodat je "legaal" paarden kunt houden :)

sassefras schreef:
toch heeft marion wel een punt, een vriendin van mij kocht vorig jaar een huis in elspeet, lekker aan het bos, paardjes aan huis. tot de buurman begon te klagen en de gemeente belde

Wat is er raar aan? Ik begrijp dit verhaal wel... Persoon heeft een woonhuis gekocht en tsjah als de buren bezwaar maken mag je daar nou eenmaal geen paarden houden... Ik vergelijk zoiets met het houden van een paard in een woonwijk ookal heeft ze in dit geval een stukkie land. Het word gedoogd, maar zodra er klachten komen heb je pech...
Bestemmingen kun je niet zomaar omgooien, want je buren krijgen daar bericht van :+ Zo werkt het nou eenmaal in nederland...
Onze overburen willen eerdaags ook het bestemmingsplan gewijzigt hebben... Maar dat kunnen ze ook niet wijzigen als wij bezwaar maken!



wat daar raar aan is ????? als jij een boerderijtje koopt in het buiten gebied( niks woonwijk ) en meld aan makelaar dat je hier gaat wonen om je paardjes ( zijn 4 ijslanders ) aan huis te kunnen houden, dat je er ruim 1 hectare weiland bij koopt, en dat dan je buurman van zowat een kilometer verderop gaat zeuren, en je zo van je eigen grond word afgeschopt. helemaal leuk is dat niet natuurlijk, verder heet dit achterhouden van informatie door de makelaar, die blijkbaar precies wist hoe de vork in de steel zat daar


daar kan je dus serieus dooodziek van zijn en zo,n 9 ton aan euro,s lichter voor iets waar je niks aan hebt

noem jij het maar paardenhouden in een woonwijk, vandaar mijn rare regeltjes land :+

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:40

sassefras schreef:
wat daar raar aan is ????? als jij een boerderijtje koopt in het buiten gebied

Maar als er op dat boerderijtje/weitje geen agrarische bestemming rust is het ook niet normaal om er 4 paarden te houden!
Ik vind dat niet gek hoor... Je mag namelijk niet overal zomaar dieren houden als je toevallig een stukkie grond hebt :+
Het word gedoogd zoalng er geen klachten zijn, maar zo snel er klachten komen heb je pech...
Heel spijtig, maar dat overkomen veel meer paardenmensen!

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:15

Rianneke schreef:
sassefras schreef:
wat daar raar aan is ????? als jij een boerderijtje koopt in het buiten gebied

Maar als er op dat boerderijtje/weitje geen agrarische bestemming rust is het ook niet normaal om er 4 paarden te houden!
Ik vind dat niet gek hoor... Je mag namelijk niet overal zomaar dieren houden als je toevallig een stukkie grond hebt :+
Het word gedoogd zoalng er geen klachten zijn, maar zo snel er klachten komen heb je pech...
Heel spijtig, maar dat overkomen veel meer paardenmensen!


Toen wij onze boerderij kochten rustte daar een agrarische bestemming (type 1) op. Wij wilde die graag behouden omdat je dan meer mogelijkheden hebt mbt het bouwblok. Toen wij een vergunning aanvroegen om de boerderij ansich te verbouwen, moesten we een zgn art. 19.2 procedure doorlopen. Hetgeen inhoud dat je de agarische bestemming kwijt raakt. Gemeenten doen dit om een juiste telling te handteren en natuurlijk voor de WOZ. Een agrarisch object wordt minder hoog getaceerd dan een particulier object.
Wil overigens niet zeggen dat ik geen paarden mag houden, daarvoor geldt weer een andere regeling.

Marion71 heeft dus zeker een punt

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:38

Maar als er op dat boerderijtje/weitje geen agrarische bestemming rust is het ook niet normaal om er 4 paarden te houden!


als je goed gelezen had, zie je dat er dus wel een agrarische bestemming op het hele spul zit

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:46

Ok, I'm losing it... %)

Wat voor bestemming moet je dan wel hebben om er paarden te mogen houden?

Zelf hebben wij een woonbestemming op ons huis, het weidestuk heeft agrarische bestemming. 2 bestemmingen dus op 1 perceel. Gelukkig heeft onze gemeente geen probleem met het houden van paarden, hoewel ik wel een bouwvergunning moest aanvragen voor een houten hekwerk (waar ze ook niet moeilijk over doen). Ik mag er zelfs vergunningsvrij een paddock aanleggen zolang ik er maar geen drainage onder leg. Alles netjes vooraf gevraagd en alle medewerking gekregen.

Ik heb de indruk dat het bij de gemeenten vooral afhangt van degene die het moet beslissen, nergens staat duidelijk vastgelegd wat je nu wel of niet mag.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:01

Remy ik begrijp ook niet wat Sassefras bedoelt.

De bestemming bij ons is wonen, erf en grasland. Maar daarom is de bestemming nog niet agrarisch. Dat heeft puur te maken of je een hoofdinkomen kunt halen uit het agrarische bedrijf. Als dat niet het geval is krijg je een particuliere bestemming, redenen zie hierboven.

Waar Sassefras op doelt is denk ik een hinderwet en het vigerende bestemmingsplan. Als je minder dan zoveel meter (50 meen ik) vanaf je buren bent kun je moeilijkheden krijgen. In een agrarisch gebied als waar ik woon zijn de afstanden veel groter, dus dat is niet aan de orde. Wel kan ik me voorstellen dat wanneer je aan een woonwijk oid grenst dit wel een lastige situatie kan geven.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:15

Toch klopt dat niet helemaal, Alani.

Ons perceel is duidelijk in 2 stukken verdeeld, een stuk huis met tuin, waar bestemming "wonen" op rust, en een halve hectare waar bestemming "agrarisch" op rust. Ook al zijn wij geen agrariërs, die bestemming op ons land is toch agrarisch. Je kunt dus als niet agrariër wel degelijk een stuk land in je bezit hebben waarop gedeeltelijk agrarische bestemming rust.

Nou heb ik het hier met de gemeente uitvoerig over gehad en die is van mening dat er een verandering in de inrichting en het gebruik van het buitengebied is waar ze niet de ogen voor moeten sluiten en in mee moeten gaan. Omdat steeds meer niet-agrariërs een huis kopen in het buitengebied vanwege de behoefte aan paard(en) aan huis. Wel toetsen ze het aan het bestemmingsplan dat ter plekke geldt. Maar ik besef dat niet elke gemeente die instelling heeft en dan ben je volledig afhankelijk van het beleid dat er gehanteerd wordt. Oftewel hoe de betrokken ambtenaren het buitengebied willen zien.

(Heb trouwens zojuist mijn verleende bouwvergunning voor de omheining uit de brievenbus geplukt *\o/* )

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:39

Remy; ik ben ook bang dat elke gemeente het beleid op een voor haar zo voordeling mogelijke manier interpreteerd.

Wij wilde heel graag een agrarische bestemming behouden, maar dat mocht niet. Vervolgens moest er dus een art.19.2 procedure worden doorlopen terwijl voor de bouwvergunning een regulier traject benodigd was. Het hield wel in dat ruim 6 maanden op onze bouwvergunning ipv 4-6 weken hebben gewacht.

Mag je ook bouwen (bijv. een loods of schuur) op het perceel waarop de bestemming agrarisch rust of mag dit slechts gebruikt worden als grasland?

Enne gefeliciteerd en nu aan de slag!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:37

Rianneke schreef:
sassefras schreef:
wat daar raar aan is ????? als jij een boerderijtje koopt in het buiten gebied

Maar als er op dat boerderijtje/weitje geen agrarische bestemming rust is het ook niet normaal om er 4 paarden te houden!
Ik vind dat niet gek hoor... Je mag namelijk niet overal zomaar dieren houden als je toevallig een stukkie grond hebt :+
Het word gedoogd zoalng er geen klachten zijn, maar zo snel er klachten komen heb je pech...
Heel spijtig, maar dat overkomen veel meer paardenmensen!




Agrarische bestemming van een boerderij kan veranderd worden in bestemming wonen als er geen agrarisch bedrijf meer gevoerd wordt. Om als agrarisch bedrijf gezien te worden hanteert men bijvoorbeeld de norm dat het "hoofd"inkomen uit agrarische activiteiten moet bestaan.
Veel woonboerderijen met paarden en huizen met grond hebben geen agrarische bestemming meer. maar hebben de gemeenten omgezet in bestemming wonen.

Onze huis met 3,5ha grond heeft ook gewoon woonbestemming. Weiland is bestemming grasland, bosje in bosbestemming. Dat beperkt ons in de mogelijkheden van bouw van bijgebouwen (max 100m2, of met gebruik maken van de "vrijstelling voor hobbyboeren met >2ha grond", een uitbreiding tot 1,5x de opp van je woonhuis met max van 200M2 in totaal.)
Hier mag je hobbymatig 7 paarden houden. Bouwen op grasland mag niet, maar binnen 25 meter van je huis mag je wel vergunningsvrij bouwen, dus hebben wij aan de rand van het weiland een schuilstal neergezet die vlakbij het huis staat.

Ook overwegen we een deel van het weiland als tuin in te richten en twijfelen nog of we daar toestemming voor gaan vragen, of dat we het gewoon doen omdat andere woningen ook wel hun kleine stukjes weiland als tuin hebben ingericht.

Dat zou ik niet doen met een stukje grasland gewoon ergens in agrarisch gebied. Daar krijg je geheid problemen mee.


sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:18

per gemeente verschilt ehh alles, ik zelf heb een vergunning voor 50 paarden, niks geen gedoe agrarische bestemming, en varkensrechten veruild voor paardenhouderij.

vriendin koopt in elspeet een huis met land en agrarische bestemming, maar binnen de bebouwde kom, en daar zit het elspeetse addertje

geen agrarier ( maar tandarts :D ) dus ook geen agrarische bestemming meer, buurman klaagt over 4 pony,s op ruim 1 hectare. het stinkt en last van vliegen ( buurman woont een zowat een kilometer verder en terroriseert de hele boel daar ) gemeente krijgt klacht en gaat in gevecht met vriendin en buurman

vooropig tot uitspraak van rechter moeten paarden het veld ruimen nu, das toch best ehhh vreemd ????

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:02

joyce B schreef:
Agrarische bestemming van een boerderij kan veranderd worden in bestemming wonen als er geen agrarisch bedrijf meer gevoerd wordt. Om als agrarisch bedrijf gezien te worden hanteert men bijvoorbeeld de norm dat het "hoofd"inkomen uit agrarische activiteiten moet bestaan.

Moet je nooit doen, want dan gooi je je eigen glazen in!
En het word anders als je van wonen naar agrarisch moet gaan want dan gaan ze eisen stellen! Dan moet idd je hoofdinkomen uit de agrarische tak komen.

sassefras schreef:
ik zelf heb een vergunning voor 50 paarden, niks geen gedoe agrarische bestemming, en varkensrechten veruild voor paardenhouderij.

Als je varkensrechten omgeruilt heb voor een vergunning voor paardenhouderij zat er al een agrarische bestemming op het geheel ;)

Alani schreef:
Gemeenten doen dit om een juiste telling te handteren en natuurlijk voor de WOZ. Een agrarisch object wordt minder hoog getaceerd dan een particulier object.

Dat is dus om hun kas te spekken :7
Wij wonen toch al uhm ruim 10 jaar zonder agrarische tak op een boerderij met agrarische bestemming. Die hebben ze ook wel willen afpakken hoor... Maar zoals ik ook al bij joyce antwoordde... Dat moet je niet pikken want je gooit je eigen glazen in! Bij ons rust er nog steeds een agrarische bestemming op aangezien het dan bij evt verkoop/nieuw bedrijf de deurtjes stukken makkelijker open gaan!

sassefras schreef:
vooropig tot uitspraak van rechter moeten paarden het veld ruimen nu, das toch best ehhh vreemd ????

Ik denk dat als er iemand gaat klagen het niet vreemd is dat ze dingen gaan natrekken etc etc. Als die man idd een km verderop zit zullen ze dat ook bekijken en zullen ze vast bekijken hoeveel overlast hij nou daadwerkelijk heeft....

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Agrarische bestemming weiland, wat mag wel en wat mag niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:31

Bij ons was de bedrijfsbestemming er helaas al al (boomkwekerij). De grarische bestemming van het grasland zit er nog wel op.
Hier heeft de gemeente een aantal jaren geleden van alle boerderijen/woningen met minder dan 5ha grond de agrarische bestemming gehaald. Mensen waar ik bij heb gereden hebben toen bezwaar gemaakt omdat zij wel 5ha hadden en hebben toen als besdrijf opgegeven dat zij een paardenfokkerij hadden. Dat hebben ze toen gewonnen en zij mochten dus ook een binnenbakje bijbouwen, naast hun grote stal/loods. Wij mogen inderdaad bijna niets bouwen.
Overweeg wel te vragen naar mogelijkheid of onze bestemming eventueel weer een bedrijfsbestemming kan worden (bijzonder agrarisch bijvoorbeeld) zodat we wel meer mogelijkheden krijgen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers